Sony Xperia Z1 Zwart Review

areneTestpanel 8 november 2013, laatste update op 8 november 2013, 2.007 views

Sony Xperia Z1 Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Stevigheid.
  • Batterijverbruik.
  • Toevoegen sd-kaart is mogelijk.
  • Snelheid.
  • Fotokwaliteit.

Minpunten

• Grootte.
  • Krasgevoelig.
  • Klepjes.
  • Schermkwaliteit.
  • Geluid.

Hierbij mijn review van de Z1 die ik 2 weken heb mogen gebruiken om te testen om deze review te schrijven. Ik heb hem vooral vergeleken met de HTC One die ik normaal gebruik. Verder heb ik een Pebble watch die ik de hele dag via bleutooth aan mijn telefoon heb gekoppeld.

Uiterlijk
De Z1 voelt heel solide en degelijk. Daarnaast is de glazen buitenkant erg stijlvol. Dat het toestel daardoor zwaar aanvoelt vind ik eigenlijk helemaal niet erg; het voelt erg robuust. Het toestel dat ik te leen had, was al door anderen gebruikt en dat was duidelijk zichtbaar. Op zowel het scherm als de achterkant zaten duidelijk krassen. Een hoesje lijkt dus geen overbodige luxe.
Ondanks of misschien wel dankzij de robuustheid is hij groter dan ik had verwacht. De HTC One is op dat punt veel fijner, in beide betekenissen van het woord. En ondanks dat het apparaat en het scherm groter zijn, is er toch minder te zien op het scherm dan op mijn HTC. Dit komt doordat de navigatoetsen onderin het beeld nogal wat ruimte bezet houden. dit kun je goed zien bij nu.nl. Zie de foto hieronder die ik gemaakt heb. Als je je dan realiseert dat het toestel behoorlijk groter is dan de One en toch minder laat zien op het scherm, dan heb ik toch liever een kleiner toestel eigenlijk.

Batterijverbruik
Het grootste verschil tussen mijn HTC One in het voordeel van de Z1 is de batterij. Ik zit dagelijks drie uur in het openbaar vervoer en heb onderweg Breaking Bad steeds bekeken. Als ik dan na anderhalf uur video kijken op de bestemming was, was de batterij slechts 13% afgenomen! Zelfs met behoorlijk gebruik van mail en browsen3 uur video en nog wat Spotify en push mail van mijn werk, had ik aan het einde van de dag nog 38% over. Heel fijn, dat heb ik nog met geen enkel toestel zo ervaren. Vooral als je bedenkt dat ik ook nog de hele dag mijn Pebble watch via bleutooth verbonden heb, vind ik dat een uitstekende prestatie.

Sd-kaart
Een ander positief punt is het feit dat je er een sd-kaart in kan stoppen.Ik zit op mijn One toch altijd te hannesen met het beperkte geheugen (Breaking Bad is 5 seizoenen) maar dat is met een extra kaartje van 64Gb geen issue bij de Z1.

Snelheid
Het derde pluspunt wat ik aan wil snijden is de snelheid. Dit toestel is SNEL! Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen want mijn One heeft ook nauwelijks vertragingen en zo maar toch voelt de Z1 veel sneller. Misschien is het een illusie maar dan doet Sony dat erg goed. De schil van Sony werkt dan ook probleemloos.

Fotokwaliteit
De kwaliteit van de foto's is prima en vooral met de opties hebben de kinderen zich enorm vermaakt. Je kunt d.m.v. AR-effect bijvoorbeeld kabouters op tafel laten lopen en daar een foto van maken. Erg leuk (voor een paar minuten). Als je een foto maakt kun je onder de instellingen van de flitser, de zaklamp vinden. Misschien een logische plek voor sommigen maar ik kon hem niet vinden en vond hem per ongeluk.
Het maken van een panorama vergt wel wat oefening; bij mij brak hij tijdens het "pannen" regelmatig af omdat ik te snel of te langzaam ging.

Waterdichtheid
De waterdichtheid heb ik niet als een voordeel ervaren. Daar had ik waarschijnlijk anders over gedacht als hij in de wc was gevallen, maar dat is niet gebeurd. Het nadeel van die waterdichtheid is dat er voor alle openingen (behalve de koptelefoonaansluiting) heel vervelende klepjes zitten. Met name die voor de micro-usb-poort, voor het opladen, is door mij in het donker niet te vinden en te verwijderen. Heel irritant want nu moest steeds het licht aan.

Scherm
Het grootste minpunt van de telefoon is toch wel het scherm. Flets, flets en flets. Zie ook hiervoor de foto van nu.nl die ik hieronder heb bijgevoegd. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Sony dit scherm in dit toptoestel heeft gezet. Ook de slider om de helderheid aan te passen zorgt nauwelijks voor verschil; er is weinig verschil tussen de min. en max. stand. Ik vind overigens de beperkte kijkhoeken nog wel mee vallen. En ik moet ook zeggen dat je na een tijd wel aan het scherm went. Maar nu ik mijn HTC weer gebruik merk ik elke keer als ik naar het scherm kijk weer een enorm verschil.
Zowel het geluid via de speakers als via de koptelefoon, blijft een beetje vlak en zacht in mijn ogen. Met name de speakers kunnen niet erg luid. Daar komt nog bij dat je vrij snel je hand per ongeluk op de (enige) speaker legt waardoor het geluid ongewild wordt belemmerd.

Mijn oordeel is eigenlijk best wisselend. Het is een fantastisch mooi toestel waar ik een heel tevreden gebruiker van zou kunnen worden maar aan de andere kant ben ik ook weer heel blij dat ik zometeen mijn One weer kan gebruiken.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen de One of de Z1 zou ik nipt voor de Z1 kiezen, vooral vanwege het batterijverbruik. Als batterijgebruik voor jou niet zo belangrijk is dan is de One een betere keus vind ik.

Een telefoon met de snelheid, batterijverbruik en de sd-kaart van de Z1 met de looks, het scherm en geluid van de HTC One, zou dicht in de buurt komen van de ultieme telefoon op dit moment.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Ok, op veler verzoek heb ik de teksten verplaatst. Eerlijk gezegd begrijp ik de kritiek omtrent mijn review niet helemaal. Ik heb de zaken die mij opvielen genoemd en mijn mening gegeven. Volgens mij heb ik ook wel degelijk onderbouwd waarom de Z1 mijn voorkeur heeft: batterijduur.

Ik zie bij andere reviews eindeloze opsommingen van specs. Ik vind dat weinig toevoegen eerlijk gezegd en heb deze daarom achterwege gelaten.

Maar goed, ik heb de teksten verplaatst en hoop dat de leesbaarheid en de waardering voor de vele uurtjes die ik erin heb zitten, wat omhoog gaat.

[Reactie gewijzigd door arene op 8 november 2013 20:37]

Beste Arene,

Wel erg karige review.. maar goed.
Denk dat je wat fout doet met het scherm, mijne is best wel.. heel erg fel, ook nu.nl app :)
Heb je wel het vinkje weggehaald bij Instellingen -> Weergave -> Helderheid ? :+
Ik vind je review niet bijzonder te noemen. Al die punten die je noemt in de Positiefe en negatieve die moet je uitwerken in de review. Verder mis ik de onderbouwing waarom je juist voor de Z1 zou kiezen. Het is jouw mening, maar onderbouw hem dan wel. Want ik vind dit en dat kunnen we allemaal wel zeggen. Maar waarom? onderbouw het met bevindingen.
tip: zet wat in je scorekaart staat in je revieuw en maak de punten in je scorekaart niet langer als een paar woorden. Dat zou het al veel overzichtelijker maken.
wat meer info mag wel :-)

[Reactie gewijzigd door Jenssen83 op 8 november 2013 17:43]

arene

ik ga niets vertellen over de kwaliteit van de review maar dat je de klepjes stom vind is heel makkelijk op te lossen door de magnetische oplader te kopen je hebt hem al onder de 30 euro

groetjes jochem