Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MP610 Review

Regeneration 7 maart 2009, laatste update op 4 oktober 2009, 9.850 views

Canon Pixma MP610

Pluspunten

• Featureset
  • Lade voor- en achterin
  • Alle kleppen kunnen dicht (als je de achterste papierlade niet gebruikt)
  • Automatisch dubbelzijdig afdrukken én kopiėren
  • Automatisch papieruitvoerklep open
  • Gescheiden inktsysteem
  • Inktverbruik (tot nu toe)
  • Print- en scankwaliteit
  • Print- en scansnelheid
  • Degelijkheid

Minpunten

• Geen USB-kabel mee geleverd
  • Automatisch detectie papierformaat
  • Mogelijk de grootte en gewicht

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 5
Review: Canon Pixma MP610

Afb. 1. De Canon Pixma MP610. Ik heb de foto van
Canon.de daar staan meer hoge resolutie afbeeldingen.

Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Canon.de).

Mijn oude Canon Bubble Jet i320 printer was aan vervanging toe na lange trouwe dienst. Naast het feit dat hij erg verouderd was printte hij op het laatst niet goed meer. Zo zaten op bijna elke printje inkt vegen of zelfs inktklodders (die heel erg af konden geven). Ik was dus op zoek naar een nieuwe printer. De keus was uiteindelijk gevallen op de Canon Pixma MP610 multifunctionele printer. Ik ben geen expert op het gebied van multifunctionele printers maar ik zal met deze review mijn ervaringen proberen over te brengen.

Zoektocht
Aangezien de multifunctionele printers steeds beter en ook meer betaalbaar werden ging mijn voorkeur daar naartoe. De scan functionaliteit lijkt me zeker een nuttige functie. Kopiėren is (volgens mij) eigenlijk het scannen van iets en dan printen welke dus ook op de meeste multifunctionele printers ook zit. Faxen is daarentegen wat schaarser maar dat was ook geen wens van mij. Een andere criterium van mij was dat de printer een papierlade voorin had, in verband met de plek waar de printer zou komen te staan. Daarnaast had ik ook het liefst een lage inktverbruik. Ik dacht lange tijd dat alleen HP een papierlade voorin had, echter er werd mij verteld dat ook andere fabrikanten zoals Brother en Canon ook nu lades voorin hebben zitten. Canon scheen daarbij zuiniger te zijn geworden qua inktverbruik. Na wat reviews door te hebben gelezen was de keuze gevallen op de Canon Pixma MP610. Die bleek een zeer degelijke multifunctionele printer te zijn. Ik sinds oktober 2008 deze multifunctionele printer en ben er tot nu toe erg tevreden over.

Afb. 2. De inhoud van de verpakking, exclusief de multifunctionele printer en stroomkabel.

Installatie en Bediening
De installatie was niet al te moeilijk. Er zit een compacte maar duidelijke uitleg van installatie. Als je die volgt moet het geen problemen opleveren. Je moet wat stickers van het apparaat weghalen die ervoor zorgen dat de onderdelen niet te veel bewegen in de doos. Ook de inktkop installeren en inktpatronen installeren ging me ook goed af. Hetgeen wat nog even kan duren is het uitlijnen van je printer dat je moet doen met 2 van de 4 meegeleverde wat specialere A4'tjes, dat zo'n 15 minuten duurt.

Op de printer zelf zit een kleuren LCD schermpje en verscheidene bedieningsknoppen. Daarmee zou je kunnen scannen, kopiėren en ook foto's van een geheugenkaart selecteren om af te drukken. Scannen kan ook via de computer met de meegeleverde software. Er is echter meer functie die ja via de multifunctionele printer kan laten uitvoeren, zo kan je bijvoorbeeld de printer opdracht geven op de printkop uit te lijnen of je kan laten oproepen hoe gevuld de inktpatronen nog zijn.

Afb. 3. Het LCD scherm met de bedieningsknoppen.

Specificaties
De productspecificaties volgens de Canon site is overgenomen in Tabel 1. In de volgende kopje Featureset zal ik hier wat punten van aanstippen.

Tablel 1. Specificaties Canon Pixma M610 (volgens de Canon site)
TYPE
Beschikbare functies: Afdrukken, scannen en kopiėren. Direct afdrukken vanaf een camera, geheugenkaart of mobiele telefoon, met een TFT-kleurenscherm van 6,2 cm en Easy-Scroll Wheel
PRINTERFUNCTIES
Printresolutie: Tot 9600¹ x 2400 dpi
Print Engine: 5-inkt inkjetprinter met minimaal 1pl-microspuitopeningen en FINE-printerkop
Printsnelheid foto (seconden): Randloos 10 x 15 cm: ca. 21 seconden (standaard)
Printsnelheid zwart/wit: Tot 31 ppm (max.), 14,8 ppm (standaard)
Printsnelheid kleur: Tekst en afbeeldingen: tot 24 ppm (max.), 11,7 ppm (standaard)
Configuratie inktcartridge: Single-inkttechnologie - vijf gescheiden inkttanks (PGI-5BK, CLI-8BK, CLI-8C, CLI-8M, CLI-8Y) Ga naar www.canon-europe.com/ink/yield voor informatie over de capaciteit
Capaciteit zwarte inkttank: 505 pagina's (PGI-5BK), 5025 pagina's* (CLI-8BK)¹, 4195 foto's* (PGI-5BK), 1715 foto's* (CLI-8BK)²
Capaciteit kleuren inkttank(s): Cyaan: 890 pagina's (CLI-8C), magenta: 665 pagina's (CLI-8M), geel: 710 pagina's (CLI-8Y)¹ Cyaan: 465 foto's (CLI-8C), magenta: 301 foto's (CLI-8M), geel: 340 foto's (CLI-8Y)²
Papierformaat: Normaal papier, enveloppen, Photo Paper Pro (PR-101), Photo Paper Plus Glossy (PP-101/PP-201), Photo Paper Plus Double Sided (PP-101D), Photo Paper Plus Semi-gloss (SG-101/SG-201), Glossy Photo Paper (GP-401), Glossy Photo Paper "Everyday Use" (GP-501), Matte Photo Paper (MP-101), High Resolution Paper (HR-101N), T-shirt Transfer (TR-301), Photo Stickers (PS-101), Super White Paper (SW-201)
Media: Achterste lade: max. 150 vellen Cassette: max. 150 vellen Dvd/cd-lade: 1 bedrukbare dvd of cd
Papierformaat: Achterste lade: A4, B5, A5, Letter, Legal, enveloppen (DL-formaat of Commercial 10), 10 x 15 cm, 10 x 18 cm, 13 x 18 cm, 20 x 25 cm, creditcard (54 x 86 mm) Cassette: A4, B5, A5, Letter, Legal, enveloppen (DL-formaat of Commercial 10), 10 x 15 cm, 10 x 18 cm, 13 x 18 cm, 20 x 25 cm
Gewicht printmaterialen: Achterste lade/cassette: 64 tot 105 g/m² en ondersteund Canon-papier tot 273 g/m²
DVD/CD Printing: Beschikbaar als standaard
Dubbelzijdig printen Geldt voor automatische instelling bij gebruik van Photo Paper Plus Double Sided, Super White Paper of normaal papier in de formaten A4, B5, A5, Letter en 13 x 18 cm (alleen Windows)
Printen zonder witrand: Ja (A4, 20 x 25 cm, 13 x 18 cm, 10 x 18 cm, 10 x 15 cm en creditcardformaat)
Camera interface en aansluiting: Poort voor rechtstreeks afdrukken: rechtstreeks foto's afdrukken vanaf met PictBridge-compatibele digitale camera's en camcorders
Photo direct print: CompactFlash ®, Microdrive, Memory Stick®, Memory Stick Pro™, SD-geheugenkaart ®, MultiMediaCard™ en SDHC-geheugenkaart. xD-PictureCard™¹, Memory Stick Duo™¹, Memory Stick PRO Duo™¹, RS-MMC™¹, miniSD™¹ en microSD™¹. Functies: multi-fotoafdruk (selecteer meerdere foto's en het aantal afdrukken voor elke foto), indexafdruk, 35-up contact print, alle foto's afdrukken, DPOF-afdruk, lay-outafdruk, dvd/cd-afdruk, afdrukken met opnamegegevens, indexpagina, zoeken (op datum), diapresentatie, afdrukken van bestandsnummer en datum. Verbeteringsfuncties: Auto Image Fix (Auto afb. corr.), Vivid photo, Photo Optimizer PRO, ruisbeperking, Face Brightener, helderheid, contrast, kleurtinten (huidtinten), Sepia/nagebootste afbeelding, rode-ogen reductie, Image Optimizer, bijsnijden.
Overige kenmerken: Functies stuurprogramma: Photo Optimizer PRO (alleen Windows), Image Optimizer (alleen Windows), Photo Noise Reduction, Vivid Photo.
SCANNERFUNCTIES
Type Scanner: CIS-flatbedkleurenscanner
Optische scanresolutie: Tot 4800 x 9600 dpi
Digitale scanresolutie: Tot 19200 x 19200 dpi
Kleurdiepte bij scannen: 48- / 24-bits (16- / 8-bits voor elke kleur (RGB))
Half-tone/grijstinten: 16- / 8-bits
Compatibiliteit: TWAIN / WIA (Windows XP / Windows Vista)
Effectieve scanbreedte: A4 / LTR
OCR bundel: Ja (ScanSoft OmniPage SE OCR)
Overige functies: Push-scan, multiscan, PDF-bestanden maken en bewerken*, ontrasteren, onscherp masker, Stitch Assist (helpen bij samenvoegen)*, fotoverbeteringen (verkleuringscorrectie, korrelcorrectie, verwijderen van stof en krasjes, tegenlichtcorrectie, automatische tint), schaduwcorrectie, tekst (OCR) - * Functie van MP Navigator
KOPIEERFUNCTIES
Kleurenkopie: Ja
Kopieersnelheid kleur: Ca. 22 sec.¹
Kopie van foto: Ca. 37 sec.¹
Kopieersnelheid zwart/wit: Tot 31 ppm
Kopieersnelheid kleur: Tot 24 ppm
Meerdere kopieėn: 1 t/m 99 exemplaren
Zoom: 25 - 400% in stappen van 1% en vooraf ingestelde verhoudingen
Overige functies: Automatische belichting (AE-kopie), handmatige belichtingsaanpassing, beeldherhaling, kopie aanpassen aan pagina, kopie zonder witrand, stickerkopie, 2-op-1-kopie, 4-op-1-kopie, Frame Erase-kopie (kopie zonder kader), bijgesneden/gemaskeerde kopie, foto opnieuw afdrukken, helder gezicht, restauratie van verkleuring, handmatige kleuraanpassing (helderheid/contrast/tint), automatische dubbelzijdige kopie, dvd/cd-labelafdruk
INTERFACE EN SOFTWARE
Type interface - PC: USB 2.0 Hi-Speed¹. Bluetooth versie 1.2² (met optionele Bluetooth-eenheid BU-20)
Type interface - mobiele telefoon / PDA: IrDA 1.2 (alleen JPEG) Bluetooth versie 1.2¹ (met optionele Bluetooth-eenheid BU-20) (alleen JPEG) en foto's afdrukken via PictBridge
Ondersteunde besturingssystemen: Windows Vista / Windows XP SP1, SP2 / Windows 2000 Professional SP2, SP3, SP4. Mac OS X versie 10.2.8 tot versie 10.4
Eisen besturingssysteem: Windows ® Vista™, XP, 2000 Professional / Internet Explorer 6.0 / Pentium ® II van 300 MHz inclusief compatibele processors / 128 MB RAM / 800 MB vrije ruimte op de harde schijf / cd-romstation / scherm (1024 x 768 pixels). Mac OS X versie 10.4 / Safari / Intel ®-processor, PowerPC G3 / 256 MB RAM / 700 MB vrije ruimte op de harde schijf / cd-romstation / scherm (1024 x 768 pixels). Mac OS X versie 10.2.8 tot versie 10.3 / Safari / Intel ®-processor, PowerPC G3 / 128 MB RAM / 700 MB vrije ruimte op de harde schijf* / cd-romstation / scherm (1024 x 768 pixels). *Als EPP EX for Mac niet is bijgevoegd, bedraagt de vrije ruimte op de harde schijf 450 MB
Meegeleverde software: MP Navigator EX, Easy-PhotoPrint EX*, ScanSoft OmniPage SE (OCR-software), NewSoft Presto! PageManager (alleen Windows). * EPP EX for Mac: deze kan worden gedownload op de website van Canon
ALGEMENE SPECIFICATIES
Afmetingen (B x D x H): 450 x 389 x 188 mm
Aantal talen (berichten in LCD): 20 beschikbare talen: Japans, Engels, Duits, Frans, Italiaans, Spaans, Nederlands, Portugees, Noors, Zweeds, Deens, Fins, Russisch, Tsjechisch, Hongaars, Pools, Sloveens, Turks, Chinees (vereenvoudigd), Grieks
Temperatuurbereik: Gebruiksomgeving: 5 tot 35 °C
Luchtvochtigheid: Relatieve vochtigheid bij werking: 10 tot 90% relatieve vochtigheid (geen condensatie)
Geluidsniveau: Afdrukken: ca. 33,5 dB (A) bij afdrukken met de hoogste afdrukkwaliteit op Photo Paper Pro. Kopiėren: ca. 37,5 dB (A) bij kopiėren met de hoogste afdrukkwaliteit op Photo Paper Pro
Gewicht: Ca. 10,0 kg
Voeding: AC 100 - 240 V, 50/60 Hz
Stroomverbruik: Stand-by: ca. 2,5 W (als scanlamp uit is), Uit: ca. 1,0 W, Kopiėren: ca 19 W¹
Printresolutie: ¹ Inktdruppeltjes kunnen worden gespoten met een minimale afstand van 1/9600 inch.
Capaciteit zwarte inkttank: ¹ Afdrukken van een ISO/IEC 24712:2006-kleurendocument. De vermelde capaciteit is in overeenstemming met ISO/IEC 24711:2006. De waarden zijn verkregen via continu afdrukken.
² Continu afdrukken van standaard Canon-foto's op Photo Paper Plus Glossy van 10 x 15 cm met de standaardinstellingen van Photo Paper Plus Glossy, een Windows Vista-printerstuurprogramma in de modus voor randloos afdrukken en de fotogalerie van Windows Vista Home Premium. De vermelde capaciteit is bepaald op basis van de standaardmethode van Canon aan de hand van ISO/IEC 24711:2006.
Capaciteit kleuren inkttank(s): ¹ Afdrukken van een ISO/IEC 24712:2006-kleurendocument. De vermelde capaciteit is in overeenstemming met ISO/IEC 24711:2006. De waarden zijn verkregen via continu afdrukken.
Photo direct print: ¹ Met gebruik van aanbevolen adapter (niet meegeleverd)
Kopieersnelheid kleur: ¹ De snelheid waarmee documenten worden gekopieerd, is gebaseerd op het kopiėren van het manuscript "ISO/IEC FCD24712:2006 - Newsletter" (digitale gegevens afgedrukt in offset) waarbij de standaardinstellingen en normaal papier zijn gebruikt.
Kopie van foto: ¹ De snelheid waarmee randloze foto's van 10 x 15 cm worden gekopieerd, is gebaseerd op het kopiėren van de foto "ISO/JIS-SCID N2" (digitale gegevens afgedrukt door inkjetprinter) waarbij de standaardinstellingen en Photo Paper Plus Glossy-papier zijn gebruikt.
Type interface - PC: ¹ Operation can only be guaranteed on a PC with built-in USB or USB 2.0 Hi-Speed Port and pre-installed Windows Vista, Windows XP, Windows 2000, Windows Me or Windows 98.
² PCs with Windows XP Service Pack 1 or later with Microsoft "Support for Bluetooth Wireless Devices", or Toshiba Windows XP computers with Bluetooth Settings Version 3.00.10 or later (HCRP only). Mac OS X v10.3.3 or later. Compatible Devices: PC, PDA, Mobile phone and any other Bluetooth enabled device (Bluetooth operation depends on the devices and software version used.)
Type interface - mobiele telefoon / PDA: ¹ Pc's met Windows XP Service Pack 1 of nieuwere versies met ondersteuning voor draadloze apparatuur met Bluetooth van Microsoft, of Toshiba-computers met Windows XP met Bluetooth-instellingen, versie 3.00.10 of nieuwer (alleen HCRP). Mac OS X versie 10.3.3 of een nieuwere versie. Apparaten: pc, PDA, mobiele telefoon en elk ander apparaat dat geschikt is voor Bluetooth. De werking van Bluetooth hangt af van de apparatuur en de gebruikte softwareversie.
Stroomverbruik: ¹ Bij kopiėren van ISO/JIS-SCID N2-patroon op normaal A4-papier in de standaardmodus.

Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Randloze foto's van 10 x 15 cm in fotolabkwaliteit en -snelheid op basis van de standaardinstellingen voor stuurprogramma's bij gebruik van Canon Photo Paper Plus Glossy. De afdruksnelheid (ppm) is gebaseerd op het standaardpatroon van Canon. De afdruksnelheid is afhankelijk van de systeemconfiguratie, de interface, de software. De complexiteit van het document, de afdrukmodus, de paginadekking en het type papier dat wordt gebruikt. Er wordt geen rekening gehouden met de verwerkingstijd van de gegevens op de hostcomputer. De kopieersnelheid (in ppm) is gebaseerd op het standaardpatroon van Canon in de "snelle modus" met gebruik van normaal papier. De kopieersnelheid is afhankelijk van de complexiteit van het document, de kopieermodus, de paginadekking, het type papier dat wordt gebruikt, etc. Er wordt geen rekening gehouden met de opwarmtijd. * De inktcapaciteit en de geschatte extra capaciteit zijn afhankelijk van de afgedrukte tekst of foto's, de gebruikte softwaretoepassingen, de afdrukmodus en het type papier dat wordt gebruikt.
Alle merk- en productnamen zijn handelsmerken van hun respectieve bedrijven. Microsoft, Windows en het Windows-logo zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Meer informatie over ChromaLife100 vindt u op www.canon-europe.com/chromalife100

Afb. 4. De papierlade achter en de papieruitvoerklep voorin.

Featureset
Een hele lijst van specificaties zoals je hierboven kan zien. Ik zal hier wat, voor mijn situatie, belangrijke punten wat toelichten. Om te beginnen kan deze multifunctionele printer naast printen ook scannen een kopiėren. De maximale printresolutie is 9600 x 2400 en de maximale scanresolutie is 4800 x 9600. Hij kan automatisch dubbelzijdig printen, wat inhoud dat hij zelf het papier "terugpakt" en de andere kant afdrukt. Ik heb zelf geen ervaring wat de traditionele manier van dubbelzijdig printen is, maar ik heb vernomen dat je dan zelf het papier terug in de papierlade moet doen. Verder zit er een lade voorin (die de cassette wordt genoemd) en een lade achterin die beide ongeveer 150 vellen papier maximaal in kan zetten. Wat ik persoonlijk wel een leuke feature vind is dat als je voor cassette gebruikt en niet de achterste lade dat het hele apparaat geen opening heeft als je het apparaat uitschakelt of even niet nodig hebt. Zo kan er dus geen stof in je printer komen bijvoorbeeld.

Er zijn vele afdrukformaten mogelijk zoals de gebruikelijke A4, maar ook o.a. B5, A5, Letter, Legal, CD's en DVD's. Het is verder mogelijk randloos te printen, ik zal het niet vaak gebruiken, maar dit kan wel eens nuttig zijn. Daarnaast is het mogelijk vanuit geheugenkaarten direct te printen, wat ik overigens nog niet heb gedaan. Daarnaast is het zo dat je 5 inktpatronen inzitten: Pigment Black (PGI-5BK), Black (CLI-8BK), Cyaan (CLI-8C), Magenta (CLI-8M) en Geel (CLI-8Y). Later meer over inkt en inktverbruik. Verder zit er een klein LCD kleurenscherpje op.

Dan de afmeting die 450 x 389 x 188mm (B x D x H) is en het gewicht dat ongeveer 10kg is. Vooral de hoogte was nog van belang omdat waar ik de multifunctionele printer wilde zetten niet te hoog is ongeveer 35 - 40cm. Met een hoogte van 19cm past de multifunctionele printer makkelijk, maar als je wilt scannen moet de flatbed klep ook nog open kunnen. ;) Met een hoogte van 35 - 40cm gaat dat goed. Wel moet ik bekennen dat ik de printer aardig groot en zwaar vind toen ik hem voor het eerst zag. Al met al een hele lijst van features, waarbij ik nog lang niet alles heb genoemd, een beoordeling zeer goed lijkt me wel op zijn plaats.

Tot slot een opmerking over de USB-kabel. Deze is niet aanwezig, maar wel nodig voor om de multifunctionele printer aan te sluiten op de PC. Waarom dit de laatste tijd bij de meeste (multifunctionele) printers niet wordt meegeleverd is mij een raadsel. Ik zelf had dan wel een USB-kabel van de oude printer nog, maar niet iedereen heeft een oude printer of wil die printer nog gebruiken, of aan iemand anders weggeven. Het is niet zo'n groot minpunt, maar ben er wel wat verbaast over waarom zoiets belangrijk voor de werking van het apparaat en niet eens zoveel kost achterwege wordt laten.

Afb. 5. De cassette oftewel de papierlade voorin.

Afdrukken
Ik ben echter niet zo'n expert in bepalen van de afdrukkwaliteit en snelheid omdat ik ook niet zoveel ervaring heb met printers, maar zal proberen hier iets nuttig over te zeggen. De afdrukkwaliteit was bij mijn vorige printer aan het einde van zijn leven niet meer zoals hij was, dus slechter dan dat kon het niet :P. Deze printer maakt goede afdrukken vergeleken mijn ervaring met mijn oude printer toen hij nog op zijn best was en andere printers. Ik heb ook eens digitale foto's af gedrukt op gewoon A4 papier en dat ziet er ook goed uit. Wel kan ik zeggen dat het verschil met (zwart wit) afdrukken van laserprinters nog wel zichtbaar is, in het nadeel van deze multifunctionele printer, maar dat is volgens mij niet meer dan logisch te noemen. Er zijn standaard drie kwaliteitsstanden te selecteren: hoog, standaard en snel. Bij hoog is de kwaliteit inderdaad het beste, standaard iets minder en snel nog een stapje minder zoals verwacht. Bij mijn vorige printer was het zo dat bij de laagste stand de printer automatisch lichtere tinten gebruikt, om zo ook inkt te besparen of er kon gewoonweg niet genoeg inkt worden afgedrukt in de beschikbare tijd. Wat de reden precies is weet ik niet maar het in lichtere tinten afdrukken doet deze printer in ieder geval niet. Ik zie dat niet als nadeel of voordeel, maar het was me wel opgevallen. Al met al is de afdrukkwaliteit goed te noemen.

In de verschillende kwaliteitsstanden hoog, standaad en snel is duidelijk verschil te merken in snelheid van printen, zoals verwacht print hoog het langzaamst, snel het snelst en zit standaard er tussenin. Hij druk merkbaar sneller af dan mijn vorige printer, maar die was wellicht ook voor huidige normen erg langzaam geworden. Met kleur wordt merkbaar langzamer afgedrukt met deze multifunctionele printer dan afdrukken in zwart wit maar het is zeker nog acceptabel te noemen. Bij mijn vorige printer was het verder ook zo dat aan het einde van zijn leven ik steeds vaker tot wel een paar minutren moest wachten tot hij was opgestart en aan ging afdrukken. Bij deze multifunctionele printer schat ik dat de printer hooguit 5 seconden nodig heeft om op te starten. Dus ook de afdruksnelheid een goede beoordeling.

Bij het printen wordt er komt er ook wat geluid vrij zoals bij eigenlijk alle printers. Bij deze printer is het niet anders. De geluidsproductie is gevoelsmatig lager dan mijn vorige printer. Deze printer produceert minder hoge tonen, welke het meest onprettig zijn om aan te horen is mijn eigen ervaring. De geluidsproductie is in zijn geheel acceptabel te noemen.

Dan zijn er nog twee handige functies bij het afdrukken die ik nog wilde noemen. Ten eerste is het dubbelzijdig afdrukken. Hierbij bedrukt de printer de ene kant van het papier en zal de printer nadat hij even heeft gewacht tot de inkt is opgedroogd het papier "terugpakken" en de andere kant bedrukken. De wachttijd tussen het afdrukken van de achterzijde ligt er aan hoeveel inkt er is afgedrukt, bij bijvoorbeeld kleuren afbeeldingen afdrukken zal de printer wat langer wachten dan bij zwart wit afdrukken. Ik heb zelf geen ervaring met wat de traditionele manier is van dubbelzijdig afdrukken, maar het schijnt zo te zijn dat je dan het papier zelf terug moet plaatsen in de papierlade. Met deze automatische dubbelzijdig afdrukken hoeft dat dus niet en scheelt tijd, moeite en neemt de kans weg dat je per ongeluk het papier verkeerd terugzet, lijkt me. Dan is er de feature dat als je iets gaat afdrukken hij automatisch de papieruitvoerklep zal openen als je deze nog dicht zit. Hier was ik achter gekomen omdat ik een keer vergeten was die klep te openen. Een mooie handige feature dus. ;)

Afb. 6. De flatbed scanner.

Scannen
Het scannen werkt over het algemeen gewoon goed. Er wordt gebruikt gemaakt van de flatbed techniek. Je hebt hierbij een oppervlakte iets groter dan een A4 tot je beschikking, welke voldoet in de meeste omstandigheden. De pootjes van de scanner kunnen iets omhoog, ik schat zo'n 2 cm, zodat je bijvoorbeeld wat dikkere boeken ook met niet al te veel problemen kan scannen (zie Afb. 7.).

Er is een programmaatje meegeleverd voor het scannen dat goed en niet te moeilijk in elkaar steekt. Het Mircosoft programmaatje Windows Wizard Scanner kan niet mijn scanner detecteren, maar heb er ook verder niet naar gekeken. Dat is ook niet nodig omdat het meegeleverde programmaatje van Canon doet wat het moet doen. Een klein minpuntje is de automatische detectie van het papierformaat waarbij wit papier is gebruikt. Hierbij wordt dan bijvoorbeeld bij een testdocument waarbij een marge van 2,5 van de papierrand is genomen, de rand "afgeknipt" omdat het programma zo ziet als niet bij het papier horende. Dit is op te lossen door bij A4 papier gewoon A4 formaat te laten scannen of desnoods scan je het de hele glasplaat en knip je het zelfs bij met een afbeelding bewerkingsprogramma. Een groot probleem vind ik het persoonlijk dus niet zo.

Je kan tot een resolutie van 600dpi scannen, wat voor mij ruim voldoende is. Daarbij kan je niet de dpi zelf instellen, maar kan je verder kiezen uit 400, 300, 200, 150, 100 en 75dpi. De scanresultaten zien er goed uit. Bij 600dpi kan je stofjes waarnemen, dus is het wellicht soms nodig de glasplaat even wat schoon te vegen om de beste resultaten te krijgen. ;) Verder licht het ook aan je monitor of je de gescande kleuren goed kan waarnemen. Ik vind de scankwaliteit gewoon goed.

De scansnelheid is ook goed te noemen. Als ik het vergelijk met wat oudere apparaten is het apparaat duidelijk sneller zijn werk. Om te beginnen is de opstarttijd van het apparaat sneller dan andere apparaten waar ik mee hebt gewerkt. In hooguit 10 seconden schat ik is het van het apparaat van de "uit-stand" naar volledig scan klaar, bij andere (oudere) apparaten waar ik ervaring mee heb kon dit een of meerdere minuten duren. Verder schat ik dat er 4-5 seconden nodig is voor een A4 kleurenscan op 300dpi. Op hogere bijvoorbeeld 600dpi resolutie duurt het, zoals verwacht, wat langer zo'n 5-6 seconden schat ik. Het blijft allemaal binnen de acceptabele tijden.

Tijdens het scannen wil de scanner wel eens wat geluid produceren en dat is ook bij deze multifunctionele printer het geval. Met andere scanners waarmee ik weleens heb gewerkt is deze duidelijk minder. Samen met het feit dat de scans sneller gaan dan die scanners waarmee ik ervaring heb gehad is de geluidsproductie acceptabel te noemen.

Afb. 7. Het pootje van de scannerklep kan iets omhoog opdat
je wat bijvoorbeeld dikkere boeken ook nog kan scannen.

Kopiėren
Het kopiėren werkt goed. Het is een feature die ik niet veel zal gebruiken, maar kan zo nu en dan wel eens handig zijn. Het kopiėren worden de handelingen scannen en afdrukken aan elkaar gekoppeld. Hierbij hoeft geen computer aan te pas te komen. Alles wordt bedient via de knoppen op de multifunctionele printer en het LCD kleuren scherm.

Er zijn een aantal basis kopieer functies die al heel wat zijn naar mijn mening, zo is er: aantal kopieėn (1-99), zwart wit of kleuren afdruk, vergroting (passend op papier, 25-400%, vaste schaal, zoals: van A4 naar A5 of van A5 naar A4 enz.), Intensiteit (-4 tot +4), papierformaat, mediumsoort (zoals: glanzend fotopapier, matglanzend fotopapier enz.), afdrukkwaliteit (laag, standaard, hoog), papierbron (cassette, achterste lade). Verder kan je een voorbeeld scan maken als je dat zou willen voor je echt gaat kopiėren.

Dan is er nog de zogenaamde "speciale kopie". Hier zijn nog een heel wat extra features beschikbaar. Zo kan je dubbelzijdig kopiėren, kopiėren zonder marges, 2 op 1 kopiėren, 4 op 1 kopiėren, beeld herhalen op een kopie, kader wisselen (een document kopiėren zonder zwarte rand door extern licht), maskeren (gedeelte buiten selectie kopiėren, geselecteerde gedeelte blijft leeg), selectie kopiėren (selectie bijsnijden en kopiėren).

Dan nog even over de mogelijkheid om dubbelzijdig automatisch te kopiėren. Dit vind ik persoonlijk een mooie feature. Je scant eerst twee keer, waarna de twee scans dubbelzijdig worden afgedrukt op één papier. Hierbij kan je ook aangeven hoe de nietjes worden gezet (of de plek is waar de documenten aan elkaar zullen zitten, maar dat legt zo moeilijk uit :P). Het maakt namelijk uit voor de afdrukken of je nietjes op de "korte" of "lange" zijde van bijvoorbeeld een A4 zet. Hierbij zijn er afbeeldingen die het duidelijk maken, waarbij ook rekening is gehouden met portret of landschap modus.

Inkt
Bij aankoop van deze multifunctionele printer waren alle vijf kleuren bijgeleverd en die zijn: Pigment Black (PGI-5BK, 26ml), Black (CLI-8BK, 13ml), Cyaan (CLI-8C, 13ml), Magenta (CLI-8M, 13ml) en Geel (CLI-8Y, 13ml). Je hebt twee zwarte inktpatronen omdat Pigment Black PGI-5BK (26ml) iets groter is en vooral wordt gebruikt voor zwart/wit tekst afdrukken en de Black CLI-8BK (13ml) voor foto's en kleuren afbeeldingen. Ik heb gehoord dat je dan bij tekst dieper zwart krijgt en bij foto's en afbeeldingen realistischer zwart.

Het gescheiden inktsysteem lijkt mij een voordeel omdat als je (toevallig) meer van een bepaalde kleur print dat je dan alleen die kleur kan vervangen. Bij mijn oude printer was het zo dat ik twee intpatronen had een zwarte en andere kleur. Was één bepaalde kleur op moest ik hele nieuwe kleurenpartoon kopen, terwijl bijvoorbeeld nog aardig wat kleur in zat van een van de andere kleuren. Met een gescheiden inktpatronen ga je dus efficiėnter om met de inkt wat beter is voor je portemonnee en beter voor het milieu.

Afb. 8. De "printerklep" die toegang geeft tot de inktpatronen.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Ik heb de printer sinds oktober 2008 en heb tot februari 2009 nog geen intkpatronen hoeven te wisselen, sterker nog de geschatte nog beschikbare inkt wordt nog steeds aangeduid met "vol inktanks" afbeeldingen die je ziet tijdens het afdrukken. Bij mijn oude printer schat ik dat ik om de 2-3 maanden mijn zwarte inktpartoon (BCL-24 zwart, 9ml) moest wisselen en om de 4-5 maanden mijn kleurenpartoon (BCL-24 kleur, 15ml). Wel zijn de inktpatronen nu iets groter: vier zijn 13ml en eentje is 26ml. Dat is totaal 78ml voor mijn huidige printer in vergelijking met 24ml met mijn oude. Voor een eerlijke vergelijking zou de inkt van deze multifunctionele printer zo'n 3,3 keer zo lang moeten meegaan om even zuinig te zijn als mijn oude printer. Aangezien ik nog niet zo lang mijn deze multifunctionele printer heb is dat nog even afwachten, maar het gaat wel de goede kant op.

Uiteraard zijn de kosten van de inktpatronen ook een belangrijk aspect. Bij mijn vorige printer had ik kostte de BCL-24 zwart (9ml) ongeveer 10 euro en de BCL-24 kleur (15ml) ongeveer 18 euro. De inktpatronen van mijn huidige multifunctionele printer kosten ongeveer 14 euro voor PGI-5BK (26ml) en ongeveer 12 euro voor CLI-8BK, CLI-8C, CLI-8M, CLI-8Y (allen 13ml). (Opmerking: prijzen van inktpatronen van huidige printer zijn volgens de hoogste webshopprijzen, ik heb namelijk nog geen inktpatronen hoeven te kopen dus winkelprijzen zou ik niet weten.) In totaal is dat 62 euro voor mijn huidige printer in vergelijking met 28 euro met mijn oude. De inktpatronen voor mijn huidige printer zijn zo'n 2,2 zo duur voor 3,3 keer zoveel inkt. Dus als je het via de kosten kijkt zou als de inktpatronen van mijn huidige printer 2,2 keer zo lang meegaan al meer waar voor me geld krijgen. Een hoop getallen, wat vind ik zelf van de prijzen. Ik vind de prijzen relatief gezien aardig acceptabel te noemen, maar ik zal nog moeten kijken hoe lang de inktpatronen het precies uithouden om een uiteindelijk goed oordeel hierover te kunnen vellen.

Degelijkheid
De drivers werken goed en heb nog niets te klagen gehad, dus eigenlijk is er tot nu toe geen reden om een lagere score te geven dan zeer goed. De drivers had ik geinstalleerd en ook de bijbehoren software ik heb tot nu toe alleen het programmaatje MP Navigator EX voor het scannen gebruikt dat doet wat hij moet doen, behalve een klein minpunt dat sommige witte papier marges worden weggeknipt. Dat vind ik echter te klein minpunt dat ik de degelijkheid lager zou beoordelen.

Er worden diverse besturingssystemen ondersteunt. Zelf gebruik ik deze multifunctionele printer op Windows Media Center Edition 2005. Ik had geen problemen bij het installeren en heb voorlopig ook verder geen problemen gehad bij het gebruik van het apparaat. Ook andere problemen zoals met papierdoorvoer heb ik nog niet meegemaakt met deze multifunctionele printer.

Het apparaat is degelijk gebouwd en de afwerking ziet er goed uit. Alles voelt solide aan en ziet er ook solide uit. De gebruikte materialen voelen en zien er ook niet goedkoop uit. Het gewicht mag er wel wezen met ongeveer 10kg volgens de specificaties. Ook de afmetingen van 450 x 389 x 188mm (B x D x H) zijn aan de grote kant. Maar het apparaat heeft ook aardig wat features. Neemt niet weg dat het niet onverstandig is om te kijken of deze multifunctionele printer zal passen op de plaatst waar je hem wil plaatsen. Persoonlijk vind ik het uiterlijk geslaagd.

Afb. 9. Links de stickers die op de printer zitten en rechts de geheugenkaart-lezer.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Ik heb deze printer bij de Media Markt gehaald voor 159 euro en kon hem gelijk meenemen. In de pricewatch: Canon Pixma MP610 was hij toen vanaf 125 euro te koop. Mijn voorkeur ging uit naar een koop in de winkel en niet bij een webshop, waarbij ook nog eens 125 de vanafprijs was en er dus ook genoeg webshops waren die hem voor rond 159 of een aantal die hem zelfs voor meer aanboden. Ik heb zeker geen spijt van de aankoop. Het is geen klein bedrag maar ik heb er veel voor teruggekregen vind ik. Kortom een goede beoordeling voor de prijs.

Deze multifunctionele printer is nu slecht verkrijgbaar volgens de pricewatch. Op moment van schrijven (februari 2009) biedt nog maar 1 webshop heb aan voor ongeveer 175 euro. De opvolger lijkt de pricewatch: Canon Pixma MP620 te zijn, maar deze mist het automatisch dubbelzijdig printen maar heeft wel de extra mogelijkheden om aan te sluiten via LAN, WLAN en Bluetooth naast de USB mogelijkheid. Persoonlijk gebruik ik het automatisch dubbelzijdig printen nu al geregeld waarbij ik de diverse extra aansluiten niet nodig heb. Vind het verder eigenlijk wel een beetje vreemde keuze van Canon om deze MP610 zo snel uit de markt te halen, die pas sinds november 2007 in de pricewatch staat. Ik heb hem gekocht toen hij de prijs gemiddeld ongeveer het laagst was en nog goed verkrijgbaar. Daar ben ik stiekem best wel blij mee. :)

Afb. 10. De Canon Pixma MP610.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Deze Canon Pixma MP610 multifunctionele printer vind ik erg goed. Hij doet wat ik wenste dat hij zou doen en zelfs meer. Ik had dan wel geen hoge eisen, maar het is een apparaat met veel features. Er zijn twee papierladen: een achterin en de ander voorin die de cassette wordt genoemd. Als je de achterste papierlade niet gebruikt kan je, als je de printer even niet nodig hebt, alle kleppen dicht doen opdat er geen stof in het apparaat komt. Het automatisch dubbelzijdig afdrukken én automatisch dubbelzijdig kopiėren is een handige feature evenals het automatisch openen van de papieruitvoerklep. Printen, scannen en kopiėren moeten geen probleem zijn. De kwaliteit en snelheden van het afdrukken en scannen zijn goed. Waarbij de geluidsproductie van die activiteiten op acceptabel niveau blijven. Het inktverbruik is tot nu toe erg zuinig te noemen maar voor een definitief oordeel zal nog even afgewacht moeten worden, aangezien ik mijn eerste inktpatronen nog niet eens heb verbruikt. Het apparaat is solide gebouwd en ik heb nog geen problemen ondervonden met het apparaat. De prijs van 159 euro is een aardig bedrag maar voor hetgeen wat deze printer biedt is het goed te noemen. Jammer dat hij nu erg beperkt verkrijgbaar is als ik afga op de pricewatch, want als je hem ergens nog ziet is hij zeker een aanrader.

Changelog
09-02-2009
07-03-2009
Review geplaatst. Foutjes verbeterd en hier en daar iets aangevuld.
Toegevoegd: stuk(je) over: USB kabel, papier detectie, kopiėren. Review beetje aangepast met kopieer ervaring. Plus en minpunten aangevuld. Kleine foutjes verbeterd en kleine (taalkundige) aanpassingen gedaan.

Heb jij ook een Canon Pixma MP610?

Dat is nog eens een review, klasse !

"Je kan tot een resolutie van 600dpi scannen, wat voor mij ruim voldoende is"

Dit klopt wanneer je de bijgeleverde Canon software gebruikt. Echter kan de scanner in dit apparaat veel hoger. Ik meen 4800dpi. Dat lukt met bijv. een fotobewerkingsprogramma. Paint kan het al.

Wel raar dat ze de mogelijkheden op die manier nogal limiteren. Misschien omdat de systeemeisen bij 4800dpi hoger liggen, maar dan zou je op zijn minst een vermelding mogen verwachten dat je via een andere weg een nog veel hogere kwaliteit kan inscannen.
@ allen bedankt voor de complimenten. :)

@ B-Buster
Ok, bedankt voor de tip. Ik zal er nog naar kijken. Er staat ook bij de specificaties dat de "optische scanresolutie: Tot 4800 x 9600 dpi" is.
Eindelijk weer eens een goede review. Ga zo door :)

Anderen denken al klaar te zijn met 15 regeltjes zonder foto's en duidelijkheid waar het nu uberhaubt over gaat.

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 9 februari 2009 12:40]

Het is zeker een goede review, aan de andere kant kwaliteit is lang niet altijd kwantiteit. Ook in 15 regels kan je een review geven.
Zeker een hele goede review! :9
Uitermate goede review! Zeer duidelijk en leesbaar. En bruikbaar aangezien ik ook weer 's toe ben aan een nieuwe. Toppi!
zeker.

Netjes. En de foto's. Helemaal goed. :)
Beetje jammer dat de Pricewatch 'm nergens meer kan vinden.
Dit model is opgevolgd door de MP620, vandaar.
Dat klopt, maar ik vind dat niet helemaal een waardige opvolger. De MP620 mist een toch wel erg handige feature en dat is het automatisch dubbelzijdig afdrukken.

Ik heb laatst wel de Canon Pixma MP630 gezien op de site van Canon. En die zou wel de automatisch dubbelzijdig afdrukken feature hebben. Hij is echter nog niet te koop dus wellicht even wachten voor degene dat wel zouden willen. :)