Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Wit Review

l.degroot01 17 oktober 2008, laatste update op 10 augustus 2009, 8.988 views

WD Elements Desktop 1TB Wit

Pluspunten

• Opslagruimte
  • Plug & Play
  • Degelijke vormgeving
  • Gewoon simpel in gebruik
  • Redelijk stil
  • HDD wordt niet erg warm
  • Goede doorvoersnelheid voor USB

Minpunten

• Lompe vormgeving
  • Externe voeding, die toch echt "te" heet wordt
  • Niet 1, 2, 3, mee te nemen
  • Geen aan/uit knop
  • Onacceptabele faseverschuiving

Mobiliteit Score: 2

Deze externe hardeschijf is door mijn vader aangeschaft voor zijn werk, hij is elektrotechnisch inspecteur en maakt dus veel CAD tekeningen en raportages incl. foto's voor zijn werk.
Dit alles doet hij op zijn laptopje, maar aangezien de meeste laptops nou niet zon geweldig grote HDD hebben (deze heeft er 1 van 60GB) was het voor hem noodzakelijk een externe hdd te kopen waar hij zijn reportages op kan archiveren.

Voor hem was de belangrijkste factor opslagruimte, en dus niet snelheid of het formaat, daarom was de keuze snel gevallen op de Western Digital Elements 1TB, welke werkt via USB2.0

Eerste Indruk
Vanuit Alternate kregen wij een grote doos opgestuurd met daarin en kleinere doos waar dus de HDD in zat, de HDD was zorgvuldig verpakt door WD, samen met de USB kabel en voeding, documentatie.

Wat mijzelf wel tegenviel was het formaat van de gehele case (125 x 36 x 204 mm) en persoonlijk vind ik de vormgeving nou ook niet denderend. Een zilverkleurige stalen case met 2 rubberen kousjes erom voor grip op het ondervlak en het absorberen van trillingen.

Aansluiten
Het aansluiten van de schijf is nou niet bepaald moeilijk, voeding erin, USB erin en gaan met die banaan. Dit alles staat beschreven in de handleiding, maar voor de meesten zal die hele handleiding waarschijnlijk overbodig zijn.

De HDD is volledig Plug & Play onder XP en Vista (Geen drivers nodig), andere versies durf ik niet met honderd procent zekerheid te beweren.

Formatteren
Bij de eerste run is de HDD wel te horen, geruisloos is hij niet, maar opzich valt het mee waardoor het niet direct storend is.

Het formatteren gaat net als alle andere HDD's gewoon met Windows Formatteren, echter raad ik de mede-eigenaren wel aan voor snelformatteren te kiezen, tenzij je een paar uur de tijd hebt.

Ik zelf heb de schijf dus snel geformatteerd als NTFS waarna je een effectieve opslagruimte krijgt van 931GB of 1.000.194.015.232 bytes. (wat eigenlijk net iets meer is als een TB).

Benchmarks
Ik heb de HDD aan benchmarks laten deelnemen van HDTach en HDTune, waarbij ik de volgende resultaten kreeg:

HDTach
  • Maximum Transfer Rate: 26,8 MB/s
  • Average Transfer Rate: 25,1 MB/s
  • Acces Time: 15,1 ms
  • Burst Rate: 20,3 MB/s
De screenshots van deze benchmarks zijn te vinden bij de afbeeldingen.

Opzich zijn de resultaten vrij triest voor een HDD, maar niet als je in je achterhoofd houdt dat dit alles via USB loopt, als je het dus op deze manier kijkt is de score vrij netjes.

Warmte-afgave
De HDD zelf produceert niet zo heel veel warmte, tuurlijk wordt hij warm, maar de temperatuur valt voor mijn gevoel mee. Echte waarden kan ik niet geven, aangezien deze niet uit te lezen zijn, voor zover ik weet.

De voeding daarentegen wordt juist bloedheet, hier kan je je hand gewoon niet te lang op leggen, zonder het gevoel te krijgen dat je, jezelf staat te verbranden.

Mobiliteit
De HDD is naar mijn mening niet zo mobiel als dat hij zou moeten zijn, het is een lomp zwaar ding, met nog eens een aparte voeding. Al met al is dat niet iets wat je in een paar seconden meegrijpt.

Energiemetingen
Voor de energiemetingen heb ik gebruik gemaakt van een geijkte industriŽle energy analyzer.
Ik heb metingen gedaan onder de volgende omstandigheden:
  • Stressed, Hardeschijf is druk bezig
  • Idle, Hardeschijf is klaar voor gebruik, doet verder niks
  • Standby, USB is losgekoppeld.
  • Alleen voeding, puur de adapter zelf zonder Hardeschijf
Meetresultaten
Idle: U = 224V~ I = 0,09A Cos φ = -0,39 Ps = 20,16VA PW = 7,8624W
Load: U = 224V~ I = 0,11A Cos φ = -0,45 Ps = 24,64VA PW = 11,088W
Stanby: U = 224V~ I = 0,7A Cos φ = -0,31 Ps = 15,68VA PW = 4,8608W
Voeding alleen: U = 224V~ I = 0,05A Cos φ = -0,22 Ps = 11,2VA PW = 2,464W

Bij laten we zeggen 8 uur gebruik en 16 uur standby per dag kom je uit op een jaarverbruik van:
8 * 365 * 7,8624 (load verbruik niet meegewogen) = 22,96 kWh
16 * 365 * 4,8608 = 28,39 kWh
Totaal jaarverbruik = 51,35 kWh

Opzich is het een mooi product voor zijn prijs, wat voldoende opslagruimte biedt en voldoende snelheid voor USB, echter vind ik de vormgeving niet mooi, is hij te lomp en is de externe voeding een nadeel.

Pluspunt voor het apparaat is, dat wanneer de USB losgekoppeld wordt of de PC/Laptop uitgeschakeld wordt, de HDD zichzelf uitschakelt, wat beter is voor de levensduur en het energieverbruik, echter moet dit beter kunnen door de voeding primair, spanningsloos te kunnen zetten.

Edit 17-10-2008 10:52, Energiemetingen toegevoegd
[sub]Edit 10-08-2009, 02:01, Opmaakfoutje

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Wit?

Mooi verslag :)

Ik heb deze hardeschijf ook zo'n 3 weken geleden gekocht, ben erg tevreden, het enige wat ik mis, is een aan en uit knop... ik heb de 250GB versie ook, en die is wel in het bezit van een aan en uit knop, wat ik persoonlijk erg handig vind.

Verder sluit ik me volledig aan bij de reviewer :)
Goed dat je me eraan herinnert, idd geen aan/uit knop ;)
graag gedaan ^^ verder een erg mooie review :) mijn complimenten !
Deze schijf heeft niet specifiek een aan/uit knop nodig, omdat hij zichzelf na een paar minutne uitzet.
Zelfs onder Linux, zonder dat je er iets voor hoeft te doen!
(mijn LaCIE's moet ik manueel via software uitzetten)

Het geluid is iets meer dan een LaCIE Porsche 320 maar minder dan de gewone zwarte 500GB (zelfs met een spinpoint erin).
De gewone staande WD MyBook maken,in vergelijking hiermee, een hels kabaal.

Bij mij is 1 van de 2 WD Elements 1TB overleden.
Bij vond opeens dat hij een 32GB schijf is.
Gelukkig waren ze elkaars uitwijk.
Bij mij maakt de WD Elements 1TB een raar geluid nadat hij enkele minuten niet meer in gebruik is, terwijl hij nog gemount is en de usb kabel nog in de computer zit. Dit geratel of getik stopt als ik niet-gecachete data opvraag vanop de harde schijf, en dan hoor ik de harde schijf ook eerst opspinnen.

Weet iemand hoe dit komt?
Ik heb precies hetzelfde issue met deze schijf, als ik een tijdje niets doe met de disk klinkt het net alsof hij een seek aan het doen is ofzo. Uiteindelijk eject ik de disk maar, zodat deze stopt met spinnen. Lijkt me niet heel gezond dat gezoem.
Toch verbruikt hij meer dan wanneer je de stekker uit de hardeschijf trekt, op dat moment trekt alleen de voeding nog vermogen.
Dat is helaas niet helemaal waar; harddisks, zeker desktop-versies, hebben meer te verduren van de start-stop-cycli van het aan- en uitzetten, dan van het "doelloos" ronddraaien. Maar dat het nodeloos lawaai maakt en energie vreet, staat natuurlijk buiten kijf.
Inderdaad, opletten bij formatteren,, als hij nieuw is (ik kreeg de mijne vanmiddag binnen) en je wilt van fat32 naar ntfs, en je doet nIEt quickformat, reken maar op een uurtje of tien...

Verder is ie vlot zat met schrijven en bestanden / directorys / mappen opvragen voor mijn gevoel. Vlotter dan mij mijn freecom (Samsung hdd) 500 GB

De aan en uitknop mis ik niet, nu doe ik eerst vanuit windows vista 'veilig verwijderen', en met het oog op sluip-stroom-verbruik door de adapter, haal ik de stekker er uit.
Ik zou juist bij eerste gebruik wel uitgebreide format doen om te kijken of er bad sectors op zitten. Als je dit achteraf met hdtune oid gaat doen ben je net zo lang bezig.
Ja de voeding wordt erg heet, bij mijn 500GB elements is de voeding al overleden, geen spanning meer.
Yup, dan ga je van 4,9W naar 2,5W

Ik ben op het moment bezig om al mijn USB schijven te voeden uit een computervoeding.
Hiermee hoop ik het verlies van een aantal voedingen (nu 6) te reduceren.

Helaas is mijn watt-meter zojuist overleden, dus kan ik hiervan geen cijfers produceren.

Mijn tweede Elements 1TB os zojuist overleden.
Blijkbaar is de ingang niet beveiligd tegen 'verkeerde polariteit'
Kan iemand mij vertellen of je die automatische stop ook uit kan zetten? Als ik een dvd rip of grote bestanden wil kopiŽren schakelt de disc zichzelf elke keer uit na een aantal minuten.