Specificaties 8,3" (1920x1200), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

LG G Pad 8.3 Zwart Review

Gerwin90 11 november 2013, laatste update op 11 november 2013, 3.486 views

LG G Pad 8.3 Zwart

Pluspunten

• Goed tussenformaat.
  • Mooi scherm.
  • Uitbreidbaar met microSD kaart.
  • "Knock on" functie.

Minpunten

• Batterij zou minder zijn dan concurentie (niet zelf objectief gemeten).
  • LG skin is niet de beste op de markt.

Scherm:
Goed scherm. Helderheid niet heel hoog, binnen gebruik ik een helderheid van 60% tov 30% op m'n HTC One. Helderheid is voldoende om in volle zon afleesbaar te zijn.
Bij het kijken van films en series met donkere beelden is het te zien dat er een LCD paneel is gebruikt met hoog contrast. Binnen geen enkel probleem, maar buiten in volle zon zijn donkere beelden soms lastig te bekijken.
De scherpte van 273 ppi is bij een resolutie van 1920 x 1200 is goed. Met alle instellingen op klein is de tekst in de interface scherp. Websites zijn volledig uit gezoemd goed te lezen. Een fijn scherm om artikelen op te lezen en te browsen.

Speakers:
Geluid goed helder wanneer tablet op harde ondergrond ligt. Op een zachte ondergrond of in de hand gaat het volume omlaag. Aluminium cover gaat licht mee resoneren bij een hoger volume. Helaas zijn de speakers wel naar achteren gericht. Ze kunnen niet tippen aan de speakergrill van de HTC One waar het geluid letterlijk op je af komt.

LG skin
Er kan veel gezegd worden van de LG skin, maar niet dat hij mooi en overzichtelijk is. De launcher was een van de eerste dingen die werd vervangen door Nova. De notificatiesbalk blijft dan wel standaard. Zelf prefereer ik de standaard android toggles op een tweede scherm, maar met die van LG is wel te werken. QSlide is een grappige toevoeging, maar ik maak er vrijwel geen gebruik van.
De beste functie van LG is de "Knock on" functie. Door twee keer te tikken op het midden van het scherm kan het scherm in of uit geschakeld worden. Het enige nadeel is dat Nova deze functie niet ondersteunt, waardoor de tablet alsnog via de knop uit gezet moet worden. De aan/uit-knop is voor mij practisch een uit-knop geworden.
Een andere goede functie vind ik de willekerige PIN-code. Ik gebruik een 4 cijferige pin om de G Pad te unlocken. Deze is makkelijk af te kijken. Als de de cijfers op de PIN-pad iedere keer op een andere postie staan is de code moeilijker te achterhalen. Extra beveiliging.

Positie headphone jack
De headphone jack zit links bovenop de LG G Pad. Wanneer de tablet wordt gebruikt in landscape modus zit deze aansluiting voor mij op een onhandige plaats. Linksom in landscape (jack aan linker zijkant onder) zit deze aansluiting in weg om je hem fijn vast te houden met de linker hand. Rechtsom gedraaid (jack aan de rechter zijkant boven) zitten de volume en aan/uit klop aan de onderzijde waardoor deze per ongeluk ingedrukt kunnen worden met de rechterhand. Mijn voorkeur voor de positie van de 3mm jack zou rechts bovenop zijn waardoor de tablet linksom in landscape (standaard draaing van android) perfect vast te houden is.

Formaat en design
Het formaat is echt ideaal. Precies nog één hand tussen de vingers vast te houden. Op de hand laten rusten is het gewicht goed en zal niet snel al te zwaar worden ervaren. De tablet is mooi afgewerkt. De aluminium achterkant geeft een luxe gevoel. De zwarte versie is wel vingerafdruk gevoelig en omdat er nog niet echt betaalbare covers op de markt zijn zal dit ook wel even zo blijven.

Prestaties
In de review van Tweakers wordt geklaagd over haperingen tijdens gebruik. Hier heb ik geen last van gehad. De G Pad voelt even snel en soepel aan als mijn HTC One die vergelijkbare hardware heeft.

Heb jij ook een LG G Pad 8.3 Zwart?

Reviews door de redactie

Op mijn LG Optimus L7 II werkt de knock-off ook door 2x te tikken op de notificatiebalk.
Maar wat vind jij zelf van de batterij? Hoe lang gaat die ong mee en kun je daar wat over zeggen?
Met pdf's lezen en browsen en emails lezen kom ik makkelijk een dag door (4 uur screen-on tijd gerust 50% over). Op 40% gebruik die net geen 10% per uur. In stand-by gaat die ongeveer eeuwig mee (lees <1% per 3 uur).

Als je gaat gamen kan je hem met bijvoorbeeld PvZ 2 leeg krijgen in 3 à 4 uur, maar dat lukt me bij m'n HTC One ook. Daarbij vind ik opmerkelijk dat bij het accugebruik de spellen maar een klein percentage toebedeeld krijgen, terwijl er een aanzienlijk verschil is tussen alleen het scherm aan laten staan en een game spelen.
Ik had hem. Ik kon rustig aan 5 dagen er mee. En wat heviger gebruik het zelfde als de tabpro 8.4 dus anderhalve dag.
Dat is zeker weten netjes! Wilde eerst deze gaan halen maar kon voor 220 euro een Mi2S halen inc verzending :P Dus uiteindelijk daar voor gegaan.
Gelukkig maar. Mooi apparaat. Goed scherm. Als je weet dat daar een fout er in zit. dan wil je hem niet meer hebben. kijk in deze link als je een uur youtube kijkt. https://farm3.staticflick...39658795_c4b3f3d26b_b.jpg Nu heb ik een tabpro 8.4
dus naar verloop van tijd komt er aan de rand van het scherm pixels die lichtblauw worden? En heeft elke G Pad dat... Kwalijk zeg, dat zoiets gebeurt!
Ja alle g pads hebben het. Nu maakt mijn Samsung galaxy tab pro 8.4, dat ik dacht dat er geen fout in zat een raar geluid. Zogenaamd de oplader van een laptop
@Jp13357

Het schijnt dat alleen de eerste paar batches hier last van hadden en de nieuwere lading niet meer.
Batterij is prima. Ik doe er 3 dagen mee per lading. Ik gebruik dat ding iedere dag in de trein (2 uur heen en weer) en thuis 's avonds.
Per vandaag (7-4-2014) is er een nieuwe update. Android 4.4.2. is uitgerold.
Bij mij ook geen haperingen.

[Reactie gewijzigd door Philippos op 7 april 2014 13:19]