Specificaties 10,6" (1920x1080), Win 8.1 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Pro 2 128GB Zwart Review

Janssuh! 5 november 2013, laatste update op 13 november 2013, 3.873 views

Microsoft Surface Pro 2 128GB Zwart

Pluspunten

• Magnetische aansluitingen (inclusief het pennetje)
  • Volwaardige laptop mogelijkheden
  • Snelheid
  • Accuduur
  • Store volwassen genoeg voor dagelijkse werkzaamheden en ontspanning
  • 2 jaar lang 200 GB skydrive (voor zolang de naam nog bestaat )
  • 'gratis' Skype tegoed

Minpunten

• Plaatsing powerconnector zorgt ervoor dat de pen niet 'opgehangen' kan worden als een extern scherm gebruikt wordt, deze kan wel achter het scherm gehangen worden,
  • Redelijk aan de prijs

Dit is mijn eerste revieuw, dus er is waarschijnlijk ruimte voor verbetering en die neem ik ook ter harte.

Tablet
Tablets, Je kan er niet meer omheen en het is bijna een vast onderdeel geworden in het dagelijks gebruik van menig persoon. Waarom een Windows tablet? Simpel, door Windows 8 te gebruiken en het bij 1 store te houden, was deze keuze vrij simpel. (waarom meerdere stores gebruiken als één store (voor mij) voldoende is.)

Waarom dan voor een (nieuwe) speler kiezen?
Surface, Microsoft Tablet, Dit kan heel goed of heel slecht uitpakken. Na de slechte leverheid van de Surface Pro 1, kwam vrij snel het gerucht van de Surface Pro 2 in de wereld met als grove verbetering, de Haswell CPU. Het fijne aan deze upgrade was dat deze zuiniger was dan zijn voorganger én dat deze CPU connected standby ondersteund. Daarnaast zouden er natuurlijk ook kinderziektes uitgehaald kunnen worden. Reden genoeg om te wachten.

En die reden was was het wachten meer dan waard. Zo jaloers als ik op collega's was die met de 1e versie mochten spelen, zo jaloers zijn deze mensen nou op de upgrades die versie 2 met zich mee brengen.

De tablet oogt en functioneerd op het eerste gezicht exact gelijk aan de 1e versie van de surface, het grote verschil zit het hem dan ook in de levensduur van de accu. Deze gaat gemakkelijk een hele dag mee met redelijk tot intensief gebruik. Kanttekening is natuurlijk dat flash pagina's de levensduur verkorten aangezien deze de CPU naar 50% gebruik trekken.

Ondanks mijn eerste eigen tablet ervaring, ben ik positief verrast. Ik heb wel eens met andere tablets mogen spelen, en die werken ook uitstekend, maar de omslag naar een andere store waren doorslaggevend om voor een Windows Tablet te kiezen.

UPDATE
Ik kom altijd na het schrijven van reviews nog achter wat puntjes die het vermelden waard zijn zoals de Kickstand, geluid mogelijkheid, scherm, sensoren, niet-magnetische aansluitingen en de camera's.

De vernieuwde Kickstand
Wat nieuw is aan de kickstand is dat de nieuwe stand de mogelijkheid heeft om op twee standen te klappen en persoonlijk merk ik dat de tweede stap de meest gebruikte is, je kan op deze manier net een beetje rechter op blijven zitten zodra je gebruik maakt van de tablet, zeker als het toetsenbord gebruikt wordt en je wat meer wilt typen of browsen.

Geluids Belevenis
Wat me opviel bij het gebruiken van geluidsbewerkingspakketten zoals Adobe Audition, viel het me op dat de koptelefoon aansluiting los te gebruiken is van de ingebouwde speakers. Zoals je van menig laptops gewend bent, is de standaard instelling dat de speakers uitgeschakeld worden zodra de koptelefoon aangesloten wordt. Dit is niet het geval bij de Surface Pro 2 waar je koptelefoon als extra, separate uitgang gezien wordt.

Het geluid wat uit de speakers komt, is zuiver maar mist wat lage klanken. Dit is natuurlijk niet gek vanwege het formaat en om het ook in perspectief te plaatsen komt hier goed geluid uit. Als vergelijkingsmateriaal heb ik de Lenovo X220 en de Asus Ux31A gebruikt. De Surface scoort hier een 2e plek maar zit dicht tegen de Asus aan welke bij de asus door "Bang and Olufsen" geleverd worden. De surface gebruikt de ventilatie roosters aan de zijkant om het geluid uit de tablet te halen wat als nadeel heeft dat je als gebruiker een minder rijke geluidservaring krijgt. Het geluid 'waait' weg naar de zijkanten wat ik persoonlijk jammer vind. Prima alternatief is natuurlijk de koptelefoon

Scherm ervaring
Het scherm wat ingebouwd zit telt 10,6" en Windows 8.1 schaalt hier ook naar. Het lijkt alsof het aantal beeldpunten niet meer uitmaakt aangezien alle 'standaard' interfaces dezelfde werkelijke grootte hebben als op grote schermen. Niet alles schaalt netjes mee, zo was een powershell venster enorm onleesbaar omdat het een werkelijke grootte had van 3 mm. Dit was te verhelpen door in powershell de maximale lettertype groootte te kiezen, maar hier ligt zeker nog een verbeterpuntje. Het scherm zelf heeft een prima kleuren weergave en kan 10 aanraakpunten tegelijk detecteren, al zal dit in praktijk niet snel gebeuren op een 10,6" scherm.

Wat ik persoonlijk mis, zijn de 'flicks' die je zou moeten kunnen gebruiken. Flicks zijn handelingen op het scherm die ingedeeld zijn in 8 'windrichtingen'; links, rechts, boven, onder en alles wat hier halverwege tussen zit. Wellicht dat mijn vingers of de pen niet recht genoeg gaan maar ik heb het nog niet werkend gezien. Deze fijne functie (op een HP tx2 1250 ED werkte deze wel en je raakt hier ontzettend snel aan gewend)

De sensoren in 'dagelijks' gebruik
De sensoren die in de Surface zitten zijn Rotatie en licht sensoren. De rotatie werkt vanaf 60 graden ongeveer, dit geldt voor beide richtingen. Zodra de tablet in landscape mode is, duurt het even voordat het scherm in portret modus staat en omgekeerd. Dit kan handig zijn of niet, persoonlijk vind ik het fijn dat de tablet niet om de haverklap wisselt tussen de richting. De sensor werkt alle kanten op, zodra de tablet 'op kop' staat, zal het beeld altijd goed staan. De handmatige schermrotatie werkt wel, maar zodra de 'Rotatie' uit het "Windows Mobileits Centre' gebuikt wordt, zal het scherm draaien. Zodra dit centrum gesloten wordt of naar de achtergrond verhuist, zal de sensor het scherm weer roteren zoals de sensor aangeeft.

Ik ben er nog niet achter of er een 'rotation lock' functie in zit, wellicht dat ik deze nog tegenkom. Zo ja, dan koppel ik dit natuurlijk terug. De lichtsensor werkt naar behoren, bij minder verlichting dimt het licht en als de omgeving lichter is, zal het scherm ook de ingestelde lichtsterkte tonen. De schermverlichting is overigens niet in te stellen via het toetsenbord en is via de 'charm-bar', onder 'instellingen' en vervolgens 'scherm' in te stellen.

USB en Koptelefoon aansluiting
De niet-magnetische aansluitingen (USB en 3.5mm aansluiting) zijn in het begin apart om aan te sluiten. De tablet loopt wat naar binnen af (om alle kickstand hoeken goed te kunnen ondersteunen) waardoor je verwacht je USB stick of koptelefoon aansluiting ook in die hoek aan te moeten sluiten. Dit is echter niet het geval waardoor je de eerste keer verward zult zijn. De aansluitingen zitten namelijk gewoon recht met het scherm.

Het pennetje
Wat me opviel aan het pennetje is dat deze niet onder elke hoek 'schrijft' of tekent. "Je houdt hem gewoon verkeerd vast!" En dat zal ook wel waar zijn, wellicht wennen, wellicht moet het pennetje wat slijten, of moet ik er aan wennen om het pennetje 'rechter' op het scherm te houden. Wat handig is aan de knop van het pennetje, is dat deze in de stroom aansluiting van de Surface past waardoor je deze gemakkelijk mee kunt nemen en hem niet snel kwijt raakt als je mobiel met de Surface gaat werken. Wat gelijk weer een (klein) nadeel is.

Als deze connector 1 CM hoger geplaatst zou zijn, was de Mini-Display poort vrij gebleven zodra het pennetje tegen de tablet aangeklikt zou zitten (zie Afbeelding 3). Wellicht dat Surface 3 dit verbeterd? Een andere locatie, zoals bovenop zou eventueel nog beter zijn, aangezien je de tablet dan gewoon kunt opladen en de pen gewoon aan de tablet kan laten hangen. Opzicht gaat de accu lang genoeg mee om hier zware hinder van te ondervinden.

Camera Kwaliteit
De camera's aan boord zijn niet van top kwaliteit en hier had ik graag een betere camera in gehad. Het is natuurlijk niet bedoeld om als camera te fungeren, maar zodra er eentje op zit, zul je hem ook gaan gebruiken. Gezien de prijs die je voor het toestel neerlegt, had er, als het aan mij ligt, een betere camera module ingemogen. Het verschil tussen de 'out-of-the-box' firmware en de laatste update is groot wat hoop geeft op toekomstige verbeteringen. De front camera heb ik nog niet getest, maar ik verwacht hier geen hoogstandjes van. het leuke aan de combinatie van de sensoren, achter-camera en de ingebouwde camera app, is dat je een 3d foto van de omgeving kunt maken door je tablet te bewegen. Je drukt 1 maal op het scherm zodat de tablet begint op te nemen, en de tablet bepaald zelf de hoogte en de richting. Natuurlijk is dit softwarematig, maar ik vond het leuk genoeg om even te vermelden.

Mocht het mogelijk zijn om meerdere afbeeldingen toe te voegen dan de standaard 4, zal ik nog een foto toevoegen gemaakt met de Camera (natuurlijk zou ik ook nog een bestaande kunnen vervangen)

Naar mate ik de tablet meer gebruikt heb, zal ik dit review aanpassen met mijn bevindingen.

UPDATE, Scherm ervaring
Inmiddels ben ik erachter dat flicks werken, maar enkel met het pennetje. Persoonlijk zou ik hier een keuze voor willen hebben, aangezien ik vaker met de vingers op het scherm zit en het pennetje ergens op het bureau ligt of in de tas zit. Verder moeten de flicks erg 'strak' uitgevoerd worden en werkt het minder goed in IE (daar wil de pen wel eens wat selecteren of doorklikken). Misschien dat dit met het scherm te maken heeft (resolutie van het touch-oppervlakte).

UPDATE, Sensoren
Boven de helderheidsregeling in de charmbar zit ook de rotation lock functie (met dank aan shizoframia voor deze tip). De eerst keer sprong het scherm toch terug naar landscape modus, maar het lijkt nu goed te werken.

Wat me verder opviel is dat als je hand in de buurt van de tablet komt, de toetsenbordverlichting aanspringt. Dit aanspringen lijkt te werken zodra je boven het toetsenbord hoovered. Ik ben er nog niet achter of er een proximity sensor in zit (toetsenbord of tablet) of dat de lichtsensor/camera hiervoor gebruikt wordt.

UPDATE, Het pennetje
Wat me toevallig op viel is dat de uiteinden aan de onder- en binnenkant van de tablet (war de 'bescherming' van je cover ophoud) ook magnetisch zijn. Je kan tijdens het opladen van je tablet je pen hier bewaren. Ondanks dat je de pen er half uit kunt laten steken, is het misschien een ietwat onhandige locatie. Een voordeel is wel dat je de pen niet kwijt raakt en in de buurt van je tablet is zodra de lader er aan hangt.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 2 128GB Zwart?

Zijn er punten waarin dit apparaat onderdoet voor een deftige ultrabook?
Het toetsenbord en touchpad van een ultrabook wint het met gemak van de toetsenbord en trackpad van de Surface.

Het scherm zal niet veel verschillen aangezien ultrabook's tegenwoordig als harde eis een touchscreen hebben, zul je die hier ook op aantreffen.

De surface is wel wat goedkoper dan menig ultrabooks én Windows 8.1 Pro is via intune geoptimaliseerd door Microsoft wat zorgt dat de afstemming van hard- en software nét wat beter geregeld is.

Een ander puntje is prijs en de camera achterop. Persoonlijk zal ik deze camera niet veel gebruiken aangezien mijn telefoon betere plaatjes schiet. Persoonlijk vind ik ik het formaat doorslaggevend om mijn ultrabook thuis te laten en de tablet mee te nemen (ook qua accuduur)
Dank, uitbreiding van de review voegt wat toe, als je nu ook nog met kopjes e.d. werkt om de leesbaarheid te verhogen krijg je van mij +1 ( is nu een wall of text en enters)
Bedankt voor je hulp met betrekking tot de review! Ik ben ook even aan het stoeien geweest met het toevoegen van plaatjes (maximale resolutie en bestandsgrootte). Al doende leert men ;)
Vraagje waar heb jij deze tablet gekocht en wat heb je ervoor betaald.? En heb je nog andere accessoires aangeschaft?
Dat mag, ik heb deze vanuit de MS store gekocht welke as voordeel had dat deze op launch-day geleverd was (aan huis). Ik weet dat je zo er de volle mep voor betaald, maar dit had ik er persoonlijk voor over. Ik heb de tablet i.c.m. de type cover 2 gekocht. externe display aansluiting haal ik wel bij de kabelboer om de hoek, het bedrag dat MS hier voor vraagt is mij wat te hoog (maar dat zullen menig mensen ook over de tablet zeggen :) )
... zo jaloers zijn deze mensen nou op de upgrades die versie 2 met zich mee brengen
Dat betwijfel ik en speelt zich waarschijnlijk eerder af in je hoofd.
Tuurlijk als ik nu een Surface zou kopen zou ik ook #2 kopen, maar de verschillen zijn erg minimaal.
Tegenwoordig komt er elk 1 - 1,5 jaar wel een nieuwe camera, tablet, smartphone uit.
Als je eenmaal een model hebt gekozen, dan is het beter om het volgend model maar te skippen want veel toegevoegde waarde heeft het niet.
Ik heb nu een iPad3 vergeleken met iPad4 zijn de verschillen minimaal, pas met iPad Air zijn de verschillen wat groter.

Aangezien het zuiniger is (en daardoor beter te koelen) had ik liever een plattere versie gezien, want een surface is behoorlijk dik en zwaar vergeleken met overige tablets.
Even vasthouden en gebruiken als eBook wordt dan vermoeiend, er zit niet voor niets een kickstand op.
Misschien dat ze bij de Surface 3 met Broadwell pas iets aan het formaat gaan doen.
Ik ben het met je eens dat het gros in het hoofd zit, maar de collega's die versie 1 hebben, hebben dit ook ge-uit :) . Ik ben het ook met je eens dat er ook voor #2 een update zal komen, al zal hier natuurlijk eerst de nodige ontwikkelperiode aan vast hangen. Het punt wat ik hierbij had was dat je zo wel lang kunt wachten, en als je nog geen tablet hebt, is dit natuurlijk een prima keuze (ja, ze bestaan nog; IT'ers zonder tablet ;) )

De tablet wint inderdaad niet de slankheidsprijs en is redelijk dik (net zo dik als het toetsenbord gedeelte van mijn Lenovo X220) Ik denk wel dat dit het solide gevoel wel ten goede komt. Qua gewicht zou het wel wat minder mogen, maar het went. Ik ben benieuwd naar een eventuele nieuwe versie, al denk ik dat MS zich eerst gaat richten op andere schermformaten zoals 8"

Tijd zal het ons leren en, wat menig andere mensen doen als ze het nieuwste van het nieuwste willen, ze verkopen de oude door wat de investering in een nieuwe 'goedkoper' doet voelen.
Btw, rotation lock zit standaard in windows 8 (en 8.1). Op de plaats waar je manueel de helderheid van je scherm kan aanpassen kan je net erboven een icoon aanvinken om de rotation lock resp. aan/af te zetten.
Dank voor de tip! Hij had er de eerste keer wat moeite mee, maar hij functioneert (en het zit niet eens zo gek ver weg verstopt!)
Dat lukt bij mijn Surface 2 alleen wanneer er geen toetsenbord (de typecover in mijn geval) is gekoppeld met de Surface 2. Logisch ook maar toch een detail dat ik even wil vermelden. Ik merkte dat ik dat icoontje ook tegenkwam maar het was niet selecteerbaar. Pas toen ik het toetsenbord had losgekoppeld was het wel selecteerbaar. En dat maakt mij gelijk nieuwsgierig of het ook uitgeschakeld wordt als je bijvoorbeeld via Bluetooth een toetsenbord op de Surface aansluit.
dat is een interessante (misschien dat ik hem daarom ook niet kon vinden de eerste keer)

Momenteel heb ik hem ook op de kickstand staan met het toetsenbord er aan, het icoontje was zichtbaar maar ook locked.

Straks als ik thuis ben even een Bluetooth toetsenbord eraan knopen. Laat even weten of het werkt :)
Hoi GerCor,

Ik heb nou eventjes wat tijd kunnen vinden om een Bluetooth toetsenbord te koppelen en de rotation lock te testen, deze is te gebruiken.

Zodra het toetsenbord weer wordt gekoppeld, wordt de lock er automatisch afgehaald. Ik vermoed dat de surface rekening houd met assesoires. Nou ben ik eigenlijk benieuwd wat er gebeurt als het dock gebruikt wordt :P
Wat ik er handig vind is dat je via usb een vaste netwerkverbinding kan maken met de tablet.
Ik heb hiervoor deze adapter aangeschaft:
plm. 1 week levertijd.
Bij microsoft kost deze nl. bijna 40 Euro...
Handig voor als je even geen WiFi bij de hand hebt of met max. snelheid iets wilt binnenhalen, bijvoorbeeld de update naar 8.1 van ruim 1 GB.
Ja en nee, natuurlijk 'ja' als je het systeem als laptop vervanging gaat gebruiken, maar een tablet is natuurlijk bedoeld als een mobiel apparaat. Daarnaast is het natuurlijk een beetje zonde om een USB3.0 poort te gebruiken voor 'slechts' 1000 megabit (waar USB3 5000 megabit kan verwerken)

Wellicht een tip voor als je tablet als deze een permanentere rol gaat vervullen, is het dockingstation. het is wel een slag duurder dan een losse netwerk adapter en 'maar' 100 megabit, maar je kan dan wel je toetsenbord en muis bedraad aansluiten terwijl je nog een usb3 poort vrij houd.
Ook handig als je, zoals ik, bijna nergens wifi bereik hebt in huis. Jammer dat het niet werkt met een Surface 2 voor zover ik weet.
Even een vraagje. Jij geeft aan dat de CPU connected standby ondersteund. Ik heb dit nu bij m'n Atom Z2760 tablet, en dat is erg fijn, maar volgens mij (en velen op het web bevestigen dit) ondersteund de Surface Pro 2 dit niet. De Surface 2 ondersteund dit wel. Ik vind dit erg jammer.
De CPU zou het moeten ondersteunen, of de surface 2 dit doet, weet ik (nog) niet. Ik merk ook dat hij de wireless verbinding in slaapstand verliest wat erop duid dat de functie inderdaad niet beschikbaar is. Mogelijk dat dit nog met een firmware update komt?

Ik moet er ook even bij vermelden dat mijn werk het op dit moment niet toelaat om er uitgebreid mee te spelen / onderzoek naar te doen.

momenteel laat ik de machine 'aan' staan, ik klap de cover eroverheen waardoor het scherm uit gaat, maar de machine wel 'full' on blijft. Ik heb ook geen idee hoe dit in zijn werk gaat op de Surface 2, speelt bijvoorbeeld muziek gewoon door? Sychroniseerd hij enkel met het internet?
Ik heb even gegoogled:

The initial list of Metro Style apps that use the background features while running in the Connected Standby mode are:

Playing music
Downloading a file from or uploading it to a website
Keeping live tiles alive with fresh content
Printing
Receiving a VoIP call
Receiving an instant message
Receiving an email
Sharing content (like uploading photos to Facebook)
Synchronizing content with a tethered device (like syncing photos)

Windows 8.1 heeft daar blijkbaar nog weer wat aan toegevoegd.
eventjes de wiki opgezocht:

The specification describes a Microsoft proprietary standard for Windows 8 software and hardware that developers and hardware vendors can optionally comply with to meet user requirements for devices being able to be turned on or off instantly. The mode also allows the operating system to continue performing background tasks, such as updating content from apps. Devices must be able to turn on in less than 300 milliseconds. The hardware requirements extend to battery life, in that systems must not drain more than 5% of battery capacity while idle over a 16-hour period.

Windows 8 will take advantage of Connected Standby if all of the following hardware requirements are met:
* A firmware flag indicating support for the standard
* The boot volume must not use a rotational disk
* Support for NDIS 6.30 by all network devices
* Passive cooling when Connected Standby
* 32-bit Windows is being used

Ik denk (en hoop) dat het een firmware optie is. nog even verder speuren

[Reactie gewijzigd door Janssuh! op 15 november 2013 15:12]

Ik zit de review op Anand t elezen en het lijkt aan Windows te liggen die het (nog) niet ondersteund:

Since there's no connected standby 64-bit version of Windows 8/8.1 yet, Surface Pro 2 ships without the feature.

Lijkt me dus inderdaad prima oplosbaar. Gewoon de techniek uit de 32-bit Windows overhevelen naar de 64-bit versie.
inderdaad, ik vond het al raar dat er enkel de 32 bits versie op wiki stond, maar het lijkt toch gegrond te zijn. wellicht dat er een instructieset nog aangeroepen kan worden? de 'yet' uit je quote schept dan wel weer hoop! :)

een interessante link over connected standby: http://software.intel.com...72803/aoac-whitepaper.pdf

[Reactie gewijzigd door Janssuh! op 15 november 2013 16:10]

Gast, die update! geniaal dat zocht ik echt. Superhandig dat ik die pen daar kwijt kan!