AMD Athlon 64 3200+ Tray Review

l.degroot01 15 oktober 2008, laatste update op 15 oktober 2008, 691 views

AMD Athlon 64 3200+ Tray

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Feature's
  • Prestatie / prijs verhouding

Minpunten

• Nauwelijk te overklokken
  • Te snel achterhaald

Dit is mijn 2e review, het zal dus geen perfecte review zijn, dus opbouwende kritiek is altijd welkom ;)

Ik heb dit processortje nu zon 2 jaar draaien en er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, inmiddels is ie uiteraard behoorlijk achterhaald, maar dat maakt verder niet uit.

De motivatie voor deze processor was vrij simpel, ik moest een pc bouwen voor mijn moeder, die niet veel meer doet met een pc dan mail kijken, internetten, bankieren etc.
Dus het was niet noodzakelijk dat dit een krachtpatser zou worden, ten tijde van het bouwen was de AM2 socket net ge´ntroduceerd, welke iets meer ruimte kon bieden aan eventuele cpu upgrades. Verder was de prijs destijds niet verkeerd, geloof 65 euro.

Eerste Indruk

De eerste indruk was vrij goed, netjes verpakt met de stock koeler, makkelijk te monteren, en werkte gelijk goed zonder bios updates.

Prestaties

De prestaties waren zeer goed, helemaal in vergelijking tot haar oude systeempje (wat je overigens ook wel verwachten mag ;) )

Beestje draait op een kloksnelheid van 2,0 Ghz met een HT snelheid van 1,0 Ghz
De bussnelheid bedraagt 200,0 Mhz en de Vcore staat stabiel op 1,28V

Ik heb een benchmark laten draaien met behulp van Everest, welke te aanschouwen is bij de afbeeldingen. Enige punt van aanmerking is, dat hij met de software van tegenwoordig toch echt te oud is geworden (tenzij je zeer geduldig bent uiteraard 8)7 )

Featureset

De CPU biedt genoeg mogelijkheden qua instructiesets, waarvan de x86-64 de leuke nieuwkomer is. De ondersteunde instructiesets zijn: MMX (+), 3DNow! (+), SSE, SSE2, SSE3, x86-64
Dit is ruim voldoende voor zijn prijsklasse.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

De CPU is zeer stabiel cq. betrouwbaar, in de 2 jaar dat hij draait heeft hij nog geen 1 steekje laten vallen. Geen punten van aanmerkingen hierop.

Overklokbaarheid

Dit is gewoon het allerslechtste punt van de hele CPU, het ding is hooguit 200Mhz te overklokken, daarboven begint hij echt te trippen, of dit nu aan de CPU of het moederbord ligt weet ik niet zeker.

Onderklokken met behulp van de AMD Live+ Away Mode gaat echter wel uitstekend zonder enige problemen, wat een voordeel is gezien het energieverbuik en de warmteproductie.

Voor de mensen die deze functie niet kennen, deze functie onder Windows XP MCE zorgt ervoor dat je CPU automatisch teruggeklokt wordt als hij minder te doen heeft.

Warmteproductie

Dit is zeer goed, met de stockkoeler komt hij in Idle niet boven de 30 graden celcius, wanneer je hem stressed is dat 39 graden celcius, zelfs bij het stressen draait de stock koeler (die door het moederbord temperatuur geregeld wordt) nog maar op 60%, waardoor de geluidsproductie ook minimaal is.

De prijs was een heel gunstige factor, wat voor ons de doorslag gaf deze te kiezen, ik weet het niet meer precies, maar ik meen dat hij rond de 60-65 euro's zat.

Voor de tijd van aanschaf was dit een uitstekende "budget" cpu. die zijn werk goed doet, zonder teveel problemen, echter is ie na 2 jaar tijd wel behoorlijk achterhaald en "traag"

Verder vindt ik de warmteproductie en daardoor de geluidsproductie zeer goed, wat misschien nog wel het beste punt is van de hele CPU.

2 Jaar terug zou ik hem zeker aanbevelen, tegenwoordig zou ik toch minstens voor een Athlon 64 X2 gaan.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3200+ Tray?

Ik heb ook deze Cpu gehad, staat nu bij mn ouders.

wat ik er geweldiog van vind is dat ze hem goed kan onderklokken. Ik heb er een programma'tje bij gehad (ben helaas even de naam kwijt) waarmee je hem naar gelang de load kon terugklokken. idle deed ie 800Mhz, op 0.95v.
hierdoor was hij volledig passief te koelen. op onder 100% load had ie genoeg aan 1.15v. was genoeg was voor een temp van 30c onder minimale snelheid van de cpufan.
Klopt, onder Windows MCE2005 werkt dit ook goed met de AMD Live Away Mode.
Dat was ik er vergeten bij te zetten ;)
Heb hem ook gehad, staat bij mijn vriendin nu die er nog steeds naar volle tevredenheid gebruik van maakt.
rmclock of cpucool ik gebruikte het beide cpucool voor automatisch hoge fsb en rmclock voor multiplier en voltage regeling.

overklokbaarheid mjah zijn ze ook goed in eigenlijk 2800mhz is geen uitzondering voor de beestjes wat al op wat 40% overklokt zit

ik zie geen everest afbeeldingen trouwes :P

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 15 oktober 2008 14:28]

RMClock was het. In combinatie met speedfan voor temp en fancontrol.