Specificaties 92mm diameter met 20dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS6500B-AlCu Review

SleutelMan 7 juni 2005, laatste update op 7 juni 2005, 1.202 views

Zalman CNPS6500B-AlCu

Pluspunten

• Goede prijs/prestatie verhouding
  • Fanconstructie koelt meer dan alleen de processor
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Prestaties op gebied van koeling vallen iets tegen
  • Beugelconstructie zit in de weg bij verwijdering/plaatsen uitbreidingskaarten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3
De aanschaf van deze koeler was voor mij eigenlijk een vanzelfsprekendheid. Ik kreeg al na 2 maanden stockkoeling op mijn pc last van mijn oren (:P) dus ik besloot maar eens iets stillers te gaan zoeken. Via diverse forums hoorde ik over Zalman koelers. Na nog even wat rondgekeken te hebben besloot ik me toch maar te richten op dat merk, gezien de goede reputatie van alge geluidsproductie/lage temperatuur. Op het moment van aanschaf was de 6500 serie al een tijdje uit en kwam net de 7000 serie om de hoek kijken. De prijs van de 7000 serie (destijds +-50 euro!) was voor mij toch de bepalende factor om voor de 6500 of de 6000 te gaan kijken. Aangezien die laatste twee nauwelijks scheelden in prijs en de 6500 betere prestaties bood, ben ik voor de laatste gegaan. Het nut van een volledige koperen versie is mij altijd al ontgaan, en ik heb geen zin in een zware kast :P, vandaar de AlCu versie.

De installatie was vrij eenvoudig, een goede handleiding werd ook meegeleverd. Het idee van de koeler met de waaier en de beugel eroverheen is zeker ingenieus en heeft zijn eigen voor- en nadelen. Voordeel is de betere airflow en de componenten (dwz Northbridge en geheugen) worden ook (gedeeltelijk) gekoeld. Nadeel is echter wel dat de 92 mm fan door de beugelconstructie heel dicht tegen de rand van de kast aanzit, waardoor er nauwelijk ruimte is voor luchttoevoer (blowhole aanbevolen!). Ook zit die beugel nogal in de weg bij het verwijderen/plaatsen van uitbreidingskaarten. Temps zijn ongeveer gelijk aan Intel Stock (stressed) en stukken lager op Idle. Dankzij mn koetje erop is dat laatste bijna nooit het geval....;)

Heb jij ook een Zalman CNPS6500B-AlCu?