D-Link DIR-868L Review

lennartr 3 november 2013, 3.869 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Goede beheerbaarheid en makkelijke installatie met wizard
  • MyDlink waarmee je overal je router kunt beheren
  • Snelle verbindingsmogelijkheden
  • Goede helpdesk met prettige service

Minpunten

• Betrouwbaarheid; heeft 4x een reboot nodig gehad zonder duidelijke oorzaak
  • Alternatieve firmware beperkt beschikbaar

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Introductie
Via de actie van tweakers en dlink mocht ik deze router twee weken geheel vrijblijvend testen. Helaas heb ik wat vertraging opgelopen aangezien de eerste router defect was en vervangen moest worden. Hieronder mijn ervaringen tot nu toe.

In de doos
De router komt met een korte lan kabel, boekjes, cd-rom en handig kaartje met daarin het standaard wachtwoord en ssid. Hierdoor hoef je niet telkens naar de router te lopen wat klantvriendelijk en handig is. Dit heb ik nog niet eerder gezien bij eerdere routers.

Verbonden apparatuur
Ik gebruik zelf een macbook air uit 2011, ipad 2, android telefoon en iphone 4.
Hiervoor gebruikte ik een netgear wndr3700 v1 met openWRT.

Instellen
Zodra je de router hebt aangesloten en verbinding hebt gemaakt kom je automatisch in de installatie wizard. Deze is kort en efficient. Op het laatst kun je een mydlink account maken om de router via je telefoon of browser te beheren. Ik kreeg bij de registratie een error waardoor ik dit later handmatig opnieuw moest invoeren. Een latere firmware heeft dit echter verholpen.

Betrouwbaarheid
Helaas begon mijn avontuur niet vlekkeloos. Ik heb behoorlijk wat tijd besteed aan het proberen werkend te krijgen van de eerste router waar ik soms wel maar meestal geen verbinding mee kon krijgen. De helpdesk van dlink is echter goed bereikbaar en ook erg klantvriendelijk en uiteraard heb je overal wel uitvallers. De vervangende router deed het gelukkig in 1x goed. Na deze te hebben ingesteld heb ik intussen echter wel 3-4x 's morgens meegemaakt dat ik wel verbinding had met wifi maar geen internet kon gebruiken. Dit was op zowel mijn laptop, android en ios telefoon. Een reboot verhielp het probleem en momenteel draait de boel een week stabiel. Ik gebruik momenteel firmware 1.01, mogelijk dat een update dit probleem verhelpt. Tot nog toe kan ik de betrouwbaarheid echter niet hoger scoren dan voldoende.

Bereik/prestaties
Hier kan ik kort over zijn. Het bereik is uitstekend. Ik haal constant de maximale snelheid (300mbit) met mijn wifi adapter in m'n macbook air. Het bereik is in het hele huis goed. D-link maakt reclame met de smart-beam technologie, dit lijkt goed te werken.

Beheer / mydlink
De web interface is compleet en functioneel. De laatste firmware voegt ook de bridge mode toe die eerder ontbrak. Het toevoegen van portforwards werkt goed. Ook het opzetten van een ipv6 verbinding is mij voor het eerst gelukt met deze router via de wizard. MyDlink werkt goed op m'n telefoon en biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld onbekende of verdachte apparaten te blokkeren. Ook kun je zien welke websites recent zijn bezocht per apparaat. Dit werkt ook via een website, maar dan moet je een java plugin gebruiken. Als je apple apparatuur gebruikt heeft dit nogal veel voeten in de aarde omdat je een specifieke java (64bit) versie moet installeren. Dit werkt alleen met safari. Het is een leuke extra die ik niet eerder heb gezien.

Uiterlijk
De router is uniek qua uiterlijk. Het design vind ik mooi en misstaat niet op een kast. Doordat de lampjes niet knipperen (als het goed is... ) stoort de rouer ook niet. Het ontbreken van de gebruikelijk led lampjes kan wel onhandig zijn bij troubleshooting.

Overig
Een week geleden ontving ik nog een pakketje van tweakers met daarin een usb wifi AC adapter om maximaal gebruik te kunnen maken van de router. Een heel sympathieke actie! Helaas werkt deze stick niet onder osx dus heb ik hem nog niet kunnen testen. Er is overigens wel firmware beschikbaar voor osx via http://www.dlink.com.sg/s..._detail.asp?idproduct=604. Dit werkte echter niet bij mij, mogelijk omdat ik inmiddels versie 10.9 gebruik.
Er is een experimentele build van DD-WRT beschikbaar. Deze heb ik vooralsnog niet getest. OpenWRT is voor zover ik weet (nog) niet beschikbaar voor deze router. Mijn eerdere router (wndr3700) had meer mogelijkheden hierin.

Ik ben over het algemeen tevreden over de router. De functie van mydlink is uniek en biedt meer controle. De webinterface is compleet en inzichtelijk. De betrouwbaarheid is tot nog toe voldoende. Momenteel werkt de router goed, maar 4x is hij spontaan uitgevallen. De snelheid en bereik zijn uitstekend.
Het nasturen van een usb AC adapter vind ik bijzonder attent en ook de algehele service van dlink vind ik uitstekend.

Ik hoor graag of er vragen zijn of opmerkingen over deze review. Ik zal de betrouwbaarheid later nog updaten als ik de firmware heb geupdate.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Ik vind je waarderingen nogal hoog in verhouding met het verhaal. Dat je een router 's ochtends moet herstarten om op internet te kunnen komen vind ik gewoon een dikke onvoldoende. Dat is namelijk de kern van zo'n apparaat.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb toch een voldoende gegeven aangezien ik nu ruim een week geen problemen heb ondervonden en nog niet de laatste firmware heb geinstalleerd wat het mogelijk geheel oplost. Als het probleem blijft aanhouden zal ik de score zeker hierop aanpassen.
ik vind het ook een raar verhaal to be honest.

Stel de gebruikers ervaring is slecht omdat hij bijvoorbeeld een paar keer opnieuw opgestart moet worden om te kunnen internetten.
Dan kan je dat waarderen met een onvoldoende op dat gebied natuurlijk.
Nu lijkt het meer omdat je hem 'gekregen hebt' je de waardering maar op een voldoende / goed hebt gezet.

Met een review is het de bedoeling de gebruikers ervaring te delen (dat doe je opzich ok)
maar dan moet je wel de waardering onderaan correct invullen he..
Vervolgens kan er eventueel gediscusieerd worden of die waardering terecht is of niet (maar als het goed is kan jij onderbouwen - waarom je je waardering zo hebt gedaan).

Het puntje bereik en prestaties (waar deze router zogenaamd in moet uitblinken? ) vind ik wel heel erg mager.
Heb je iets van een benchmark gedaan om de daadwerkelijke troughput te meten? dat de bandbreedte 300mbit is .. dat zal best maar 37.5MB/s ga je nooit halen :P
Ik bedoel een adapter zal altijd aangeven ja met N verbonden op 300mbit.. doe voor de grap is alt/option en klik dan op je wifi icoontje bij de mac.. dan krijg je een stuk meer gegevens ;)
Doe is een test met iperf o.i.d.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 3 november 2013 21:17]

He Lennart,hie werkt de router nu?

Mvg Ben
Kun je misschien wat snelheidstesten doen met Helios LAN test?
En signaalsterkte metingen met inSSIDer?

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 3 november 2013 22:50]

Het kunnen bieden van een betrouwbare en degelijke internetverbinding is volgens mij hoofdtaak nummer 1 voor een router. Aangezien jij tijdens je korte ervarings-periode al "4x een reboot nodig gehad zonder duidelijke oorzaak", dan hoort daar een dikke onvoldoende bij als beoordeling. 3 sterren is dan werkelijk teveel van het goede en dat geldt ook voor de algemene beoordeling. Zolang de betrouwbaarheid onvoldoende is kan een algemene beoordeling nooit hoog scoren.