Apple iPad Air WiFi 32GB Zilver Review

Bigg Balls 4 november 2013, laatste update op 5 november 2013, 21.812 views

Apple iPad Air WiFi 32GB Zilver

Pluspunten

• Formaat
  • Gewicht
  • Beeldscherm
  • Snelheid
  • Bijgeleverde Software

Minpunten

• geen Touch ID
  • instapmodel had meer opslaggeheugen mogen hebben

Review iPad Air Retina 32GB White

Hallo Tweakers,

Gisteren heb ik een iPad Air aangeschaft als ’upgrade’ van mijn iPad 3. Privé had ik een iPad 3 64GB LTE en dit keer heb ik gekozen voor minder opslag en geen LTE. De beschikbare ruimte is met beter managen en meer gegevens in ’the cloud’ ook voldoende met 32 GB en de GSM functie kan ik makkelijk koppelen aan mijn iPhone 5 die ik altijd bij mij heb.

Toen de Google Nexus 7 (2013 model) uitkwam in de VS heb ik die direct over laten komen en er snel een review van geschreven, helaas was dat niet het device voor mij en ben ik weer terug bij het ’oude vertrouwde Apple’ voor mij.

Helaas heb ik wel lang getwijfeld of ik een review wilde schrijven voor Tweakers omdat er zo’n behoorlijk anti-Apple sentiment heerst en het lijkt dat weinigen je inspanning weten te waarderen. Ik heb besloten om het toch maar te doen omdat er ook nog geen review van de redactie zelf online staat en ik ook graag wat terug doe voor de community ondanks dat ik weet dat Apple devices reviewen een ondankbare taak is…

Deze review is dus grotendeels subjectief omdat ik hem in mijn eentje schrijf en het dus mijn eigen mening is. Objectiviteit en reviews zijn bijna niet te doen omdat een deel altijd de beoordeling is van niet objectief meetbare feiten maar zaken waar je een persoonlijk ervaring aan koppelt (zoals iets simpels als kleur). Waar je objectief kunt meten zal ik dat zeker proberen en hier op Tweakers houden we van meten dus dat zal ik dan ook niet nalaten.

Deze review zal opgebouwd zijn uit de volgende onderdelen, namelijk;

Verpakking / Uitpakken
Camera
Accuduur
iOS7

Verpakking / Uitpakken

Zoals bij elk Apple device is de verpakking niet een vanzelfsprekend iets en is ook aan de verpakking van de iPad Air zorg besteed. Wanneer je de iPad uit de verpakking haalt heb je het gevoel dat je iets bijzonders hebt gekocht, iets wat ik altijd een fijn begin vind.

Wel had Apple de doos dunner kunnen maken, volgens mijn wel 30% maar er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom dat niet het geval is.

Configureren

Sinds iOS 6 heb je geen computer meer nodig om de iPad te configureren en bij iOS 7 is dat uiteraard ook mogelijk zonder computer. De configuratie is zeer makkelijk en binnen een paar minuten is het klaar.

Na de configuratie is iCloud, iMessage, FaceTime, Mail en je beveiliging voltooid. Deze configuratie werkt erg simpel en is zo gemaakt dat je vader en moeder het ook kunnen. Eventuele aanpassingen doe je daarna indien nodig bij de instellingen.

Design / bouwkwaliteit

Voor mij is dit een belangrijk onderdeel en omhelst het meer dan looks, al zijn de looks wel erg belangrijk. Het is voor mij een combinatie van functionaliteit, uiterlijk, technologie en gevoel wat een product je geeft. Dat laatste is erg lastig uit te leggen maar datgene bepaalt voor mij grotendeels of ik tevreden ben met mijn aankoop.

Allereerst moet ik zeggen dat ik de iPad Air een geslaagd ontwerp vind en hij ziet er luxueus uit en heeft daarom een premium look. Voor mij zijn de gekozen materialen hierin doorslaggevend, namelijk een aluminium casing met een glazen voorkant.

Het belangrijkste punt is echter het gewicht en formaat. Hij is een stuk smaller en lichter geworden. Hieraan wil ik eigenlijk niet te snel voorbij gaan omdat dit voor mij het meest bijzondere, en essentiële punt van de iPad is.

Als je hem vasthoudt merk je al dat je een heel ander device in je handen hebt dan wanneer je een iPad 4 of Nexus 10 vasthoudt en zelf heb ik nog even het scherm voor de zekerheid vergeleken met mijn iPad 3 om te zien of het wel echt een 9,7 inch scherm was.

Door deze reductie in gewicht en formaat is het een zeer fijn apparaat geworden om mee te werken omdat je het fijner in één hand kunt houden en minder snel een gevoel van vermoeidheid krijgt. Voor mij is een 10” formaat tot nu toe het indeel scherm formaat en 7” of 8” vond ik net wat te klein voor een tablet qua schermformaat, wel vond ik die formaten veel fijner werken en dat is nu veel minder het geval.

Helaas is het erg moeilijk om deze unieke combinatie van formaat en gewicht (met deze hardware en accuduur) over te brengen in een review. Misschien dat het volgende het dan beter deelt, namelijk; Ik was niet van plan om een iPad Air te kopen totdat ik gisteren er ééntje mocht vasthouden in de Dixons (zonder beveilig eraan gemonteerd). De ervaring van de compactere iPad met het feit dat hij een stuk sneller is heeft mij toch doen beslissen om het wel aan te schaffen. Mocht je een tablet willen aanschaffen kijk dan niet alleen naar specs maar hou hem ook even vast, sowieso deze.

Verder voelt hij stevig aan en zie je geen naadjes en hoor je geen krakend geluid of iets degelijks. De bouwkwaliteit lijkt daardoor ook goed. Wel heb ik een valtest gezien op youtube waarbij hij minder stevig leek dan zijn voorganger en een aantal concurrenten.

Foto van de iPad Air bovenop de iPad 3

Voorkant

Achterkant:

Deze reclame van Apple geeft wel een beetje het gevoel weer wat ik bij de iPad had qua vormgeving (maar het blijft een reclame natuurlijk) De stem in de commercial is overigens van Walter White (Breaking Bad).

Scherm

Zelf beschik ik niet over professionele apparatuur om schermen te kalibreren of te meten dus zul je het met mijn subjectieve waarneming moeten doen. Kort gezegd komt het erop neer dat een zeer fijn scherm is waarbij je geen pixels ziet en het een plezierig werkformaat is. Anandtech heeft het volgende over het scherm te melden,

The iPad Air continues Apple’s recent history of shipping color calibrated displays. Color accuracy on my iPad Air review sample is better than on any previous iPad I’ve ever tested, in fact it’s more accurate than any other tablet I’ve ever tested. The numbers are easily backed up by images that show a vibrant and, more importantly, accurate display.

In building the iPad Air Apple shrunk all elements of the tablet’s design, including the thickness of the display. We’re still dealing with a 9.7-inch 4:3 2048 x 1536 IPS LCD panel with true RGB stripe rather than some weird subpixel structure. Viewing angles are still great, and overall the display remains the best you can get at this size.

The iPad Air gets pretty bright at 426 nits, although black levels aren’t all that impressive at 0.44 nits. Overall contrast ratio is in line with what we’ve seen from previous iPads. My only complaint on the display front is I would like to see Apple laminate the cover glass to the LCD display. Reducing reflections would go a long way towards improving the usability of the device, not to mention the impact that would have on improving display quality in dark movie scenes.

Anandtech is erg positief over het scherm en zelf ben ik dat ook. Ik heb niet het gevoel dat ik een minder goed scherm heb dan er in de vorige iPad zit en toch is de iPad een stuk handzamer geworden.

Link naar Anandtech

Snelheid iPad

Razendsnel vat het eigenlijk wel samen maar dat is uiteraard niet voldoende. De iPad Air zal ik vergelijken met de iPad 3 van mijn werk wat een 32Gb is.

Laten we beginnen met iets simpels als de opstarttijd van de iPad. Dit ik heb gemeten door alle Apps af te sluiten op de iPad’s en het systeem uit te zetten en weer op te starten.

De iPad air was 12,11 seconden sneller dan de iPad 3 en beiden draaien op iOS 7.03

iPad Air: 19,46 seconden
iPad 3: 31,57 seconden

Dit zegt natuurlijk weinig over de snelheid maar feit blijft dat de iPad Air ongeveer een derde sneller opstart, al zet ik de iPad nooit uit in de praktijk.

Tevens heb ik twee verschillende Geekbench testsen gedraaid op de iPad namelijk versie 2 en versie 3. De nieuwste versie heb ik speciaal gekocht voor deze test om een duidelijker beeld te kunnen geven, daarnaast ondersteunt versie 3 een 64 bit architectuur.

Suspider 1.0.2 geeft ook een groot verschil aan tussen de iPad 3 en de iPad Air. De iPad Air is meer dan 3,6 keer sneller dan zijn voorganger. Om het in perspectief te plaatsen heb ik de Sunspider scores van enkele andere devices hieronder ook neergezet:

iPad 3: 1436,3 ms
iPad Air: 391,0 ms
iPhone 5: 762,5 ms
Nexus 5: 724,6 ms (via google gevonden)

De score’s staan in overzichtelijk in een tabel hieronder.

De volledige scores zijn hier te vinden:

Geekbench 2, iPad 3

Geekbench 2, iPad Air

Geekbench 3, iPad 3

Geekbench 3, iPad Air

Volgens Apple is de wifi snelheid verbeterd vanwege iets dat ze MIMO noemen en dat staat voor multiple in multiple out en volgens Apple kun je daarmee snelheden behalen tot 300 Mbps. Zelf heb ik mijn 120Mbps internet verbinding hiermee getest en de iPad Air behaalt de maximale snelheid waarbij de iPad 3 ver achter blijft. De afbeeldingen hieronder laten de verschillen zien.

iPad 3:

iPad Air:

Al met al kun je zeggen dat het een razendsnel device is en het is nu wachten op krachtige software die de grenzen van de iPad gaat opzoeken en laat zien wat je met al die rekenkracht kan doen.

Helaas merk je af en toe wel een kleine ’stutter’ in iOS 7 maar het lijkt dat het eerder aan de software ligt dan aan de rekenkracht van deze machine. Deze stutter is overigens marginaal maar ik hou er niet van en wat mij betreft is het er helemaal niet. Het is niet zoals ik mijn Nexus 7 review beschreven had, dat was van een heel andere orde.

Camera

De iPad Air heeft dezelfde camera als de iPad 4 en voor een tablet een goede camera waarmee je prima een foto kunt maken als je even snel iets vast wil leggen (zoals een notitie bijvoorbeeld) De camera aan de achterkant is een 5MP camera die in 1080p kan filmen. Er zit geen flitser bij dus in situaties waarbij je weinig licht hebt is dit niet een geschikte fotocamera.

De Front facing camera is wel vernieuwd en dat is een 1,2MP camera geworden. Dat verschil zie je duidelijk tijdens FaceTime sessies en is een nuttig upgrade.

Zelf gebruik ik de camera’s met name voor FaceTime (videobellen) en daarvoor zijn ze meer dan goed genoeg. Ik begrijp niet dat mensen de iPad als fotocamera gebruiken maar deze zomer heb ik genoeg toeristen gezien dat het wel doen (met name Aziaten trouwens).

Om je toch een idee te geven van de fotokwaliteit voeg ik twee foto’s toe in een situatie met erg weinig licht. De eerste foto’s is gemaakt met de iPad air en de tweede foto met mijn iPhone 5 waarbij de camera op automatisch stond, let wel deze foto’s zijn verkleind vanwege tweakers.

iPad Air

iPhone 5

Accuduur

Apple belooft dezelfde accuduur als de vorige iPad en volgens hen is dat 10 uur accuduur. Zelf heb ik het idee dat het aardig klopt maar ik meet het niet nauwkeurig. Vanmiddag rond 12:00 zat ik op 90% lading van de accu en de hele middag ben ik met de iPad aan het spelen en aan het testen van de review. Nu om 19:20 zit de batterij op 67% en dat is met intensief gebruik. Nu zegt dit natuurlijk bar weinig maar mijn eerste gevoel is goed.

”The battery performance of the iPad Air simply blew me away. In my tough tablet battery test, where I disable automatic screen dimming and other power-saving features, and combine video playback from the devices memory with leaving Wi-Fi on and email working at normal settings, the iPad has almost always met its claims and beat competitors by a wide margin. But this new iPad Air just kept going, clocking a battery life of 12 hours and 13 minutes, which exceeded Apples claim by more than 20%.”

Ook Anadtech heeft de accuduur bekeken en kwam tot de conclusie dat met webbrowsen de accuduur exact 10 uur is. Bij de videoplayback van een 720p 4Mbps HP H.264 bestand komt de iPad zelfs op een tijd van 13 uur en 40 minuten. Meer tests staan in de review van Anandtech.

Nog een voordeel van het feit dat de iPad compacter is geworden en een kleinere batterij heeft is dat deze sneller oplaadt. De batterij is nu volgeladen in iets meer dan 4 uur waarbij de iPad 3 of 4 een dikke 5 en een half uur nodig had. De Microsoft Surface 2 is nog even het vermelden waard in dit geval aangezien deze oplaadt in slechts 2 uur tijd. Desalniettemin is de 4 uur van Apple nog steeds een goede tijd vergeleken met de andere aanbieders en waar Apple vandaan komt.

Wellicht dat ik dit later nog update met eigen gegevens maar tot nu toe laat ik het hierbij en ben ik tevreden.

iOS7 / Software

Over iOS 7 is genoeg gezegd en geschreven en over het algemeen is het zeker een verbetering ten opzichte van iOS 6. Zelf heb ik het gevoel dat iOS 7 nog niet helemaal af is voor de tablets en dat merk je met name in kleine dingetjes.

één van die zaken is dat je nu naar links en naar rechts kunt swipen om een pagina vooruit te gaan in safari en een pagina terug. Dat is erg handig en het werkt ook op die manier in veel menu’s op de iPad, behalve bij de bookmarks terwijl het op de iPhone in iOS 7 wel op die manier werkt bij bookmarks.

Een tweede ergernis is het feit dat de werkbalk in Safari niet verdwijnt als je aan het internetten bent, deze neemt nu onnodig veel ruimte in. Op de iPhone kun je wel full screen internetten en het lijkt erop dat iOS 7 nog een paar tweaks nodig heeft op de iPad.

Over het algemeen werkt iOS7 gewoon erg goed en is het een zeer goed OS maar het kan nog beter, en met name voor de iPad dus.

Apple probeert van de iPad steeds meer een device te maken waarmee je content maakt in plaats van alleen maar consumeert. Daarnaast probeert Apple ervoor te zorgen dat wanneer je een iPad koopt je klaar bent om ermee te werken.

Vanuit die beide gedachten hebben ze volgens mij iWork en iLife meegeleverd. De eerste is een pakket waarin Pages, Number en keynote zitten. De Apple varianten van respectievelijk Word, Excel en Powerpoint. Deze werken goed op de iPad en is goed genoeg voor de meeste privé situaties. Voor zakelijk gebruik of voor studenten is dit niet voldoende en heb je toch een computer nodig met krachtiger software pakketten.

iLife is een pakket waarin een fotobewerkingsprogramma zit genaamd iPhoto, een videobewerkingsprogramma genaamd iMovie en een App om muziek te maken die luistert naar de naam Garageband. Deze Apps werken vloeiend op de iPad Air en beduidend sneller dan op mijn iPad 3

Tevens krijg je de beschikking over iCloud bij Apple bij elke iPad. iCloud werkt erg prettig in een Mac / Apple omgeving en ik weet niet hoe het combineert met Windows machines aangezien ik die niet privé heb. Ik ga iCloud niet helemaal uitleggen aangezien daar genoeg over te vinden is op internet.

Zoals je als gelezen hebt ben ik erg enthousiast over de nieuwe iPad Air. Dit komt met name vanwege het feit dat hij veel handzamer is geworden en daardoor een veel fijner device is geworden. Mijn andere iPad voelt ineens lomp aan terwijl het een prima device is. Ditzelfde had ik destijds tussen de iPad 1 en iPad 2.

Het knappe daarvan is dat Apple het gelukt is dat te doen zonder concessies te maken, sterker nog het systeem is juist vele malen sneller geworden dan zijn voorgangers en dat met behoud van accuduur en volgens de professionele tests is de accuduur er zelfs op vooruit gegaan. Dat vind ik een bijzondere prestatie ook omdat het over de hele linie een betere tablet is geworden.

Als ik naar de benchmarks kijk staat de iPad Air vaak bovenaan of in de top van de verschillende benchmarks en alleen de Surface Pro 2 overtreft de iPad Air nog, al is dat wel een compleet ander device dat draait op een x86 processor en hele andere afmetingen heeft (ik vind het meer een platte computer).

Als je me vraagt of ik nu meer kan dan voorheen moet ik met nee antwoorden. Op de vorige iPad werkte ook alles prima alleen op deze gewoon vele malen beter. Wel geeft deze iPad mij het gevoel dat er nog veel meer uit te halen valt dan er nu gebeurt. Als de software krachtiger wordt hoop ik dat je er meer mee kunt. Ook zou er meer mogelijk moeten zijn met multitasken in iOS 7, de iPad kan het namelijk prima aan.

Wat iOS 7 betreft zijn er zeker nog aanpassingen mogelijk. Het lijkt wel alsof het voor de iPad nog niet helemaal afgerond is en als je er met een kritisch oog naar kijkt is dat jammer. Dat betekent niet dat het slecht is, in tegendeel zelfs maar het kan gewoon beter.

Ik ben erg tevreden over het totaalpakket wat ik gekregen heb. Ik heb voor mijn gevoel de beste tablet die op dit moment te krijgen is waarbij ik alle software krijg die nodig is om er productief mee te zijn. iMovie, iPhoto Garageband, Pages, Numbers en Keynote zijn fijne Apps die ook nog eens goed samenwerken met iCloud.

Er zijn ook zaken die ik nog wel mis, ik had bijvoorbeeld graag Touch ID op de iPad Air gehad en van mij had het instapmodel completer mogen zijn (meer opslaggeheugen). Toch vind ik wel dat je veel kwaliteit krijgt voor 569 euro die ik betaald heb.

Hopelijk blijf ik zo tevreden als nu en ik ben erg benieuwd wat de concurrentie hier tegenin gaat brengen, zelf ben ik erg benieuwd naar de Windows tablet van Nokia die binnenkort uitkomt. Tot dit moment is voor mij de iPad Air de beste tablet.

Heb jij ook een Apple iPad Air WiFi 32GB Zilver?

Heb nu een iPad 2 en een Surface. Wil graag de iPad 2 vervangen met iets nieuws, maar in een gezinssituatie zit ik altijd te knoeien met de mogelijke gebruikers van de iPad. Het gebrek aan "accounts" op de iPad vind ik een erg groot gemis, vooral omdat je dan bijv. maar 1 facebook app e.d. kan installeren.

Eigenlijk het enigste twijfelpuntje.
Dat probleem heb ik niet omdat alleen mijn vriendin en ik met zijn tweeën zijn. Ook zijn we zo goed als niet actief op social media, alleen een beetje Twitter.

Facebook in Safari is dat ook een oplossing?
Je kan een app zoals hootsuite proberen. Daar kun je meerdere accounts (facebook, twitter, linkedin) in configureren.
De LG g pad 8.3 bijvoorbeeld heeft gastaccounts.
Nette review. Zelf zit ik in dubio.. of ik de 16 of 32gb versie in de kleur zwart moet halen. Mijn telefoon heeft ook 32gb en daar heb ik nog 10gb van vrij. Mijn idee is dat het met een iPad iets rapper gaat (weliswaar scheelt het dat er op de iPad geen 2gb aan TomTom bij komt).

Ik mis zelf nog een vergelijkingsfoto tussen de iPhone 5 en de Air waarbij de iphone geen flitser gebruikt.
De flitser is bewust om te laten zien dat de iphone betere foto's kan maken met weinig licht, mede omdat die een flitser heeft. Hecht niet veel waarde aan de foto's, was meer om het gevolg van een gebrek aan een flitser te demonstreren.

Wat je keuze betreft, iWork en iLife neemt ook aardig wat ruimte in op de iPad en als je games speelt gaat het helemaal snel.

Ik heb nog steeds eens stemmetje in mijn achterhoofd dat over 64gb begint...
Mijn 5s heeft 32GB momenteel.. en ik probeer zoals jij ook best wel in de Cloud te werken.

Waar mijn iPad het meest gebruikt voor zal gaan worden is het volgende:
- Portfolio (stuk of 30-50 foto's op goede kwaliteit)
- Aantekeningenblok voor colleges (Evernote pen app)
- Snel even internetten

Voor de echte tekstverwerking en uitgebreidere zaken gebruik ik gewoon mijn MacbookPro daar is die immers voor bedoeld.
+3,
* Ik zou nog even een linkje plaatsen naar dit artikel: ''Gelukkig zijn er ook nog professionals die ervoor betaald worden om dit uit te zoeken en Walt Mossberg van All Thing Digital meldt het volgende over de batterij''
* Ik zou graag wat meer willen zien over het scherm (en dan ook hoge resolutie foto's plaatsen) :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 5 november 2013 20:36]

Dank en fijn dat je het waardeert. De Hoge resolutie foto's worden lastig met de beperkingen van tweakers en als ik met thumbnails werk gaat het altijd mis.

Link review
Een puntje (wat ik bij andere mensen ook vaak zie): je spreekt over geheugen, terwijl je eigenlijk opslag bedoelt.

De iPad Air heeft 1GB geheugen (RAM) en 16GB/32GB/64GB/128GB opslag.
Thanks, het is aangepast om de verwarring met werkgeheugen tegen te gaan.
Zelf heb ik ook de Opad 3 vervangen door de Air, maar mijn gevoel is juist dat de Air veel minder degelijk aanvoelt. De smallere randen aan de zijkanten maken dat staand vasthouden ook niet prettiger is geworden. En grootste tegenvaller: daar waar ik ios7 traag vond op de ipad 3, is dat op de Air welliswaar sneller, maar nog steeds met dezelfde visuele gebreken.
Zelf vind ik hem fijner vasthouden door de afname in gewicht en ik heb geen last van de andere vorm randen maar ik begrijp wat je bedoelt. Wat iOS 7 betreft dat heb ik als volgt omschreven in de review:

He bah je review is veel te goed, ik neig nu ook om een Air te kopen, terwijl ik best tevreden ben met mijn iPad 3. Of toch nog een jaartje wachten want de kosten lopen zo wel op.
Maar je review is goed en laat toch wel zien dat de iPad nog prima met de top mee kan.
Thanks, de iPad 3 is helemaal niet slecht en misschien komt er zelfs wel een iPad pro in de nabije toekomst dus wachten kan geen kwaad.

Zelf had ik nog cadeaubonnen voor Eem grote retailer dus dat maakte de keuze voor aanschaf voor mij veel makkelijker.
Super review! Wil er nu zelf ook een gaan halen om de iPad 3 te vervangen.

Waar ik nog wel een aanmerking op wil maken is het feit dat je de iPad 3 wifi test hebt gedaan om 19.00 en de air om 12.30. Bij ons is het verschil tussen overdag en s'avonds al snel 20 Mbits.
Dank voor je leuke reactie. Ik was me bewust ervan dat er een verschil tussen de tijden zit maar het heeft geen invloed volgens mij omdat de iPad 3 het tempo niet aankan. De iPad 3 had waarschijnlijk dezelfde score gehaald om 12:00. Mijn iMac haalde wel top snelheden in de avond namelijk.
Fantastische review! Hartstikke bedankt! En nog eerder dan tweakers.net
Thanks, ik hoef gelukkig minder uitgebreid te testen en hoef geen video op te nemen over de iPad.
leuk deze review, ik heb de ipad air 16 Gb, ik wil wel een mini review schrijven maar dit zal Tweakers niet goedkeuren, misschien is een lang berichtje als deze maar dan lang dus een optie. Ik kan alvast zeggen dat wifi traag is, te traag om goed mee te werken (ga natuurlijk druk op zoek naar oplossingen!), en het scherm soms niet reageerd, wat ook niet goed werkt. Maar het is ook maar een speeltje voor me deze ipad, een kennismaking met OS 7 van Apple, foto's kijken op het mooie scherm. Zodra LG 8", de apple ipad mini retina, en de Nieuwe Asus 8" met zijn hele vette quatcores er in naast elkaar in de winkel liggen ga ik deze eens even rustig uitproberen en vergelijken, en deze tablet van apple gaat dan weg naar familielid. Ik koop dus eind november een betere tablet die bovenstaande niet als mankement vertoont. Die zal zeker komen. Denk zelf dat Asus met iets heel goeds komt nog eind november. Goed scherm. Goed reageren op aanraken scherm. Prima wifi snelheid. Android. Ken ik van mijn htc telefoon, dus heb dan ook eens een paar week de android apps om uit te proberen, ook leuk, heb ik alles gezien, windows, OS 7, Android 4.3.

[Reactie gewijzigd door redparrotnl op 6 november 2013 11:54]

Dank voor je compliment en wat jij beschrijft is behoorlijk vervelend maar ik herken het niet. De WiFi heb ik zelf ook getest in de review en deze is bij mij razendsnel.

Bij mij reageert het scherm ook goed en het lijkt wel alsof er iets aan jouw model mankeert, ik zou even contact opnemen met Apple of de winkel waar je hem gekocht hebt om het probleem uit te leggen.

Wat de Quardcores betreft daar heb ik weinig op te zeggen, ik weet alleen dat de iPad Air op dit moment als dualcore beter presteert dan veel quadcore modellen wanneer je naar de tests online kijkt.
Goede review!

Wat ik nog mis in je review is de verbetering in het geluid, dit is imho echt stukken beter dan bij oudere iPads.
Goed punt, heb het niet meegnomen maar geluid in een tablet is voor mij met name functioneel en ik kan er dan ook niet van genieten omdat ik wat andere eisen stel aan geluid.