Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

David V. 3 november 2013, 1.226 views

HTC One 32GB Zilver

Om te beginnen wil ik even vermelden dat ik bij de keuze van de htc one goed nagedacht heb en dus ook zijn concurrenten Samsung Galaxy S4, Sony Xperia Z1, Lenovo K900, Huawei Ascend P6 (niet echt rechtstreekse concurrent, maar wel prijs/kwaliteit goede verhouding), Iphone 5S,... heb bekeken alvorens mijn aankoop te doen.

Er is reeds veel gezegd en geschreven over de HTC One, maar 3 dingen zijn gewoon verbluffend:
- Bouwkwaliteit
- Scherm
- De speakers/Het geluid!

Dit laatste blijft me steeds verbazen. De HTC One kan luid, maar bovenal is de kwaliteit van het geluid te goed voor woorden. Met de HTC One speakers recht voor je, is het puur genieten! Voordat ik deze smartphone kocht, had ik een HTC Sensation Xe en in vergelijking hiermee is het echt een wereld van verschil. Ook al is deze smartphone na twee weken van gebruik nu niet meer echt "nieuw", toch blijf ik me er keer op keer van verbazen.

In het vervolg van deze review zal ik 1 voor 1 even een aantal punten van de HTC One aanhalen:

*Accuduur:
Vooraleer ik hier een comment op geef wil ik meegeven dat ik juicedefender (de free version) gebruik. Dit zal natuurlijk ook zijn weerslag hebben op de batterijduur.
Heavy use: Bij constant gebruik (filmpjes, muziek, instellingen doorbladeren, internet,...) zal hij toch na een 5 6 uur tegen 20% aanzitten.
Het hoeft natuurlijk niet gezegd dat heavy use vooral in het begin zal voorkomen, wanneer je de gsm pas gekocht hebt.
Moderate use: Ik beschouw mezelf eerder als moderate user. Dit wil zeggen, toch nog wel heel wat tijd met filmpjes en muziek (Neem 1 uur per dag) en af en toe whatsapp, facebook, internet gebruik of wat instellingen bekijken.
Hiermee kom ik eigenlijk relatief makkelijk een volledige dag toe. Meestal heb ik op het einde van de dag nog wel 40% over (of min 20%).
De accuduur is goed te noemen, zeker genoeg voor de meeste mensen om een volledige dag door te komen.
Ik had op het internet reeds gelezen dat de batterij soms wel eens warm durfde te worden. Dit is inderdaad waar. Het is niet zo dat het veelvuldig de 40C zal overschrijden.
Als ik wikipedia mag geloven is dit capaciteitsverlies bij 40C 35% na 1 jaar. Aangezien de batterij niet constant boven de 30C zit, zal dit capaciteitsverlies waarschijnlijk nog wel meevallen. Dit valt echter slechts experimenteel vast te stellen.

*Gebruiksgemak:
Android is natuurlijk heel divers en aangezien ik bijhoorlijk fan ben van het systeem wou ik eerst een 5 geven. Echter door de kleine tweaks die HTC One soms doorvoert: blinkfeed (momenteel nog) niet uit te schakelen, de onderverdeling bij het plaatsen van widgets of apps op 1 van de schermen die ik praktisch iets minder vind, geef ik een vier op dit punt.

*Design/Bouwkwaliteit en afwerking/Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Top, zonder twijfel vijf sterren. De gap die bij sommige mensen aanwezig is, blijft bij mij blijkbaar achterwege. Stabiel en betrouwbaar.

*Beeldkwaliteit opname:
Videos lijken heel goed. Ook het geluid hierbij is duidelijk herkenbaar. Dit was absoluut niet het geval bij mijn HTC Sensation Xe, waarbij het geluid gewoon verschrikkelijk slecht en verwrongen was. Dit lijkt bij de HTC One veel beter te zijn. Ik heb dit echter nog niet op de computer nagecheced.
De keuze voor 4 "ultra"pixels is controvers, maar wel ok. Niet dat ik altijd de meest scherpe foto's krijg, maar ik denk wel dat dit mogelijk moet zijn als je de camerafuncties wat meer beheerst. Wat wel een klein negatief punt is, is de focus van de htc one. Ik heb niet altijd de indruk dat dit snel gebeurt en soms betrap je jezelf er dus op dat je een paar keer op het fotoicoontje klikt omdat je ongeduldig wordt. Soms duurt het een paar seconden voor de focus gevonden is bij low light. Bij gewone lichtcondities heb ik dit probleem nog niet gehad.

*Featureset:
Genoeg features (TV/Boomsound/Blinkfeed...), geen overbodige die je na 1 keer te gebruiken daarna nooit meer gebruikt en die enkel maar plaats innemen op het geheugen, zoals bij de Samsung Galaxy S4.

*Prijs:
550 voor een los toestel op het moment van aankoop is niet goedkoop te noemen en was iets duurder dan ik voorzien had, maar nog geen moment spijt gehad van de aankoop!

*Bereik:
Ook al heb ik 1 keer voorgehad dat mijn netwerk volledig zoek was en dat het echt wel aan iets in de htc one lag, toch heb ik meestal zeer goed bereik en word ik luid en duidelijk begrepen aan de andere kant van de lijn. Zelf hoor ik de meeste mensen haarscherp (afhankelijk natuurlijk met welke gsm ze bellen :) )

*Scherm:
Het scherm is helder, ook al staat bij mij altijd de battery saver op. 468 ppi is veel en zeker goed genoeg om haarscherp te zijn. Hoger als 300 ppi zou reeds goed moeten zijn om dit te bekomen, maar 468 ppi is dus gewoon weg subliem.

TOTAAL: 5 sterren!

Accessoires:
Hiernaast heb ik voor het scherm een Iloome 8H screenprotecter van de VS. Na een filmpje van de Iloome 9H te hebben gezien op youtube, waar met een hamer op het scherm geslagen wordt (Erica Griffin) en het scherm intact blijft, was ik overtuigd dat ik een Iloome screenprotector moest hebben :p
Verder heb ik nog een goedkope Transparent Case. De naam van dit product is mij niet bekend, maar ze beschermt heel de achterkant en alle randen. Waarschijnlijk zal ik dus mijn "HTC One Case Ultra Thin Air" terugsturen bij aankomst.

Aankoop:
De aankoop van de HTC One heb ik bij Belsimpel.nl gedaan. Ik wil hierbij vermelden dat ik zeer tevreden ben van de geleverde service. Het product werd snel en goed geleverd (1 dag na AANKOMST van betaling was het er reeds) en een mail met de vraag of ik mijn HTC One nog voor het weekend zou hebben werd binnen de twee uur professioneel en uitgebreid beantwoord!
Hierbij verdient Belsimpel van mij ook 5 sterren. Met de aftersales van belsimpel.nl heb ik geen ervaring, indien dit mijn mening zou aanpassen zal ik mijn review moeten herzien. Maar momenteel zijn ze zeker mijn vijf sterren waard!

Hopelijk heeft deze review nog wat extra info gebracht om voor een duidelijker keuze te worden gesteld!

Groeten,
David V.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

1 kleine aanmerking heb ik en dat is dat het bereik/scherm in 1 kopje zitten. Het is niet heel storend maar wel vreemd imho. Voor de rest heldere review.
Aangepast! ;) Bedankt voor de suggestie!