Sony PlayStation 3 80GB Zwart Review

n4m3l355 13 oktober 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.769 views

Sony PlayStation 3 80GB Zwart

Pluspunten

• "Compleet"
  • Blue-ray
  • Goede afwerking

Minpunten

• Geen HDMI kabel

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 3
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 4
Vooraf; ik moet erbij zeggen dat ik niet meer een console langdurig heb aangeraakt sinds de SNES. Met name omdat ik de mogelijkheden altijd erg beperkt vond, maar ook omdat ik an sich weinig spellen speel op planetarion vroeger na.

Algmene beoordeling
De reden waarom ik met name voor de PS3 gekozen had is omdat ik in de gedachte had om met 1 console direct een compleet apparaat te kopen. Dit was bij het openmaken van de doos dan eigenlijk direct een tegenvaller want er bevond zich het volgende in de doos:
  • De playstation
  • 1 Sixaxis
  • 1 Power kabel
  • 1 Convertor vga > scart
  • 1 Vga kabel
  • Talloze manuals
Wat er dus in ontbrak en zeker heden ten dagen wel wat vreemd voor mij is een hdmi-kabel van 5 euro en misschien nog een utp kabel al lag ik daar niet zo wakker van. Nu had ik dit allemaal wel in huis dus sofar so good en ging ik verder met de installatie. Deze ging vrij vlekkeloos behalve dat de PS best zwaar is, maar aan de andere kant hij heeft geen externe adapter wat ook wel netjes is. De ongewone vormgeving zorgt er wel voor dat het net echt netjes in de kast past.

De prijs valt weinig over te zeggen. Ten opzichte van de Wii of Xbox is deze duur, maar aan de andere kant wilde ik graag een console die meer kan dan wat spelletjes spelen en was de befaamde RoD die ook sterk mijn omgeving teisterde een reden te meer om voor de PS te kiezen. Daarnaast is de PS aan de stevige kant echter online gameplay is voor niets wat op termijn zeker bij de Xbox zal doortikken. Ook heb ik gezien de PS1/PS2 er wel vertrouwen in dat Sony de PS3 tijd in de productielijn zal houden wat gezien over de duur van gebruik de schade nog wel meevalt.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier valt niets op aan te merken. Op de achterzijde bevinden zich een tal van aansluitingen, te weten UTP/Power/fibre/HDMI, aan de voorzijde bevinden zich een tweetal usb aansluitingen en een aanraakgevoelige powerknop. Zeker die knop is heel netjes uitgevoerd.
Verder voelt de console stevig aan en kraakt ie niet zoals bij sommige afstandsbedieningen wanneer je het apparaat lichtjes tordeert. Wat ook prettig is dat wanneer de console aanstaat de fans nagenoeg geruisloos zijn. Ik moet er met mijn hoofd erop zitten wil ik deze horen.

Multimediafeatures
Hier komen we aan wat mij erg sterk spreekt in de console. Behalve de BR en de mogelijkheid om op full hd content af te spelen is de console ook in staat om over het netwerk content te trekken en deze af te spelen. Zeker de XMB is een erg prettig en het veranderen van de theme is zeer eenvoudig waarbij met de overgangen van kleur toch wel opgelet is.
Ik heb echter hoe dit functioneerd nog niet in de praktijk getest samen met MythTV maar hier is meer informatie te vinden. Tevens geeft Sony deze manual voor de online opties.

Multiplayer
Dit is een voordeel voor de PS3, het netwerk kan men voor niets betreden. Het aansluiten gaat erg eenvoudig met een UTP kabel krijgt de PS3 direct een ip toegewezen en kun je beginnen met updaten (wel ietwat krom voor een nieuw product dat dit nodig is). Tevens kun je je voor online gameplay dan aanmelden, iets wat me nog niet gelukt is vanwege dat ik nog geen nick wist te verzinnen die functioneerd. Tevens bezit ik nog geen games om online te spelen.

Spelaanbod
Het spelaanbod, volgens sommige is deze nog erg beperkt. Ik kan hier weinig over zeggen aangezien ik niet een echte gamer ben. In de winkel zag ik het een en ander daarintegen liggen wat me zeker aansprak maar ik ben dan zelf begonnen met Ratchet & Clank - Tools of destruction. Lichtelijk offtopic maar dit spel is bugged. Ie bij opstarten gaf deze aan dat er niet genoeg installatie ruimte was. Omdat de console nieuw was, was ik in de veronderstelling dat misschien de hdd niet geformateerd was wat ik dan ook vervolgens had gedaan. Toen dit nog niet werkte kwam ik er pas achter dat men 500 mb aan content dient te verwijderen/copieren alvorens dit spel functioneerd. Dit viel me wel erg tegen voor iets nieuws. Verder is het zeer entertaining, zelfs mijn vriendin vind het nog leuk.

Randapparatuur en accessoires
Ook hier kan ik weinig over zeggen. Ik heb nog een tweede sixaxis gekocht wat me wel opviel is dat de controller geen indicator heeft wat betreft de batterijstatus. Nu krijg je deze wel te zien zodra je de "PS-button" indrukt maar een kleine bar op de controller is imo toch wel wenselijk. Verder geeft het bijvoorbeeld ook nog Singstar of Guitarhero wat voor vele ook wel leuk zal zijn. Wat wel prettig is dat de standaard usb aansluiting ook je toetsenbord/muis ondersteunt dus mocht je je op het online netwerk vervelen kun je daar chatten en op termijn komt er een Virtual Life uit wat nu nog in de beta zich bevind.

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 80GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik denk dat er heel weinig mensen HDMI kabels rond hebben slingeren. Zo goedkoop zijn ze niet en ze worden weinig standaard meegeleverd. Misschien ben je in de war met een USB kabel, dat is een ander verhaal.

Over de PS3: ik ben er ook zeer tevreden over. Bijna geruisloos en hij ziet er fraai uit.
Effe goed rondkijken voor die HDMI-kabel dan. Ze kosten echt geen drol hoor wanneer je niet gaat voor de Monster-enz. enz.-producten. Check eBay maar. 1,5m HDMI kabel was 4 Euro (ex verzending).

Over de PS3 zit ik nog steeds te twijfelen. Het is een leuke gadget, maar je betaalt er wel voor. Aan de games kon ik niet zoveel plezier hebben, op een Fifa'09 en Drake's Fortune na. Schietgames spelen gewoon irritant tov op de PC, en ik kan me ook niet voorstellen dat bijv. een Prince of Persia of Tombraider fijn speelt. The Bourne Conspiracy was veel beter thuis geweest op de PC, m.i. Is het overige gameaanbod (dus racegames, fighters en Fifa) het waard om er een aan te schaffen? Ik denk het wel.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 december 2008 03:34]

offtopic: het maakt btw geen fluit uit wat voor HDMI kabel je hebt, heb eens een testje gezien waarbij Monster HDMI kabels en andere grote merken van 160 tot 200 euro per stuk werden vergeleken met een HDMI kabeltje van 10 euro, ze geven allemaal dezelfde kwaliteit was de conclusie. Je betaalt dus puur en alleen voor het merk
Dit is niet geheel waar, in een `dure` setup is er wel een verschil waarneembaar tussen een kabel van 5 euro en zeg eens 4 tientjes. Het is wel zo dat tussen de kabel van 4 tientjes en die van over de 100 euries winig tot geen verschil zit.
Waar baseer je dit op? Die kabels verwerken een digitaal signaal. Zolang het signaal aankomt heb je identiek beeld. Bij kabels van <3m heb je eigenlijk altijd perfect beeld.

Als je kabel te slecht is zul je witte pixels gaan zien in je beeld. Bij hele lange kabels kan het inderdaad wel nodig zijn om een iets duurdere kabel te pakken, maar het is altijd zo dat ze OF goed zijn OF slecht. Het is niet zo dat de kwaliteit ietsje beter wordt.
Goede review, maar de negatieve punten kun je wellicht aanpassen naar 'Geen HDMI-kabel'. Anders lijkt het alsof de PS3 geen HDMI aansluiting heeft.

Overigens moet er wel een UTP kabel bij zitten, ik had bij mijn 60GB versie zelfs een CAT6 kabel!
Ik heb het nog een keer nagekeken maar er zit helaas geen CAT kabel bij. Ook op de doos zelf staat een plaatje met tekst wat zich in de doos bevind, en hier ontbreekt de utp kabel.
En idd ff hdmi aangepast.
Heb zelf ook een PS3 maar kan niet echt zeggen geruisloos, zeker niet als je veel speelt dan hoor ik bij de mijne de fan goed draaien jammer genoeg!
Heb je ook de 80GB versie, en staat deze vrij opgesteld? Ik heb 'm op de vloer staan onder de tv en ik hoor namelijk geen geluid. Misschien dat het iets te maken heeft met de versie of de opstelling?
Goede review, maar je bent soms wel wat naief hoor.

Bijvoorbeeld dat je klaagt over dat hij direct moet updaten. Dat is toch logisch? Dat ding is in azie in elkaar gezet, heeft er zeker minstens 2 weken over gedaan al met al om in jouw huiskamer te komen, en in de tussentijd kan er dan een firmware update uitgekomen zijn. top toch dat hij dan meteen netjes update. Om daar nou over te klagen, dat noemen ik zoeken :)

Verder over die hdmi kabeltjes, die kabeltjes kosten geld. Waarschijnlijk heeft sony gedacht; maar een heel klein gedeelte gebruikt die kabels. Als ze die bijleveren dan betaal je er voor. Dus dan krijg je weer dat mensen betalen voor een kabel die ze niet gebruiken. Dat is zonde natuurlijk. Imho zou het het beste voor het milieu zijn dat ding helemaal zonder kabels te leveren en mensen zelf de kabels te laten kopen die ze nodig hebben. Hoeveel ongebruikte kabels ik hier wel niet heb liggen omdat ze mee kwamen met het device.
Sony zet de PS3 als een machine met top of art graphics, perfect beeld op een Full HD tv. En dan leveren ze een scart kabel....? Dat vind ik toch wel wat vreemd moet ik zeggen. En zoveel kost een beetje kwaliteit HDMI kabel nou ook weer niet. Voor 10 euro heb je al een prima kabel, daar heb je geen Monster Cable van 100 euros voor nodig.
BIj mij zat er geen VGA kabel bij, ik denk dat je composiet bedoeld.
@Okasha

Ik mag aannemen dat inmiddels een behoorlijk percentage via HDMI gamed.

Via scart doe je het apparaat in ieder geval ernstig tekort. Maar voor mij geen probleem, heb een goede HDMI kabel gekocht. En net zoals je al zegt, het is toch weer een kostenpostje voor Sony en ook ik heb stabels meegeleverde kabels die ik niet gebruik.

Voor de rest leuke review en de PS3 is echt prachtig en krachtig apparaat.
Wat vaak gebeurd bij dergelijke apparatuur; bij de launch zit er (te)veel bekabeling bij; later verlagen ze de prijs en gaat wat optionele bekabeling weggelaten worden.
meeste mensen hebben tegenwoordig nog wel ergens een HDMI kabel rond het huis slingeren.
ik ben anders nog steeds zeer tevreden met mijn PS3 60GB EURO met PS2 backwards compatibility :9

super stabiel ding, ik heb folding@home voor meer dan 3 maanden non-stop gedraaid niet 1 keer blijven hangen!
daar kan microsoft nog wel eens iets van leren! een kennis van mij heeft al 5x een nieuwe xbox360 gekregen |:(
Ik denk juist niet dat er veel mensen zullen zijn die een HDMI kabel hebben rond slingeren.
De reden dat er geen HDMI kabel bijgeleverd wordt bij veel consumentenelektronica zoals de PS3 is zodat het verkooppunt extra HDMI kabels kan verkopen.
En we weten allemaal wat er voor belachelijke marges op die kabels zitten.
Toen ik m'n PS3 binnen kreeg (voor 163 euro met LBP dankzij actie van Bartsmit ^_^) ben ik ook gelijk in al mijn ongeduld naar de dichtstbijzijnde Media Markt gesprint om voor 20 euro anderhalve meter HDMI kabel te halen.