Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 3 Wit Review

supervinnie40 9 november 2013, laatste update op 9 november 2013, 3.970 views

Samsung Galaxy Note 3 Wit

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Geluid via koptelefoon is best goed

Minpunten

• Telefoon loopt soms vast
  • Scherm gaat niet altijd aan
  • Als je op de aan/uit-knop drukt duurt het een seconde voor het scherm aan of uit gaat
  • De snelkeuze koppeling op het vergrendelscherm reageren vaak niet
  • Geluid van de speaker is best slecht
  • De telefoon voelt aan alsof hij nep is (licht en zwak)
  • Na het ophangen krijgt je nog 10 seconden een venster te zien voordat het scherm weer uitgaat (waardoor ik al 2 keer een broekzakgesprek heb gehad)
  • Het instellingen menu is niet echt logisch ingedeeld
  • De spraak commando's (zoals ontgrendelen) werkt 9 van de 10 keer niet
  • Hand commando's werken vaak niet
  • Spraak naar tekst maakt erg veel fouten

Aangezien de telefoon (onder andere) in 1 week al 3 keer is vastgelopen, 2 keer het scherm niet meer aanging en er een hinderlijke vertraging is tussen het scherm uitzetten en op de aan/uit-knop drukken, vind ik dat deze telefoon zeer slecht presteert voor een vlaggeschip dat 575+ euro moet kosten.Totaal niet onder de indruk. Alhoewel ik ben overgestapt van een oude HTC Desire HD (zwart) vind ik dat mijn oudere telefoon op veel vlakker stabieler en beter presteerde dan de Galaxy Note 3.

Het eerste dat mij opviel was het scherm, het geeft een geweldig mooi beeld met veel detail en heldere kleuren. Misschien niet het neusje van de zalm (volgens de Tweakers review) maar als je van een Desire HD afkomt is dit aan wereld van verschil.
Daarna de snelheid, hij reageert vlot, soepel en snel. Precies wat ik verwacht van die 2.3 ghz quad core. Wederom een groot verschil met mijn oude telefoon.

Wat mij echter op een negatieve manier verbaasde was het gedrag in de week dat ik deze telefoon had. Na 2 dagen kwam ik te laat op het werk omdat de wekker niet was afgegaan. Toen ik de telefoon pakte en ontgrendelde stond er doodleuk dat de Klok app was vastgelopen. Dit gebeurde de volgende dag weer. (ik gebruik nu mijn oude telefoon maar als wekker, die heeft me in 2.5 jaar nog nooit teleurgesteld).
Daarnaast is de telefoon deze week 3 keer vastgelopen tijdens gebruik. Niets reageert dan. De aan/uit knop doet niets, de volume knoppen doen niets en zelfs na een goede 5 minuten de telefoon met rust laten werkt nog steeds niets. (ik heb dit op willekeurige momenten gehad, iedere keer met een andere app).

Iets anders dat mij erg verbaasde was de vertraging van de aan/uit knop. Je drukt op de knop en het scherm gaat een seconde later pas uit. Dit geeft genoeg tijd om nog net op een app te kunnen drukken waardoor het scherm aanblijft (broekzakgesprek).
Als het scherm uit is, en je drukt op het scherm duurt het soms ook een goede seconde voor het scherm aangaat.
Mijn Desire HD ging onmiddelijk aan of uit, geen vertraging. Je drukt op de knop, veegt je vinger over het scherm en bam... je telefoon is klaar voor gebruik. Bij de Note 3 is het eerder: je drukt op de knop, je veegt over het scherm... realiseert je dat het scherm nog niet aan was, je veegt nogmaals over het scherm en dan kun je eindelijk je telefoon gebruiken.

Op mijn Desire HD heb ik een par snelkoppelingen op het vergrendelscherm staan. Hiermee kan ik lekker vlot een app openen zonder eerst te deblokkeren en dan pas de app aan te tikken.
De Note 3 heeft deze optie ook, maar als je vinger er maar NET naast zit of je veegt ietsje te vroeg, dan opent de app niet (er gebeurt dan gewoon niets). Ik heb meerdere keren het scherm wel 3 of 4 keer moeten vegen zonder succes.

Ik luister graag muziek, zowel via de koptelefoon (als ik over straat loop) alsook wanneer ik achter de pc zit. Als ik thuis ben gebruik ik de koptelefoon natuurlijk niet.
Via de koptelefoon is het geluid eigenlijk best prima, geen klachten hierover. Maar toen ik de eerste keer de koptelefoon eruit haalde was ik toch teleurgesteld, alhoewel het volume vrij hard gaat klinkt het geluid erg plat en leeg.... Wederom presteerde mijn oude Desire HD hier veel beter op.

Ook vindt ik de telefoon erg goedkoop aanvoelen. Hij is erg licht en erg zwak. Als je de bovenkant en onderkant vast pakt en je beweegt een beetje, dan kun je zien dat de hele telefoon een beetje buigt. Het voelt als een goedkoop stukje speelgoed waar op bezuinigd is. Doet me denken aan die etalage-modellen die er wel uitzien als een normale telefoon maar geen binnenwerk hebben.

De afgelopen week heb ik inmiddels al 2 keer een broekzakgesprek gehad (wat ik al dik 2 jaar niet meer gehad heb...)
Na een vlugge test ontdekte ik meteen waar het aan lag. Als je gebeld wordt gaat het scherm aan (logisch), als je na het bellen ophangt (of de ander hangt op) blijft het scherm even aanstaan en toont een soort "after call" samenvatting van je gesprek (logisch??). Als je dus je telefoon net iets te vroeg in je broekzak wilt steken en je vinger glijdt over het scherm druk je al snel iets in waardoor het scherm aan blijft staan. Vervolgens open je tijdens het lopen allerlei apps en ga je ongewenst mensen bellen.
Op de aan/uit knop drukken heeft ook weinig nut, want daar zit een vertraging in, waardoor je nog steeds op het scherm kunt drukken.

Het instellingen menu is erg chaotisch. Dit is uiteraard heel erg persoonlijk, maar ik vind het bijzonder onlogisch en chaotisch ingedeeld. Aangezien dit pure smaak is zal ik hier niet veel verder op ingaan, meningen verschillen nou eenmaal.

De Note 3 heeft ook een soort spraakcommando's optie. Wanneer je het scherm aanzet kun je bijvoorbeeld het scherm ontgrendelen door een commando te zeggen. Ik probeerde er de afgelopen week 2: 'open' en 'ga aan'. Het instellen van het commando was al een drama, want je meot je commando 4 keer inspreken, maar soms denkt de telefoon dat je nog niet klaar bent waardoor hij blijft opnemen. Je krijgt dan 3 gewone opnamens en 1 hele lange opname waardoor alles in de war raakt.
Het gebruik van deze commando's is ook bagger. Wanneer er ook maar een heel klein beetje achtergrondgeluid is, werkt het al niet meer. Als ik thuis op de bank zit, werkt het prima. Maar als ik de hond uitlaat horen mensen mij wel 4 keer "open" zeggen (en een paar keer schreeuwen :P ). Ik heb diverse dingen geprobeerd, maar ik vind dit echt een totaal waardeloze optie angezien hij amper functioneert in de echte wereld.

Zelfde verhaal met de handcommando's. De telefoon kan dingen doen wanneer je boven (of voor) de camera bewegingen maakt met je hand. Dit heb ik zeker 15 minuten zitten proberen en ik kreeg allerlei dingen voor elkaar maar nooit hetgeen dat ik wilde doen. Een optie die wederom krom functioneert.

Probeer dan maar eens tekst naar spraak... Ik ben een Brabander maar heb geen zwaar accent. Ik ben opgevoed door ouders die vrij ABN spreken (tegenwoordig noemen ze het AN ;) ). Ondanks dat heb ik nog niet 1 zin uit kunnen spreken die correct op het scherm kwam. "Hoi hoe gaat het" veranderde in "Hoi hoeveel gaten het".
Op mijn HTC Desire HD werkte dit geweldig. Ik kon zelfs in de auto met de muziek aan tegen mijn telefoon praten en dan pakte hij het 9 van de 10 keer nog goed op. De Note 3 pakt het niet eens goed op wanneer ik thuis op de bank zit zonder enig geluid om me heen.

Elke telefoon heeft wel iets. Ik heb nog geen telefoon ontdekt die foutloos is, en dat is niet vreemd. Mijn wensen en eisen voor een telefoon zijn anders dan die van een ander. Wat ik zie als perfect kan door een ander als hinderlijk gezien worden.
Maar wanneer ik 650 euro betaal voor een telefoon die door de fabrikant beschouwd wordt als het top-model, dan verwacht ik dat de telefoon volledig doorontwikkeld is. Hij presteert goed en precies zoals het hoort. Geen vertragingen, geen opties die niet werken en geen bagger speaker.

Ik vind het dan ook best schaamtelijk dat mijn oude HTC Desire HD op heel veel vlakken een stuk beter presteert dan dit 'vlaggeschip' van Samsung. Als mijn oude telefoon zo snel kan reageren (scherm aan en uit), mijn stem zo goed kan opnemen en in 2.5 jaar nog nooit is vastgelopen.... dan valt het me vies tegen dat de Note 3 zo slecht presteert.
Het bevestigd voor mij het gevoel dat dit een onder-ontwikkeld stuk speelgoed is. Alsof ik een Fiat Uno heb gekocht waar iemand een Ferrari bodykit op heeft geplakt.

Natuurlijk is mijn mening hierboven geheel persoonlijk. Gezien de andere reviews op deze website denk ik ook niet dat vele het met mij eens zullen zijn. Maar deze telefoon is zo on-compleet dat ik het belangrijk genoeg vond om hier te schrijven/plaatsen.

De telefoon heeft ook goede dingen. Het scherm is top, hij reageert snel in het openen van apps en dergelijke. Maar er zijn ook een aantal dingen die zeer slecht zijn.
Als je 'top-dollar' betaald voor een top-model telefoon dat in principe het 'vlaggeschip' zou moeten zijn, dan vind ik dat deze telefoon bizar slecht presteert. Allerminst in de indruk.

Vandaag ga ik een factory reset doen en importeer alleen mijn contacten. Ik ga dan in de loop van de week kijken of hij dan nog steeds zo presteert. (misschien ligt het namelijk aan een app ofzo??)
Mocht dat het euvel niet verhelpen dan gaat deze telefoon vrijwel onmiddelijk Marktplaats op. Ik spaar mijn geld dan op voor een fatsoenlijke telefoon die zijn geld WEL waard is. Op dit moment mis ik mijn oude, trage Desire HD.... terwijl ik die juist wilde vervangen voor een betere telefoon.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 3 Wit?

Reviews door de redactie

@Meulendijks89, ik begrijp dat je niet in mijn mening mee kunt gaan. Als ik het goed lees heb je de laatste tijd wat Samsungs gehad, waardoor jij gewend bent aan het gevoel en de menu's van de Samsung toestellen. Voor mij is dat juist net andersom. Zoals jij al zegt zal ik moeten 'wennen' omdat ik van een HTC afkom.
Wat voor mij echter geen mening is, is de vertragingen, de haperende functionaliteit etc. Uiteraard is een groot deel van mijn tekst gebaseerd op mijn mening, maar dat het scherm niet onmiddelijk aangaat is een feit. Sommige hebben daar geen last van, maar ik wel. Voor deze prijs verwacht ik dat de telefoon nagenoeg perfect presteert en dat is (dankzij veel van deze punten) voor mij feitelijk niet zo.

@wttj, dat komt aardig in de buurt van mijn mening. Ik snap ook echt niet dat er niemand in het testpanel was die zei 'Euhm, waarom zit er een vertraging in het aan-/uitzetten van het scherm?'.
Ik ben niet echt een groot fan van Apple, maar ik heb het gevoel dat men bij Apple echt overal de punten op de I wil zetten terwijl Samsung zich er iets te makkelijk vanaf maakt.
Hier heb ik natuurlijk geen bewijzen voor, maar dat is het gevoel dat ik erbij krijg.
Heb je dit al eens getest op andere Note 3 toestellen? Zijn jouw problemen reproduceerbaar? Wellicht is de jouwe niet goed.

Ik kan me overigens je teleurstelling goed voorstellen. En inderdaad, daar doet o.a. Apple het veel en veel beter.
Bij mij zijn er geen vertragingen of haperingen en mijn scherm gaat direct aan en uit als ik de knop gebruik.

Misschien kijken wat hij na die factory reset doet en anders zou ik terug gaan naar de winkel..
Ik heb helemaal geen problemen met mijn Note 3, ik heb al ~25 telefoons gehad laatste jaren maar dit is toch echt de beste! Blijft nooit hangen, geen lag, erg goede batterij en ga zo maar door. Die handcommando's werken inderdaad niet altijd goed maar dat is bij de S4 ook. En dat de telefoon als nep voelt ben ik echt niet mee eens, dat hij licht is vind ik juist een voordeel omdat de telefoon zo groot is, ik heb mijj telefoon net bovwn en onder vastgepakt maar bij mij buigt hij niet.. ieder zijn eigen mening natuurlijk maar met de meeste dingen die jij hier beschrijft kan ik niet in mee gaan.

Ik had voor de Note 3 de HTC One en daarvoor een Galaxy S4, omdat ik veel Samsungs heb gehad moest ik bij de HTC erg wennen aan Sense van HTC misschien geld dit ook voor jou?

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 9 november 2013 11:18]

Wat jij hier schrijft is wat ik ook herken bij diverse samsungs. de roms zijn gewoon niet doorontwikkeld waardoor het wel werkt, maar niet zoals het hoort. Je krijgt zo'n gevoel van: al hadden ze hier nog 1 dag aan gewerkt, dan was het veel beter. Het zijn maar kleine dingen die in TW mis gaan, maar ze halen de hele beleving onderuit. Gelukkig snapt samsung dat zelf ook en hebben ze meer mensen of de software ontwikkeling gezet zodat ze hopelijk in de toekomst met wat beters kunnen komen
@pasarica, ik heb zelf maar 1 Note 3 uiteraard. Maar ik ken wel anderen met een Note 3 en die zeggen hetzelfde. Enkel vinden zij het niet storend.

@Bronco99, zover ik aan alles kan zien heb ik de echte Note 3. Verpakking klopt, de bon van de winkel klopt en ook de informatie bij "over dit toestel" op de telefoon klopt. Nou is dit geen 100% garantie, maar het zou wel heel raar zijn als iemand zoveel moeite doet om een nepperd zo dichtbij de echte te laten komen.
Ik snap dat jouw mening verschilt van de mijne, en ergens ben ik daar ook ietwat jaloers op. Ik ben natuurlijk niet graag teleurgesteld, als ik mij niet zou storen aan deze punten dan zou ik dit een hele goede telefoon vinden. Helaas stoor ik mij daar wel aan.
iPhone? Nee. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen, maar ik koop liever een Nokia 3210 dan een iPhone.
Waar heb je de note 3 gekocht?
Ik zou gewoon terug gaan, aangezien meerdere nergens last van hebben qua vertragingen enz is er misschien iets niet goed met het toestel?
installeer antutu even en je weet het zeker
Dat zal ik in m'n achterhoofd houden, alhoewel ik dat er ook aardig wat gebruikers zijn die het niet storend vinden, of niet storend genoeg om te melden, waardoor je het niet snel terugvindt.

Ik denk persoonlijk dat het toestel in een soort slaapstand gaat na een tijdje, waardoor de telefoon even 'wakker' moet worden voordat het beeld aangezet kan worden.
Maar dit is puur en alleen gebaseerd op een gevoel, ik heb hier (nog) niets over terug kunnen vinden.
Met welke voorkennis ben je dan deze telefoon gaan kopen? Had je hem al uitgeprobeerd in de winkel? Moet wel zeggen als ik deze problemen had ondervonden in de eerste dagen had ik hem zeker teruggebracht en omgeruild of andere telefoon.
Ik heb hem gekocht met de kennis die ik op Tweakers heb opgedaan. Ik heb diverse reviews gelezen (zowel van gebruikers als van Tweakers zelf) en nog andere reviews op willekeurige websites/forums/youtube.

Daarnaast heb ik in de winkel even 'gespeeld' met het showmodel.
Een goede kennis van me heeft dezelfde telefoon (in het zwart, de mijne is wit), en zijn telefoon vertoond dezelfde punten die ik hierboven noem.

Ik zal kijken of ik morgen tijd heb om een filmpje te maken van de schermen, misschien dat dat ook wat opheldering geeft.
No problems hier :) Heb je wel de note 3 wel daar? Effe serieus...Heb altijd iphone gehad en ben nu echt heel blij met mijn note 3 toestel, tuurlijk is niet alles perfect, maar heb echt nog nooit zo'n goed telefoon gehad en dat zijn er heel wat. Heb onderhand mijn laptop, ipad, televisie en vrouw .... verkocht. ;) Misschien wordt tijd voor iphone
Het is wat later geworden dan de bedoeling was, maar ik heb 2 filmpjes gemaakt waarin ik probeer te laten zien dat het scherm met een vertraging aangaat.
Aan de linkerkant druk ik op de aan/uit knop van de HTC Desire HD. Aan de rechterkant druk ik op de knop van de Note 3.

Het filmpje is niet echt van hoge kwaliteit, maar het is ook erg lastig om een filmpje te maken als je beide handen nodig hebt ;).
Waarom de Note 3 niet gewoon uitging snap ik ook niet echt, na de opnamens ging dat beter.
Daarom wil ik de nadruk leggen op het AAN gaan van het scherm en wat minder op het uit gaan.

Daarnaast heb ik nog wat rare dingen gevonden. De telefoon trilt niet bij een whatsapp bericht (wel zo ingesteld) en liep hij vandaag vast toen ik internet opende. Het duurde een dikke 5 minuten voor er een pop-up voorbij kwam die zei dat de 'internet' app vastgelopen was.
Met een 2.3 quad core en 3gb ram zou je toch denken dat hij geen 5 minuten nodig heeft om dat te realiseren.

Mijn teleurstelling blijft groeien. De mooie, gave telefoon veranderd in mijn mening elke dag meer in een goedkoop stukje speelgoed.
Ik heb morgen afgesproken met mijn kennis die ook een Note 3 heeft. We gaan dan uitproberen of zijn telefoon dezelfde rare eigenschappen toont. De harde reset van gister heeft in ieder geval niet geholpen.
De vertraging die jij ondervind heb ik zeker niet. Het is wel zo dat de telefoon bij mij ook wel is een keer 0,1 sec later aangaat bij het aanzetten. Voor de rest moet je inderdaad jouw telefoon is met een andere note 3 vergelijken.
Om even zeker te zijn dat ik jouw reactie goed begrijp; jij zegt dat jouw telefoon altijd net zo snel aangaat als de Desire HD? Mocht er een verschil zijn, dan zou dit verschil amper te merken zijn.
(zoals je in het filmpje kunt zien is er duidelijk verschil te merken)

Vanavond zal ik hem eens vergelijken met de andere. Ik denk dat ik vanmiddag nog een filmpje ga maken en ik zou heel graag jullie/jouw mening willen hebben over hoe dit vergelijkt met jouw telefoon.
Momenteel zijn we nog bezig met wat 'testjes'. Maar tot op heden toe denken we dat het probleem zit in de SD kaart.

Wanneer ik mijn class 2 SD kaart uit de Note 3 haal, gaat het scherm net zo snel aan als de Desire HD. Maar we willen eerst nog kijken wat er gebeurt als we meer apps overzetten en gebruiken....
We zijn er dus nog niet.

*edit:
Inmiddels heb ik wat testjes gedaan met de Note 3 van mijn kennis ernaast.
We hebben beide telefoons zoveel mogelijk hetzelfde ingesteld, zoveel mogelijk zelfde apps geinstalleerd, met de opties gespeeld, sim erin, sim eruit, SD erin, SD eruit, batterij omwisselen, pen erin, pen eruit etc.etc.

Uiteindelijk waren er een paar dingen die positief verschil maakte:
De SD kaart eruit halen zorgde ervoor dat het scherm ietsje sneller aan ging,
Met zoveel mogelijk instellingen voor het vergrendlingscherm uit (geen snelkoppelingen, geen klok etc.) zorgde weer voor een kleine verbetering,
Achtergrond veranderd van een hoge res afbeelding naar een lage res afbeelding hielp een beetje,
Wi-fi uit, mobiel internet uit, gps uit, bluetooth uit, dubbel scherm uit etc. zorgde ook voor een kleine verbetering.

Uiteindelijk lukte het om (door zo'n beetje alles uit te zetten en de telefoon grafisch zover mogelijk kaal te maken) het aan/uit zetten van het scherm te verbeteren. Hij is nu nog maar een fractie trager dan de Desire HD (scheelt letterlijk amper genoeg om het te kunnen zien).

Maar eerlijk gezegd valt mij dit heel vies tegen. Als ik zoveel moeite moet doen om de telefoon een beetje fatsoenlijk te laten presteren, vraag ik me af wat die 2.3 ghz quad core doet....
Als mijn 4 jaar oude Desire HD er totaal geen enkel probleem mee heeft (zelfs niet met zoveel mogelijk opties aangezet), waarom kan zo'n vlaggeschip als de Note 3 het dan niet??
Om een beetje zeikerig te klinken; ik ga geen 600 euro betalen voor een telefoon die ik vervolgens helemaal moet uitkleden om te voorkomen dat er een vertraging in het aan/uit schakelen van het scherm zit.

Nadat ik de telefoon van mijn kennis zoveel mogelijk ingesteld had zoals de mijne was, had zijn telefoon ook een kleine vertraging. Wat voor mij bevestigd dat er niets mis is met mijn telefoon. Die mooie 2.3 ghz quad core kan gewoon niet eens overweg met een paar simpele grafische opties die een 4 jaar oudere 'voorganger' met gemak afkan.

Ik ben er dus wel van genezen, morgenochtend gaat de Note 3 marktplaats op en voorlopig gebruik ik gewoon mijn Desire HD weer.

[Reactie gewijzigd door supervinnie40 op 12 november 2013 00:11]

Aangezien de telefoon nog niet verkocht is ben ik gisteren en vandaag nog wat meer ermee gaan spelen. Ik had sowieso een nieuwe SD kaart gekocht aangezien mijn oude niet meer betrouwbaar was.

Nu heb ik de Samsung class 10 uhs-I gekocht met 32 gb.

Vanmorgen kreeg ik de melding dat er een firmware update beschikbaar was. Aangezien er nog wat troep op de telefoon stond (van het testen en ermee spelen), heb ik eerst een factory reset gedaan, daarna door het begin-menu heen geworsteld maar GEEN backup gedaan. Dus geen apps laten overzetten/installeren, geen instellingen laten herstellen etc.
Toen de firmware upgrade gedaan en daarna alle apps een-voor-een weer geinstalleerd.
Uiteindelijk alle instellingen een-voor-een afgegaan en veel standaard apps eraf geknikkerd.

Ik merk nu al dat de hele telefoon sneller en spoeler functioneerd. Het aan/uit scherm gaat veel sneller aan en het scherm reageert ook beter op mijn 'swipe' en andere scherm-aanrakingen.

Ik ga morgen nog diverse instellingen en opties af, en daarna ga ik alles dat ik hierboven heb geschreven nog eens nalopen en testen. Bovendien wil ik het aan/uit gaan van het scherm uitgebreid testen. Kijken of ik hier nog iets aan kan doen.

Tot nu toe ben ik in ieder geval al een stuk positiever dan ik voorheen was. Maar ik wil niet te voorbarig zijn, dus eerst wat verder kijken dan m'n neus lang is.
Ik deel je mening absoluut over dit toestel.

Punten die mij ergeren:
- aan/uit knop zit op een vervelende plaats waardoor je hem regelmatig ongewenst indrukt wanneer je hem in je broekzak stopt (broekzakgesprekken tot gevolg)
- het toestel loopt zeer vaak vast (minimaal 5x per dag)
- onoverzichtelijk voor wat betreft de menu's
- teveel software voorgeinstalleerd waar je niets mee doet
- slechte speaker
- voelt niet degelijk aan

Ik hoop dat samsung snel iets aan de software gaat doen, anders komt er in mijn broekzak gewoon weer een appeltje. (en dan komt er nooit meer een samsung voor terug)