Sony Xperia Z1 Zwart Review

J.f.reyTestpanel 5 november 2013, 775 views

Sony Xperia Z1 Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Degelijke telefoon
  • Fysieke knop voor de camera (en zonder te unlocken)
  • Kwaliteit foto’s en video’s
  • Onderwateropnames maken
  • Groot scherm

Minpunten

• Zwaar
  • Klepjes voor opladen (kan omzeild worden door een dock te kopen)
  • Kleurenintensiteit scherm mager
  • Geen onderwateropname preset
  • Geluidskwaliteit luidspreker is mager

Snel, waterdicht, lange batterijduur, maar wel zwaar…

Algemene beoordeling:
Het toestel straalt luxe uit, voelt degelijk aan en zit propvol features. De meest in het oog springende daarvan is dat je met je telefoon, bellend desnoods, het water in kan lopen. De verbaasde gezichten om je heen en de reacties die je dan krijgt zijn geweldig. Het maken van onderwaterfoto’s en -video’s is een leuke bijkomstigheid en de kwaliteit is voor een telefoon zelfs goed te noemen.
Wat ik persoonlijk wel mis, is een fysieke knop om terug te keren naar het homescreen en om opties te selecteren. Als je fullscreen in een app of game zit, kan je niet makkelijk snel switchen.

Afwerking:
Het toestel ziet er degelijk en tegelijkertijd ook robuust en luxe uit. Maar deze pluspunten hebben ook een nadeel. Zo is het toestel vrij zwaar en had ik binnen 2 weken al een paar hele lichte krasjes op de achterkant terwijl ik toch voorzichtig ben in het gebruik. Het grote scherm heeft ook het nadeel dat het daarom gewoon een groot apparaat is, terwijl ik had verwacht dat hij beter tot de randen van het toestel zou lopen.
Omdat het toestel onder water kan, zijn een aantal aansluitingen met klepjes afgesloten. Dit lijkt natuurlijk heel logisch, maar de koptelefoonaansluiting is de enige ingang die niet wordt afgesloten met een klepje. Je vraagt je dan af waarom de andere aansluitingen wel een klepje nodig hebben. Telkens als je de telefoon wilt opladen, of koppelen met een computer, moet je namelijk het klepje open priegelen.

Interface:
De interface die SONY meelevert, komt heel dicht in de buurt van stock Android en heeft dus gelukkig niet te veel bloatware.

Camera:
De foto’s die de camera maakt zijn, zeker voor een telefoon, van zeer goede kwaliteit. De marketing dat het een 20 megapixel-camera zou zijn, klopt naar mijn mening niet, want het is gewoon 8 megapixel. Maar aan de andere kant zou 20 megapixel voor een klein lensje toch te veel ruis geven. De camera maakt ook bij weinig licht nog goede foto’s, wat zeer uitzonderlijk is voor een telefoon. Een zeer fijne feature is dat er een fysieke knop aanwezig is om foto’s te maken en dat deze zelfs werkt zonder je telefoon te unlocken, waardoor je even supersnel een foto kan maken. Als je echter wilt wisselen van instelling voor de foto, zoals de geweldige feature Tijdsprogopname, dan gaat de telefoon terug naar het lock-scherm en moet je alsnog moet inloggen. Een gemiste kans. Ondanks dit nadeel is deze laatste feature trouwens echt geweldig. Iedereen weet wel hoe frustrerend het kan zijn als je net te vroeg of te laat bent om een kiekje te nemen. Met dit type opname maakt de camera namelijk al 30 foto’s voordat je het knopje hebt ingedrukt en ook 30 foto’s nadat je deze hebt losgelaten, waarna je het ‘perfecte’ shot kan selecteren. Helaas gebruikt de camera hiervoor maar de helft van de kwaliteit die je zou hebben bij de normale instelling.
Het maken van onderwaterfoto’s of -video’s is echt superleuk met een telefoon. De kwaliteit is echt heel goed, maar ook hier valt iets heel vreemds op. Het touchscreen staat aan onder water, maar het water stroomt langs het scherm, wat ervoor zorgt dat je foto’s vaak al gemaakt worden, zonder dat je op het knopje drukt, of je video wordt juist voortijdig afgebroken. Dit had echt heel makkelijk opgelost kunnen worden met een instelling ‘onderwaterfoto’ die het touchscreen zou deactiveren. Deze frustratie bij het gebruik onderwater had ons makkelijk bespaard kunnen blijven, omdat SONY ook onderwater compactcamera’s uitbrengt waar deze instelling wel aanwezig is en er dus bekend mee is. Je kunt met natte vingers het touchscreen niet bedienen, dus wisselen tussen de functie foto en video is er dan ook niet bij.
In tegenstelling tot andere telefoons, zie je bij deze SONY duidelijk scherpte-diepte in een foto. Dit zorgt voor mooie plaatjes, maar er is geen instelling om deze aan te passen.

Accu:
Er zit een beest van een accu in (3000mAh, niet verwijderbaar), die voor extra power zorgt. Verwacht alleen niet dat hij het 5 dagen uithoudt. Bij normaal gebruik is dit eerder 3 dagen of bij intensief gebruik slechts iets meer dan een dag (24 uur). Het zijn met name het HD-scherm en de enorme processorkracht die hier debet aan zijn.

Scherm:
Het scherm is van hoge kwaliteit en de pixeldichtheid is zo hoog dat je de pixels niet kunt onderscheiden. Het scherm werkt heel accuraat en direct. Wat tegenvalt is de fletsheid van het scherm. Deze had echt wat meer contrast mogen hebben, waardoor de kleuren meer hadden kunnen spreken. Wat ook opvalt, is dat, als je de kijkhoek verandert, de kleuren mee veranderen. Of je dit echt ziet tijdens het dagelijkse gebruik, vraag ik me af.

Geluid:
Het geluid via een koptelefoon is goed, al had ik graag een hoger maximumvolume gehad. Het geluid uit de box onderin valt alleen wel wat tegen. Het heeft niet veel diepgang in de ondertonen en klinkt een beetje vlak. Ook hierin had ik van SONY net iets meer verwacht.

Prestaties:
De prestaties van dit toestel zijn moeilijk te meten. Dit komt omdat er op dit moment een overdaad is aan processorsnelheid en RAM geheugen, waardoor alles supersnel aanvoelt. Het voordeel hiervan is dat dit toestel ook in de toekomst goed zal mee komen. Benchmarks zeggen de eindgebruiker eigenlijk weinig. Het is meer het gevoel dat je bij de snelheid hebt wat telt.

Conclusie:
Mijn algemene indruk na twee weken is zeker positief te noemen. SONY zal veel mensen kunnen aanspreken met deze telefoon. Iedereen die weleens zijn telefoon in bad of bijv. de wc heeft laten vallen, zal de waterbestendigheid zeker waarderen. Ook als je kinderen hebt is deze functie geweldig, want onderwaterfoto’s en -opnames zijn hartstikke leuk voor in het plakboek. Andere aantrekkelijke features zijn het grote scherm voor iedereen die een iPhone maar priegelig vindt, en de snelheid, omdat dit de gebruiksvriendelijkheid verhoogt. Er zijn altijd wel wat kritiekpuntjes te noemen die soms ook persoonlijk zijn, maar ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die een aantal van de nadelen die ik genoemd heb, kunnen beamen. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is dat de video onderwater vaak voortijdig afgebroken werd en het feit dat de kleuren op het scherm niet echt mooi is (had veel beter gekunt).

Ik heb verder veel plezier gehad met de camera. Vooral de kwaliteit onderwater heeft mij zeer positief verrast. Tevens viel het mij op dat de batterij bij normaal (redelijk intensief) gebruik ongeveer om de dag pas opgeladen hoefde te worden. Dit is een prettig idee, omdat je niet per ongeluk aan het einde van een dag met een leeg toestel komt te zitten.

Al met al wel een echte aanrader!

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie