Specificaties GF 9800 GT (600MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sparkle SF-PX98GT512D3-HPL Review

Shiro 18 oktober 2008, laatste update op 18 oktober 2008, 1.676 views

Sparkle SF-PX98GT512D3-HPL

Pluspunten

• Goedkoop
  • Mooi design
  • Koel
  • 55Nm

Minpunten

• Fan prodcueert te veel lawaai
  • Beschadigde koelfinnen oO

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Systeem
• Proc: E8400 + Scythe Infinity Mugen
• Moederbord: Asus P5QL-E
• Ram: Kingston OCZ Platinum R2 2GB(2x1GB) DDR2 PC2-6400, 800
• Videokaart: Sparkle 9800GT SF-PX98GT512D3-HPL
• DVD: Lite-On LH-20A1S (Sata)
• Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
• Voeding: Crossair VX450Watt
• Kast: CM690 + 2 intake voor 2outtake achter.

Specificaties Sparkle 9800GT SF-PX98GT512D3-HPL
- OpenGL 2.0
- Video support
- HDCP yes
- HDTV yes

Hallo, ik heb onlangs de Sparkle 9800GT SF-PX98GT512D3-HPL gekocht. De Sparkle 9800GT is in feite een 8800GT maar dan met een G92b (55NM), de 55NM procedé heeft een aantal voordelen:

- Lagere stroom verbruik
- Minder warmte ontwikkeling
- Hybrid Power

Voor de rest zijn de 8800GT en de 9800GT dan ook identiek. Zo zijn er dan zelfs nog 9800GT’s in omloop die gewoon de oude 65NM procedé gebruikt. Verschil is dat de 65NM geen Hybrid power ondersteund. Hybrid power vind ik persoon vrij nutteloos tenzij je een moederbord heb die het ondersteund. Maar als je het hebt scheelt het wel de nodige energie verbruikt volgens benchmarks, ik heb het zelf niet kunnen testen aangezien mijn moederbord geen Hybrid power ondersteund.

De sparkle 9800GT is voorzien van custome coole, en deze cooler koelt de kaart dan ook een stuk beter dan de standaard koelers vanuit de 8800GT serie. Meer over de cooler bij geluid.

Benchmarks
Helaas moet ik jullie de benchmark resultaten schuldig blijven. Maar aangezien dit een stock speed 9800GT is, ofwel 8800GT. Zijn de prestaties dan ook gelijk.

Geluid
zoals eerder gemeld heeft de Sparkle 9800GT een custome design cooler.
Persoonlijk was dat gezamenlijk met een lage prijs dat mij tot de koop besloot over te gaan. Het koelvermogen van de kaart is dan ook goed te noemen vergeleken met de reference design 8800GT.

De fan staat op 35% en is niet lager in te stellen. Met ntune geprobeerd. En helaas geen succes ermee. Met ntune kon ik het wel op 100% zetten, wat weinig verschil gaf qua geluid productie. En ben ik dus ook aangekomen op het slechte gedeelte van de kaart. De fan op 35% maakt veel lawaai. Ter vergelijking. Een reference 8800GT blaast 100% als je de PC aanzet. Deze fan op 35% maakt “bijna” net zo veel lawaai. Ik dacht zelf dat na het laden van de bios de fan langzamer zal gaan draaien. Maar helaas bleef de fan op de zelfde snelheid. Wat ik persoonlijk onacceptabel vind.

Ik heb dan ook de fan connector los gehaald en aan mijn moederbord aangesloten. Ik moest wel een 3pin verlengkabel op offeren, aangezien het anders niet zal passen. En aangezien ik de kaart niet wil beschadigen heb ik mijn verlengkabel maar ff onder handen genomen :D zodat ie toch nog op de Sparkle fan kon worden aangesloten. Moederbord is een Asus met Qfan, en die staat op Silent.

Idle is in Windows Vista. En Load is bijv, Furmark ff 5min.

Standaard 35%
Idle 42C, Load 56C

Niet aan te horen, bijna even veel lawaai als een reference design 8800GT op 100%.

Moederbord Qfan

Idle 45C, Load 58C

Op de Qfan is de kaart al een stuk stillen, en volgens het moederbord draait de fan 2.3k RPM Wat helaas nog steeds iets te veel van het goede is. Maar je kunt er prima mee werken, maar helaas toch nog meer lawaai dan mijn systeem fans.

Moederbord Qfan + 5v converter

Idle 50C, Load – Niet meer getest.

Met de 5v converter was de kaart echt stil. Even stil als mijn systeem. Maar temperaturen idle gingen al gauw de kant van een reference 8800GT op. En na het uit trekken van de 5v converter wou die niet meer aan nadat ik het weer aansloot. Dus toen vond ik het ook al wel genoeg.

Verpakking
De verpakking was erg mager. Wat ook wel te verwachten is van een kaart van ¤109. Ik weet niet meer precies wat er in zit. Maar er zat een 4pin naar 6pin convert kabel bij, en een DVI/VGA converter. En nog een kabel bij. Voor de rest een Boekje + CD-rom.

De kaart was redelijk goed verpakt. Maar ik heb toch echt beter gezien. Zo onder ander mijn vorige 7900GTO van MSI. De Sparkle wordt gewoon vast geklemd door de bubbeltjeszak. En er is niet echt een passend vorm waar de kaart in zit. Dus als je hard genoeg schudt wiebelt de kaart de hele doos door.

Verder viel het mij op dat de koelribben niet helemaal goed waren bij mijn Sparkle kaart. Wat ik persoonlijk erg slordig vindt van Sparkle, Foto hieronder:

Een mooie kaart voor een schappelijke prijs. Maar helaas is de fan noise onacceptabel voor mij. En is die dan ook weer terug gestuurd naar de Winkel. Ik vind het onacceptabel dat ik zelf lichte modificaties moet maken om de kaart te krijgen zoals ik het wil. En als de temperaturen bij die lichte modificaties gelijk lopen tot dat van een 8800GT reference design, had ik dat wel uit de V&A gehaald voor 80-90 euro.

Ik kan overigens garanderen dat de kaart 100% heel is gebleven en weer netjes terug is gestuurd. Het enige dat het moest ontgelden was mijn 3pin verleng kabel. Die zal nooit meer het zelfde zijn :'(

Dit is mijn eerste videokaart review. Als er opmerkingen/spelfouten zijn hoor ik het graag :)

Heb jij ook een Sparkle SF-PX98GT512D3-HPL?

Ook jammer dat hij géén outtake heeft voor de warmte, maarja het is dan ook een mid-range kaartje.
mid range lol dit is de low end van de high-range kaarten hoor ;) 9600 is mid-range mijne word idle 50 graden en onder load hooguit 62 ik heb die van XFX Fully loaded versie 65 nm en met singleslot cooler die out take maakt weinig uit als je goede airflow in je kast heb
De 9600gt en de 8800gt , hebben ook een 35% fanspeed idle in windows, en hoor je toch niet echt veel geluid maken, en die hebben ook nog eens een 'normale' koeler.
Je zou toch van deze 9800gt met een customkoeler verwachten, dat hij behoorlijk wat stiller zou zijn.

Ligt het max toerental van deze koeler dan zo gigantisch hoog, dat hij bij 35% fanspeed al zoveel lawaai maakt? :?
Of vanaf de fabriek al een ondeugdelijke koeler?
Kan het niet zijn dat deze fan altijd op 100% draait? Volgens mij waren er ook 8800gt,s die dat deden(xfx)

[Reactie gewijzigd door pcgek op 18 oktober 2008 21:55]

@Caris
Klopt geen dual slot uitlaat is ook erg jammer. Want de koeler neemt wel twee slots in beslag. Maar de warme lucht wordt gewoon in de kast gedumpt.

@Pcgek
Nee 100% is het sowieso niet. Als ik met Ntune de fan op 100% zit dan produceert de fan iets meer lawaai. Dus de 35% indicatie klopt niet echt. Maar sowieso zit de fan niet op 100%.

Ik denk vanaf fabriek een niet deugelijke profiel voor de fan, waardoor die teveel rpm maakt.
ik heb van deze kaart de variant met passieve voeding zojuist besteld. Eens kijken hoeveel lawaai die maakt ;)