Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

Bolletje 1 november 2013, laatste update op 6 mei 2016, 74.667 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

Een snelle processor, goed scherm en het strakke uiterlijk gecombineerd met de mooie prijs maken de Nexus 5 naar mijn mening weer de Android-telefoon van het jaar. Op bijna elk vlak is hij noemenswaardig beter dan de Nexus 4.

Pluspunten

• Snel
  • Mooi scherm
  • Degelijke behuizing
  • Goede prijs
  • Stock Android

Minpunten

• Vuil tussen randen
  • Matige frontcamera

Eerste versie: 1 november 2013

De Google Nexus 5, het nieuwe Nexus-toestel van Google, is gisteren gelanceerd. LG is wederom de fabrikant van het Nexus-toestel. Hoewel in principe zo’n beetje alles al bekend was, waren de uiteindelijke prijs van het toestel en de beschikbaarheid nog onbeantwoorde vragen. Welnu, de prijzen in de Playstore zijn $349 en $399 voor respectievelijk de 16GB- en 32GB-versie. In Nederland heeft Google de Playstore nog niet geïntroduceerd, waardoor er op het forum ook al planningen werden gemaakt om hem te importeren.

Vorig jaar nam ik die onderneming ook en heb ik een Nexus 4 16GB gehaald bij een Duitse Mediamarkt. Ik kan mij nog herinneren dat het één grote chaos was om er één te kunnen bemachtigen. Opmerkelijk aan deze keer is dat Nederlanders makkelijk aan een Nexus 5 kunnen komen: hij is bij de meeste Nederlandse (web)winkels verkrijgbaar voor een prijs van ¤399 voor het 16GB-model. Ja, dat is duurder dan de Playstore-prijs en nee het 32GB-model is (nog) niet verkrijgbaar in Nederland. Desondanks is het een prima alternatief voor het importeren, omdat je zo niet lang hoeft te rijden en gewoon te maken hebt met Nederlandse wetgeving en garantietermijnen. Op het moment van schrijven zijn de prijzen van de Duitse Mediamarkt nog niet bekend, maar volgens mij wordt dat ook gewoon ¤399 euro. Het afhalen in Duitsland zou dan ook geen voordeel meer bieden tenzij je een 32GB-model op het oog hebt.

Eerder deze week stond de Nexus 5 16GB al even online bij de webwinkel Belsimpel voor ¤459; dat vond ik nog iets te duur. Toen gisteren bleek dat de prijs was verlaagd naar ¤399 ging ik overstag en heb ik een zwarte Nexus 5 16GB besteld. Die heb ik vandaag in ontvangst mogen nemen en ik zal dan ook proberen mijn eerste indruk samen te vatten in een review.

Eerst nog even wat achtergrondinformatie: dit is het derde Nexus-toestel dat ik in bezit heb. Hiervoor had ik dus de Nexus 4 (LG) en daarvoor de Galaxy Nexus (Samsung). Naast de mobiele telefoons heb ik recent nog een Nexus 7 2013 (Asus) aangeschaft. Ik ben erg tevreden over alle apparaten tot nu toe, vooral omdat alles zo mooi met elkaar integreert en synchroniseert. Tijdens deze review zal ik vergelijkingen maken met deze andere apparaten, zowel qua prestaties, bouwkwaliteit, handzaamheid en simpelweg de algemene indruk.

Tegelijk met de lancering van de Nexus 5 is ook Android 4.4 Kitkat uitgekomen. De Nexus 5 komt standaard al met die versie. De Android-versie zal binnenkort ook beschikbaar komen voor de Nexus 4, Nexus 7 (2012), Nexus 7 (2013) en Nexus 10. Voor de Galaxy Nexus komt Kitkat, zoals het nu lijkt, niet beschikbaar*. Dat is merkwaardig, aangezien Google juist aangaf dat Kitkat beter is voor low-end toestellen (e.g. met 512MB ram).

* update: nu blijkt dat Kitkat niet uitgebracht wordt op de Galaxy Nexus, omdat het development team van Texas Instruments (de Galaxy Nexus had een TI Omap 4460) flink is uitgedund en daarom niet kan helpen bij de ontwikkeling. Google geeft tevens aan dat de Galaxy Nexus buiten de ondersteuningsperiode van 18 maanden valt.

De Nexus 5 is de nieuwste mobiele telefoon uit de Nexus-lijn van Google. Hij heeft een 4,95” scherm met een full-hd-resolutie. De soc is het beste wat je momenteel kan krijgen: een Qualcomm Snapdragon S800. Dit is een quadcore op 2,26 GHz gebaseerd op Krait 400 kernen met de Adreno 330 gpu op 450 MHz. Het werkgeheugen is 2GB lpddr3. Deze soc zien we onder andere terug in de LG G2, Sony Z1 en de Galaxy Note 3 en hij is sneller dan de S600 die in de Samsung S4 of HTC One zit.

Verder heeft de Nexus 5 een 8 megapixelcamera met OIS aan de achterkant en een 1,3 megapixelcamera aan de voorkant. Er is ondersteuning voor NFC, Bluetooth 4.0 en LTE. De accu heeft een capaciteit van 2300 mAh en mijn model heeft 16GB opslagcapaciteit (er is ook een 32GB-model verkrijgbaar, maar niet in Nederland). Je kan kiezen uit twee kleuren: zwart of wit. Er moet een microsim in.

Qua formaat en gewicht is de Nexus 5 redelijk vergelijkbaar met andere toestellen. Ik heb in onderstaande tabel even de vergelijking gemaakt met de Nexus 4 en Galaxy Nexus en wat andere toestellen;

Verpakking
De verpakking lijkt op die van de Nexus 7 2013. Hij is blauw met een uitsnede van de telefoon op voorkant. In het doosje vinden we de standaard dingen: gebruikershandleiding, usb-kabel, de oplader en natuurlijk de telefoon. Er wordt geen hoesje, screenprotector, oordopjes of andere accessoires bij de telefoon geleverd.

De opladers levert trouwens 1,2A met een spanning van 5V. Het is vrijwel hetzelfde model als die ook bij de Nexus 4 zat.

De nieuwe Nexus 5 heeft veel kenmerken die ook voorbij komen bij andere Nexus-apparaten. Zo is de gehele voorkant één zwart vlak en zijn er geen fysieke knoppen aan de voorkant. In plaats daarvan is een gedeelte van het scherm gereserveerd voor de knoppen. Het vergt in eerste instantie enige gewenning, maar ik vind het bijzonder prettig werken. Daarnaast zit er een multicolor notificatieled aan de voorkant.

De speaker en micro-usb-aansluiting zijn nu aan de onderzijde van het toestel geplaatst, wat ik goed vind, omdat de speaker zo niet wordt geblokkeerd als je hem op tafel legt. Links zit de volumerocker, rechts de powerbutton en aan de bovenkant de 3,5mm-jack. Aan de achterkant zien we het Nexus-logo en de camera met flitser.

Wat betreft de zijkanten en achterkant lijkt de Nexus 5 vooral een kleine Nexus 7 2013. Om dit te illustreren heb ik even een foto gemaakt waarbij ze naast elkaar liggen, tezamen met de Nexus 4:

Waarbij de Nexus 4 nog een achterkant had van glas met een fraai patroontje is de Nexus 5 geheel matzwart en van plastic/rubber. De textuur is iets ruwer waardoor hij minder makkelijk glijdt. Eigenlijk vrijwel identiek aan de textuur van de Nexus 7 2013 en dit is opvallend, omdat het om twee verschillende fabrikanten gaat (Asus en LG). Of Google hier iets te maken heeft zou ik niet weten. Feit blijft wel dat het functioneel is, maar niet opvallend of onderscheidend. Niet lelijk, dat ook weer niet, maar de Nexus 4 differentieerde zich er wel mee. Een vriendin bracht haar mening nog genuanceerd: “Het zou niet mijn eerste keuze zijn geweest.” Maarja, dat is dan ook een vrouwmensch met iPhone 5.

De Galaxy Nexus daarentegen was veel meer plasticachtig. Niet eens zozeer op de verkeerde manier: ik vond hem eigenlijk wel prima, maar niet het luxe-gevoel dat je had met een Nexus 4, iPhone, dure Lumia of HTC One. De Nexus 5 zit daar dus eigenlijk tussenin qua gevoel.

Update 12 november 2013: er komt makkelijk vuil/stof tussen het scherm en de rand van de behuizing. Vooral aan de onderkant van het toestel. Daar zit nog te veel speling naar mijn mening.

Naast de Nexus 4 en Galaxy Nexus heb ik ook andere mobiele telefoons gehad. Het meest noemenswaardige toestel wat betreft bouwkwaliteit die ik heb gehad was denk ik de Lumia 800, een high-end toestel toentertijd (haha, en de Nokia 3310 natuurlijk, maar die even terzijde – die is of the charts qua degelijkheid). De Nokia Lumia 800 was voor mij echt een mooi toestel, ook qua design (al was je gelimiteerd tot WP 7.5). Hij voelde degelijk aan en had een plastic/rubber feel. Deze feel heb ik ook met de Nexus 7 2013 en nu dus ook de Nexus 5. Dat vind ik positief. Het zorgt er voor dat het toestel, zoals The Verge ook al opmerkt, vooral voelt als een product dat je zorgeloos kan gebruiken.

Zoals ook al uit de afmetingen is af te leiden is de Nexus 5 nauwelijks groter dan de Nexus 4. Hij ligt goed in de hand, is niet zwaarder en voelt minder fragiel aan dan de Nexus 4 (wat dus voornamelijk kwam door de glazen achterkant). Goed en degelijk, maar niet speciaal.

De Nexus 5 is nauw verwant met de LG G2. Een kenmerkende eigenschap bij beide toestellen is het scherm en de dunne bezels er rondom heen. De Nexus 5 heeft een 4,95” scherm met een resolutie van 1920 * 1080 pixels. Dat brengt de pixels per inch (ppi) op 445. Een hoge waarde, maar merk je daar ook iets van? En hoe zit het met de rest van het scherm?

Mijn vorige Nexus 4 had een 4,7” LCD scherm met een resolutie van 1280 * 768 (ppi: 317). De Galaxy Nexus had een Amoled scherm van 4,65” met een resolutie van 1280 * 720 (ppi: 312). Wat ik bij die overstap merkte is dat het Nexus 4 scherm nogal flets leek in vergelijking met het Amoled scherm van de GN. De Nexus 4 had daarentegen wel een beduidend scherper beeld (het aantal subpixels per inch verschilde). Dit wordt nu nogmaals verbeterd door de Nexus 5: alles is een stuk scherper.

Dus ja, je merkt de hogere resolutie, de dunne bezels zijn fijn en het gelamineerde scherm ziet er erg goed uit! Ik heb niet de apparatuur in huis om uitgebreide tests te doen van het scherm, zoals het meten van de zwartwaarde, het contrast en de helderheid. Op het eerste gezicht lijkt de Nexus 5 redelijk in lijn te zijn met de Nexus 4 qua kleurwaardes. Het is dus vooral de verhoogde resolutie dat de grootste wijziging is. Het glas van het scherm is trouwens Corning Gorilla Glass 3, dat beter bestand is tegen krassen.

Het scherm reageert daarnaast adequaat. Alle aanrakingen worden correct geregistreerd. Nu klinkt dat misschien triviaal, maar bij de Nexus 7 2013 heb ik daar problemen mee. De sensors van dat scherm zijn namelijk niet helemaal goed, waardoor multitouch niet altijd goed werkt. Vooral bij typen is dat lastig.

Ik heb nog geprobeerd de zwartwaardes op de foto te leggen:
Nexus 4 - Nexus 5 - Nexus 7 2013

De Nexus 5 doet het goed, maar ik heb idee dat de Nexus 4 wat beter is. Mijn Nexus 7 2013 is helemaal matig; die heeft een blauwe vlek en een dode subpixel (moet nog voor garantie terug).

Qua kijkhoeken is de Nexus 5 ook minder goed dan de Nexus 4. Je ziet een soort lichte waas over het scherm (zwart wordt bijv. lichtgrijs). Sommige gebruikers geven aan dat ze dat heel hinderlijk vinden. Zelf vind ik het niet zo heel erg, omdat ik niet vaak van zo'n kleine hoek naar het scherm kijk.

Over de helderheid: ik heb de Nexus 5 en Nexus 7 2013 naast elkaar gehouden met beide de hoogste helderheid. De Nexus 7 2013 is met de hoogste helderheid echt heel helder. Een hogere helderheid dan de Nexus 5 in elk geval.
Maar de Nexus 7 2013 op hoogste helderheid is helemaal niet prettig voor je ogen. Je hebt er in de praktijk dus minder aan. De Nexus 5 is met de hoogste helderheid goed genoeg voor mij, vergelijkbaar met de Nexus 4.

Ik zal jullie niet vermoeien met lang geneuzel over generieke benchmarks, zoals CFBench, AnTuTu of $randombenchmarck. Andere, (professionele) reviews laten dat allemaal zien en vergelijken dan ook gelijk met veel andere courante toestellen. Ik heb simpelweg niet andere highend-toestellen zoals de Samsung S4, HTC One, Sony Z1 en/of de iPhone 5S tot mijn beschikking in zo’n korte termijn.

Ik heb CFBench en AnTuTu even gedraaid op de Nexus 5, Nexus 4 en Nexus 7 waarbij je de resultaten in onderstaande grafieken kan zien:

Hoeveel punten een mobiele telefoon/tablet scoort bij een bepaalde benchmark zegt mij vrij weinig. Een waardeoordeel er aan geven zal ik dan ook niet doen, enkel dat de Nexus 5 wat sneller is dan de Nexus 4 en Nexus 7 *(no shit Cpt. Obvious!)

In plaats van deze statische, kwantitatieve benchmarks kan ik mijn ervaring beter delen door kwaltitatief te werk te gaan: een scenarioschets geven wat ik zoal doe met mijn toestel en of ik daar verschil in merk en het prestatiegevoel dat ik er bij heb.

Gebruikersprofiel: ik ben eigenlijk helemaal geen veeleisende gebruiker. Ik draai haast geen zware applicaties op mijn mobiele telefoon. Het enige wat ik doe is een beetje Whatsapp, af en toe een foto maken, wat e-mail lezen en soms het forum van Tweakers bezoeken (oo ja, en wat vrouwen beoordelen op Tinder). Een gebruikersprofiel waar een high-end telefoon helemaal niet voor nodig is. Op mijn tablet, de Nexus 7 2013, speel ik soms een spelletje (Hungry Shark is leuk!) en browse ik vooral. Bij al deze dagelijkse bezigheden kan je al verschil merken.

Dat werd mij duidelijk toen ik de Nexus 7 2013 in gebruik nam. Ik had dus al een tijdje de Nexus 4 in gebruik; op papier een heel capabel toestel met een quadcore op 1,5GHz (S4 Pro) en 2GB werkgeheugen. De Nexus 7 2013 leek op papier ook niet veel sneller te zijn, wederom een quadcore op 1,5 GHz (S4 Pro, maar eigenlijk een underclocked S600) met 2GB RAM, terwijl die wel een hogere resolutie moest aandrijven. Wat mij echter opviel is dat de Nexus 7 2013 veel soepeler is met browsen (ik gebruik de standaardbrowser, Chrome). Niet alleen laden pagina’s sneller, ook het scrollen en pinchen gaat beter.

Dat zelfde gevoel heb ik nu ook met de nieuwe Nexus 5: alles gaat net wat soepeler. Net dat beetje sneller maakt voor mij het verschil. Het is te vergelijken met een computer en dat je overstapt van een harde schijf naar ssd: je zal merken dat net alles wat responsiever is. Gebruikers die het niet ervaren hebben weten niet waar je het over hebt, maar zelf wil je niet meer terug. De Nexus 4 lijkt simpelweg wat trager omdat je sneller hebt meegemaakt.

Ja, het is moeilijk uit te leggen. Ik zal binnenkort proberen een video te maken. Wat sommige professionele websites zeggen dat het laggy is ben ik het dus niet mee eens.

De camera’s van de Nexus-toestellen zijn nooit zo geweldig geweest. Die van de Galaxy Nexus was niet top en die van de Nexus 4 ook niet. Een familielid heeft een (ondertussen al stokoude!) iPhone 4 en ik verbaas me altijd dat die beeldkwaliteit een stuk beter is. Met de Nexus 5 moest daar verandering in komen, althans Google/LG. Onder andere het toevoegen van optical image stabilization (OIS) is daarbij een onderdeel.

De Nexus 5 heeft een 8 megapixelcamera, wat op zich niet zo speciaal is. Wat daarbij wel anders is dan bij de Nexus 4, is dat de sensorgrootte ook is vergroot zodat er meer lichtinval kan plaatsvinden (ik zag tijdens zo’n video iets van 56% meer lichtinval dan bij de Nexus 4). Dit moet er voor zorgen dat foto’s scherper zijn, ook bij matige belichting.

Ok, dan gaan we dat even testen. Ik zal vier soorten foto’s maken met de Nexus 4 en Nexus 5: op kantoor (TL-balk verlichting - doos), binnen in de woonkamer (licht uit - oplader), overdag buiten (zon - bloem) en ’s avonds buiten (zal ik later toevoegen) Mocht je nog meer scenario’s weten laat het dan even weten.

Eerste rij is gewoon, tweede rij is HDR.

Nexus 5 foto

Nexus 4 foto

Gezien de foto’s zien we toch wel dat de Nexus 5 een veel betere camera heeft. De foto’s van de Nexus 4 zijn nogal dof. Vooral de HDR+ voegt wel wat toe.

De Nexus 5 heeft een accu met een capaciteit van 2300 mAh. Voorafgaand de lancering waren er nog geruchten dat de 32GB-versie een 3000 mAh accu zou hebben, net als de LG G2. Daar is helaas niets van uitgekomen, want dat zou een welkome aanvulling zijn. In vergelijking met andere toestellen is het echter ook weer niet zo onaardig: de Nexus 4 had een capaciteit van 2100 mAh, de Galaxy S4 2600 mAh en de HTC One 2300 mAh. Hiermee zijn de verschillen al een stuk kleiner.

Met mijn Nexus 4 ervaar ik, en naast mij vele anderen, sinds Android 4.3 een erbarmelijke accuduur. Ik moet het toestel nu dagelijks opladen. Dit was met 4.2.2 niet het geval en mijn hoop gaat dan ook uit dat Google die gemaakt heeft met Android 4.4. Ik heb het toestel nu nog maar een paar uur in bezit waardoor ik er nog geen goed waardeoordeel aan kan geven. Hij lijkt in eerste instantie het beter te doen met de accu. Ik zal op een later moment deze review updaten met mijn ervaringen.

Update 3 november:
Ik ervaar minimale battery drain in standby. Ik heb hem gisteren volledig opgeladen (via draadloos laden) en ben toen voornamelijk gaan slapen. Dan krijg je deze resultaten:
10 uur en dan 5 procent gebruiken ben ik heel erg blij mee! Nu weet ik niet of dit specifiek aan de Nexus 5 ligt of aan Android 4.4. Ook valt het nog te bezien of de batterij goed gekalibreerd is, dus of die waarde wel klopt. Maar vooralsnog ziet het er goed uit! Een stuk beter dan met de Nexus 4. Dit terwijl ik matig bereik heb.

Op zaterdag 2 november was een vergelijkbaar resultaat zichtbaar (daar is ook goed te zien wanneer de mobiel niet gebruikt werd).

Ik zal de telefoon verder gebruiken en updates doen over de accuduur.

De interface van Android is sinds Android 4.1 Jelly Bean redelijk hetzelfde gebleven. Er zijn wat wijzigingen onder de motorkap gedaan bij 4.2 en 4.3. Ook nu met 4.4 zijn er wat wijzigingen gedaan. Zo werkt 4.4 beter met toestellen met weinig werkgeheugen (512MB), is de telefoonfunctie verbeterd en werkt Google Now wat beter. Al met al veranderingen die ik niet zo spannend vind. De wijziging van benaming snap ik dus nog niet zozeer, maar ok, het is niet slecht om weer eens wat anders te hebben. Vooralsnog merk ik weinig van de veranderingen, behalve dat er nu vier icoontjes naast elkaar staan in de appdrawer, in plaats van vijf zoals bij de Nexus 4. De kleuren zijn iets anders (cyaan-kleurige icons zijn nu wit van kleur), knoppen staan ergens anders etc. Niet zo heel rigoureus allemaal.

Wat wel anders is, is het toevoegen van widgets. Voorheen moest je daarvoor naar je appdrawer en dan helemaal naar rechts gaan. Bij Kitkat werkt dat iets anders: je moet nu lang ingedrukt houden op je homescreen. Bij 4.3 kon je op die manier enkel kiezen uit je achtergrond, maar bij 4.4 kan je nu ook je widgets en instellingen benaderen.

Nexus 5 interface

Ik ben al een tijdje gewend aan stock Android en heb weinig ervaring met skins van andere fabrikanten. Af en toe heb ik wel het één en ander uitgeprobeerd in de winkel of bij een vriend of een toestel voor een tijde gehad, maar allemaal niet zo uitgebreid dat ik er iets zinvols over kan zeggen. Stock Android is voor mij bekend terrein en zorgt er voor dat de migraties naar een nieuwe telefoon vrijwel zonder problemen gaan.

Ik heb nu even gespeeld met de Nexus 5. Enkele opmerkelijke punten zijn:
• De knoppen hoor je veel beter; je hoort echt een klik;
• Ondanks dat het lijkt alsof er twee speakers onderaan zitten komt er enkel uit de linker geluid (de rechter is voor de microfoon);
• Browsen gaat echt lekker snel;
• Hij lijkt een stuk lichter dan de Nexus 4;
• Materiaal voelt goed aan, maar je krijgt wel snel vingervlekken;
• Het trillen is minder hard dan bij de Nexus 4, maar nog steeds goed.

GPS heb ik nog niet getest.

LTE: bij een toestel met deze specificaties kan ondersteuning voor LTE natuurlijk niet ontbreken. Zo is dit toestel, in tegen stelling tot de Nexus 4, wel geschikt voor het Nederlandse LTE netwerk van providers. Zelf heb ik nog geen LTE-abonnement en ben ik nog gebonden aan een beperkte databundel. Het is echter wel mooi dat de Nexus 5 de ondersteuning heeft, dat maakt hem nog net wat meer toekomstbestendiger.
Let trouwens op met het importeren van Amerikaanse Nexus 5’s: die werken op andere bands enzo, waardoor ze hier niet werken met LTE.

Micro sd: je hoort bij de Nexus-toestellen altijd als nadeel dat ze geen micro sd-slot hebben. Uiteraard had ik wel liever gehad dat je de opslagcapaciteit makkelijk kan uitbreiden, maar ik vind het op zich niet zo erg. Ik heb nu een Nexus 4 16GB en daar is nog ongeveer 7GB vrij. Het grootste aandeel is vooral video’s (wat bestaat uit veel onzin). Ik ben wellicht nog één van de laatste der Mohikanen die een aparte muziekspeler gebruikt, namelijk een iPod Touch. Een grote capaciteit voor muziek heb ik dus ook niet nodig. Wat me trouwens wel opvalt is dat het argument bijna nooit wordt aangehaald bij iPhones. Andere doelgroep, andere instelling. Zo zou ik de Nexus-lijn ook benaderen.

Draadloos opladen: de nieuwe Nexus ondersteunt ook draadloos opladen via de Qi-standaard. Toen ik de Nexus 4 kocht, die dat ook ondersteunde, heb ik een dergelijke lader aangeschaft. Inmiddels is deze getransformeerd in het gepatenteerde Tweakers oplaadsysteem ®™©, zie onderstaande afbeelding:

De Nexus 5 werkt daar prima mee samen, net als de Nexus 4 en Nexus 7. Ik ben het er helemaal mee eens dat het vooral een ‘hebbeding/speeltje’ is, dat draadloos opladen. Dat maakt het echter niet minder handig. Je kan nu heel makkelijk je apparaat opladen, zonder met die fragiele micro-usb-aansluiting te prutsen (kudos trouwens voor Apple dat ze een symmetrische connector hebben).

Google Drive: er ging een gerucht de ronde dat er 100GB extra Google Drive opslag gepaard ging met de Nexus 5. Daar heb ik nog niets van gemerkt. Misschien komt dat nog, misschien ook niet.

Google en LG hebben met de nieuwe Nexus 5 weer een top toestel op de markt gebracht. Een snelle processor, goed scherm en het strakke uiterlijk gecombineerd met de mooie prijs maken de Nexus 5 naar mijn mening weer de Android-telefoon van het jaar, net als zijn voorgang dat vorig jaar deed. Op bijna elk vlak is hij noemenswaardig beter dan de Nexus 4, terwijl de prijs op hetzelfde niveau is gebleven. Vooral de verbeterde camera en de hogere resolutie van het scherm zijn aangename verbeteringen.

Echte minpunten kan ik zo snel niet bedenken. Misschien is het uiterlijk, de matzwarte achterkant, niet zo speciaal voor sommige gebruikers waardoor ze het luxe, premium gevoel missen. Daarnaast kan ik nog niet oordelen over de accuduur van het toestel, omdat ik hem nog maar kort in bezit heb. Bij de Nexus 4 was sinds Android 4.3 de accuduur zwaar achteruit gegaan. Dat is dus een punt van aandacht.

Tot nu toe ben ik tevreden met mijn aankoop. Wie op zoek is naar een nieuwe telefoon met goede specificaties en mooie prijs is, Nexus-fan of niet, bij de Nexus 5 aan het juiste adres!

Uiteraard zijn er soms vragen die meerdere keren voorbij komen. Ik heb er even een paar opgesteld en geprobeerd er een antwoord op te geven.

Ik heb nu een Galaxy Nexus / Nexus 4, is het de upgrade waard?

Ik heb beide telefoons gehad en het zijn vooral incrementele upgrades. Toen ik overstapte van de Galaxy Nexus naar de Nexus 4 had ik geen wow-gevoel of iets in die zin. De Galaxy Nexus had al een mooi groot scherm met redelijk hoge resolutie. De Nexus 4 verbeterde alles net iets meer: snellere processor, beter scherm, draadloos opladen etc. Dat is nu weer het geval met de Nexus 5: hij is op veel punten gewoon net wat beter dan de Nexus 4. Voor mij zijn het de veranderingen waard, maar ik ben niet geheel objectief, ik wilde simpelweg de nieuwste Nexus telefoon hebben. De Nexus 4 was bijvoorbeeld nog erg snel in vergelijking met andere mobiele telefoons die op de markt te koop zijn.

Mocht je je nu nog niet storen aan de snelheid of het scherm van je Galaxy Nexus of Nexus 4 dan zou ik de kat even uit de boom kijken. Probeer hem eventueel uit in een winkel.

Ik ben van plan er twee, drie, x jaar mee te doen. Is het dan nog steeds een goede koop?

Om eerlijk te zijn kijk ik niet zo ver vooruit. De hardware die in de Nexus 5 zit is top notch met een Snapdragon S800, 2GB werkgeheugen, een full-hd scherm en LTE-ondersteuning. Ook is de meest recente Android versie zeker een pluspunt. Vanuit dat perspectief is het dus een goede aankoop. Mijn verleden laat echter zien dat ik niet zo lang doe met een mobiele telefoon. Ik heb vorig jaar acht verschillende toestellen gehad en houd het dit jaar al ‘heel lang’ vol met een Nexus 4. Zoals ik al aangaf is de Nexus 4 eigenlijk nog wel voldoende qua specificaties/snelheid, maar soms moet je het basaal houden qua argumenten en bij mij was het argument ‘Ik wil hem’ afdoende.

Is de LG G2, HTC One, Samsung S4, Sony Z1, Nokia 925 of iPhone 5S geen betere koop?

Ik kan er kort over zijn: dat zijn geen Nexus-toestellen. Ik heb de Nexus 4 en nu de Nexus 5 gekocht omdat het Nexus-toestellen waren. Uiteraard speelt de prijs een rol, maar ik weet nog niet wat mijn keuze geweest zou zijn indien de andere toestellen gelijk geprijsd waren. Het zou best kunnen dat ik dan alsnog voor de Nexus 5 had gekozen. De community, ondersteuning, hype rondom de Nexus-toestellen spreekt mij aan.

Al de genoemde toestellen vind ik trouwens zeer fraai: de dunne bezels en grote accu van de LG G2, het uiterlijk en de bouwkwaliteit van de HTC One en de Lumia 925, de waterdichtheid van de Z1, en het totaalplaatje van de iPhone 5S. Om er kort over te zijn: alle genoemde smartphones en hun ecosystemen zijn in mijn ogen goed, volwassen en geen miskoop. De Nexus 5 is echter de betere koop voor mij en de prijs maakt het extra mooi.

Ik zou nog wel eens de LG G2 willen uitproberen, puur om te kijken hoe LG met redelijk dezelfde hardwarespeficaties een andere beleving wil creëren (met de knoppen op de achterkant en eigen skin). Tevens om dan eens te kijken hoe groot het verschil is in accuduur.

Hopelijk heb je als lezer wat gehad aan deze (Nederlandse) review/hands-on van de Nexus 5. Ik ben tevreden over mijn aankoop en misschien trekt deze review je over streep – wellicht juist het tegenovergestelde. Ik ga in de tussentijd op zoek naar accessoires voor mijn nieuwe Nexus, zoals een hoesje of sticker. Ik ben me er volkomen van bewust dat deze review op sommige vlakken nog niet zo uitgebreid is, maar bedenk wel dat ik het toestel slechts enkele uren in bezit heb en daarom de review vluchtig is geschreven. Ik zal proberen de review in de toekomst te updaten. Mocht je na al dit toch nog vragen hebben schroom dan niet om ze te stellen via een reactie.

UPDATE: 19 maart 2014
Ik heb de Nexus 5 nu enkele maanden in gebruiken de volgende dingen vallen mij op:
- Er komt redelijk snel vuil tussen de randen van de behuizing en het scherm.
- De frontcamera is van matige kwaliteit en hij is ook nogal ingezoomed, waardoor je hem ver van je af moet houden voor goede foto's.
- Batterijduur is alsnog wel prima; niet heel speciaal, maar in mijn geval leg ik hem wel elke avond aan de lader.

Sinds vandaag kan je ook bij Google zelf de Nexus 5 kopen. De 16GB-versie kost dan ¤349 en de 32GB-versie ¤399. Nieuw is dat je nu ook de kleur rood kan kiezen (zie https://play.google.com/store/devices)

UPDATE: 10 oktober 2014
De Nexus 5 heeft zelfmoord gepleegd. Waarschijnlijk heeft een automatische update hem gebricked in de nacht, waardoor hij niet verder komt dan de bootloader. Er zijn errors bij het lezen van het cachegeheugen. Alle data die erop stond is dus weg.... De Nexus 5 was stock en niet geroot. Let dus op!

Ondertussen heb ik een Oneplus One in gebruik genomen :) De Nexus 5 gaat binnenkort weg voor reparatie.

UPDATE: 1 december 2014
Ok, de Nexus 5 is al even terug van reparatie, maar vandaag heb ik pas de update naar Android 5.0 uitgevoerd. Een hele nieuwe frisse GUI die mij zeker aanspreekt. Ook lijkt de camera betere foto's te maken (of althans sneller scherp te stellen).

Na circa een jaar vind ik de Nexus 5 nog steeds één van de betere toestellen op de markt voor de prijs. Zoals gezegd heb ik nu ook een OnePlus One in gebruik welke ook zijn voordelen heeft (betere accuduur, grote opslaggeheugen), maar het relatief compacte formaat en het lage gewicht van de Nexus 5 vind ik alsnog zeer fijn. :)

UPDATE: 2 augustus 2015
Ik gebruik de Nexus 5 nu circa een half jaar als zakelijk toestel en een Oneplus One privé.

Ondanks de op papier mindere specificaties van de Nexus 5 (SD800, 2GB RAM en langzamer geheugen) t.o.v. de Oneplus ONe (SD801, 3GB RAM, 64GB sneller geheugen) voelt de Nexus 5 in gebruik sneller aan. Bij het opstarten van de nieuwe Microsoft Word, Excel en Powerpoint apps is dit goed te merken.
Ook is de camera beter met scherpstellen waardoor je in de praktijk betere foto's maakt met de Nexus 5.

Wel is de batterijduur nu minder aan het worden en is de 16GB opslagcapaciteit enigszins beperkt.

Nog steeds tevreden over mijn aankoop van bijna 2 jaar geleden :)

UPDATE: mei 2016
Ok, de telefoon is gevallen en het scherm is aan diggelen. Digitizer werkt nog wel prima.

Op zoek naar wat anders dan maar... :)

[hr]

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Top dat je al zo snel een zo'n goede review heb kunnen schrijven!
In je review noem je kort dat je het vreemd vindt dat de Galaxy Nexus geen update naar 4.4 krijgt. Het verhaal gaat dat dit komt doordat deze nog op een SoC van Texas Instruments draait, en deze zijn gestopt met het maken van de OMAP SoCs voor mobiele toepassingen. Hierdoor schijnt het voor Google erg lastig te zijn om nog de juiste ondersteuning te kunnen bieden voor de Galaxy Nexus.
Volgens mij is het gewoon de strategie van Google om devices maar 18 maanden te ondersteunen (lees nieuwe software voor te ontwikkelen)
Wel de regel maar de praktijk laat vaak zien dat de ondersteuning langer duurt dan 18 maand. Zo kregen de Nexus One na 20 maand, de Nexus S na 22 maand en de Galaxy Nexus na 21 maand nog een update. Toegegeven, dit is in vergelijking met de iPhone bijvoorbeeld niet heel lang. Maar vind maar eens een android fabrikant waar van er na 18 maand nog updates verschijnen.
Samsung heeft mijn oude Note 1 nog vrij lang geüpdatet dacht ik zo.
Een paar korte vragen:
- Kijkhoeken, zijn die goed?

-Zwartwaarden, hoe slecht zijn ze? Ik bedoel dat niet lullig, hoort bij de techniek, just curious.

Ik begreep dat de accu niet verwisselbaar is. Ik denk dat dat best een probleem zou kunnen vormen, wil je deze telefoon intensief voor meer dan 2 jaar gebruiken.

Bovendien stel je eventjes snel dat iPhones geen SD slot hebben vanwege de doelgroep en dat niemand zeurt. De reden dat mensen bijd e Nexus wel zeuren is júist omdat we hier zo erg gewend zijn dat er SD-slots op een android device zitten. Persoonlijk heb ik wel die 32GB nodig en kan ik echt niet rondkomen met 16, dan zou ik slechts 1-2 HD afleveringen van zo'n 30 minuten op mn telefoon zetten, wil ik ook nog wat muziek en videos er op hebben staan.

Toch kijk ik rijkhalzend uit naar deze telefoon en ik kan niet wachten om van mijn Xperia S af te zijn.
Kijkhoeken: ja, die zijn goed. Kwantitatieve waarden kan je niet geven (zoveel graden etc.), maar ze zijn vergelijkbaar met de Nexus 4, volgens mij zelfs iets beter.

Zwartwaarden: ik heb geprobeerd het op foto te zetten:
Nexus 4 - Nexus 5 - Nexus 7 2013
Wel goed, al heb ik het idee dat de Nexus 4 daar nog iets beter mee is.

Micro sd opmerking: nou, ik heb nu al meerdere jaren smartphones en nog nooit gebruikt gemaakt van micro sd's. Jij hebt het over HD afleveringen (series?); die zet ik niet op mijn mobiel. Daarvoor heb ik een computer, laptop, tablet, Android stick en een server voor alle content. ;)
Kijkhoeken en zwartwaarden zijn gewoon goed, vergelijkbaar met ieder ander IPS LCD scherm van de duurdere klasse.
Wat gebruikt dit beestje nu aan ram en hoeveel hou je vrij over?

Ik vraag dit omdat ik probeer te achterhalen of ze al die pre loaded zooi eindelijk eens uitgezet hebben waardoor hij dus beter loopt op 512 mb ram ofdat ze simpelweg andere optimalisaties gedaan hebben.

De eerste optie is namelijk wenselijk puur omdat dat het multitaske verbeterd.
Nu word vak de ongebruikte app uit het geheugen gegooit als je een nieuwe app opstart wat ervoor zorgd dat je die weer moet laden wat frustrerend is.
Mmet meer vrij geheugen kan je beter multitasken en blijven er meerdere apps gewoon draaien op de achtergrond zonder uit het geheugen geknikkerd te worden.
Vooral de custom UI die fabrikanten over android heen leggen vreet RAM. En aangezien deze nexus 5 stock android draait, denk ik dat hij behoorlijk veel ram overhoudt.
Beter geheugenmanagement, zoals nu wordt geïntroduceerd met 4.4., vertaald zich niet gelijk naar een lager geheugengebruik. Juist bij de high-end toestellen zoals de Nexus 5 zou dat onlogisch zijn. Pre loading (en aanverwante methodes) is juist in het leven geroepen zodat je sneller applicaties kan openen. De applicatie zit dan immers al in het werkgeheugen.
Wat je zegt gaat voornamelijk op indien het gehele werkgeheugen volzit en je een nieuwe applicatie opent die nog niet is voorgeladen. Android laat volgens mij standaard nog wel werkgeheugen vrij voor overige applicaties, waardoor dat niet heel vaak voorkomt. Dit is in elk geval het geheugengebruik op het moment; http://tweakers.net/ext/f/DEDevdgZVPPm4zME5zBuGS2f/full.png
Zoals je ziet is er nog voldoende vrij van de 2GB om andere applicaties te openen.

Het is vergelijkbaar met Windows; daar zeiden mensen ook dat Windows 7/8 allemaal meer werkgeheugen gebruikt dan Windows XP. Dat komt juist door die technologieën zodat programma's al worden voorgeladen zodat je ze sneller kan starten.

Waar het vooral om gaat met het nieuwe geheugenmanagement bij 4.4 is dat ontwikkelaars nu een beter onderscheid kunnen maken tussen apparaten met mindere specificaties (o.a. ram) en betere specificaties. Ze kunnen de applicaties dan zo schrijven dat er functies vervallen bij apparaten met weinig ram zonder gelijk heel erg in te boeten op functionaliteit en prestaties.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 2 november 2013 16:59]

Erg goede review :) Leuk om te zien dat je er zo veel tijd in hebt gestoken. Ik ben wel benieuwd nog, dat kon ik zo snel niet vinden : Wat vind je van de speakers/het geluid?
De speakers zitten nu aan de onderkant. Dat vind ik op zich positief, maar ze kunnen niet zo hard als de Nexus 4. Voor mij is het wel goed genoeg. De Galaxy Nexus daarentegen had echt een hele matige speaker; die kon niet zo hard en werd snel geblokkeerd.

Ik vind het alleen dom dat er maar uit één speakergrill audio komt.
De andere is de microfoon, net zoals bij de iPhone :)
Ja, maar het lijkt een speaker grill. :P
Vandaar mijn verwarring. Het geluid dempt ook snel als je er iets tegen aanhoudt.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 1 november 2013 19:45]

Ik snap het. Ik dacht eerst bij mijn iPhone 5 ook dat de ene speaker kapot was haha. Vind het symmetrische ontwerp wel mooi eigenlijk :)
Ten eerste: ontzettend goede en uitgebreide review :)

Wat het geluid uit de speakers betreft: dit is blijkbaar per app verschillend van kwaliteit. Google werkt aan verbetering welke binnenkort in een update zou moeten komen.

Het 32GB model is overigens nog steeds niet te koop in winkels in Duitsland, het 16GB model is wel te koop en kost inderdaad ook ¤399 maar is momenteel ook uitverkocht. Ik heb wel een aantal zwarte besteld bij de Duitse Play Store, die komen in de 1e of 2e week van december binnen.
Overigens geldt de garantie van binnen de EU gekochte Nexus apparaten altijd ook binnen heel de EU. Wat dat betreft maakt het niet uit of je het in Nederland of in Duitsland koopt.

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 16 november 2013 12:01]

Dat heeft ook zijn voordelen

De mensen die het nodig vinden hun muziek door de speakers te laten komen, kunnen het niet al te hard doen :9
Even snel wat korte vraagjes;

- Hoe bevalt de nieuwe email app??
(ik hoorde dat hij veranderd is ten opzichte van de N4)

- De camera aan de achterkant steekt wat uit lijkt het...
Is dit een risico qua lens beschadigingen of valt het mee??
(als je hem op de rug neerlegt)

- Mijn N4 klinkt soms wat dof als het geluid wat harder staat, en hij zit in mijn broekzak.
Hoe is dit bij de N5?
De nieuwe e-mail applicatie is nu identiek aan de Gmail applicatie.
Nexus 5 met nieuwe applicatie: http://tweakers.net/ext/f/9D2NChn8QKNgkJti9VkAfBEc/full.png
Nexus 4 met oude applicatie: http://tweakers.net/ext/f/JTggntbdz9I9RTgp9ptXUfmI/full.png

Ja, dat kan een risisco zijn. Ik ben van plan een hoesje te halen en wellicht komen er ook wel kleine screenprotectors voor enkel dat glasplaatje op de markt :)

Wat bedoel je precies met dof? Ik heb nu nog niets merkwaardigs gehoord, maar ik had dus geen problemen met dat mijn Nexus 4 dof was.
Soms als ik het geluid wat harder zette, en hem in mijn broekzak had... dan klonk hij soms wat vervormd als iemand me belde.
Ik heb daar met mijn Nexus 4 geen last van gehad. Ik zal in de gaten houden of ik dat alsnog tegenkom!
Wat me opvalt, is de stickerachtige afdruk horizontaal op de achterkant van het toestel. Voorheen dacht ik dat dit onderdeel was van de beta/test toestellen. Kan je hier wat duidelijkheid over verschaffen? Vind het persoonlijk nogal ontsierend. Verder duimpjes omhoog voor de vlotte en fijn geschreven review.
Ha, je hebt het over die zwarte horizontale streep? Dat is een sticker met de IMEI-code. :P (daarom ook allemaal wazig gemaakt). Die kan je er zo afhalen, maar heb ik simpelweg nog niet gedaan. ;)
Aaah hele geruststelling :*)
Heeft jouw Nexus 5 ook last van een wiebelende power button?
Ja, die zit er iets los in. De volumerocker zit er dan wel weer heel goed in. Het kan misschien zijn dat de eerste lichting er last van heeft. Ik heb het ook gemerkt met iPhones: daar verschilt het soms ook wel of de homeknop en powerbutton er goed in zitten.

Klein minpuntje misschien, maar verwaarloosbaar naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 3 november 2013 19:28]

Bedankt voor je reactie en voor je prachtige review!
De vraag voor mij is of het "te los zitten" van de knop die je het meeste gebruikt, voor problemen gaat zorgen. En of omruilen zin heeft omdat ze volgens mij "allemaal" een beetje last hebben van hetzelfde.
Bedankt voor de mooie review!
Ga hem binnenkort bestellen!

Ik zou ook graag willen weten waar ik het gepatenteerde Tweakers oplaadsysteem ®™© kan kopen.
Alvast bedankt!
Is niet te koop! :P Maar het is dus een model van Philips.

In het topic voor accessoires komen nog wel andere Qi-laders voorbij. Nu ik meerdere apparaten heb die deze wijze van opladen ondersteunen is het ook rendabeler om zo'n oplader te hebben.

Veel plezier met je aankoop!
al tijd voor een accuduur update? :)
fijne review verder!
Ik heb nu nog voornamelijk nog de Nexus 4 in gebruik, omdat al mijn Whatsappberichten daar op staan etc.

In elk geval hier wat resultaten:

Nexus 5: http://tweakers.net/ext/f/GDEz2P71c5ESdBWXYONaRXuY/full.png
Nexus 4: http://tweakers.net/ext/f/NOQKPiu2FPZf8UWw7SSAEWcl/full.png

Hier is redelijk goed te zien wanneer ik ging slapen / het toestel niet gebruikte. het verbruik is dan minimaal bij de Nexus 5. Echter is nu ook goed te zien dat de Nexus 4 die onwijze battery drain heeft. In standby verbruikt die nu simpelweg heel veel, waardoor de Nexus 5 het dan opeens heel goed lijkt te doen. De Nexus 5 heb ik nog niet aan de oplader gehad en de test simkaart heb ik verwijderd.

Voor een goed oordeel moet ik hem wel langer in gebruik nemen. Hoe het toestel nu wordt gebruikt (veel dingen testen) is niet vergelijkbaar met de dagelijkse bezigheden.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 2 november 2013 17:11]

Wel een beetje stoer doenerij in 1 jaar gebruik ik 8 telefoons, je begrijpt zelf hopelijk wel dat de meeste een abonementsduur met een telefoon doen?
Wat ik daar voornamelijk mee wilde tonen is dat die vorige toestellen altijd wel iets hadden waar ik niet zo tevreden over was dat ik ze weer van de hand deed. Sinds de Galaxy Nexus ben ik echter trouw gebleven aan de Nexus-lijn, omdat die voor mij de beste combinatie is van productaspecten en het achterliggende ecosysteem. Van de Galaxy Nexus ben ik overgestapt naar de Nexus 4 en nu naar de Nexus 5. In deze tussentijd heeft geen ander toestel mij zo overtuigd dat ik moest overstappen (al vind ik andere toestellen, zoals de HTC One en iPhone 5S wel mooi).

Wat de meeste mensen doen is niet zo relevant; de meeste mensen kopen geen Nexus-toestel en zitten ook niet op tweakers. De meeste mensen hebben geen full-hd scherm nodig of een Snapdragon S800.
1 2 3 ... 10