Cooler Master Hyper T4 Review
Gebruikt in combinatie met, AMD FX8320 (125w), case cooler master 310 met 1 chassis fan en corsair CX430. Temperatuur idle 42, load (prime95) 59. Als ik de fan op 100% zet is idle 38. Ik zou kunnen proberen om de koeler naar beneden te laten blazen op de videokaart, dat werkt wellicht beter. Wat daarnaast ook opvalt is dat de Vcore altijd iets hoger is dan de andere temperaturen, deze komt maximaal op 63 graden uit. Het feit dat dit een 125 watt processor is speelt hier natuurlijk ook flink mee. Een andere review hier heeft duidelijk lagere temperaturen, maar met een processor van slechts 65 watt. Je kunt dus sowiezo betere temperaturen verwachten bij lagere processorvermogens.
Het grootste pluspunt van deze koeler is duidelijk de...
Pluspunten
geluidsproductie 30% is te verwaarlozen geluidsproductie 100% laag eenvoudige montage AMD FX
Minpunten
Uitblaasrichting naar boven of naar beneden, terwijl naar achteren beter was geweest Koeler zit over de eerste 2 RAM sloten die daardoor onbruikbaar zijn
Eindoordeel
Het grootste pluspunt van deze koeler is duidelijk de geluidsproductie, je hoort hem echt bijna niet, zelfs niet als hij op vol vermogen staat te blazen. Bij idle (dat heb ik op 30% ingesteld) is het geluid niet meer te horen.
Het grootste minpunt is de compatibiliteit met de andere fans in de kast. De fan-richtingen zijn namelijk niet optimaal, je kunt kiezen tussen naar beneden blazen recht op je video kaart, of omhoog in de richting van de voeding. De voeding blaast echter uit in de richting van de CPU en daarom heb ik toch gekozen voor naar beneden blazen. Naast de CPU koeler zit de case fan die lucht uit de kast blaast onder een hoek van 90o met de andere fans. Het was veel beter geweest als de fan naar achteren kon uitblazen. Dan verdwijnt de warme CPU lucht direct uit de kast. Dit is ook goed te merken wanneer het zijpaneel van de kast wordt verwijderd, dan zakt de temperatuur snel terug naar 52 graden onder volle load en 34 idle met ventilator op max vermogen.
Een ander nadeel is dat de koeler over 2 RAM sloten heenzit waardoor er waarschijnlijk niet eens een DIMM zonder heatsink onder past (de Corsair vengeance past zeker niet). Dit probleem zou ook opgelost zijn geweest als de koeler 90 graden gedraaid was geweest. Bij 90 graden draaien komt de koeler niet te dichtbij het 1e PCI-e slot, dus dat had makkelijk gekund.
Reacties (8)
[Reactie gewijzigd door Morress op 25 juli 2024 06:36]
Als er GEEN gaten in het dak van de kast zitten is het idd beter dat 'ie naar achter blaast.
Zit er geen rooster in jouw kast aan de bovenkant??
Je zal er (bijna) altijd wel iets van leren...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn