Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart Review

BlueFireGaming 7 november 2013, laatste update op 6 februari 2017, 1.866 views

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met de Cooler Master Elite 120 Advanced. Voor een minimale prijs van 40 op het moment van schrijven (7 november 2013) is deze behuizing het geld helemaal waard.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ontwerp
  • Ruimte voor grote grafische kaarten
  • Inbouwgemak

Minpunten

• Koelingsmogelijkheden
  • Cable Management

De Cooler Master Elite 120 Advanced is een Mini-ITX behuizing, met o.a. als features:
  • Doordachte airflow voor een Mini-ITX case
  • Formaat 1/3e van een standaard behuizing
  • Ruimte voor standaard lengte ATX voedingen
  • Support voor lange VGA kaarten (HD7990/GTX690)
  • Stijlvol aluminium front paneel
  • USB 3.0 Support
  • 5.25" Drive Bay
  • Support voor tot wel 5 HDD's of SSD's.
Voor een lijst met features, zie de productpagina op de Cooler Master website.

Intro
Dit is mijn eerste review, dus heb wat genade met mij a.u.b. :)
Op- of aanmerkingen hoor ik graag.
Deze behuizing heb ik gesponsord gekregen van Cooler Master voor een schoolproject (profielwerkstuk om 6VWO af te ronden). Ik wil ze daarvoor hartelijk danken. Deze review is ondanks dat volledig eerlijk geschreven aan de hand van mijn ervaringen met deze behuizing...

Verpakking
Ik heb niet al te veel aandacht aan de verpakking besteed aangezien hij vanwege een sponsoring direct uit Venlo van het Cooler Master kantoor is gekomen. De doos zelf was nogal kaal, dus niet met veel opvallende toeters en bellen die je nog weleens op de verpakkingen ziet staan. De features van de behuizing stonden erop, en de behuizing zelf was goed stevig ingepakt. Verder valt er niet veel over te zeggen.

Het strakke ontwerp van de Cooler Master Elite 120 Advanced

Ontwerp & Bouwkwaliteit
De Elite 120 Advanced heeft een strakke, zwarte look met een aluminium afwerking. Ik ben zelf nogal een fan van zo'n soort ontwerp, dus ik vind deze behuizing een mooie look hebben. Natuurlijk verschillen meningen en smaken, maar van de meeste mensen hoor ik dat ze deze behuizing ook mooi vinden.
De bouwkwaliteit is, zoals we gewend zijn van Cooler Master, zeer goed. Het stalen frame is zeer stevig en de rest van de behuizing lijkt ook goed. Voor zover ik heb gezien zijn er niet veel afwerkingen van plastic, behalve het frame voor een DVD Drive en HDD's of SSD's en het deel aan de voorkant waar de aan/uit knop, USB (3.0) aansluitingen etc. zit. Dit is ook degelijk gebouwd.

De airflow in de Cooler Master Elite 120 Advanced.
De 120mm fan in het midden is optioneel, de andere fans zitten standaard ingebouwd

Inbouw- en Koelingsmogelijkheden (en Gemak)
De inbouwmogelijkheden bij de Elite 120 Advanced zijn aan de ene kant heel goed, maar aan de andere kant weer wat minder.
Er is bijvoorbeeld veel ruimte voor het inbouwen van een grote grafische kaart, er zou zelfs een GTX690 of HD7990 in moeten passen. Dit is toch best indrukwekkend voor een Mini-ITX behuizing vind ik.
Ook is het bekende systeem voor het installeren van HDD's of SSD's van Cooler Master present. Dit systeem is echt ideaal, en het inbouwen is heel erg makkelijk te doen.

Naast deze voordelen zijn er ook wat nadelen op dit gebied. Zo is er (wel te verwachten) niet echt specifieke ruimte voor cable management. Zelf ben ik iemand die dat graag wil, maar aangezien deze behuizing toch zo goed als helemaal dicht is maakt dat ook weer niet zo heel veel uit.
Ook lijkt de koelingsmogelijkheden mij niet ideaal. Voor een hardcore gaming systeem zou dit misschien niet helemaal perfect zijn qua koeling, maar voor een "gewoon" systeem is dit denk ik geen groot probleem.

Er is ruimte zat voor grote grafische kaarten

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met de Cooler Master Elite 120 Advanced. Bij nader inzien heb ik er spijt van dat ik mijn PC in een midtower behuizing heb gebouwd, aangezien dit een hele mooie behuizing is.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart?

Afbeeldingen doen het helaas niet meer
Inderdaad. Die waren van de oude Cooler Master website gehaald (nog geen foto's omdat ik toen geen goede camera had). Zal ze nog eens updaten.

EDIT: Aangepast! :)

[Reactie gewijzigd door BlueFireGaming op 1 juli 2014 16:35]