Specificaties 120mm diameter met 31,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper T4 Review

gibhunter 31 oktober 2013, laatste update op 31 oktober 2013, 1.077 views

Cooler Master Hyper T4

Pluspunten

• geluidsproductie 30% is te verwaarlozen
  • geluidsproductie 100% laag
  • eenvoudige montage AMD FX

Minpunten

• Uitblaasrichting naar boven of naar beneden, terwijl naar achteren beter was geweest
  • Koeler zit over de eerste 2 RAM sloten die daardoor onbruikbaar zijn

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Gebruikt in combinatie met, AMD FX8320 (125w), case cooler master 310 met 1 chassis fan en corsair CX430. Temperatuur idle 42, load (prime95) 59. Als ik de fan op 100% zet is idle 38. Ik zou kunnen proberen om de koeler naar beneden te laten blazen op de videokaart, dat werkt wellicht beter. Wat daarnaast ook opvalt is dat de Vcore altijd iets hoger is dan de andere temperaturen, deze komt maximaal op 63 graden uit. Het feit dat dit een 125 watt processor is speelt hier natuurlijk ook flink mee. Een andere review hier heeft duidelijk lagere temperaturen, maar met een processor van slechts 65 watt. Je kunt dus sowiezo betere temperaturen verwachten bij lagere processorvermogens.

Het grootste pluspunt van deze koeler is duidelijk de geluidsproductie, je hoort hem echt bijna niet, zelfs niet als hij op vol vermogen staat te blazen. Bij idle (dat heb ik op 30% ingesteld) is het geluid niet meer te horen.

Het grootste minpunt is de compatibiliteit met de andere fans in de kast. De fan-richtingen zijn namelijk niet optimaal, je kunt kiezen tussen naar beneden blazen recht op je video kaart, of omhoog in de richting van de voeding. De voeding blaast echter uit in de richting van de CPU en daarom heb ik toch gekozen voor naar beneden blazen. Naast de CPU koeler zit de case fan die lucht uit de kast blaast onder een hoek van 90o met de andere fans. Het was veel beter geweest als de fan naar achteren kon uitblazen. Dan verdwijnt de warme CPU lucht direct uit de kast. Dit is ook goed te merken wanneer het zijpaneel van de kast wordt verwijderd, dan zakt de temperatuur snel terug naar 52 graden onder volle load en 34 idle met ventilator op max vermogen.

Een ander nadeel is dat de koeler over 2 RAM sloten heenzit waardoor er waarschijnlijk niet eens een DIMM zonder heatsink onder past (de Corsair vengeance past zeker niet). Dit probleem zou ook opgelost zijn geweest als de koeler 90 graden gedraaid was geweest. Bij 90 graden draaien komt de koeler niet te dichtbij het 1e PCI-e slot, dus dat had makkelijk gekund.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper T4?

Kan je deze cooler niet draaien op zn voet?...Door de mount te draaien bedoel ik.

[Reactie gewijzigd door Morress op 31 oktober 2013 23:29]

Helaas niet Morress, de bevestigings beugel gaat door een aantal sleuven van het koellichaam en dat kan maar in 1 richting.
ohja, is ook zo, dat is wel jammer!
Warme lucht stijgt toch op?? 8)7 Dan lijkt mij het beter dat 'ie naar boven blaast...
Als er GEEN gaten in het dak van de kast zitten is het idd beter dat 'ie naar achter blaast.
warme lucht stijgt zeker op ;) maar er zitten geen gaten in het dak van de kast. Dat zie ik overigens ook maar zelden, want dat is vragen om een stofnest in je kast... Maar stel dat je daar een rooster hebt dan is naar boven blazen inderdaad het beste.
Ik bedoelde eigenlijk een rooster, maar kwam er zo vlug niet op...
Zit er geen rooster in jouw kast aan de bovenkant??
nee, geen van mijn beide towers heeft een rooster aan de bovenkant. Hij is ingebouwd in een Cooler Master Elite 310 - Midtowermodel - ATX. Maar ik denk zeker voor de volgende keer een les dat ik van alle componenten van tevoren moet kijken waar de roosters zitten, welke kant ze op uitblazen, etc. Zodat alles klopt en er niets tegen elkaar inblaast (want nu zou naar boven blazen ook betekenen dat ik tegen de voedingsfan (Corsair CX 430W) in ga blazen.
Dat is zeker slim om te doen ;)
Je zal er (bijna) altijd wel iets van leren...