Asus A7SN-7S016C Review

ray076 12 oktober 2008, 847 views

Asus A7SN-7S016C

Pluspunten

• Openings meganisme is slim bedacht.
  • Webcam is uitstekend.
  • gigabit-ethernet.
  • scharnierpunten zjin goed stevig.
  • Flinke accu.
  • accu aan voorzijde zodat laptop niet omvalt.
  • Directx 10 grafische kaart.

Minpunten

• Windows vista
  • Toetsenbord.
  • Het scherm, echt vreselijk.
  • Mediatoetsen die de laptop zo dik maken dat het niet meer in een tas past.
  • Service pack 1 crasht de hele laptop van, zonder servicepack is het goed te doen.
  • Slot-gleuf is te breed waardoor ieder slot eruit valt.
  • Geen verlichte toetsen, vind dat dit toch wel mag tegenwoordig.
  • Capslock direct naas 'A'
  • Ingewikkelde installatieprocedure.

Ik heb deze laptop nu een tijdje en het werd eens tijd voor een review.
Ik ben opzich tevreden met deze laptop maar ik zal nooit meer voor een asus gaan, ik zal dat U proberen uit te leggen waarom.

Keuze laptop:
Ik wou onderweg ook mijn ding kunnen doen en ik wou graag zoveel mogelijk waar voor mijn geld, kwa specificaties kwam deze laptop best goed uit de bus. t9300, 9300M GS, 320GB, allemaal top-spul! was destijds wel het beste wat er was voor 1100 euro, de eerstvolgende met dezelfde specificaties kostte 400/500 meer.
Nougoed, 17" moes en zou ik hebben omdat ik er wel op moes kunnen werken.
Een vriend avn me had dezelfde serie, die vond ik natuurlijk wel wat. ik had er niet echt mee gewerkt, dus kon niet goed bepalen wat de nadelen ervan zouden zijn.

Feautureset:
-Bluetooth
-Wifi
-Duallayer brander, ondersteund alle formaten.
-17"scherm, ultra glossy.
-Volledig toetsenbord met nummerblok.
-Behoorlijk goede webcam.
-Slechte microfoon (tenminste, in combinatie met bellen)

Prestaties:
Vista crashte meteen na installatie servicepack 1, door asus zijn er nogsteeds geen updates uitgegeven voor de drivers zodat vista niet meer crasht...
Ik had er veeeeel meer van verwacht, maar de keuze voor windows vista is echt een stomme zet geweest van asus, maar dat maakt niet zoveel uit ware het niet dat windows XP niet valt te instaleren.
Hij haalt een dikke 5,1 in de vistascore, maar toch is hij ontzettend sloom.
de 2,5GHz dualcore-processor zou er meer uit moeten kunnen pompen, gelukkig werkt het als je geen service pack instaleer allemaal wel redelijk. Viva pinata, sims, werken allebij goed op hoogste instellingen, crysis heb ik nog neit geprobeerd.
Mijn windows xp desktop, amdx2 4850e windows xp wint het overduidelijk van de laptop, mede doordat asus er niet voor heeft gekozen om de 64-bits versie mee te leveren maar een 32-bits maakt het ding naar verwachting een stuk langzamer vergeleken met 64-bits. in bestanden verplaatsen scoort hij bijzonder slecht, weer te danken aan de keuze voor 32-bits vista.
Maargoed, zolang je niet al te ingewikkelde dingen met de laptop wilt doen en hem schoon probeert te houden dan zijn de prestaties meer dan voldoende, en zelfs goed maar probeer niet teveel te doen want dan gaat het compleet mis.

Ik heb een keer toen de telefoon kapot was gepoogt te bellen met de laptop, dit lukte niet zo.
Mensen kunnen je niet verstaan, jij de anderen wel. conclusie: microfoon is brak.

De webcam levert prima beelden op van 1,3 megapixel. fijn cameraatje, niets over te zeggen. hier is goed over nagedacht trouwens, ook over het touchpad, ze zitten allebei wat meer naar links.. ik vond het wat raar, maar het blijkt te kloppen, je zit vaak wat meer naar links.

Scherm en toetsenbord:
Hier kunnen we kort over zijn: het zuigt!
Asus flikt het om een scherm mee te leveren waar je spetters niet vanaf krijgt en vingers erop blijven zitten, ook valt er als het niet donker is gewoon niet mee te werken.
Wit is niet wit, zwart is wel zwart. het geeft een wazige lichtbundel, waar ik over mijn desktopschemren van LG echt tevreden over ben, zo ontevreden ben ik over het scherm van de laptop. Neem altijd een parasol mee als je buiten gaat zitten, dan kun je er nog iets van zien.
Hier faalt Asus het meeste, Dit kan gewoon niet, het is té glossy. het is een spiegel, haar goed doen werkt prima uiteraard, hier heeft asus wel goed over nagedacht, je hoeft nooit meer naar de badkamer om naar je hoofd te kijken.

Het toetsenbord typt best fijn, er is 1 maar: de capslock zit direct langs de 'a' en dus raak je vaak onbedoeld de capslock aan. voor het touchpad is een speciale knop om hem uit te schakelen en in te schakelen, verder heb je nog wat knoppen om van energiemodus te wisselen, gesprek aan te nemen en van beeldschermmodus te wisselen.

de balk met mediatoetsen zit echt stevig in de weg, de laptop is door de webcam al associaal diep, maar er komt nog een rij van 1 cm bij waardoor het onmogelijk in een laptoprugzak past, zelfs niet een pegasus (ja net, maar dan ook echt NET). ik gebruik die toetsen niet en vind ze behoorlijk irritant, ze nemen alleen maar plek in beslag; ze zijn trouwens bedoeld voor windows mediacenter, aangezien ik mediacenter zelf ontzettend irritant vind gebruik ik het niet.

Aansluitingen en hitte:
Hier krijgt asus wel een pluim voor, HDMI, VGA, USB, en zelfs Esata.
Werkt allemaal prima, maar, ook weer hier een stevige maar, sloten blijven niet zitten op deze laptop. het heeft trouwens ook een knopje om bluetooth en wifi uit te schakelen, erg makkelijk, niet zo handig voor mn muis maar er is ook software voor dat dit handig kan.
De accu zit aan de voorzijde, slim gedaan, doordat het zo zit valt de laptop nooit om.

De laptop kun je ten alle tijde op je schoot houden als je batery saving modus inschakeld.
de batterij gaat in de praktijk net niet 3 uur mee. en de hitte blijft beperkt :)
DE energieschemas moet je zelf nog wel fijntunen omdat asus hier echt een potje van heeft gemaakt.

Ik werk uiteindelijk met plezier met deze laptop, maar het beeldscherm blijft irriteren.
Ik ben behoorlijk kritisch, maar met zoveel problemen en ontwerpfouten vond ik het goed geweest.
Voor mij echt geen Asus meer, ookal zijn het dan wel betrouwbare laptops, het werkt gewoon niet zoals het zou moeten. Het probleem ligt niet altijd bij asus, maar vooral bij microsoft, maar het feit dat asus er niet voor zorgt dat windows xp geďnstaleerd kan worden zegt naar mijn idee genoeg over Asus. Ubuntu werkt trouwens wel Prima op de laptop, als je tenminste linux kan temmen. Ik heb hem in deze review behoorlijk onderuit gehaald, koop liever een ander model van asus als je de mediatoetsen niet nodig heb :) Het scherm is zo glossy dat er bijna niet mee valt te werken als het een beetje zonnig is.

Heb jij ook een Asus A7SN-7S016C?

capslock hoort toch direct naast A...
en dat vista een nadeel is is je eigen mening sommige mensen vinden het fijner.
en wat is er mis met het toetsenbord?
wat bedoel je met slotgleuf?
en volgensmij doe je iets fout met servicepack 1 want dat hoort gewoon te werken..
-Capslock, een beetje teveel naar rechts bij de 'a' en je raakt capslock, dat kan behoorlijk vervelend zijn. Voor zover ik weer is het lege gedeelte tussen capslock en 'a' juist hiervoor uitgevonden, jaren geleden al juist om te voorkomen dat je telkens capslock intikt, maar probeer maar zo'n laptop en je begrijpt wat ik bedoel :)
-Dat sommige mensen vista fijn vinden, oke, maar ik ben xp gewend en de hoeveelheid fouten die er in vista zitten is gewoon van de zotte. Ook dat asus hier voor 32 bits heeft gekozen steekt mij, ik heb er 4GB geheugen in zitten dus wil daar ook gebruik van maken, bovendien werkt bijna ieder programma wel onder 64-bits, ze zijn gewoon te lui geweest om drivers te ontwikkelen en besparen liever een paar centen ipv een goed product af televeren.
-Ik doe zeer zeker niets fout met servicepack1, ik zou ook niet weten wat er fout zou kunnen gaan bij een automatische installatie...
-slot-gleuf, slot aka beveiliging zodat je laptop niet word gejat, de opening hiervan is te groot waardoor je speciale sloten moet hebben ofzo, geen zin in om dat verder uit te zoeken ;)
als je hem kwijt wilt dan wil ik hem al te graag van je overnemen :)