Canon EF 50mm f/1.8 II Review

Rotiverkoper 17 oktober 2008, 1.704 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Lichtsterk
  • Zeer scherp (vooral in dag licht)
  • Uitstekend voor portretfoto's
  • Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Autofocus bij gebrek aan licht bijna niet mogelijk
  • Slecht materiaal
  • Geen zoom mogelijkheid

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 3
De Canon 50 mm is een superlens die niet mag ontbreken in je lenzen-assortiment. De lens is zeer scherp en is daarnaast ook heel lichtsterk. De prijskwaliteit/verhouding van de lens vind ik helemaal super. Daarentegen is het gebruikte materiaal voor de bouw van de lens niet kwalitief genoeg, maar als je dit afzet tegen de prijs dan vergeet je het al heel snel. Ikzelf heb deze lens al veel gebruikt voor portretfoto's. En ik moet zeggen dat het er heel geschikt voor is. Ook is de bokeh van deze lens erg mooi. Helaas is er geen zoommogelijkheid, waardoor je zelf je afstand tot het onderwerp moet innemen.

Op een brandpunt van 50 mm zie ik weinig verschil in kwaliteit tussen de Canon EF 50 mm en de Canon EF 24-105 mm L IS USM.

• Canon EOS 400d

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?

is nikx mis met deze lens.. vignettering.. blijft mooi binnen de grenzen.. contrast is prima...scherpte in het centrum is uitstekend....autofocus is prima ook bij weinig licht :D
als ik een nadeel zou moeten noemen dan is het wel de bouw van de lens en vooral de kunstof bajonet vatting..mja ... het kost ook bijna niets
:D
Geen zoom mogenlijkheid een nadeel |:(
Koop dan geen prime jongen, dat weet je van te voren. Het is niet dat eht opeens de kop opsteekt als verborgen gebrek ofzo.
Nou, dat is een beetje een onzin reactie. Dat je van te voren weet dat een prime, zoom uitsluit, wil toch niet zeggen dat het geen negatieve eigenschap van een lens kan zijn?

Bij elk voordeel hoort een nadeel ;)

Wel vind ik dat het statement 'slecht materiaal' wat verduidelijking behoeft en ik zou wat meer vertellen over hoe dat zit met de autofocus bij weinig licht.

Verder vind ik dat je wel wat shots, gemaakt met je prime en dezelfde gemaakt met een andere lens bij je review zou mogen zetten. Op deze manier vind ik het niet echt een review.

Verder zeg je niks over eventuele vervormingseffecten, vignetting etc etc etc. Plaats dan gewoon een link naar een echte review. M.a.w. ik vind het super dat je je mening kwijt wilt over deze lens maar zoals je het doet is het een subjectieve weergave die niet te beoordelen is aan de hand van objectieve criteria. Tipje voor de volgende keer ;)

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 17 oktober 2008 14:55]

Ik ben het wel met sapphire eens, het is hetzelfde als je een auto zou reviewen en als negative eigenschap zou zeggen dat ie niet kan vliegen.
Ja en? Dat is toch ook zo? Dat mag dan niet gezegd worden? De reviewer zegt helemaal niet dat hij daardoor overvallen is! Hij zegt alleen dat een minder punt aan deze lens is dat je niet kan zoomen.
Ik ben het geheel met je eens Sapphire. Het niet kunnen zoomen met een prime is geen nadeel maar een eigenschap die je van te voren weet. Voor de rest mis ik foto's, testen, links etc bij deze review. Een sterretje van mij.
Jongens hou de bloeddruk in toom. Dit is me eerste review. Maar bedankt voor de tip Clown.

[Reactie gewijzigd door Rotiverkoper op 17 oktober 2008 15:25]

np Roti, wat ik zeg, toppie dat je je mening wil delen over je lens
Ik vind het trouwens ook jammer dat deze lens niet stofdicht is.... maar ach.. hij kost toch maar 80 euro.

Minder zelfs. Maar verzendkosten komen er dan ook nog bij.