Synology DiskStation DS214play Review

1000HrZ 7 november 2013, laatste update op 7 november 2013, 15.997 views

Synology DiskStation DS214play

Pluspunten

• Stil
  • DSM interface
  • Genoeg functies
  • Encryptie vanuit de hardware
  • Monitoring middels SMS of email
  • Genoeg processorkracht om 15MB/s te downloaden

Minpunten

• Prijs, moet goedkoper kunnen lijkt mij
  • Geen cd bijgeleverd lijkt me voor de wat minder technisch onderbouwden wel makkelijk
  • 1 netwerkpoort, om hem als router te laten fungeren is dat wel een pré

Kwaliteit voeding Score: 3

Mijn oude DS212j werd me toch iets te langzaam met name bij de grotere Blu-ray bestanden kon het soms zo zijn dat hij een 24 uur bezig was met downloaden.
Tevens begon ik mij te ergeren aan de interface snelheid van onder andere sabnzb, sickbeard en couchpotato.

Na het vergelijken van de specs en reviews van de 214 en de 214Play is mijn voorkeur uitgegaan naar de Play. Dit omdat ik van encryptie gebruik maak voor mijn prive bestanden en deze versie dit vanuit de hardware ondersteund.

Performance

Ik gebruik de nas in 90% van de tijd voor downloaden en de nas performed naar behoren.
In sabnzb zijn de snelheden niet echt constant en zakte deze soms af naar 4MB/5MB per seconde, om deze reden maak ik vanaf heden gebruik van NZBget. Hiermee trek ik mijn 150mbit lijn vol.

Het wegschrijven over het netwerk met grote bestanden gaat op zo’n 100MB/s met 2x WD RED 2TB schijven. Hier niks over te klagen dus.
Verder werken sickbeard en couchpotato soepel.

Zicht en geluid

De nas is lekker stil (de 2 WD RED schijven ook overigens)
Het enige wat je een beetje hoort is de fan achterin de nas.
Je hoort hem eigenlijk alleen als alles in huis uit staat.
Verder ziet hij er netjes uit, mijn vorige ds212j was lelijk wit en ik moet zeggen dat deze toch wat beter in de woonkamer staat.

Ik ga verder niet alle details van de DSM interface behandelen of allemaal snelheidsmetingen doen aangezien hier al het een en ander over te vinden is.

• Philips 32PFL9705H
  • Shuttle XH61 + Intel Core i3 + Windows 7 & XBMC
  • Harman Kardon AVR 170 + HKTS60BQ

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214play?

Beste Qon,

Ik heb mijn hardware toegevoegd aan de review. Ik stream zie via Samba naar mijn XBMC en mijn XBMC pc doet de rest.

Ik laat de ds214 geen trancoding doen aangezien ik daar mijn XBMC pctje voor heb. Deze PC zit weer rechtstreeks op mijn versterker en stuurt DTS, DTS-HD en DD rechtstreeks door.

Vanavond ga ik nog wat snelheid tests doen met de disk encryption, ben benieuwd wat voor doorvoor snelheid ik daar mee haal

[Reactie gewijzigd door 1000HrZ op 7 november 2013 16:29]

Dankje voor de uitleg! Ga ik vanavond eerst maar weer eens lezen wat encryptie ook alweer precies inhoud, had al gelezen dat de ds214play niet erg geschikt was voor transcoderen, vandaar dat ik er ook benieuwd naar was, wat daar nu echt waar van is.
Geen probleem! De DS214Play doet hardwarematig 256-bit AES encryptie.
Met deze encrptie zijn de bestanden niet zomaar door jan en alleman in te zien.

Transcoden doe ik niet dus helaas durf ik daar niks over te zeggen.
Houd er rekening mee dat sowieso DTS niet meegestuurd wordt, volgens mij geeft hij dan zelfs aan dat deze bestanden niet om te zetten zijn.
Dank voor je review! Ik ben wel erg benieuwd welke apparatuur (tv, pc, mediaplayer etc.) en software je gebruik om naartoe te streamen (xbmc, plex oid?).

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de bestanden welke je tot nu toe getest hebt, en hoe de encryptie is. (Correct me if im wrong, maar dat is toch bijvoorbeeld; mijn DS214Play pakt een mkv bestand en stuurt het als mpeg naar mijn smart tv)

Alvast bedankt voor je reactie.
beste 1000Hrz,

Als je de 214play vergelijkt met de 214+ zie je dat de 214play geen hardware encryption engine heeft, de 214+ heeft dat wel. Als de play wel kan encrypten wordt dat waarschijnlijk in de software gedaan. Ben benieuwd of dat inderdaad werkt.
Dat zie ik net inderdaad.. ik had een review gelezen waar in stond dat deze wel dit in de hardware deed. hier mezelf dus een beetje op verkeken.. heb nog geen tijd gehad om dit te testen. ik zal de resultaten hier plaatsen
ik vond een topic op het us-forum:
Synology-forum

Komt erop neer dat de engine er wel in zit maar nu (nog) niet wordt gebruikt. Syno heeft de drivers nog niet ontvangen van Intel ;-)
ah :-) dan is het wachten daar nog even op.
voor nu gaat alles al 10x zo snel als de ds212j
Ik twijfel ook nog over een aanschaf van een 214 en dan met name tussen de214+ en de 214play.
Nu maak ik gebruik van een Iconbit 3D mediaplayer en zie ik niet direct een meerwaarde van de play. Ik zie dat jij die meerwaarde ook niet echt gebruikt.
Het grootste verschil tussen beide NASsen is dan de CPU.
Heeft iemand al ergens wat benchmarks gevonden met beide 214 erin?
Op de Synology site zijn benchmarks te vinden. De vraag is alleen naar welk type benchmark je op zoek bent. Wat wil je met je NAS doen? Veel apps en als download station gebruiken? Of puur als NAS?
Ondertussen de DS 214+ gekocht. Puur als downloadstation (SabNZB) en locatie om mijn films op te slaan zodat mijn mediaplayer er van af kan spelen.
Daarnaast is het een synology om goed een backup te kunnen maken naar een andere synology over het internet.
De DS214+ is in ieder geval veel sneller in verwerking van donwloaden/verifieren/repareren/uitpakken van donwloads dan mijn DS411slim was. Zeker als je meerdere grote downloads in de achtrij hebt staan. Ook is de newsgroup downloadsnelheid tov de DS411slim gestegen van 3,5 naar 7,1MBit/s en zal nu wel tegen het maximum van mijn abonnement zitten.

Al met al erg tevreden!
Chuckie.Waarom ben je voor de 214 + gegaan en niet voor de 214 Play .
Kun je mij dat eens uit leggen ik wil ook tot koop overgaan maar weet ook nog niet welke vandaar mijn vraag ;)
De play mogelijkheden had ik niet nodig, daar heb ik een mediaplayer voor. Verder pas de prijs volgens mij een heel eind gelijk en met de DS214+ weet ik zeker dat ik goed zit. Deze lijkt me ook weer net iets toekomstvaster.
Hallo mensen.

Ik wil ook een nas aanschafen voor thuis.(wort onze eerste nas)
Maar ik weet het niet meer heb te veel gelezen en ik heb niet zo veel verstand van computeren.
ik zat te kijken naar de 214+ en de 214Play
Met de play kun je films kijken op de tv Maar dat kan tog ook met de + versie
Met andere woorden wat is nu de echte verschil tussen de 2
Hoi, je moet alleen zorgen dat je nas de zogenaamde DLNA functie ondersteund als je films wilt kijken op je TV / Tablet / Phone / PC (Windows/Linux/Mac)

Dus DLNA - heeft die dat dan is het geen punt, maar dan is een ander verhaal je TV (heeft die ondersteuning voor DLNA?)

Check - DLNA dus!