Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Bb Blauw Review

Burner13 18 oktober 2008, laatste update op 18 oktober 2008, 1.450 views

Acer Aspire One A150-Bb Blauw

Pluspunten

• Relatief veel opslagruimte vergeleken met de concurrerende apparaten
  • Mooi helder schermpje, presteerd boven verwachting
  • Fijn toetsenbordje
  • Handzaam formaat

Minpunten

• Slechte 3d prestaties
  • Blikgeluid (op te lossen met een koptelefoon)

Het product in deze review heeft 1GB Werkgeheugen, 120 GB Harddisk en Windows Xp als OS.

Introductie
Deze mini-laptop heb ik tweedehands gekocht, vandaar dat er 'geen mening' staat bij het kopje prijs. De prijs in de meeste winkels ligt rond de 400 euro (voor de windows versie), wat ik te gek vond voor dit apparaat. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte en ben geslaagd voor 150 euro onder die gemiddelde nieuwprijs.

Eerste indruk
De algemene indruk van deze Acer is zeer goed. Natuurlijk moet je geen high performance computer verwachten. Deze mini-laptop koop je voor de handigheid. Zo kan je de aspire one makkelijk in je (boeken)tas mee naar school nemen, waar je hem kan gebruiken om notulen op te stellen, dingen op te zoeken via wireless-lan en een beetje te ontspannen tussen de lessen door.

Toetsenbord en touchpad
In eerste instantie lijkt het erg onhandig typen op zo'n klein toetsenbordje maar na enkele uurtjes proberen, dingetjes installeren en surfen op het internet is dat zo onder de knie. Wat mij betreft hadden de backspace en de tab toetsen iets groter gemogen.
Het touchpad werkt goed, er is een goed gevoel van controle. De muis schiet niet van hot naar her wat je kent van de minder goede touchpads. Rechts van het touchpad zit een stukje wat dubbel dient, daarmee kan je scrollen.

Het beeldscherm
Het meest opvallende, of in mijns inziens het meest meevallende is het beeldschermpje. De resolutie van 1024 bij 600 pixels is goed genoeg voor de doeleinden van dit mini-laptopje en ook met films kijken is het zeer aangenaam dat door de verhouding het hele scherm gevuld wordt. Opeens is 8,9 inch niet eens zo klein. Het schermpje is erg helder en scherp.
Enige nadeeltje is dat foto's wat klein worden afgebeeld. Maar met een toets op de F11 knop zie je afbeeldingen full-screen en zie je de foto een stuk groter. En met surfen op websites moet er meer gescrolld worden dan gewend op een desktop computer of een laptop van 'normaal' formaat.

Even terug te komen naar de films. De capaciteit van de hardeschijf is natuurlijk beperkt (120 GB, waarvan je dus effectief 100GB kunt gebruiken). HD films zijn niet slim om te kijken wegens ruimtegebrek en het minimale formaat van het schermpje. Echter, Xvid en andere mpeg films zijn prima te bewonderen en ook bij het 'zoeken' in de film, als je dus wat verderop wilt kijken, is er geen enkele hapering te bekennen.

Geluidsprestaties
Tja, daar valt weinig over te zeggen. Er zit wel een luidsprekertje of 2 in en die klinken behoorlijk blikkerig. Heb je er last van? Nee, dat lijkt mij niet. Er zit namelijk een mooie headphones input aan de rechter kant, met goede dopjes of hoofdtelefoon klinkt het erg aangenaam en pijnig je jezelf en je omgeving niet met het blikkerige geluid.

3D prestaties
Heeft de Aspire One dan echt nadelen? Het antwoord is: Ja, een kleinigheidje. Het viel mij iets tegen dat kleine games zoals BMW M3 challenge en Bus Driver op de laagste instellingen zelfs niet soepel draaien. (2 games die ik zo snel heb geprobeeerd).
UTclassic draait echter vlekkeloos.

Al met al ben ik zr tevreden over dit apparaatje en kan het iedereen aanraden. Doorslaggevend voor mij om dit apparaat te kopen waren de prijs, operating system en de opslagruimte.

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Bb Blauw?

Mooie review.
Het is wel logisch dat je games er niet goed op doen
Dat is waar. Je mag natuurlijk niets bijzonders verwachten wat de prestaties betreft maar simpele spelletjes had ik toch wel leuk gevonden. :)
Mooie review, kan je misschien wat meer vertellen over de accuduur?
Grote oeps, helemaal vergeten!

De accuduur is niet geweldig. Ik heb de standaard accu er bij, 3cell geloof ik, de accuduur bij weinig inspanning is ongeveer 2 uur. Bij heel intensief gebruik is hij vast sneller leeg, maar zo lang heb ik hem nog niet om dat te merken.
Ik heb het ding gister pas opgehaald. :)

Wel is de accu super snel opgeladen, pluspuntje.