XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation Review

Rickkamminga 7 november 2013, laatste update op 21 maart 2014, 3.099 views

XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation

Pluspunten

• warmte en geluidsproductie
  • prestaties
  • prijs

Minpunten

• voltage-lock
  • geen dual BIOS
  • geen overklokbaarheid
  • geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb deze kaart op 4 november bij Alternate gekocht. De prijs viel mij behoorlijk mee, maar helaas is goedkoop duurkoop zoals blijkt uit mijn ervaringen.

Deze review is geschreven naar aanleiding van persoonlijke ervaringen

Minpunten

Voltage -lock
Ten eerste, het voltage van deze videokaart is VAST. Er kan niets mee gedaan worden, niet verhoogd en niet verlaagd. Zowel Trixx als Afterburner kunnen het voltage niet eens uitlezen. Niet in mijn primaire pc, maar ook niet in mijn secundaire pc. Mijn primaire computer draait op het 990FXA platform, en mijn secundaire pc draait op het oude socket 775 G41 platform.
Hier stond niets over vermeld op de productpagina van Alternate, maar ook niet op de productpagina van XFX zelf.

dual BIOS
Ook heeft XFX besloten de dual BIOS van het pcb te peuteren zonder de klant daarvan in te lichten. Hierdoor is een alternatieve bios om van de voltage lock af te komen een riskante gebeurtenis.

Overklokbaarheid
Vervolgens: overklokbaarheid! helemaal niet dus. De standaard snelheid is 925MHz, waar absoluut niet van af te wijken is. Als ik de core op 950MHz laat tikken dan houd hij dat ongeveer een halfuur vol, voordat de drivers crashen. Laat ik hem op 1050MHz tikken, dan houdt hij er al na gemiddeld 5 minuten mee op. Het kan natuurlijk zijn dat ik gewoon een kaart heb gekocht die de test van XFX met de hakken over de sloot gehaald heeft.
Update: Na een paar maanden gebruik heb ik de videokaart op 1005 MHz gekregen, geheugen wil naar 1525 Mhz.

Geluidsproductie
Laatste zeurpunt: geluidsproductie. Dit ding maakt een takkeherrie. Het geruis en gezoem valt wel mee, maar de kaart resoneert enorm dankzij het dubbele fan ontwerp. Je wordt er echt helemaal gestoord van. 2 kamers verderop, met de deuren dicht is dit nog steeds te horen. Ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs met een PCI-e verlengkabel de videokaart buiten de kast gehaald en vastgezet tussen een paar blokken hout.

Pluspunten

Temperatuur
Maargoed, genoeg gezeur. Deze kaart heeft ook goede kanten! Zo wordt de core niet warmer dan 65 graden tijdens een flinke stresstest van 1:30 uur in een compleet afgesloten Corsair Obsidian 550D. De stresstest bestond uit een constante loop van Unigine Valley 1.0. Valley hield de belasting constant boven de 95%.

Prestaties
Nu, de prestaties. Prima prestaties zou ik zeggen. Voor 230 euro krijg je een Unigine Valley (ExtremeHD) score van 1700 punten en een gemiddelde framerate van 40 fps. In BF3 blijft hij op ultra instellingen (1080p) altijd boven de 60 fps.

Ondersteuning
De driverondersteuning en compatibiliteit heb ik een gemengde mening over. Aan de ene kant is deze kaart prima compatibel met alle standaarden van de moderne computer. PCIe 2.0 x16 en ook PCIe3.0 x16 worden ondersteund, 4K resoluties over HDMI, 2x DVI-dual link etc. etc. etc. zijn allemaal ondersteund. Maar, de drivers crashen contstant. zelfs na een complete frisse installatie van Windows 7 Ultimate x64 met 13.11 drivers van AMD.

Deze kaart is geschikt voor een gemiddelde gamer, maar absoluut niet voor een tweaker. Het voltage is vastgezet, hij kan niet overklokken, de tweede BIOS mist en hij resoneert behoorlijk. Dit zijn toch wel dingen waar een gemiddelde tweaker zich behoorlijk aan zou kunnen storen. Maargoed, voor 230 euro mag klonk het al te mooi om waar te zijn.
De gemiddelde gamer zal het niet veel uitmaken, want de kaart is goedkoop, zet nette prestaties neer en verbruikt niet teveel en is lekker stil. Misschien zou de resonantie een reden kunnen zijn om toch voor een andere kaart te gaan.

Heb jij ook een XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Hey,

Ik heb deze videokaart eens gehad. Ik had er eigenlijk twee zelfs voor een crossfire setup. Ik had ze later geruild vanwege een vergissing met de prestatie. Wat ik achter wel dezelfde is dat de lucht die de ventilatoren wegblazen eigenlijk vast zit, omdat de hete lucht niet weg kan. Ik denk zelf, en dat ga ik ook problemen, om de videokaart behuizing ervan af te halen (zit met een paar schroeven vast) om dan te gaan kijken hoe de temperaturen dan zijn. volgens mij gaat dit VEEL schelen. Ik ben benieuwt en hoop dat dit ook gaat helpen voor anderen XFX gebruikers!
Interessant, ik zou zeker de resultaten willen weten!
Je zegt in deze review dat hij niet te overklokken is en dat het voltage vast is. Op het internet lees ik echter andere dingen:

Deze mensen hebben het voltage op stock gelaten, maar hebben toch nog een mooie overclock gehaald.

Deze mensen hebben wl het voltage aangepast en ook een mooie overclock gehaald.
De review van Xbitlabs is een beetje vreemd, aangezien bij de standaard Double Dissipation editie er een hardwarematige voltagelock is ingebouwd. Het voltage van de kaart kan dus niet softwarematig aangepast worden. Misschien heeft XFX ze een Black Edition gestuurd, die kan wel softwarematig van voltage veranderen.

Over Hardwarecanuck:
Tsja, blijkbaar hebben zij een cherry picked videokaart, want de mijne haalt absoluut niet de kloksnelheden die zij behalen. Wel heb ik de overklok nu een stuk verder kunnen drukken; namelijk 1005 MHz. Maar de fans zijn dan enorm luid 66% en de temperatuur is 89 graden, niet comfortabel dus. Dat heeft weinig te maken met mijn behuizing, aangezien dat een Obsidian 550D is, met 8 fans gemonteerd + een H100 waterkoeler, dus de CPU verwarmt de behuizing nauwelijks.
Uuuuhm, in de conclusie zet je dat de kaart stil is, maar daarboven staat dat de kaart een takkeherrie maakt, wat is het nou?
Ik heb hetinderdaad niet heel duidelijk verwoord, maar de kaart is redelijk stil. Hij resoneerde bij mij alleen ontzettend. Dit kwam door een beschadigde fan ben ik achter gekomen.