Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid Z3 DUO Zwart Review

thehidde 3 november 2013, laatste update op 18 september 2014, 1.828 views

Acer Liquid Z3 DUO Zwart

redelijke telefoon voor een super prijs. niet de snelste, niet het mooiste scherm maar wat verwacht je van een telefoon van 100 euro.

Pluspunten

• goede prijs kwaliteit verhouding
  • redelijke processor voor de prijs
  • uitbreidbaar geheugen
  • design
  • camerasoftware
  • bang for the buck
  • geen gezeik met Acer dat hij terug moest

Minpunten

• plaatsing van de standby knop (bovenaan)
  • weergave van zwart
  • basis aanwezig geheugen.
  • camera
  • iets krasgevoelige achterkant
  • beperkte hoeveelheid RAM geheugen
  • na reparatie stonden de Google apps er niet meer op en kon hij nog een keer terug (denk dat dat een eenmalig foutje was)
  • 4 weken voor een reparatie is relatief lang

Acer Liquid Z3 duo

De acer liquid z3 duo is een low-end telefoon van ongeveer 130 euro, hij heeft een 3,5" scherm en een dual-core processor op ongeveer 1 GHZ. ik heb deze telefoon ongeveer 5 weken geleden aangeschaft en ik ben er heel tevreden mee.

scherm(pje)
Zoals gezegd heeft deze telefoon een 3,5" scherm, het scherm heeft een resolutie van 360x480 pixels, veel beter kan je voor onder de 150 euro niet krijgen. Het scherm oogt naar mijn mening niet zo scherp als bijvoorbeeld een Samsung galaxy SII maar scherper dan de Samsungs onder de 150 euro. het enige echte minpunt aan het scherm is de zwartwaarde, ik heb geen precieze metingen maar het oogt meer grijzig, als je een bijvoorbeeld filmje aan het kijken bent merk je er niet zoveel van maar hij op standby staat dan oogt het heel licht met de zwarte behuizing van de telefoon zelf.

design
de acer liquid z3 duo heeft licht geronde hoeken, iets ronder dan bij bijvoorbeeld de samsung galaxy S4.
De korte zijdes zijn licht gebogen. De telefoon is 109 mm lang, 60 mm breed en 10,4 mm dik, hij is an sich best dik maar dit maakt mij niet heel veel uit omdat hij sowieso niet zo zwaar is. onderaan vind je 3 knoppen, het zijn tekentjes waar je alleen je vinger maar op hoeft te leggen, ik vind ze persoonlijk ideaal, zeker zo'n homeknop, ik vind de homeknoppen van bijvoorbeeld samsung best vervelend omdat je ze echt moet indrukken, het voordeel van dat soort knoppen is dan weer dat je ze niet per ongeluk kan indrukken. Als je op een knop drukt terwijl het geluid aanstaat trilt dat, wat een fijne feedback geeft. Links zit de terugknop, in het midden de homeknop en rechts zit de knop om te mutitasken. verder vind je bovenaan de telefoon de standby knop, deze knop gaat na verloop van tijd een beetje inzakken maar blijft gelukkig wel redelijk fijn werken, alleen de plaatsing, bovenaan, vind ik wat minder maar omdat de telefoon toch niet zo groot is maakt het niet heel veel uit. Rechts op de telefoon zit iets boven het midden de geluidsknop. wat verder opvalt is dat acer standaard twee hoesjes meelevert, eentje met schermbeschermer en eentje zonder.
de achterkant is stevig genoeg maar is, zeker als die met sleutels in een zak zit, redelijk krasgevoelig.

hardware
De acer liquid z3 duo is uitgerust met een MTK 6572W processor, dit is een dual-core op 1001 MHz. dit zorgt ervoor dat hij redelijk soepel loopt maar echt zware games redden het niet heel goed, ook wil de interface, zeker bij zware belasting zoals het open hebben van een stuk of vijf apps nog wel eens laggen. De meeste wat kleinere games draaien soepel en tot mijn verbazing draaide zelfs Fifa 14 redelijk soepel. Over de gpu het ik geen informatie. De telefoon heeft 4 GB opslaggeheugen waarvan 2,34 beschikbaar voor de gebruiker, dit is niet zoveel, zeker niet als je muziek luistert op je telefoon, maar gelukkig is het geheugen uitbreidbaar. dit zorgt er echter wel voor dat de prijs zo'n 10 20 euro duurder uitvalt. hij heeft 512 MB werkgeheugen en dat is genoeg als je niet heel veel applicaties tegelijkertijd open hebt staan.

accu
Ik heb geen ingewikkelde metingen gedaan maar met mijn gebruik (ongeveer 1 2 uur per dag gamen en browsen en video kijken) gaat de accu leeg met ongeveer 50% per dag, voor mij dus genoeg voor ongeveer 2 dagen. in praktijk gooi ik hem eigenlijk gewoon elke avond aan de lader.

camera
De camera is een 3,5 MP sensor, zo ongeveer de standaard voor deze prijs, welke niet al te beste foto's maakt. Meestal zijn iets donkerdere aspecten van foto's gewoon niet zichtbaar wat wel jammer is. De camera software werkt daarentegen perfect, de knop voor het maken van foto's en de knop voor het maken van een video zijn tegelijkertijd in beeld waardoor je niet van modus hoeft te wisselen wat ik persoonlijk heel fijn vind. De instellingen zijn uitgebreid genoeg om de belicht enzo iets aan te passen maar meer is het ook niet.

service
Ik heb de telefoon een paar maanden geleden naar Acer moeten sturen omdat de standby knop het niet meer deed. ze hebben het hele binnenwerk vervangen (waarom weet ik niet, alleen de standby knop deed het niet meer). Ik heb geen gezeik gehad met Acer, gewoon naar de winkel gebracht die hem terugstuurde, en ze repareerden hem gewoon. Dit duurde zo'n vier weken. Alleen toen hij terug kwam stonden de Google apps er niet op. En dus kon hij nog twee weken terug.

conclusie
Ik vind het een goede telefoon, zeker voor deze prijs, de enige minpunten vind ik het basis aanwezige geheugen, de plaatsing van de standby knop, de camera, dat de behuizing iets krasgevoelig is, de beperkte hoeveelheid RAM geheugen en de weergave van zwart. daarom geef ik hem een 8. Ik weet dat de lange rij minpunten misschien heel negatief oogt maar de meeste zijn kleine minpuntjes. het opslag en RAM geheugen en de camera zijn de enige serieuze minpunten voor deze prijs.

changelog dinsdag 18 sept. 2014 16:10
-stukje over camera en service toegevoegd.
-krasgevoeligheid toegevoegd.
-minpunt beperkte hoeveelheid RAM geheugen toegevoegd.
-pluspunt bang for the buck toegevoegd.
-pluspunt snelle processor gewijzigd in redelijke processor voor de prijs.
-typo's

Heb jij ook een Acer Liquid Z3 DUO Zwart?

Dank je voor de review. Misschien wel prettig om bij een volgende review iets minder lange zinnnen te gebruiken met zoveel komma's erin en wat meer losse zinnen en hoofdletters. Dat leest iets makkelijker. :)

Wel stom dat het toestel nog een keer terug moest voor de Google apps. Had je zelf een firmware restore geprobeerd? Meestal krijg je alles dan weer zoals je hem vers uit de winkel hebt, met de Google apps. Wat blijft er trouwens weinig over van die 4GB, zitten er zoveel voorgeinstalleerde apps op? Zoals game demos enzo?
van die 4 gig blijft idd weinig over. heb zelf sd-kaartje gebruikt. dankjewel voor tip/opmerking over schrijvstijl.