Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 42PFL7008K Zwart Review

Brutuss 9 november 2013, laatste update op 9 november 2013, 3.993 views

Philips 42PFL7008K Zwart

Pluspunten

• 3D Ambilight!
  • 3D met 4 meegeleverde brillen
  • Mooie en strakke vormgeving
  • RF Afstandsbediening met keyboard
  • Ingebouwde Camera voor Skype
  • Bas Box voor dieper geluid
  • Vele diverse bestandsformaten kunnen afspelen

Minpunten

• Smart TV is en blijft traag.
  • TV gaat soms spontaan uit. (Nee geen sleeptimer)
  • Ghosting met snelle games

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Algemene Beoordeling:
De Algemene beoordeling is goed. Er zijn genoeg dingen die ik erg fijn vind aan deze TV maar er zijn ook enkele dingen die ik minder vind. Hieronder zal wel duidelijk worden waarom ;)

Bouwkwaliteit en Afwerking:
De TV ziet en voelt stevig aan. De gebruikte materialen voelen niet goedkoop aan. De TV standaard daarin tegen vind ik minder mooi en lijkt minder stevig dan dat deze is. Je kunt de TV op de standaard naar links en rechts draaien. Ik daarin tegen heb de TV tegen de muur aan gehangen. Dit gaat ook zonder moeite. Alleen vind ik dat je vrij moeilijk bij de 4 USB poorten aan de zijkant kunt komen omdat deze een beetje naar binnen zitten. Voordeel hiervan is wel dat je geen USB stick of HDD kunt zien zitten.

De TV is met zijn 32mm niet de dunste TV welke ik gezien heb. Maar dat hoeft ook niet. De rand van de TV is 20mm. Vanuit de achterkant buigt het plastic zich naar het midden toe waardoor de TV uiteindelijk zijn 32mm haalt. Dit zal mede komen door de Ambilight LED's. Deze zitten ongeveer onder een hoek van 45 graden naar de muur gericht om het effect zo groot mogelijk te maken. Als de TV te dicht op de muur zit kan het licht van de LED's zich niet goed verspreiden en wordt het effect natuurlijk minder.

Aan de achterkant vinden we buiten een hoeveelheid aan gebruikelijke aansluitingen een kleine Bas box. Buiten de twee normale speakers welke in de TV zitten geeft deze bas box net dat beetje meer diepte aan het standaard geluid.

Verder zitten ook enkele knoppen aan de achterkant van de TV. Deze zijn in een soort richel geplaats zodat je ze makkelijk op de tast kan vinden aan de achterkant. De powerknop zit in zijn eigen vierkant waardoor je altijd de goede knop weet te vinden om de TV aan of uit te zetten.

Onderin de TV is de camera weggewerkt welke je voor Skype kunt gebruiken. Met een schuifje aan de onderkant kun je de camera bedekken met een stukje plastic zodat niemand iets kan zien. Naast de Camera zit ook de microfoon weggewerkt.

De afstandsbediening is netjes afwerkt. De afbeeldingen en knoppen zijn duidelijk te zien en makkelijk te begrijpen. De afstandsbediening is over het algemeen van zwart plastic met een zilver rand in het midden. Dit komt mooi overeen met de kleuren en afwerking van de TV.

Vormgeving:
De TV is naar mijn smaak erg mooi en strak vormgegeven. Het eerst wat me opviel waren de kleine randen om de TV. Voorheen had ik een Philips Cineos TV welke enorm dikke randen had. Van die TV naar deze is dan ook even wennen. Ik dacht in het begin namelijk dat deze TV kleiner was. Maar ik was toch echt van een 37" TV naar een 42" TV gegaan.

De gebruikte materialen als zwart en grijs geborsteld aluminium en zwart plastic geven de TV een strakke en dure uitstraling.

Inbrandgevoeligheid:
Naar mijn mening kan deze TV niet inbranden omdat het hier gaat om een LCD LED TV.

Prijs:
Voor alles wat je krijgt met deze TV vind ik de prijs redelijk meevallen. Plus dat het natuurlijk ook een beetje aan jezelf ligt waar je deze TV gaat kopen. De prijzen op de markt verschillen enorm. De Pricewatch van Tweakers is hierin een fijne helpende hand en had voor mij ook de goedkoopste prijs weten uit te halen.

Ghosting:
De TV heeft zo geen last van Ghosting. Ga je de TV echter gebruiken voor de PC of Spelconsole dan heb je wel last van Ghosting. Nu is dit voor iedere gebruiker natuurlijk anders.

Ik had deze TV in eerste instantie gekocht voor mijn computer. Ik ben een FPS gamer dus zijn snelle beelden wel een vereiste wil je een beetje een leuke score halen. Ook na het aanzetten van de spelmodus en diverse andere instellingen welke iedere nieuwe TV tegenwoordig heeft was er wel een groot verschil te merken maar helaas was er voor mij nog teveel ghosting.

Feature set:
De TV heeft een flinke feature set:

De TV heeft Easy 3D welke prima werkt met de 4 meegeleverde 3D brillen welke prettig te dragen zijn ook voor een brildrager. 3D gamen is ook een optie bij deze TV. Je kunt dan met twee personen full screen gamen zonder dat je elkaars beeld ziet. Je moet hier wel aparte brillen voor kopen. (Gameset met 3D-bril PTA436).

Je kunt buiten het TV kijken ook gebruik maken van: Facebook, Skype en Twitter. Hiervan heeft mijn vriendin al enkele malen de Skype optie gebruikt. De camera geeft redelijk beeld zolang er een beetje licht is in de kamer. Het geluid is prima te verstaan ook als de persoon ver van de TV af zit of ligt.

Als je Twitter gebruikt verschijnt deze aan de rechterkant van het scherm in een doorzichtig venster. Je kunt dus alles nog full screen van je programma zien en er ook online over praten via Twitter. Het toetsenbord op de afstandsbediening is hierin wel fijn in gebruik.

De Tv heeft naast de twee bestaande speakers een kleine bas box welke ervoor zorgt dat je geluid wat dieper en voller klinkt.

Interactieve TV doormiddel van USB. Door een USB opslag aan de TV te hangen kan men de actieve uitzending pauzeren en later terug kijken. Hier is dus geen recorder van een televisie provider voor nodig. Wel is een CI+ module vereist wat dus inhoud dat alleen digitale uitzendingen opgenomen kunnen worden.

De TV heeft ook een Elektronische Televisie Gids. Dit is altijd makkelijk om even te kijken wat er die dag op TV is. De programmagids kan tot 8 dagen laten zien.

Gewoon even wat opzoeken op het internet kan ook met de Internet Browser app. Deze loopt vrij soepel en met het toetsenbord achterop de afstandsbediening is dit ook makkelijk te bedienen.

De TV kan een diversiteit aan bestandsformaten afspelen: AVI, MKV, H264/MPEG-4 AVC, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, WMV9/VC1 en AAC, MP3, WMA. Dit zijn de meest gangbare bestandsformaten waardoor je via een USB diverse bestanden kunt bekijken zonder een andere speler nodig te hebben.

Verder zijn er nog dingen als ingebouwde Wifi, aansluiting voor LAN kabel, sleuf voor CI module en natuurlijk Smart-TV. Er zullen vast nog mee dingen op de TV zitten maar deze vind ik wel het belangrijkste om te vermelden.

Pixeldefecten:
Bij het uitpakken van een ieder scherm doe ik altijd een Dead Pixel Test via mijn computer. Zo kan ik de TV of beeldscherm meteen retour sturen mocht er wat mis mee zijn. Op dit scherm waren gelukkig geen defecte pixels te vinden. De TV heb ik nu 2 maanden maar tot op heden ook nog geen defecten kunnen achterhalen.

Kleurweergave:
De TV heeft diverse beeldverbeteringen ingebouwd: Pixel Precise HD, Micro Dimming, 700 Hz Perfect Motion Rate en Perfect 3D Natural Motion. Dit alles maken de kleuren op het scherm erg mooi in de diverse afspeel mogelijkheden van de TV. Vooral bij een animatie film spatten de kleuren van het scherm en de muur doormiddel van het Ambilight ;)

Contrast en helderheid:
De contrast en helderheid kunnen automatisch aangepast worden doormiddel van een lichtsensor. Deze kijkt naar de hoeveelheid licht in de ruimte waarin de TV staat en past hierop de helderheid aan. In combinatie met de mooie kleurweergave en de helderheid is voor mij het beeld perfect. In het menu zijn ook talloze opties om het beeld naar wens aan te passen. Naar mijn mening wellicht zelfs te veel. Maar dit is zeker bij iedere persoon anders dus voor een ieder wat wils.

Kijkbeleving:
Het kijken naar dit scherm is geen straf. Het beeld is prachtig, de TV ziet er strak uit en de 3D Ambilight maakt het plaatje af.

Ambilight:
Ambilight is sinds mijn eerste Ambilight TV uit 2007 (Philips Cineos 37PF9731D) niet meer weg te denken in mijn huis. De aanschaf van de ultieme Ambilight TV (Philips Aurea 40PFL9904H) kan dit wel bevestigen. Hieronder enkele reden waarom je voor een Ambilight TV zou moeten gaan:

1. De beste reden hiervoor is je Ogen! Doordat de achtergrond van de Tv word mee verlicht is dit veel rustiger voor je ogen.

2. Het is natuurlijk een enorm mooie beleving voor zowel een programma als een film. De hele muur om de TV kleurt mee waardoor de kijkervaring vergroot word. Dit in combinatie met de pas verschenen Philips Hue lampen maakt het plaatje helemaal compleet. (Hierover dadelijk meer).

De eerste Ambilight TV's met CCFL buizen kleurde aan 3 kanten globaal mee. Het gemiddelde van de kleur een aan kant werd door de CCFL buizen weergegeven op de muur. Tegenwoordig worden er LED's gebruikt. Dit is niet alleen zuiniger in stroom verbruik, maar ook zijn de kleuren veel scherper en helder. De kleuren kunnen verder per LED anders gekleurd worden waardoor het effect nog meer detail heeft en daardoor beter word.

Kortom voor mij geen andere TV meer dan een Ambilight TV!

Smart-TV:
Een van de opties die ik vaak gebruik is Smart-TV en dan met name de apps waarmee je programma's kan terug kijken. Deze zijn er voor vele zenders te vinden (NED 1,2 en 3, alle RTL zenders, SBS6, NET5 en Veronica). Er zijn nog veel meer apps te vinden als: Internet, Pathé Thuis, Youtube, Netflix, Buienradar, Videoland, Nu.nl en nog veel meer.

Smart-TV is opzicht zelf er makkelijk te bedienen. Zodra je Smart-TV opstart krijg je een grote Pijl op het scherm te zien die als muiscursor fungeert. Je kunt dan met de afstandsbediening bewegen om de muis te dirigeren naar de gewenste app. Met de OK knop op je afstandsbediening bevestig je je keuze. Linksboven in beeld staat een klein venster alwaar het huidige TV programma op te zien is. Recht boven in beeld staat de tijd en het huidige weer.

Enige vervelende aan Smart-TV is dat deze zo traag is. Vooral de eerste keer opstarten duurt best lang. Maar dit is een bekend probleem bij vele gebruikers.

Philips Hue-lampen:
De Philips Hue lampen zijn een mooie toevoeging op de al bestaande Ambilight ervaring van de TV. Ik heb twee van deze lampen op de TV aangesloten. De hele kamer leeft nu mee met het programma of de film welke je aan het kijken bent.

De installatie van de Hue-lampen is redelijk eenvoudig:
1. Zorg dat je een draadloos netwerk in huis hebt.
2. Vervang je bestaande lampen in de buurt van je TV voor de Philips Hue lampen.
3. Plaats de Philips Hue Bridge bij de router in de buurt en voorzie deze van een vaste UTP aansluiting.
4. Download de gratis Philips Ambilight + Hue app.
5. Na het starten van de app zoekt deze de bridge, tv en het wifi signaal.
6. Voila! Je hebt Ambilight + Hue.

Hier heb je dan ook meteen een groot nadeel te pakken! Je hebt je telefoon, Wifi en de app constant nodig voor het Ambilight + Hue effect. De telefoon is dus een soort processor hiervoor. Dit gaat na een uurtje algauw 20% accu van je telefoon kosten.

Heb jij ook een Philips 42PFL7008K Zwart?

Mooie review , ook wij hebben het eens gehad dat de tv wilde uitschakelen
Weet nog altijd niet waarom !
Ik heb met de 46PFL7008K dezelfde ervaring dat de tv soms herstart en dat je ruim 20 seconden verder bent voordat je weer wat anders dan het opstart logo ziet.
De tv met hue is prachtig, maar de aansturing mogen ze van mij wel verplaatsen naar de hue hub of een tv app waarbij de tablet apps alleen voor configuratie gebruikt worden, bijvoorbeeld.
Smart TVs blijven langzaam, zelfs met de performance verbeteringen van de afgelopen 4+ jaren blijft het schakelen in de orde van meerdere secondes. Wat gaat hier mis; teveel features? teveel gepimpte animated graphics op Full HD?
RF Afstandsbediening met keyboard is mooi, maar werkt bijvoorbeeld niet icm Youtube app. Gelukkig kan je wel Youtube streamen van je tablet apps naar de tv.
Ik heb vrijwel dezelfde ervaring als in jou verslag staat. Zeer mooie kleurweergaves en mooi design, echter heb ook ik last van de TV soms spontaan uit gaat.

De Hue is dus echt een toevoeging, ik heb de TV van dag 1 release in huis en heb hier helaas geen Hue zetje bij gekregen. Misschien dat ik het ooit nog wel ga aanschaffen dan!
Dank voor de uitgebreide review.
Klopt het dat je de ambilight + hue combinatie alleen kan gebruiken als je telefoon aan staat?
Voor het installeren snap ik dat, maar iedere keer als je een film wil kijken moet je dat via de app regelen en moet hij dus aan blijven staan die app?
Beste Frankvanhoesel,

Zoals je het omschrijft klopt het precies! Ik vind dit zoals aangegeven dan ook een groot nadeel. Eigenlijk zou je het eenmalig moeten instellen op je Phone en dan via de TV of je Phone het alleen maar aan hoeven te zetten als je het wil gebruiken. Daarna werkt het lekker zelfstandig.

Groeten Brutuss

[Reactie gewijzigd door Brutuss op 22 december 2013 13:50]