Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 16GB Zwart Review

TheMandroid 3 november 2013, laatste update op 26 november 2013, 14.241 views

Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 16GB Zwart

Pluspunten

• Prachtig scherm!
  • Android 4.3
  • De S-Pen
  • Micro SD-slot
  • Gratis tekstverwerkingssoftware

Minpunten

• De prijs
  • Geen downscaling bij HDMI-out
  • Dunne bezels
  • Slechte bouwkwaliteit: loszittende onderdelen al na twee weken!!!!
  • Slechte garantie-afhandeling van Samsung: loszittende scherm en andere onderdelen worden niet als een defect gezien bij een device van 500 euro!!!!

Eerste review, verbeterpunten zijn dus welkom.

Een update van de review op 26-11-2013 onderaan.

Na maanden twijfelen of ik de note 10.1 zou kopen - ik twijfelde vanwege de lage resolutie - kwam daar opeens de note 10.1 2014 Edition. Deze moest ik hebben. Echter bij het zien van de prijs zakte mijn humeur toch wel een beetje in. 599 euro was mij nou net iets te veel. Nu een paar maanden later stond op mediamarkt.de een prijs van 499 euro voor de 16gb versie. Dus meteen naar Duitsland gereden en binnen 10 minuten stond ik weer buiten, 499 euro armer, maar een Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition rijker.
Nadat ik de doos opende kon ik beginnen met het verwijderen van de beschermfolie. Deze was op sommige plaatsen al half los gegaan, maar omdat alle vier de zegels van de doos verzegeld waren én ik geen vingerafdrukken kon vinden ben ik er maar van uit gegaan dat het een nieuw exemplaar is. De tablet voor de eerste keer gebruiken gaan zoals bij alle Android-toestellen dus daar zal ik niet op ingaan.

Scherm
De belangrijkste reden om voor de Note 10.1 2014 Edition te gaan was toch echt het scherm. Wat een schoonheid! Met zo een hoge resolutie kan je geen pixel meer zien. Full HD films kijken is op dit scherm echt een hele ervaring. Hier valt dan ook niet veel over te zeggen, want beter krijg je het in mijn ogen niet.

Snelheid
Het toestel is echt enorm snel, er is geen enkele lag te bekennen, zelfs niet in de touchwiz launcher. Hier moet ik wel zeggen dat ik bij de eerste keer aanzetten meteen 3 updates kreeg, grote kans dat deze lag hiermee verholpen is. Tijdens het spelen van games is ook geen enkele hapering te vinden. Multitasken gaat vlot. De reden waarom ik voor Note 10.1 2014 Edition ben gegaan ipv de Nexus 10 is de multi-window. Met deze Samsung functie is her mogelijk om meerdere apps op één scherm te tonen. Zelfs een full hd film afspelen en tegelijkertijd Facebook gebruiken gaat gewoon vloeiend.

Connectiviteit
De tablet beschikt over een infraroodzender waarmee ik zowel m'n tv als decoder kan besturen. Er zitten zelfs knoppen op voor opnemen en pauzeren. Ook beschikt de tablet over een microsd-slot waarin je nog eens maximaal 64gb kan toevoegen, dus aan geheugen geen gebrek. De micro usb ingang beschikt ook over een hdmi uitgang. Aangesloten op mijn tv zag ik helaas dat samsung geen downscaling heeft toegepast in de software, waardoor je op je tv links en rechts twee zwarte balken hebt. Met WiFi haalde ik zo een 47 Mbps bij een verbinding die 60 zou moeten leveren, maar hier ben ik al tevreden mee. WiFi ondersteund trouwens zowel 2.4GHz als 5GHz kanalen.

Software
De tablet komt met een gratis versie van Polaris Office, waarmee Word, PowerPoint en Excel bestanden kan bewerken. Overige software is de MyMagazine app, die op een flipboard manier het laatste nieuws toont. Helaas komt hier na het selecteren van Nederland als voorkeursland nog steeds Amerikaans en Engels nieuws tussendoor. Ook het ontbreken van een Facebook optie is een gemis. Twitter is wel beschikbaar. Jammer is ook dat sommige apps niet in landscape modus bruikbaar zijn, waaronder de tweakers app. Maar dit zal je echter bij iedere tablet hebben en dit is makkelijk te verhelpen met een app die landscapemodus forceert.

De S-Pen
De stylus is vooral leuk om mee te tekenen. Bij de eerste keer moest ik wel wennen aan de vastheid waarmee deze in het toestel zit. Maar dit is eerder een plus- dan een minpunt. Bij het uitnemen van de stylus komt meteen een klein snelmenu met een aantal opties zoals quicknote. In de doos zitten overigens nog 3 extra punten voor je stylus, ik vraag me echter af of deze überhaupt nodig zal hebben.

Accu
De accu gaat dan wel niet zo lang mee als mijn oude iPad 1, maar dat is ook niet Zo vreemd als je ziet wat dit toestel allemaal kan. Na 8 uur met het scherm 4.5 uur aan zit ik nu op 25%. Dit is wel pas de eerste dag dat ik hem gebruik, dus misschien dat het nog beter wordt.

Bouwkwaliteit
Het gewicht is helaas niet zo licht als een iPad air, maar wel lichter dan een iPad 1/2/3/4 en valt dan ook zeker mee. Wat de plastic betreft: de tablet voelt op geen enkele manier goedkoop aan en doet zeker niet onder aan aluminium-behuizingen. Hij ziet er zelfs zeer professioneel uit met het leer-design aan de achterkant. Het enige nadeel zijn de dunne bezels, iets dat soms onhandig vastpakken is bij zo een groot apparaat wanneer je het scherm niet wilt raken, maar als ik kijk naar de o.a. iPad Air dan zullen dunne bezels denk ik steeds meer toegepast zullen worden bij andere tablets en zullen we het maar voor lief moeten nemen.

Ik was al de bezitter van een S4 dus ik wist wel waar ik aan toe zou zijn met deze tablet. De tablet bevalt me dan ook zeer en ik zal het zeker aanraden. Vooral de gebruiksvriendelijkheid is tegenover m'n oude iPad een verademing. Ik kan nu eindelijk gewoon films op m'n SD gooien en Android zoekt het dan wel voor me uit. Als ik deze tablet een cijfer zou moeten geven op een schaal van 1 tot 10 dan zou dit toch zeker een 9 zijn.

Update 26-11-2013
Na twee weken begon het scherm aan de linkerkant los te kraken, wat zich uitte in een heel erg krakend geluid, het scherm zat niet meer vast aan de zilveren-geverfde rand. Als je iets harder duwde, dan zag je zelfs het scherm van de rand bewegen. Naast het scherm begonnen ook de rechter luidspreker en de IR-blaster plotseling los te zitten alsof er een of andere automatisch-oplosbare lijm is gebruikt. Al met al zorgde deze defecten ervoor dat mijn 500 euro kostende premium-feel tablet in één klap veranderde in een cheap-ass made in Vietnam prul. Iets dat absoluut niet tolereerbaar is voor een device dat 500 euro kost!

Meteen op internet gezocht naar mede gedupeerden en ja hoor, een heel XDA topic vol, van zo'n 11 pagina's lang. Met dit defect terug naar MediaMarkt Duitsland gegaan, deze zeiden dat ze hem op zouden sturen naar Samsung Duitsland ter reparatie, samen met een beschrijving van de defecten EN een print van het topic op XDA. (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2483383)

Na een ruime week kreeg ik van MediaMarkt een sms'je met de boodschap dat mijn tablet terug was. Gelukkig ging ik die avond na de MediaMarkt. Daar kreeg ik te horen dat Samsung de loszittende speaker, IR-Blaster én het scherm NIET als een defect zag en ze daarom geen reparatie hebben uitgevoerd. Alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg. Dit terwijl de MediaMarkt medewerker de loszittende onderdelen ook duidelijk kon horen! Na een lange moeizame discussie was MediaMarkt Duitsland bereid om mij mijn geld terug te geven. Helaas ben ik dus niet meer in het bezit van deze prachtige tablet, met prachtig scherm en geweldige opties. Ik ben blij dat MediaMarkt bereid was mijn geld terug te geven, want van Samsung hoef je blijkbaar niets te verwachten, wanneer je 500 euro uitgeeft aan een tablet. Nu nog op zoek naar een andere tablet, maar zeker geen Samsung meer, nooit meer!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Waarom zie je de dunne bezels als minpunt? Een vriend van mij heeft deze tablet ook en ik vind het stukken beter dan zo'n dikke bezel. Er is toch genoeg bezel om de tablet vast te houden?
Ik denk niet dat hij de bezel bedoelt, maar de dode (zwarte) rand van het touchscreen.
De bezel is: het frame, de plastic/aluminium rand. Dat word helaas op tweakers vaak door elkaar gegooid. Ook is 'bezel' min of meer een naam die HTC gebruikt bij bepaalde onderdelen, Samsung noemt die rand bijv het SUB frame. En het lijkt dat ik deze naam op tweakers in het leven geroepen heb 2 jaar terug doordat tweakers.net zelf altijd het woord behuizing gebruikte, jammer dat iedereen het nu verkeert interpreteert

Leuk review trouwens, zou dit dan 1 van de eerste android tabs zijn die echt vloeiend lopen?
Er loopt al een tijdje een android tablet echt vloeiend en cheap cfr de google nexus tablets
Ja maar dat zie ik dus gelijk als jou mening, want ik ervaar de nexus tablets niet als soepel
Dat is dan weer jouw mening. En mijn mening komt namelijk wel overeen met alle reviews van deze tablet.
Lijkt me zinloos om deze te copy pasten. Maar deze vind je wel als je een google search doet op 'google nexus 7 review'
In mijn ogen is een dunne bezel alleen een voordeel bij apparaten met een licht gewicht. Deze tablet is nét iets te zwaar hiervoor. Omdat je bij deze tablet niet eens je duim volledig plat kunt leggen zonder het scherm te raken, zul je hem altijd bij de rand vasthebben waardoor je het gewicht extra voelt drukken in je duim en je hem dus niet echt stevig kan vastpakken met één hand omdat je alleen grip aan de onderkant van het apparaat hebt en je hem een beetje voelt overslaan naar de andere kant. Hierdoor ga je hem automatisch met twee handen vasthouden. Beetje moeilijk uit te leggen. :P Maar het komt er dus op neer dat: stel je houdt hem met links vast, dan zal de rechterkant naar onder gaan door het gewicht, waardoor je linkerkant omhoog komt, omdat je hem daar niet goed kan tegenhouden met je duim. :p Nu heb ik een hele lap tekst voor een klein probleempje dat uiteindelijk wel mee valt :P
Oke, dus door de smalle rand (bezel) (subframe) is er te weinig ruimte om de tab met een hand vast te houden en daardoor zakt de andere kant omdat het te zwaar wordt?:P
Ja dat bedoelde ik! Alleen had ik er 10 regels tekst voor nodig om het te kunnen beschrijven haha :P
Ik vind de review wel leuk.

Je kan anders toevoegen waarom je zo graag juist deze wou.
Het in bezit zijnde van de S4 doet bij mij al een belletje rinkelen maar misschien heb je echt lang getwijfeld en dan is zoiets voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten wel leuk.

Dit vind ik toch allesinds. Sommige mensen hebben liever een professionele review maar dan van een gebruiker
De reden waarom ik twijfelde lag vooral bij de oude Note 10.1, deze wilde ik graag, maar ik twijfelde vanwege de lage resolutie. Dus toen de 2014 edition uitkwam wist ik gewoon dat dit hem zou worden en er dan ook nauwelijks over getwijfeld. :P
Ik snap dat je lang getwijfeld hebt. Zelf had ik een tablet al een tijd op het wensenlijstje staan maar een iPad wilde ik niet en Android-tablets hadden allemaal een brakke resolutie. Tot de Sony Xperia Tablet Z uitkwam. Eindelijk een 1080p scherm op een Android tablet; deze heb ik dus meteen na de release gekocht. Goed om te lezen dat Samsung eindlijk gestopt is met het gebruiken van slechte schermen.
Wat betreft de batterijduur van je tablet, een 10" 1080p scherm vraagt de nodige energie. De Tablet Z ligt hier ook vrij regelmatig aan de lader. Het zal vast wel wat beter worden maar je zal er echt geen dagen mee kunnen doen op een acculading.
Goed om te lezen van de (niet meer aanwezige) lag!

Overigens werd er op de 32gb versie iets van 14gb brutaal afgesnoept door Touchwizz en al z'n apps. Ik las toen ook dat er geen 16gb zou komen. Goed, dat klopt dus al niet meer ;). Rest mijn vraag hoeveel vrije ruimte jij op deze 16gb overhoudt.
hmm, dit klinkt best intressant. ik ken wel mensen die een android tablet willen kopen en dan twijfelen tussen de Note 10.1 2014Edition en de nexus tablets. maar als ik jouw zo mag geloven, is deze tablet een super ding. goeie review :D
Dat dacht ik inderdaad. Helaas kwam ik na twee weken erachter dat het niet de beste tablet is. (Zie update). Op de afschuwelijke bouwkwaliteit én garantie-afhandeling na was het een top tablet.
ow, oke dan. thnx voor je reactie. ga ik gelijk doorgeven. en dat is niet zo best wat ik lees in je update. slechte zaak van samsung. maar ben wel blij voor je dat mediamarkt je geld terug heeft gegeven.

[Reactie gewijzigd door Godgeneral16 op 27 november 2013 09:46]

Ik denk er ook heel sterk aan deze tablet te kopen (lijkt me een geweldig device), maar ik vind hier en daar meldingen van gebrekkige facebook integratie. Een dedicated app vind ik zelf minder belangrijk, maar ik vraag me af of de uitgebreide news feed ook beschikbaar is op dergelijke tablet; bijv bij gebruik van Google Chrome om facebook te bekijken. Ik bedoel dan niet het gewone facebook nieuwsoverzicht, maar de meldingen die typisch rechts boven komen (boven het chatwindow) wanneer je facebook bekijkt met laptop. Hopelijk kan iemand hier me vertellen of dat ook beschikbaar is op de 10.1 Android tablet?
Bij de FaceBook app zijn deze meldingen niet te vinden. Op de web-app heb ik geen idee. Ik heb de tablet zelf niet meer, dus kan niet voor je nakijken. Mocht je de tablet kopen raad ik je aan een winkel te zoeken die bereid is je tablet om te ruilen zodra hij uit elkaar begint te vallen. (MediaMarkt Duitsland wilde hem pas omruilen na een hele lange discussie, dus niet aan te raden)
Ik heb de Galaxy Note 10.1 2014 editie 32GB gekocht. Ik ben er erg blij mee.
En na twee update-rondes ben ik zeer tevreden met de prestaties van dit apparaat.
HIj draait nu mooi op 4.3 zonder de haperingen waar ik over gelezen hebt.
Ik heb helaas nog niet alle functies kunnen controleren. Maar vandaag ga ik er verder mee experimenteren.
Heb ook een 2014 ben wel tevreden doch toestel zat na 1 week softwarematig vast, toestel ging niet meer aan en laadcyclus werd zelf niet meer zichtbaar, na softreset alles terug ok.
Vanwege de 4.3 wat problemen met de certificaten met onze mailserver.
Heb de samsung bookcover erbij, en werkt net als bij een Ipad maar wel niet goedkoop maar je hebt dan ook wat.Vandaag nog een OTG adapter gekocht zodat ik er een USBstick of SSD kan aanhangen.
Scherm is subliem.
Wow, erg slechte zaak van Samsung. Gelukkig dat MediaMarkt het geld.terug heeft gegeven anders was het echt klote geweest. Wordt de tablet trouwens wel naar Samsung gestuurd? In NL sturen ze hem volgens mij naar Dynafix of hoe heet dat...
Verrot dat het zo gegaan is!

Weet iemand waarom er een versie is met 1,9ghz en een (de 4g) met 2,2 ghz. en waarom hier niks concreet over te vinden is?
Er is genoeg over te vinden. De wifi-versie heeft een Exynos-chip met vier 1,9GHz cores en vier 1,3GHz cores (die laatste werken in standby en voor achtergrondprocessen als je niet veel van de tablet vraagt) en de 4G-versie heeft een quadcore Qualcomm Snapdragon 800 chip op 2,2GHz.

Ik wil eigenlijk die laatste om de SOC, maar ik heb geen behoefte aan 4G. Ik wil nml goede ondersteuning van XDA-developers en die is voor Exynos-exemplaren notoir slecht omdat Samsung geen open source drivers heeft.
Om die reden heb ik ook de 4g gekocht, zonder 4g te gaan gebruiken... Tis even een diepte-investering maar ik ben er blij mee. Ding werkt goed, is bloed snel en de accu gaat zeker lang (genoeg) mee. Maar goed, ergens wel apart om ¤130 meer te betalen voor een processor die maar een fractie sneller is...
Ik heb gisteren een Nexus 10 gekocht. Ik kijk het wel even aan in tabletland. Ik vond de dubbele prijs (ruim) voor een 4G-exemplaar van de Note net even te gortig worden voor wat ik uiteindelijk met een tablet doe :) Als de beloftes van de fabrikanten waar zijn, krijgen we volgend jaar veel efficiëntere SOC's. Als ze daar nu geen misbruik van maken door de accu te verkleinen en het apparaat 0,5mm dunner te maken, kun je met gemak een hele dag (langer dan een werkdag dus) werken met je tablet :)

Maar goed, de Note zoals jij hem hebt was mijn ideale tablet geweest ja :) Alleen wat boven budget.
Leuke review, makkelijk doorheen te lezen.

Het liefst zie vaak wat meer cijfertjes (pixeldichtheid bijvoorbeeld, en je vergelijkt het gewicht met verschillende iPads, natuurlijk kan ik het zelf opzoeken, maar het is makkelijker als je het erbij vermeld).

Jammer dat het met je schade afhandeling zo is gegaan. In mijn ervaring (is een eenmalige ervaring) doet Samsung het prima. Ik kreeg geen gehoor meer tijdens het bellen en kon ook niet meer gehoord worden. Op internet een Samsung reparatie centrum opgezocht, dit zat bij een KPN XL winkel in Amsterdam. Daar hebben ze mijn telefoon opgestuurd voor garantie, ze hebben zowat alle hardware van binnen vervangen. Na precies een week kreeg ik een telefoontje dat ik mijn telefoon op kon halen. Natuurlijk was ik mijn apps en dergelijke kwijt maar dat wist ik van tevoren al.

Verschil is wel dat het in mijn geval om een technisch defect gaat.

Succes met het vinden van een nieuwe tablet!

[Reactie gewijzigd door rrikkert op 5 december 2013 11:51]