Sony Xperia Z1 Zwart Review

GKWTestpanel 6 november 2013, 1.232 views

Sony Xperia Z1 Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Energieverbruik
  • Camera
  • Waterdicht
  • Snelheid
  • Dikte
  • Solide uitstraling en gevoel
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Scherm
  • Wifi
  • Afmetingen

Aangezien ik op zoek was naar een top smartphone en de Sony Xperia Z1 één van de in aanmerking komende toestellen was, wilde ik graag de review op Tweakers doen. Ik heb een lichte voorkeur voor een HTC One, mede omdat een vriend van me dit toestel heeft en ik er al veel mee hebben kunnen spelen. Omdat deze goed beviel heb ik de One al aangeschaft en kan ik een goed vergelijk maken tussen deze toestellen. Ik zal dat in de review ook meerdere malen gebruiken.

Hardware
De hardware is bijzonder goed. De Quad Core Qualcomm Snapdragon 800 doet zijn werk bijzonder goed. Alles loopt erg soepel, zonder haperingen. Het opslaggeheugen vind ik wat aan de krappe kant (16GB) maar je kunt het wel makkelijk uitbreiden door een externe micro SD Kaart. Het interne werkgeheugen van 2GB is meer dan voldoende.

Beeldkwaliteit opname
De Beeldkwaliteit is heel, heel goed. Zelfs in low-light omgeving. Dit betreft zowel de scherpte als kleur. De snelheid van de camera is ook erg goed. Als je en camera beweegt dan volgt het beeld nauwkeurig en snel. Heb dit nog niet bij een andere camera ontdekt.

Featureset
De feature set is goed maar meer kan ik er niet over zeggen. De knipperled ter indicatie dat er een bericht of een melding is, werkt goed. De camera knop op de behuizing is erg welkom als mede de mogelijkheid om een microSD kaart te gebruiken. Waterdichtheid heb ik niet getest maar het is wel zo makkelijk dat als je in de regen loopt of fiets je gewoon de telefoon kan opnemen.

Bereik
Het bereik op GSM en 3G gebeid is goed. Ik vind het wifi bereik tegenvallen in vergelijk met de HTC One. Daar waar ik nog volle ontvangst heb met de One, moet de Z1 het stellen met maar 1 streepje... Op plekken waar ik met de One nog 1 of 2 streepjes heb, heb ik geen vervinding meer met de Z1.

Scherm
Dit is het minste punt van de Z1, en wel op meerdere punten.

Als eerste de kijkhoek.. Het scherm heeft maar een heel kleine kijkhoek en de kleur verandert al als je het scherm een paar graden draait. Erg jammer want als je iets aan een persoon wilt laten zien dan krijg je samen niet hetzelfde te zien.

Als tweede de krasbestendigheid. Ik was verrast dat er door sony weer een eigen screen op het scherm geplakt is die enorm krast. Ik weet van de Xperia X10 die ik gehad heb dat als je deze verwijderd er een stroef scherm overblijft en je dus genoodzaakt bent om er weer een goede screenprotector op te plakken . Ik neem even aan dat dat ook bij dit scherm zo is maar ik heb het niet uitgeprobeerd.

Accuduur
De accuduur is erg goed. Daar waar ik met de HTC One ongeveer twee dagen kan doen, haal ik met de Sony Xperia Z1 drie dagen. Ik laat dan alles aanstaan (Bluetooth, wifi, data) maar heb de dataverbinding op GSM Only staan.

Gebruiksgemak
Zoals je van Sony mag verwachten hebben ze het gebruiksgemak goed voor elkaar. Eigenlijk is het meer android zelf die dit bepaald maar als bouwer kun je ook een hoop zaken veranderen en dat heeft Sony niet gedaan, gelukkig. Er staan wel wat Sony apps op maar niet veel.

Design
Het design is netjes en strak. Alles is mooi afgeschermd en de telefoon is niet te fancy. De achterkant ziet er ook mooi uit en zou hier geen case om willen doen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit lijkt super. De voor- en achterkant worden ook niet iets afgeschermd door de iets opstaande rand om het scherm heen. Hij ziet er erg solide uit en heb ook niet het idee dat de randen snel slijtage plekken zullen vertonen. De achterkant is helemaal vlak. Ze hebben de lens mooi weg kunnen werken in de body. Alles ziet op de juiste plek alleen de voeding had ik graag aan de onderkant gezien maar dat is een persoonlijk iets.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Hier kan ik eigenlijk nog niet veel over zeggen. Heb het toestel pas twee weken ter review. Ik heb geen onvolkomenheden gevonden en hij lijkt erg betrouwbaar.

Samenvattend zou ik deze kopen als ze een beter scherm zonder screenprotector hadden geleverd en als ze de randen om de het scherm heeft veeeel kleiner hadden gemaakt. Dat hoort eigenlijk niet meer bij deze tijd en ook daardoor is de telefoon best groot, voor mij eigenlijk te groot voor het scherm wat je krijgt.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Duidelijke review.

Even over Wifi (algemeen)

Wifi
Hoe meer streepjes hoe sneller het internet, denken veel mensen. Maar dat is niet helemaal zo.

Het aantal streepjes bij wifi wilt dan gewoon zeggen hoe sterk de verbinding is met de router, maar net zoals bij het telefoonverkeer, de snelheid zal afhangen van de provider en hoeveel toestellen er op diezelfde router zijn aangesloten.

Als je dus in de stad bent en je moet dringend op internet, kun je best een hotspot zoeken. Dit zijn grote beveiligde netwerken waar je je gratis kan verbinden en waar heel veel mensen op kunnen.

Voor sommige hotspots moet je betalen, sommigen zijn gratis en sommigen moet je je gewoon registreren. Dit kan je op je telefoon zelf doen of op de website van de hotspot. Meestal zijn dit grote bedrijven of hotels die internet aanbieden voor hun klanten.