Tuniq Tower 120 Review

-GijsJUH- 18 oktober 2008, 1.126 views

Tuniq Tower 120

Pluspunten

• Koelt zeer goed
  • Stil (met de fan op min.)
  • Degelijk

Minpunten

• LAWAAI (met de fan op max.)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Inleiding:

Vanwege het feit dat ik het toch erg leuk vind om wat te spelen met mijn hardware had ik de keuze gemaakt om mijn, toenmalige, E6400 te gaan overclocken. Ik heb hier toen een Zalman 9700LED koeler voor gekocht. Dit ging toen mooi samen met een ander koelertje (VF900LED) op de, toenmalige, 7900GT. Hadden allebei 'coole' LED'jes, en na bericht van sommige reviews waren het zeker niet de minste. Spul aangeschaft, en helemaal geweldig, mijn E6400 kon van 3 GHz naar wel 3.4 GHz stabiel!
Zo langzamerhand ga je denken dat ik de verkeerde survey aan het typen ben, maar niks is minder waar! Na een trouwe dienst van bijna een jaar overleed de 7900GT. De winkel waar ik deze gekocht had bood mij de keuze om, tegen een meerprijs, te up=graden naar een 8800GTS 640 Mb. Deze keuze heb ik met beide handen aangepakt, aangezien ik dus voor niet te veel over kon naar een DX10 ready kaart. Daar kwam alleen het probleem dat de Zalman voor de videokaart bijzonder overbodig werd. Ook viel op dat de Zalman CPU koeler ook helemaal niet zo stil was!
Omdat ik me steeds meer begon te ergeren aan het feit dat het enige hoorbare in mijn pc dus een Zalman koeler was, ben ik me gaan focussen op de CPU koeler markt. Toen ik hier aan begon was de Thermalright Ultra Extreme net uit, en de Tuniq Tower 120 was ook nog niet heel lang op de markt. Ondanks dat beide koelers nog niet lang op de markt waren, was er al wel veel over te vinden. Veel lezen dus.

De keuze:

Toen moest er een keuze gemaakt worden. Het was of de Thermalright Ultra Extreme, of de Tuniq Tower 120. Volgens vele reviews zat de Tuniq Tower 120 slechts enkele graden onder de prestaties van een, bijna dubbel zo dure, Thermalright Ultra Extreme (er moest tenslotte nog een fan los bij gekocht worden). Aangezien ik 'slechts' een E6400 had, en verder nog geen grote upgrade plannen was de keuze dus wel duidelijk: De Tuniq Tower 120!

Mijn bevindingen:

Aangezien de de Tuniq Towers bijzonder slecht leverbaar waren duurde het lang voor ik hem in huis kreeg. Het was inmiddels ook al koud geworden buiten (lees net nachtvorst), en dus erg uitnodigend weer om eens lekker te spelen met de pc. Nog steeds onder mijn Zalman koeler ben ik begonnen met de max zoeken van de E6400. Deze lag op 3.55 GHz met een voltage van 1.65 Volt (toen nog geleverd door een Gigabyte P965-DS4). Dit was echter alleen maar benchbaar i.v.m. de enorme hitte die van de CPU af kwam.
Toen na lang, heel lang, wachten de Tuniq Tower binnen kwam heb ik niet langer gewacht met aankloten met de Zalman. Gelijk er af, en de Tuniq er op! Het eerste wat opvalt is dat je meer ruimte hebt onder de koeler om met je handen weg te komen, ideaal dus. Ook heb ik het idee dat de Tuniq veel steviger vast komt te zitten. Overigens is het ook geen luxe dat deze koeler stevig vast komt te zitten, hij weegt tenslotte ongeveer een kilo!

Dan zit alles vast, netjes weer ingebouwd, en dan wil je hem testen. Pc aan, en opstarten op 3.2 GHz zoals dat bij de 9700LED ook altijd ging. Dan kom je in Windows en ga je Orthos aan zetten. WAT?!! Dat kan nooit goed zijn... 65 graden load! Met de Zalman kwam dat aan 55 graden. Na een goede controle bleek dat de fan niet goed aangesloten was. En jawel hoor, daar kwamen de getallen! 45 á 46 graden load, en dat met de helft aan lawaai.

Anderhalf jaar verder:

Anderhalf jaar verder heb ik eigenlijk nog steeds niks anders dan lof uit te spreken over deze koeler. Ik heb inmiddels al heel wat moederborden en CPU's gehad en versleten of weer weg gedaan, en kan niet anders zeggen dan dat de mounting steeds vervelender word. Feitelijk heeft het niks met de Tuniq te maken, maar met de ronduit lompe koelers die fabrikanten tegenwoordig op hun moederborden schroeven/klikken. Ik heb in de tijd dat ik de Tuniq nu gebruik 5 moederborden gehad, en wat ellende betreft spant de P35-DS4 rev.x.x (is dus de eerste) van Gigabyte echt de kroon. Vanwege de idioot grote koeler die daar op zat was het echt geen doen om alles vast te krijgen. Nu gebruik ik inmiddels een Asus Rampage Formula, en moet zeggen dat dit moederbord ook geen pretje is! Dus, voor mensen die nog al 'lomp' in hun doen zijn is het wel risicovol om de strijd aan te gaan met de mounting van de Tuniq Tower 120.

Naast de moederborden en hun koelingen heb ik ook nog verscheidene processoren gehad, dus daar zal ik ook mijn zegje even over doen. Om te beginnen ben ik van de E6400 overgestapt op een E6750. Hiermee heb ik de CPU stabiel kunnen draaien op 3.8 GHz. Dit was tevens ook de maximum van deze CPU, de Tuniq hield hem immers gewoon netjes op 65 graden load.
Daar op volgend heb ik een E8500 in huis gehaald. Dit kwam samen met een hele berg aan nieuwe hardware, waaronder een Gigabyte X48-DS5 :O ;( Tezamen met 2 ATi Sapphire 4870'ers dacht ik een uber kick-ass systeem te hebben gebouwd. Alles binnen, alles opgebouwd, en geweldig, het start allemaal op. Even kort wat installeren en doen, en dan overclocken maar weer. Niet al te rustig gelijk door naar de 4 GHz. Daar was 1.35 Volt voor nodig om ook maar enigszins stabiel te worden. Temperaturen waren op dat moment echter nog wel acceptabel met een slordige 55 á 58 graden load. Natuurlijk is 4 GHz geen eind streven voor een beetje doorgewinterd tweaker, en dus werd de max opgezocht. Deze lag, met 1.55 Volt, op 4.5 GHz benchbaar. Niet echt geweldig dus!
Met de E8500 was ik alles behalve tevreden, dus mij hier op tweakers een beetje geörienteerd, en zo terecht gekomen bij de Q9450 die BvK toen de tijd aanbood. Deze moest 3.6 GHz stabiel doen op 1.224 Volt. Heel benieuwd dus! De Q9450 in de machine gepompt, en opstarten dat ding. Alles ingesteld zoals zou moeten, en echt niet dat hij stabiel zou worden dus! Welk voltage ik ook probeerde, nik hielp. BvK was echter 100% overtuigd dat de CPU het kon. Met enige twijfel de keuze gemaakt om te stoppen met de Q0450, en een E8600 gekocht. Deze geďnstalleerd, en de ellende begon weer van voor af aan. 4 GHz ging nog prima op 1.2 Volt, maar alles er boven was ronduit klote. Aangezien het toch een CPU was uit een batch die bekend stond om erg goede resultaten was het klaar voor mij! Wat ik ook deed met het moederbord, alles was ellende. Dan maar een top of the bill moederbord uitgezocht bij de stal van Asus. Het werd een Rampage Formula. Aangezien ik altijd al heel benieuwd was naar de kracht van een quadcore deze direct geďnstalleerd. Na veel tweaken en mieren deed deze het wel perfect. 3.6 GHz, en in der daad, ook op het voltage wat BvK me verteld had! Nu is alleen ook algemeen bekend dat quadcores een enorme hitte produceren. Helemaal de nieuwe 45 nm series. De Tuniq Tower 120 geeft echter geen krimp. De CPU wordt wel warm (heet volgens sommige), maar hij kan het allemaal heel netjes aan. Zoals ik nu werk zijn de maximum temperaturen 72 graden op de hoogste cores. Lijkt me vrij netjes dus. Als ik dan wat verder ga spelen, en de Q9450 tot op 3.75 GHz trek, dan lopen mijn load temperaturen op naar bijna 80 graden. Voor velen dus weer een verhaaltje 'veel te heet'. Echter, als je het mij vraagt een mooie temperatuur, idle zit het namelijk rond de 45 graden, en hoe vaak komt het nu voor dat je CPU 100% belast word?! Ik geniet nu dus mooi van stilte, én een heel snelle pc.

Conclusie:

Na een veel te lang verhaal nu toch ook mijn conclusie over dit product van Sunbeam. Ik heb van de aankoop absoluut geen spijt gehad. Tot op heden heeft de Tuniq Tower 120 iedere CPU die ik hier gehad heb prima kunnen koelen, en ook op hun maximum werkbare snelheden (alleen de E8600 is nog niet getest).

Heb jij ook een Tuniq Tower 120?

Hallo, ik heb dezelfde tuniq tower op mijn E8400 (standaard 3Ghz, oc naar 3.6 kan hoger maar doe ik niet) Ik teste het ongeveer een uurtje met prime95 x64, en de max temp was 62*C met de koeler op 2000rpm. Ook mijn geheugen oc'ed naar 800Mhz (eigenlijk niet echt een oc aangezien op de stikker ook 800 of fsb400 staat alleen pakte mijn mobo hem altijd lager), ik merk duidelijk verschil, vooral met die GTX460 erbij tijdens games, prachtig :) tijdens idle is de mijne gemiddeld tussen 30-32*C dit haalde mijn cpu nooit met stock cooler die kwam niet eens in de buurt.
Maar het scheelt ook een hoop met m'n antec ninehundred gamercase met al die fans, alleen die maken nog veel meer lawaai 8)7 groot voordeel heb je wel met zo'n windtunnel kast vooral als je de luchtstroom goed door je tuniq tower laat gaan.
Ik ben ook zeer tevreden met deze cooler.
Nog even een opmerking 80 graden verkort de levensduur van een cpu zo met minstens de helft.
De temperatuur waarop ze het beste zijn ligt zo rond de 45-55, maar overklokker maakt het dan weinig uit hoe lang ze meegaan, aangezien ze elk half jaar wel weer iets anders hebben :)
De economische levensduur van deze producten is toch veel lager dan de levensduur waar de producenten hem voor bouwen. Maar oke, zelf ga ik ook nooit veel verder dan 65 graden MAX. Maar ik lig nu echt niet te huilen als mijn 6 jaar oude Athlon XP dood gaat hoor :)
Met de E6400 ging ik ook niet verder dan 65 á 70 graden. Die was als tMax van 85 graden. De Q9450 is echter 100 graden als tMax. Verder kan ik er ook niet wakker van liggen dat de CPU het dan 5 jaar minder lang doet O-) Dan is hij toch al weer weg... (en anders ligt de E8600 er nog :Y) )
Ik mis een paar foto's om het verhaal te ondersteunen. Misschien is het een goed idee nog foto's toe te voegen?
Daar was het vannacht een beetje donker voor, maar die komen nog! (Na m'n rijles)