LG Nexus 5 16GB Zwart

Specificaties 4,95" • 1920x1080 (Full HD) • 16GB - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

chengbondkwok 9 november 2013, laatste update op 31 juli 2014, 27.705 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

'Once you go Nexus, you never go back'. Natuurlijk zijn er concessies gedaan op gebieden als batterijgrootte en camera, maar de Nexus 5 kan moeiteloos mee met huidige vlaggenschepen zoals de S5 en M8, ondanks de 'leeftijd'. Wellicht dat Android L deze consessies kan verminderen / laten verdwijnen.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • 1080p resolutie
  • Geen glazen achterkant
  • Mooi design (subjectief)
  • 4G connectiviteit...
  • Verbeterde warmteontwikkeling
  • 16GB is ruim voldoende voor mij...
  • Speaker niet meer aan de achterzijde...
  • Goede accuduur t.o.v. Nexus 4
  • Camera met OIS
  • Razendsnel
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Camerasoftware blijft matig
  • Blauwe HOLO interface vervangen door Wit
  • Redelijk grote iconen....
  • ... en daardoor slechts 4x5 in appdrawer
  • ... maar nog niet overal beschikbaar
  • Slordige afwerking simtray
  • ...maar kan te weinig zijn voor anderen
  • ...maar geluid is erg zacht (waarschijnlijk softwarefout)
  • Camera steekt wat uit

InhoudsopgaveInleiding
Dat de Nexus 4 vorig jaar populair was, is nog zacht uitgedrukt. De goede prijs/kwaliteit verhouding heeft de Nexus 4 geliefd gemaakt onder vele gebruikers. Google en LG hadden dit dan ook flink onderschat, waardoor de Nexus 4 in de Play-store in no-time was uitverkocht. In fysieke winkels was de Nexus 4 pas laat januari, begin februari te bekennen. Mijn Nexus 4 kwam via een XDA-gebruiker uit Duitsland.

Dit jaar hebben Google en LG het veel beter aangepakt. Bij de release was er meteen genoeg voorraad in de Play-stores, maar ook in webwinkels in Nederland. Weliswaar werd het niet verkocht tegen de Play-store prijs (€ 349 tegenover € 399), maar als je in Nederland woont, dan is dat zeker niet verkeerd. Rekening houdend met dubbele verzendkosten en het gebrek aan garantie, is de premium van € 50 het wel waard.

Dat iedereen wist hoe de Nexus 5 eruit zag, is geen verrassing te noemen. Het begon allemaal bij de aankondiging van Android 4.4 KitKat, waar een medewerker werd gespot met een nieuwe smartphone. Vanaf toen raakten de geruchten in een stroomversnelling. Wat wél heel goed geheim werd gehouden was de aankondigingsdatum. Dit is door het gebrek aan een evenement voor de Nexus 5. Waarschijnlijk komt dit doordat de Nexus 4 uiteindelijk ook geen evenement had, maar was wel extreem populair. Uiteindelijk werd de Nexus 5 aangekondigd op de blog van Google op 31 oktober.

Hoewel mijn Nexus 4 nog prima functioneerde, waren er toch enkele features die mij de doorslag gaven om over te stappen naar de Nexus 5. Bestelt bij belsimpel.nl op releasedag, en wonder boven wonder kon ik 24 uur later al spelen met de Nexus 5. Welke features mij de doorslag hebben gegeven, lees je in mijn review.

Unboxing
De Nexus 5 zat, netzoals de Nexus 4, in een simpele doch kleurrijke doos. Ook de inhoud van de doos is hetzelfde: de Nexus, USB kabel, oplaadkop, korte handleiding en het pinnetje om de simtray eruit te kunnen halen. Ook dit jaar zitten er geen oortjes bij, wat voor sommige misschien jammer is.

Uiterlijk
Het uiterlijk van de Nexus 5 was een van de punten die mij de doorslag gaf. Hoewel de Nexus 4 er erg luxueus uitzag, met de gespikkelde glazen achterkant, was het tegelijkertijd ook een zorgenkindje. De glazen achterkant was te glad om het op een schuine oppervlak (lees: collegetafel) stil te leggen. Maar ook de krasgevoeligheid en de fragiliteit waren minpunten. Ik ga erg zuinig om met apparatuur, maar het heeft niet mogen baten. Na drie maanden zat er een ondiepe barstje vlakbij de speaker, een locatie waar meerder users een barst hadden.

Het design van de Nexus 5 is aan de voorzijde een klein beetje veranderd. Waar de Nexus 4 rondere hoeken had, heeft de Nexus 5 een meer rechthoekig design. Mijn voorkeur gaat uit naar een rechthoekig design, aangezien dat in mijn ogen er strakker en mooier uitziet. Ook de oorspeaker is veranderd. Waar het bij de Nexus 4 nog een rechte lijn was, is het bij de Nexus 5 een cirkel geworden. Verder zijn er geen veranderingen aan de voorzijde van de Nexus 5. Het is nog steeds hetzelfde minimalistische design, met de gebruikelijke sensoren en frontface camera aan de bovenkant, en een notificatie LED aan de onderkant.

Aan de linkerzijde vinden we de volumeknoppen, die gemaakt zijn van keramiek. Wat voor voordelen dat oplevert is mij onbekend, maar ze voelen in ieder geval goed aan. De volumeknoppen zitten stevig in de behuizing, wat aan de ene kant een plus punt is, maar aan de andere kant ook weer een minpunt. De volumeknoppen konden gebruikt worden als fysieke cameraknop. Bij de Nexus 4 kon je als je het lichtjes indrukte mee focussen, om vervolgens met een diepe druk de foto te maken. Bij de Nexus 5 kan je niet ‘lichtjes’ indrukken om te focussen. De volumeknoppen kennen alleen een harde druk, waardoor het focussen via het touchscreen moet.

Aan de rechterzijde vinden we de aan/uit knop, welke ook gemaakt is van keramiek. Onder de aan/uit knop vinden we de simtray. De aan/uit knop zit, in tegenstelling tot de volumeknoppen minder stevig in de behuizing. Er zit wat speling op, maar ik heb niet het idee dat de aan/uit knop elk moment eruit kan vallen. Over de simtray ben ik wat minder tevreden over. Het eruit halen is een eitje met de meegeleverde pin, maar het erin stoppen is wat minder. De simtray steekt een kleine millimeter uit, waardoor het niet verzonken in de behuizing ligt.

Aan de bovenkant vinden we een 3.5mm headphone jack met daarnaast een gaatje voor de noise cancellation.

Aan de onderkant hebben we in het midden een micro-usb poort, met links van de micro-usb poort een speaker en rechts van de micro-usb poort de microfoon. Geen dual speakers dus. Wat opvallend is, is dat de micro-usb poort op z’n kop zit. De brede kant bovenop, en de smalle kant onderop.

Google en LG hebben goed opgelet en zijn afgestapt van de glazen achterkant. In plaats daarvan is het nu 1 stuk plastic met een soft touch afwerking. De softtouch achterkant voelt erg goed aan. Hoewel het nog steeds redelijk glad aanvoelt, is de achterkant minder gevoelig voor krassen en barsten. Verder is de Nexus logo niet meer horizontaal, maar verticaal. Onder de Nexus logo vinden we het logo van LG en de gebruikelijke ‘Made in Korea’ bedrukking. Linksboven in is een 8 MP camera met OIS en een flitser daaronder. De camera steekt een beetje uit. Dit komt deels door het OIS-mechanisme, maar ik denk ook om de verkoop van hoesjes en cases te stimuleren.

Het scherm
Netzoals vorig jaar leveren Google en LG een IPS scherm op hun Nexus toestel. Wat wel anders is, is de schermresolutie. Waar de Nexus 4 een schermresolutie van 1280 x 720 had, heeft de Nexus 5 een 1920 x 1080 resolutie. Hoewel ik zeker geen slechte ogen heb, merk ik qua scherpte geen verschil tussen beide toestellen.

Zoals in eerder reviews van mij, maak ik mij niet zo druk om kijkhoeken. Zolang het beeld goed te lezen is en er geen opmerkelijke kleurfouten in zitten, ben ik een tevreden man. Wel heb ik het idee dat het scherm van de Nexus 5 feller is dan de Nexus 4. Ik hou niet zo van felle schermen, en daarom heb ik de helderheid altijd op de allerlaagste stand staan. De Nexus 5 is op de allerlaagste stand iets feller dan de Nexus 4 op dezelfde stand.

De touchscreen is voor mijn gevoel nog gevoeliger dan bij de Nexus 4. Soms hoef ik het scherm niet eens aan te raken om een bepaalde app te selecteren. Aan de ene kant is dit wel fijn, een uiterst responsief touchscreen. Maar in bepaalde situaties druk ik dan onbewust twee keer op de terugknop, of selecteer ik een app die ik niet wil selecteren.

Prestaties - CPU / GPU
De Nexus 5 heeft een krachtige Snapdragon 800 processor met 2 GB ram en een Adreno 330 GPU. Een mondvol, maar voor het gewone volk niet heel interessant. Wat belangrijker is, is de user experience. Voor benchmarks verwijs ik u daarom naar de reviews van Tweakers en Anandtech.

De Nexus 4 vond ik al een supersnel toestel. Mijn Nexus 4 is nu verkocht aan een vriend en hij verwoordde het alsvolgt: ‘Elke app die ik selecteer, gaat direct open. Echt snel.’. Dat gevoel had ik ook bij de Nexus 4 toen ik het voor het eerst had. Ik had toen niet het gevoel dat alles nog sneller kon.

Ik zat blijkbaar fout, want het kan wel degelijk nóg sneller. Alles gaat nog sneller open, laadt nog sneller etc. Vooral over de Google Chrome browser ben ik erg tevreden. Bij de Nexus 4 had deze last van rare acties. Het voelde minder responsief, scrollen lagde behoorlijk, touch input reageerde laat en het switchen van tabs ging traag. Bij de Nexus 5 zijn al die dingen verdwenen.

Wat ook verdwenen is, is de hitteontwikkeling van de processor. Als ik een tijdje aan het browsen ben, dan merk ik dat de Nexus 4 erg warm werd. Dit had dan ook een impact op de accuduur, die al niet heel goed was. Bij de Nexus 5 is die hitteontwikkeling veel minder aanwezig. Het langdurig browsen levert geen hele warme achterkant op.

Wel heb ik het idee dat het multitasken / RAM opruimen van Chrome agressiever is geworden. Op de Nexus 4 kon ik voor zeer lange tijd een pagina in Chrome openen en vervolgens andere dingen doen. Als ik later terug kwam, dan werd de pagina niet ververst. Bij de Nexus 5 wil dat nog niet echt lukken. Op het moment dat ik een pagina heb geladen, iets anders doe, en later terugkom, dan wordt de pagina opnieuw ververst.

Prestaties - Accuduur
Zoals ik in de vorige paragraaf had vermeld, was ik licht negatief over de accuduur van de Nexus 4. Met een beetje geluk kon ik de 2 uur screen-on tijd halen, maar dan was de pijp echt leeg. Ook de hitteontwikkeling van de processor zorgde voor een matige accuduur. Andere users gingen aan de slag met verschillende kernals en custom roms, om het maximale uit de accu te halen. Hoewel ik dit soort dingen wel leuk vind, heb ik het idee dat dit out-of-the-box goed moet zijn. Mede door het gebrek aan garantie bij de Nexus 4, had ik dit niet toegepast.

Met blijdschap kan ik vertellen dat de accuduur van de Nexus 5 een verbetering is van de Nexus 4. Een volledige dag op een 3G verbinding levert mij 3.5 uur screen-on time op, met nog 15% resterend. Een stijging van bijna 100%. Verder is het toestel uitermate zuinig wanneer het niets aan het doen is.

Accuduur onder zwaar gebruik. 3,5 uur screen-on tijd met alleen gebruik van 3G en Gmail, Facebook, Whatsapp sync altijd aan

Afgelopen weekend had ik een rustige weekend, waardoor ik de Nexus 5 ook minder heb gebruikt. Van zaterdag 08:30 tot maandagnacht 00:26 is de Nexus 5 niet aan de lader geweest, met screen-on tijd van 2,5 uur. In de nacht van zaterdag op zondag heeft de Nexus 5 in 8 uur tijd 7% verbruikt in standby (3G only). Twee dagen licht gebruik is dus goed mogelijk.

Accuduur onder licht gebruik

Een andere accutest die ik gedaan heb, is een hele dag op wifi werken. Verbinden met wifi is vaak zuiniger dan met 3G, en zou dus een betere accuduur kunnen leveren. Zoals bij de voorgaande twee resultaten, staat alle sync die aan kan staan aan. Dit resulteerde in een schermtijd van ~4,5 uur, met nog 21% over. In feite had dit 5+ uur kunnen zijn, maar omdat mijn ogen protesteerden, kon ik het niet verder testen.

Accuduur onder normaal/zwaar gebruik, maar de hele dag op wifi

In het T-gebouw van de Erasmus Universiteit is de verbinding op z'n zachts gezegd dramatisch te noemen. Gelukkig is er Wifi in het gebouw, maar de slechte verbinding heeft toch een aardige impact op de accuduur. De langere periodes waarbij mijn toestel wakker was komt door het gebruik van Google Music, waardoor het toestel wakker bleef. De impact daarvan op de batterij is zeer laag, waar ik uiterst tevreden over ben.

Prestaties - Wifi, 3G, 4G
Wat is een smartphone zonder internet? Niet heel veel. Je internetverbinding is daarom erg belangrijk. De Nexus 4 had geen problemen met het Wifi en/of 3G netwerk, en dat is gelukkig bij de Nexus 5 ook zo.

De speedtest van mijn Wifi verbinding geeft dezelfde snelheid aan als mijn desktop, wat duidt op geen prestatieverlies.

Hoe snel je 3G verbinding is, is afhankelijk van waar je op het moment bent. In mijn huis is dat redelijk te noemen, maar in Nieuwekerk en Capelle a/d Ijssel zijn deze snelheden behoorlijk hoog, misschien zelfs 4G waardig.

En dit punt is ook een doorslaggevende factor geweest om de Nexus 5 aan te schaffen: 4G. De Nexus 4 had geen 4G, maar dat was ook niet erg, aangezien 4G in Nederland toch nog in opbouw was. Nu is 4G inmiddels aanwezig in de grote 3 steden (Amsterdam, Rotterdam en Utrecht), en is het misschien wel handig om mee te gaan met die trend. Gelukkig hebben Google en LG (en Qualcomm) 4G beschikbaar gemaakt in de Nexus 5.

Dankzij de Vodafone blox van €2,50 heb ik toegang tot het 4G netwerk met mijn goedkope F&F abonnement met 10GB bundel. Aangezien ik in Rotterdam studeer, kom ik ook redelijk vaak in Rotterdam. Daar heb ik ook enkele speedtests gedaan van het 4G netwerk, en de resultaten zijn niet slecht.

Het 4G netwerk haalt het dubbele wat ik thuis via de kabel binnenhaal, dus ik moet mijn provider binnenkort maar eens gaan bellen. Je merkt dit ook bij het uploaden van foto’s en video’s dat dit bijna instant gebeurt. Het laden van websites is in 2 tellen gebeurt en ook Facebook heeft dan alles geladen. Tezamen met de supersnelle ervaring van de Nexus 5, zorgt dit voor een uiterst responsieve toestel.

Opmerkelijker zijn de resultaten tussen 3G en 4G. Bij sommige users zie ik snelheden waar menig internetprovider alleen van kan dromen. Bij mij vallen de 4G resultaten toch ietwat tegen in de benchmarks, terwijl het in de praktijk toch sneller aanvoelt. De downloadsnelheden op 3G/4G zijn vergelijkbaar met elkaar (behalve in mijn woonplaats), maar er zit wel een enorm verschil tussen de uploadsnelheden.

Plaats3G DL (Mbps)3G UL (Mbps)4G DL (Mbps)4G UL (Mbps)
Gouda Goverwelle2,720,14N.v.t.N.v.t.
Gouda12,200,60N.v.t.N.v.t.
Nieuwekerk a/d IJssel17,812,2415,506,78
Capelle a/d Ijssel5,480,5220,678,38
Rotterdam Alexander20,590,7222,359,49
Metrostation Capelsebrug11,251,2915,0512,67
Rotterdam BlaakN.v.t.N.v.t.19,0610,34

Tabel met enkele speedtesten op 3G en 4G netwerk. Gouda heeft geen 4G en in Blaak had ik geen zin om over te schakelen op 3G

Visualisatie van de verschillen tussen 3G en 4G. 3G en 4G download staan naast elkaar en 3G en 4G upload staan naast elkaar

Toch heb ik een bugje gevonden met het 4G netwerk. Eenmaal terug naar Gouda, bleef de Nexus 5 te lang hangen op het 4G netwerk. Tussen Gouda en Capelle a/d Ijssel is er geen 4G, maar bleef het icoontje wel op 4G hangen. Er was echter geen internet, waardoor ik niets kon doen. Het terugschakelen naar het 3G netwerk is dus niet helemaal vlekkeloos.

Prestaties - camera
De camera van de Nexus 4 was niet bepaald op en top. In goede belichting waren de plaatjes goed te noemen, maar in low-light was het toch matig. Verder was de geluidsopname van filmpjes erg slecht: het leek wel alsof je onderwater aan het filmen was.

De focus van Google was dit jaar om een betere foto experience te geven. De apps die Google daar meelevert zitten boordevol opties. Maar de bedoeling is toch om direct, in one shot, de juiste foto te maken.

De camera van de Nexus 5 is een 8MP shooter met Optical Image Stabilization (OIS), welke ervoor moet zorgen dat schokken beter opgevangen worden. Ook zou hierdoor foto’s in slecht licht beter voor de dag komen.

Enkele foto’s:

Foto binnenshuis op een regenachtige november

Foto van het H gebouw van het Erasmus met de 100 erop. Volledig ingezoomd zonder aanpassingen

Foto van het H gebouw van het Erasmus met de 100 erop. Volledig ingezoomd, maar de exposure op -2 gezet

Foto van het H gebouw van het Erasmus met de 100 erop. HDR+ is hier toegepast.

Ik heb momenteel niet heel veel foto’s gemaakt, en eerlijk gezegd weet ik ook niet wat voor foto’s ik moet maken. Als jullie suggesties en/of ideeën hebben, wil ik deze eventueel wel uitvoeren.

Prestaties - bellen
Ook een onderdeel van een smartphone, maar deze wordt veel minder gebruikt nu. Ik heb eigenlijk nog niet zo heel veel gebeld, maar de gesprekken zijn vloeiend verlopen. Ik kon de tegenpartij goed verstaan, en de tegenpartij kon mij goed verstaan.

Iets wat ik nog niet heb getest, maar wel van plan ben om te doen, is gebeld worden met een 4G verbinding. Diverse gebruikers meldden dat je niet gebeld kan worden / kan bellen als je op een 4G verbinding zit. De komende weken ben ik vaker in Rotterdam aanwezig, waardoor ik dit beter kan testen.

Op 11 november heb ik een eerste 4G-beltest gedaan, en dat werkte prima. Tenminste, je verliest je 4G verbinding tijdens het bellen en valt terug op het G netwerk (Vodafone). Je merkt van het overschakelen niet heel veel van, aangezien dat instant gebeurde.

Prestaties - GPS
Vele users meldden problemen met de GPS van de Nexus 5, waarbij er natuurlijk ook users zijn die geen problemen hadden met de GPS. Tijdens het schrijven van de eerste versie van mijn review had ik eigenlijk niet aan de GPS gedacht, aangezien ik de navigatie niet vaak gebruik. Toch vond ik het belangrijk om het nu wél te testen, omdat ik een werkende GPS wil hebben mocht ik het nodig hebben.

Je hebt binnen de locatievoorzieningen instellingen drie mogelijkheden: Hoge nauwkeurigheid, batterijbesparing en alleen apparaat. Alleen de eerste en de laatste optie maken gebruiken van de GPS. Bij batterijbesparing wordt er gebruik gemaakt van Wifi en je mobiele dataverbinding.

Voor het testen van de GPS werd er gebruik gemaakt van GPS - test. De eerste keer probeerde ik het binnenshuis, maar dat resulteerde in dramatische resultaten. Ik woon op de derde verdieping, en hoewel ik ruim 23 satellieten zag, en er met 3 verbonden waren, bleef het lampje op geel staan. Het was in feite niet goed verbonden. Dit was overigens met de instelling 'Hoge nauwkeurigheid', aangezien 'Alleen apparaat' geen satelliet kon zien.

De tweede test deed ik op de begane grond, op de instelling 'Alleen apparaat'. Dit maal had ik binnen 3 seconden 23 sattelieten in beeld, waarvan er 12 verbonden werden. Nog eens 7 tellen later, ging het lampje bij GPS-On van geel naar groen, en kon de nauwkeurigheid bepaald worden, welke gemiddeld 56 voet (~17 meter) was. Het beste resultaat was 16 voet (~5 meter), maar dit kon niet lang vastgehouden worden. Vanwege tijdgebrek heb ik het op de instelling 'hoge nauwkeurigheid' nog niet kunnen testen, maar voorlopig is de GPS in mijn geval goed.

Indien mogelijk zal ik ook ervaringen met Google Maps Navigatie delen, maar dan moet die kans zich wel eerst voordoen. Lang leve gratis OV!

Android 4.4
Bij het opstarten van de Nexus 5 kreeg ik meteen een update van ~150 MB. Er zijn geruchten dat er 100GB aan Drive opslag werd toegevoegd, maar vooralsnog heb ik daar nog niets van gemerkt.

De setup is hetzelfde gebleven: taal kiezen, inloggen met je Google account, hier en daar wat vinkjes (de)selecteren en je Nexus wordt ready gemaakt. Als dat klaar is, zie je meteen een paar verschillen. Zo hebben de notificatiebalk en de onscreen knoppen een transparante achtergrond. Ook zijn de icoontjes van de Apps groter en ziet de font er iets strakker uit. Het blauwe #HOLOYOLO is vervangen door wit, iets wat ik toch wel jammer vind.

Het tweede nadeel van de witte icoontjes in de notificatiebalk, is dat het moeilijk te zien is of je nu wel of geen verbinding maakt. In Android 4.3 had je echt verbinding als het blauw werd, en grijs als je verbonden bent, maar geen verbinding hebt. In Android 4.4 is dat helaas niet te zien, behalve als je bij de 9 tegels bent en ziet dat de desbetreffende verbinding rood wordt. Verder zijn de twee pijltjes ook verdwenen bij zowel Wifi als 3/4G. Ook hier kon je zien of er data opgehaald/verstuurd werd, maar in Android 4.4 is dat ook weg, behalve als je…. Juist, als je het scherm met de 9 tegels bent.

Het scherm van Google Now zit nu standaard links van je homescreen, en als je in je homescreen zit kan je door ‘OK Google’ je persoonlijke assistente inschakelen. Het blijft leuk om wat algemeens te vragen, om vervolgens een gesproken antwoord terug te krijgen. Nummer afspelen? Geen probleem. Wekker zetten? Kom maar op. Afspraak maken? Prima. Iemand bellen? Ok, daar gaat het dan een beetje mis. Nederlandse namen op z’n Engels uitspreken wilt nog niet echt lukken, en soms voel ik me beledigd als mijn Engelse woorden verkeerd worden opgevat. Gelukkig is dit meer een gimmick dan iets voor dagelijks gebruik, maar wellicht dat dit in de toekomst veel beter wordt. Hieronder video's van zojuist opgenoemde tests.

Een ander opvallende wijziging is de telefoon-app. Standaard krijg je een weergave waarbij je iemands naam kan intikken of kan zoeken naar plaatsen in de buurt. Voorheen kreeg je altijd de nummertoetsen te zien en moest je weer een extra handeling verrichten om op iemands naam te zoeken. (Dat laatste is dankzij de toevoeging van de T9-dialer in Android 4.3 opgelost).
Wat ook anders is, zijn de homescreens. Je begint standaard met je homescreen en de Google Now screen. In Android 4.3 en eerder was je beperkt tot maximaal 5 pagina’s op je homescreen. Nu kan je een oneindig aantal homescreens toevoegen, door een app naar de rechterkant te slepen. Dit kan alleen via de rechterkant, aangezien aan de linkerkant Google Now zit.

De keus voor 16 GB
Ik heb enkele vragen gekregen of 16GB wel voldoende was voor mij. Vandaar dat ik hier een stukje tekst over mijn situatie schrijf.

Al mijn voorgaande smartphones hadden 16GB aan opslag, maar de Galaxy SII en de Galaxy SIII hadden toegang tot extra opslag middels een micro-sd. Om eerlijk te zijn heb ik nooit volledig gebruik gemaakt van de micro-sd opslag, aangezien ik dat niet nodig had. De overstap naar een Nexus 4 16GB (en daarmee ook de Nexus 5 16GB) was dan ook moeiteloos op het gebied van opslag.

Als ik in de trein zit naar Rotterdam of een eindje moet fietsen naar een vriend, dan luister ik vaak naar muziek. Bij de Galaxy serie downloadde ik altijd mijn muziek, maar op een gegeven moment werd dat een beetje vervelend. Je moet het én opslaan op je telefoon, maar tegelijkertijd ook weer een back-up hebben op je PC. Heb je een nieuw nummer, dan kan je je telefoon weer gaan aansluiten op je PC om het te gaan downloaden. Vandaar dat ik sinds dit jaar eerst was overgestapt op Spotify, maar dankzij de introductie van Google Play Music All Access voor € 7,99 ben ik nu bijna volledig Googlefied. Met mijn 10GB databundel is streamen helemaal geen probleem.

Verder heb ik beschikking tot 25GB Google Drive, 45GB op Skydrive en tot volgend jaar oktober 50GB Dropbox aan cloudopslag. Behoorlijk veel en dat is natuurlijk nooit vol. Maar omdat ik als student vaak werk via Dropbox en Google Docs, zijn deze mogelijkheden erg belangrijk. Je bestanden altijd bij je hebben bij dataverbinding is geweldig.

Wat betreft films kijken: 1080p filmpjes zijn behoorlijk groot, maar in mijn geval kijk ik niet zo heel veel films op mijn smartphone. Daarvoor heb ik mijn laptop en als ik een filmpje kijk, dan is het eenmalig.

Zoals je bovenstaande tekst heb gelezen: het is mededankzij de 10GB databundel dat ik onbezorgd kan streamen. Maar, zelfs zonder zo'n enorme databundel moet 16GB voldoende zijn voor wat muziek onderweg. Van de 16GB heb je er ongeveer 12GB tot je beschikking. Het is simpelweg een kwestie van keuzes maken. Sommige users hebben schijnbaar ruim 20GB aan muziek, maar vraag je jezelf af of je wel alle 25GB onderweg beluistert. Verder is het hebben van een aantal films op je smartphone leuk, maar opnieuw: ga je ze allemaal tegelijkertijd/achterelkaar bekijken? Zo nee, dan kan je je collectie wat verkleinen, en moet het qua opslag wel lukken.

Mocht je echt alles willen, dan is wellicht de 32GB versie van de Nexus 5 een betere optie. Let wel, dat deze voorlopig niet in Nederland verschijnt en je afhankelijk bent van Duitsland.

De Nexus telefoons lijken elk jaar beter en beter te worden en de Nexus 5 kan gerust als een waardige opvolger gezien worden van de Nexus 4. Bouwkwaliteit is prima in orde, specs zijn zeer uitstekend en het Android 4.4 is weer een stap vooruit.

De vraag is dan: is de upgrade van een Nexus 4 naar een Nexus 5 (brood)nodig? Niet helemaal. De Nexus 4 is nog steeds een prima toestel met goede specs en prima prijs. De enige verschillen in specs zijn een nieuwe processor met 4G, groter scherm met hogere resolutie en een iets betere camera.

Toch was voor mij de overstap een makkelijke keus. De overschakeling van een glazen achterkant naar een achterkant van kunsstof is een welkome verandering. De toevoeging van 4G is op het moment alleen nuttig in de Randstad, maar met mijn studie + abonnement een handige toevoeging. De verbetering in accuduur en de verminderde hitteontwikkeling is voor mij toch de kers op de taart. Ruim 3 uur screen-on tijd met een groter scherm en een krachtige processor, dat lukte niet met de Nexus 4.

De Nexus 5 is een uitstekend toestel. Een uitstekende prijs, uitstekende OS, maar helaas ook met uitstekende camera en simtray.

Changelog
  • 14-11 Toevoeging van nieuwe accuduur resultaten
  • 14-11 Toevoeging van 3G/4G 'benchmarks'
  • 14-11 Toevoeging van changelog
  • 22-11 Toevoeging kleine test met GPS
  • 22-11 Toevoeging accuduur resultaat met slechte verbinding

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Jammer dat je sim tray niet goed sluit. Hij hoort namelijk netjes te sluiten.
Ik heb inmiddels een vervangend Nexus, mijn sim tray was namelijk in de telefoon geschoten. De sim tray is dus wel dergelijk een minder onderdeel.

Misschien dat je even contract op kunt nemen met de verkoper over een eventuele swap of reparatie van je sim tray?
Het is inderdaad jammer, maar ik had in de review van Tweakers gelezen dat bijna alle toestellen in de eerste batch dit probleem hadden.

In principe stoor ik me er niet zo heel erg aan, zolang de simtray niet losschiet en ook niet verder gaat uitsteken. Het is behoorlijk slordig, dat wel, maar dit zorgt niet voor een onbruikbaar toestel. (Aangeschaft bij belsimpel overigens).
Als het niet te erg stoort is het natuurlijk minder erg. Hopelijk blijft het allemaal goed zitten. In ieder geval veel plezier ermee. :)

Mijn toestel kwam van Coolblue. Ik denk dat het ook een toestel uit de eerste batch was gezien de problemen veel op elkaar lijken. Uiteindelijk hebben ze het heel netjes opgelost en kon ik na een dag al een nieuw toestel afhalen in de winkel.
Goede review maar waarom geen plus en min punten?
Oei, helemaal vergeten. Zal het meteen aanpassen.
Goeie review. ik zoek een nieuwe telefoon en zag de nexus 5 van LG. dus ik ging eens kijken en zag jouw review. Mede dankzij jouw review ben ik overgehaald om hem te kopen.
Blij om te horen dat ik heb kunnen helpen. Het is zeker geen verkeerde telefoon!
Mooie uirgebreide review. Top :)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 10 november 2013 08:05]

Duidelijke review, ik was toch wel benieuwd naar dit toestel dus zeker informatief en de voor -en tegens goed uiteengezet. +3 :)

Kun je die SIM-tray (en evt. de micro simkaart) aan de binnenzijde niet iets afvijlen, zodat het geheel er helemaal in valt? Meestal zit er aan de binnenzijde toch een beetje loos plastic (slack), wat er wel af kan?
Ik heb net even gekeken of het aan m'n simkaart lag, maar zonder simkaart wilt hij er ook niet perfect in. Verder is de simtray van metaal, en is het geen rechte lijn, maar heeft het een vormpje. Ik ben bang dat als ik het lichtjes eraf vijl, dat deze niet meer eruit springt.

Het stoort niet heel erg, maar het is gewoon jammer en slordig.
Je kan er zo'n rubberen Spigen Ultra Hybrid case rond doen, dan heb je er helemaal geen last meer van en het beschermt nog ook:link Amazon.co.uk

[Reactie gewijzigd door GBB1 op 12 november 2013 22:49]

Bedankt voor de tip, maar ik gebruik nooit cases / hoesjes voor mijn telefoon omdat dat afbreuk doet aan het design.

Maar ik vind het ook niet heel erg erg, dus liever dit dan een case.
Snel vraagje: hoe is het geluid + deftige headset ? het geluid uit de speakers is niet super maar ook niet slecht, maar hoe is het geluid dan met een headset op, zou je dit even kunnen testen (of al reeds gedaan en eventjes reply sturen).

review is netjes geschreven en leest prettig.
Ik luister veel muziek onderweg met oortjes erin. Nu moet ik eerlijk zijn: ik ben geen kieskeurige audiofiel (excuses als ik hiermee mensen heb beledigd). Muziek is prima met de oortjes (ik gebruik in-ear oortjes van Sennheiser).

Maar ik weet eerlijk gezegd geen goede manier om dit te testen, behalve mijn persoonlijke ervaring. Als je misschien een idee hebt dan zou ik die eventueel kunnen uitvoeren.
nee is meer dan voldoende zo ben zelf ook geen audiofiel ;) gewoon muziek op de trein en in de fitness, maar het moet goed luisterbaar zijn en kan het volume lekker hard ? las ergens dat het speakergeluid bij bekijken youtube niet heel hard kon gaan, meer zelfs dat je oor bijna tegen de speaker aanmoest, dit zal wel wat overdreven zijn denkik..

k'denk dat ik maar de nexus zal bestellen dan, eerlijk gezegt heb ik altijd htc gehad maar ben het beu aan het worden telkens na 2 jaar geen updates meer te ontvangen terwijl men toestel nog perfect werkt, deze zal wel wat langer support krijgen gok ik.

wil eens een toestel dat altijd de snelle updates krijgt zonder eerst maanden moeten te wachten op een recente versie, om dan op het moment van uitrol weer een "oudere" versie te hebben, dit is voor mij de reden om eens een nexus te proberen.

maar 16 gig hebben zal ik met moeten leven, ook al ben ik meer voorstander van 32 gig.
waarom lg & google in de lage landen geen 32 gig lanceren lijkt me een raadsel, aangezien in duitsland en andere dit wel kan, waarom de prijs tov andere europeese landen hoger ligt is me ook een raadsel, maar goed dat we een duur land zijn voor aankopen wisten we al langer dan vandaag.

bedankt voor de snelle reactie cheng!
In de trein vind ik volume +1 (vanaf 0 gezien) net te zacht, maar +2 vind ik net wat te hard. Het kan dus best wel hard, maar aangezien ik nog de rest van mijn leven wil genieten van mijn gehoor, doe ik alleen +2 in de trein en in een rustige omgeving +1.

Verder krijg je bij Google/Nexus ook geen twee jaar updates (18 maanden officieel). Hou hier wel rekening mee. Maar ik moet er wel bij zeggen dat Google het minder OS afhankelijk maakt. Alles wordt via Apps geüpdated nu, waardoor het OS nu steeds minder belangrijk wordt.

Ik merk aan je derde alinea dat jij (netzoals ik overigens) updategeil bent, en dan is de Nexus heel fijn. Maar dat moet niet per se de reden zijn om een Nexus te nemen. Andere voordelen zoals geen zware schil erover heen, goede prijs/kwaliteit verhouding, prima prestaties wegen net iets zwaarder dan de snelle updates. Vooral met wat ik in mijn voorgaande alinea zei.

16/32 GB discussie is meer een persoonlijke voorkeur, en kan ik ook moeilijk mee helpen.

Succes en veel plezier met de aanschaf!
Zeer goede review, complimenten. Kan mij voor het grootste gedeelte vinden in jouw bevindingen. Ik ben zelf vooral te spreken over de batterijduur. Kom ik direct bij een puntje aan: als ik 's avonds bij het naar bed gaan om en nabij 40% over heb, is het dan verstandig hem aan de lader te doen? Kan het geen kwaad op de langere termijn voor de batterij? Ik kan hem wel niet aan de lader doen, maar dan kom ik de dag erop niet uit. Ben benieuwd wat jij daarmee doet. :)

Groot minpunt van mij die er bij jou niet tussen staat. Het geluid uit de onderste speaker. Als ik thuis op de bank een filmpje wil kijken op Youtube en het geluid staat op z'n hardst, hoor ik het nauwelijks. Schijnt een update voor te komen, maar het is nu dramatisch. Helemaal omdat ik van de HTC One af kom }>

Edit: kleine toevoeging. Ik keek net even en de SIM-tray sluit bij mij wel perfect aan. Zal dus per telefoon verschillen.

[Reactie gewijzigd door Graizie op 14 november 2013 13:55]

Bij mij sluit de simtray ook niet helemaal perfect aan. Dus wie weet verschilt het inderdaad per telefoon.

toch maar is even contact opnemen denk ik.. :/
Bedankt voor je compliment!

Je eerste punt over 'teveel' accu overhouden is een goede. Bij mij ligt toch de grens bij 55% als ik weet dat ik de volgende dag m'n Nexus 5 niet zo hard ga gebruiken. Alles daaronder is wat riskant als je je telefoon de volgende dag gaat gebruiken, want straks zit je zonder. Wat betreft opladen: volgens mij zit er een mechanisme ingebouwd die stopt met laden als ie vol zit. Dan loopt ie even leeg en wordt het weer opgeladen naar 2-3%. Dit is eigenlijk juist goed voor de batterij, want zo blijven die elektronen in beweging.

De speaker heb ik zojuist toegevoegd, scherpe opmerking. In vergelijking met de HTC One is het inderdaad een schande, maar ook ten opzichte van andere smartphones is het ook matig. Gelukkig gebruik ik de speaker niet zo heel vaak, maar als ik het nodig heb, moet ie wel op z'n allerhardst staan om enigszins hoorbaar te zijn.

En ik ben blij om te horen dat je simtray wel perfect aansluit.
Goede review kan het grotendeels onderschrijven. Ik heb de N5 ook sinds 1 Nov maar sommigen mensen die door mij gebeld worden klagen over verstaanbaarheid (vragen harder te spreken), ik lees dat jouw ervaring is dat men je gewoon kan verstaan. Dat is dan wel opvallend, misschien ligt het aan mijn exemplaar .

Enfin, de speaker (bij handsfree bellen) is wel erg vervormend, tot op het storende af. Dat gezegd hebbende blijft de telefoon zeer snel en bruikbaar voor alle niet-bellen gerelateerde toepassingen :)
Ik heb mijn beltest in een rijdende sprinter uitgevoerd. Voor mijn gevoel was het best goed wat kwaliteit betreft. Ik bel alleen veel te weinig om het écht goed te testen.

Speaker is inderdaad een minpunt, maar met mijn gratis OV rij ik niet zo vaak met de auto, en de kans dat ik gebeld wordt is toch best klein. Klinkt zo forever alone
Goede review. Mijn simtray sluit ook niet helemaal aan maar daar stoor ik me verder helemaal niet aan. Wat me wel stoort is dat er wat ruimte zit tussen de onderkant van mijn scherm en de behuizing. Daar gaan allerlei kleine vuildeeltjes tussen zitten zoals je kunt zien op de foto.

Heb je daar ook last van?
Ik wel, maar het gaat bij mij niet het toestel in ofzo. Als je er even een doekje langs haalt is het weg. Het probleem is volgens mij dat de glasplaat nét iets te kort is waardoor je een randje overhoudt waar vervolgens het vuil op gaat liggen. Ik heb me er behoorlijk aan zitten storen maar nu ik hem langer gebruik neem ik het voor lief. Het is natuurlijk een erg goed toestel voor een erg schappelijke prijs. Zelfde verhaal met de sim-tray trouwens. Toch hoop ik dat je er net zo veel plezier van hebt als ik ;)
Ik heb daar inderdaad een keertje een rood stofje gezien, waardoor het mij opviel. Het stofje is inmiddels alweer weg, en het ziet er nu nog steeds 'schoon' uit.

Dit probleem was erger bij de Galaxy SIII, aan de zijkant. Daar kwam zoveel stof tussen de rand en het scherm te zitten dat het echt een duidelijke witte streep werd. Bij de Nexus is dat nog niet het geval.
Mooie review chengbondkwok,
Leest goed weg en mooie overall baland, alles komt even aan de orde.
Wat me interesseert is ook 3G en 4G. Antwoord op je vraag waarom verder 4G sneller aanvoelt: je krijgt je data sneller, je hebt minder latency. Niet alleen meer bits maar de respons is ook sneller. Lagere ping tijd danwel minder roundtrip delay.
Ik vraag me af hoe haal je 20,59Mbit/s met 3G, kan dat wel? Ik heb wel van dubbele (gestapelde) kanalen gehoord, zou dit dan nu worden aangeboden vraag ik me af, op een gewoon 3G verbindingkje is 20 Mb wel erg snel dus of het een dubbel 3G kanaal was of stiekum toch 4G vraag ik me af?
Evert
Bedankt voor je compliment!

Ik weet 100% zeker dat het 3G was, aangezien ik toen 4G uitgeschakeld had. Op de Nexus 4 had ik ook zulke snelheden behaald, maar deze snelheden zijn niet op alle plekken hetzelfde.

Wat betreft dubbele kanalen: ik heb daar geen verstand van :+

Cheng Bond Kwok
camera update net uitgeprobeerd. echt een verademing.
Mooi om te horen. Ik moet nog even wachten op de update (kan het ook sideloaden, maar daar heb ik nu weinig tijd voor).
ik heb hem niet gesideload, ik kreeg hem aangeboden van het systeem. ik vind het apart dat jij dit niet kreeg.
De updates worden in fases (1%, 25%, 50%, 100%) uitgerold. Blijkbaar moet ik even wachten.