Sony Xperia Z1 Zwart Review

KangTestpanel 5 november 2013, laatste update op 5 november 2013, 1.696 views

Sony Xperia Z1 Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Snelheid
  • Snelknop camera is handig
  • Mooi scherm
  • Waterdichtheid
  • Notificatielampje

Minpunten

• Batterijduur kan beter, intensief gebruik ca,1 dag
  • Klepjes voelen breekbaar aan

Ik mocht via een actie van Tweakers de Sony Z1 twee weken uitproberen. Dit kwam voor mij erg goed uit omdat deze telefoon op nummer 1 stond in mijn verlanglijstje als vervanging van mijn Samsung Galaxy S2. Omdat er al veel reviews zijn over technische features, probeer ik in deze review te focussen op de gebruikservaring. Uiteindelijk zijn de technische specificaties wel leuk, maar het gaat om hoe het aanvoelt in het dagelijks gebruik.

Eerste indruk
Hoewel persoonlijk, ik vind het design erg geslaagd; strak, glad, mooi rechthoekig. Groot! Ergens bekruipt me het gevoel dat de telefoon te groot is. Het scherm is heel erg mooi, super scherp, helder, en een prima kleurweergave. Uit andere reviews had ik begrepen dat de kijkhoeken niet super zijn, maar dat vind ik wel meevallen moet ik zeggen. Jammer is wel dat de randen rondom het scherm vrij groot zijn, waardoor de telefoon ook groot oogt. Maar ja, het is ook geen kleintje ;)
Op de zijkant zit een heel klein knopje, die (zelfs als de telefoon is gelockt) de camera-app opent. Heel handig, de telefoon is binnen 2 seconden foto-klaar. De software is behoorlijk standaard Android, wat ik erg fijn vind, omdat ik dat al gewend ben. Ik gebruik op mijn oude telefoon een stock Android rom, en dat lijkt erg veel op de Sony Android ervaring. De Sony toegevoegde apps zien er mooi uit, met mooie details als bewegende video in de 'Films' app. Als laatste valt me wel op dat de trilfunctie in de telefoon vrij lawaaiig is, en ook een beetje op gang moet komen lijkt het. Als je snel meerdere keren achter elkaar op de terug knop drukt voel/hoor je hem steeds een beetje harder zoemen. Als de telefoon op de bank ligt hoor je hem nog eerder zoemen via het motorgeluid dan dat je hem voelt trillen. Lastig te omschrijven, en ook niet echt een groot probleem, maar het viel me wel op.

Tweede indruk
Na een paar dagen gebruik heb ik een beter idee van de telefoon gekregen, dus het bovenstaande in meer detail:

Snelheid
De telefoon is erg snel. De software is eigenlijk nergens traag. Op mijn 'oude' Samsung Galaxy S2 wil bijvoorbeeld Chrome nogal eens traag zijn, maar op de Z1 draait het soepel en is erg fijn te gebruiken, ook scrollen gaat zonder haperen. Touch response is ook erg goed, helaas nog niet zo snel als het touchscreen van iPhones, maar dit zijn wat mij betreft minieme verschillen. In dagelijks gebruik merk je vooral dat alles gewoon lekker werkt, er is een soort gevoel van instant response en dat maakt het erg plezierig om de telefoon te gebruiken.

Ergonomie/gebruik
  • Ergonomie: De telefoon is groot en enigszins aan de zware kant wat mij betreft. Hij voelt wel heel degelijk aan, stevig en solide. Bij de eerste indruk was ik bang dat telefoon te groot zou zijn, maar in het dagelijks gebruik is dat gelukkig niet het geval. Ik had mijn oude telefoon bijna altijd in één hand vast en bediende het grotendeels met mijn duim, daarbij rust de onderkant van de telefoon op mijn pink. Dit werkt nog steeds wel, maar het hele scherm (de linkerbovenhoek in mijn geval) is niet te bereiken met je duim, tenzij je de telefoon erg losjes in je hand laat liggen en hem wat laat zakken (dan ligt de telefoon alleen los, dan een stootje tegen je arm en hij ligt op de grond). Verder is de onderkant van de telefoon wat hoekig/scherp vanwege het roostertje waarachter de microfoon en speaker zitten, omdat de telefoon meestal op mijn pink rust is dat onprettig, maar natuurlijk niet zo'n ramp. Ik was na een paar dagen gewend aan de wat andere manier van bedienen.
    Verder is de telefoon zowat symmetrisch, de aan/uit knop zit aan de zijkant, heel iets boven het midden. De zijkanten zijn van stevig aluminium, en mooi afgerond. De voorkant is gemaakt van DragonTrail-glass en achterkant is gemaakt van Gorilla-glass. Door de vormgeving kwam ik een grappig 'probleem' tegen, namelijk dat het in het donker soms niet meteen duidelijk wat de voor- en/of bovenkant is. Wat dat betreft is een andere afwerking van de achterkant wel praktischer (maar misschien niet zo mooi ;)). Nog een laatste ding wat even genoemd moet worden, er zit een mooi subtiel notificatie-lichtje boven in de telefoon, met diverse kleurtjes geeft hij aan of je nieuwe mail hebt, of een whatsapp berichtje etc. Misschien standaard voor sommigen, maar ik had het niet op mijn oude telefoon en vind het erg handig.
  • Waterdichtheid: De telefoon is waterdicht, wat ik echt een hele toffe feature vind. Ik ben altijd erg voorzichtig met mijn telefoon en regen/water, maar nu maakt het gewoon niet uit of de telefoon nat wordt. Het duurde even voor ik de psychologische barrière overwon om de telefoon als 'hij is echt waterdicht hoor!'-demonstratie even onder de kraan te houden, maar dat kan dus gewoon :)..
  • Aansluitingen: Vanwege de waterdichtheid zitten er wat klepjes aan de zijkant van de telefoon voor de micro-SIM, de micro-SD en de micro-USB aansluiting. (erg micro allemaal). De klepjes blijven vastzitten aan de telefoon als je ze openmaakt, en ik merkte dat je wel moet opletten hoe je de telefoon weg legt. Ik kan me voorstellen dat je bij een ingeplugde micro-USB kabel het klepje kunt laten afbreken als de telefoon wat ongelukkig ligt.
Camera
Wat ik al eerder noemde, de dedicated shutter-knop is geweldig! Ik merkte dat ik als ik een foto wilde maken de cameraknop al induwde terwijl ik de telefoon uit mijn zak haalde, dat maakt het snel maken van een foto erg gemakkelijk. Verder werkt deze knop net als een (compact) camera, half indrukken is scherpstellen, en helemaal indrukken maakt een foto.
De camera-functionaliteit van de Z1 is een van de grote marketing punten, en ik moet zeggen dat hij me, misschien door de hype, wat tegenviel. Sony schermt met 20 megapixels, maar in de standaard 'auto' mode maakt hij 8MP foto's. Een enigszins kritische blik op de 1:1 view van de foto's laat zien dat er vrij veel nabewerking wordt gedaan door de camera software, je ziet dan toch wel verscherping en ruisonderdrukking. Ook is lensvertekening wel zichtbaar als je er op let.

Maar in het dagelijks gebruik zit je toch geen pixels te checken, en als ik de foto's laat zien aan familie/vrienden krijg ik erg positieve reacties over de kwaliteit. Als ik bedenk dat ik foto's aan het maken ben met mijn telefoon en daarop even mijn verwachtingen bijstel, ben ik eigenlijk erg tevreden. In lastige situaties als weinig licht viel me op hoeveel detail er nog te zien is, al is de nabewerking dan wel duidelijk aanwezig. Ook in tegenlicht situaties is er nog veel detail in de donkere gedeeltes.
De camera-app bevat diverse opnamemodi, de meeste modi hebben een paar standaard instellingen zoals een zelfontspanner die op tijd of lach-detectie werkt, een instelbare scherpstelmodus (scherm aanraken, of automatisch) en gezichtsherkenning. Dit laatste werkt niet echt super, maar het is grappig dat het kan. De opnamemodi zijn uit te breiden via de Play store, maar de standaard modi zijn:
  • Automatisch superieur: De 'standaard' modus, die foto's maakt in 8 megapixels, eigenlijk gebruik ik deze meestal, ook al hou ik van 'manual' modus op mijn spiegelreflex, ik gebruik mijn telefoon camera toch vooral voor snelle kiekjes.
  • Handmatig: Je kunt hier meer zaken instellen als witbalans en over/onderbelichting. Hier is het ook mogelijk foto's te maken op volle 20MP resolutie. Andere opties zijn 'HDR', 'focusgebied', 'ISO' en lichtmeting (centrum, gemiddeld, spot).
  • Info-eyetm: Een soort van Google Goggles, je kunt QR/barcode en andere dingen scannen, het werkt voor simpele dingen wel, maar heb het niet uitgebreid getest.
  • Social live: een soort van facebook-live-broadcast mode, niet kunnen testen
  • Tijdsprongopname: Deze optie is best gaaf, hij maakt een burst van 61 foto's, waarvan er 30 voor en 30 na het moment van afdrukken zijn. Hier kun je de beste foto uit zoeken, en in de Album app kun je ze allemaal nog terugkijken.
  • AR-effect: een optie waarbij je in live-view brilletjes en pruiken op andere mensen kunt zetten, wel even grappig maar niet ontzettend bruikbaar.
  • Foto-effect: wat 'standaard' filters als sepia, caleidoscoop en 'schets', ik vond overigens het tilt-shift effectje wel cool.
  • Veegpanorama: Je kunt panorama foto's maken door de telefoon te bewegen, deze optie was wel vaak ongeduldig, en gaf dan aan dat ik de camera niet snel genoeg bewogen had, maar na een paar keer proberen gaf het best een goed resultaat.
Software
Het design van de Sony schil om Android vind ik erg geslaagd. Het is strak, en niet zo 'oubollig' als de Samsung TouchWiz interface. Er worden een paar mooie Sony-apps bijgeleverd, maar daarbij viel me wel op dat ik nog nooit zoveel 'Terms of Service' meldingen bij elkaar heb gezien. Elke Sony-app staat bol van de juridische bla-bla voordat je verder mag. Dat voelde niet zo goed, al hielp het vast niet dat ik vlak ervoor de documentaire 'Terms and Condition may apply' had gekeken :P. Op diverse plekken is het mogelijk om via 'Throw' foto's/video's te versturen naar Smart-TV's en andere devices, maar ik heb dit niet echt kunnen testen.
Kwa meegeleverder apps zijn er een paar vrij overbodige apps als 'XPeria lounge' en 'XPeria privilige', met acties en reclame-aanbiedingen, maar de meer gebruikte apps als 'album', 'films' en 'walkman' zijn mooi gedesigned en werken prettig.
Een iets uitgebreidere beschrijving van de (bruikbare) apps:
  • Album: een overzicht van al je foto's. Het heeft een paar leuke opties als gezichtsherkenning en het weergeven van foto's op de kaart of wereldbol (als je GPS aan hebt staan in je camera app). Ook links met Picasa/Flickr/Facebook of DNLA servers op je netwerk zitten hierin naadloos verwerkt.
  • Films: een overzichtje van de filmbestanden op je telefoon, het bovenste gedeelte van de app bestaat uit een afspelend filmbestand en daaronder een lijst met de rest van de bestanden, dit ziet er, vind ik, erg cool uit. Verder een simpele, maar functionele app. Ook in deze app worden automatisch DLNA servers in het netwerk ontdekt en weergegeven.
  • Smart connect: waarbij je bepaalde instellingen van je telefoon kunt aanpassen als je een extern device op de telefoon aansluit. In mijn geval heb ik ingesteld dat de telefoon automatisch op stil gaat als ik tussen 2200 en 700 de oplader aansluit, en terug gaat op trillen als ik de oplader verwijder. Erg handig als je 's nachts nog wel eens wakker wordt van random whatsapp berichtjes ;)
  • Backup: zag er uit als handig, maar simpel, je kunt content backuppen naar de micro-SD kaart. Heb het niet goed kunnen testen.
  • Social life-nieuws: een nieuwsreader, in de sfeer van Google Currents / Pulse.
  • TV sideview: helaas niet kunnen testen, lijkt erg gericht op Sony smart-tv's.
  • Walkman: Een mooie player voor alle muziek op je telefoon. Sony levert allerlei geluids-optimalisatie opties mee als 'Clear Phasetm', ClearBass' en 'xLOUDtm' en een gewone equalizer, dus er valt lekker veel in te stellen. Daarnaast bevat het ook de DLNA integratie, en Sony's Music streaming service.
Verder merkte ik dat er in het overzichtje van 'draaiende apps' ook een soort van shortcut-drawer aanwezig is waarin je snel de rekenmachine, kladblok, timer, en voice recorder kunt opstarten boven de huidige open app.

Laatste indruk
Na de twee week testen ben erg verknocht geraakt aan de telefoon, de snelheid, het scherm, de handige knop om snel een fotootje te schieten en het feit dat ik hem in een buitje gewoon kan gebruiken om buienradar te checken zijn echt toffe dingen. Ik heb eigenlijk geen belangrijke negatieve punten gevonden behalve de batterijduur die wat mij betreft iets beter kan, en het onvermijdelijke klepje voor de micro-usb aansluiting. Verder heb ik het gevoel nog niet alles uit de telefoon te hebben gehaald, de NFC functionaliteit, Sony 'Throw', om films/afbeeldingen te delen met Smart-TV's of andere devices, en 4G zou ik graag nog eens uitproberen, maar ik moet hem helaas weer opsturen naar het Tweakers hoofdkantoor ;(

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Ook ik heb mijn Sony Z1 gekocht als vervanger van de Samsung Galaxy S2 en kan me goed vinden in je review.

Heb je hem ook aangesloten op een computer?
Ik probeer mij Z1 aan te sluiten op laptop(ook een Sony trouwens) met USB, maar er gebeurd helemaal niks.
Ja, goed punt! Ik heb hem aangesloten om de gemaakte foto's er af te halen, en dat ging wat moeizaam inderdaad. Uiteindelijk moest ik eerst in verkenner naar de camera gaan, en op een of andere wonderlijke manier herkende Picasa hem toen wel, en kon ik importeren. Je kunt hem ook in 'Mass Storage mode' aansluiten vond ik ergens in de settings verstopt, maar dan kun je alleen bij de externe sd-kaart, wat niet de default plek is voor de camera, dat vond ik wat vreemd.
Je meldt in je review dat de voor- en achterkant voorzien zouden zijn van Gorilla glass, maar volgens mij is dat niet het geval. In ieder geval de voorkant niet, volgens mij. Op de site van Sony wordt daar ook niet over gesproken.
Ah, ja dat had ik begrepen via {random internet pagina hier}, maar het blijkt inderdaad niet zo te zijn. Ik heb het even aangepast, het blijkt dat de voorkant DragonTrail glass is zijn van de firma Asahi, en alleen de achterkant is Gorilla glass 3