Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S4 Zoom Wit Review

precutprutske 31 oktober 2013, laatste update op 31 oktober 2013, 1.379 views

Samsung Galaxy S4 Zoom Wit

Pluspunten

• Schitterende camera met optishce zoom
  • Erg zuiver scherm
  • Batterij makkelijk te wisselen

Minpunten

• Teveel standaard app's
  • Accuduur
  • De 'back'-toets op slecht gelegen plaats

Het is nu ongeveer een drietal weken dat ik de Samsung Galaxy S4 Zoom en maak hiervan graag gebruik om mijn ervaringen met jullie delen.
Hiervoor heb ik al sinds een 3-4 tal jaar een iPhone waar ik heel erg tevreden over ben, dus het was wel even wennen voor mij om die overstap te maken..
Zal deze telefoon mijn verwachtingen kunnen overtreffen?
Hier volgen alvast mijn bevindingen!

Eerste indruk en installatie:
In tegenstelling tot waarschijnlijk vele andere, vind ik dit toestel nog vrij makkelijk in de hand hebben. Vooraan heb je dus de optische zoom (die op het eerste zichtbest wel indrukwekkend is), en aan de achterkant heb je duidelijk een smartphone in je handen.. Je kan het qua uiterlijk het best vergelijken met een compactcamera geplakt aan een smartphone.. Vandaar ook zijn ‘dikte’..
Mijn grootste ‘angst’ was hoe ik al mijn gegevens van mijn iPhone zou kunnen overbrengen naar dit toestel! Maar door wat te ‘googelen’ vond ik al vrij snel een speciale app gemaakt door Samsung waarbij dit heel makkelijk kan worden gedaan, namelijk de Easy Phone Sync! Hiermee kan je heel gemakkelijke muziek, contacten, berichten en foto's naar uw Samsung Galaxy te kopiŽren ;)

Algemene specificaties:
De Galaxy S4 Zoom is een variant op de Galaxy S4, waarbij beide draaien op dezelfde software - gebaseerd op Android 4.2.2 - en er langs de voorkant nagenoeg hetzelfde uitzien. De processor is ietsje trager dan die van de Galaxy S4, maar is nog steeds erg degelijk!
Ook al is de vorm en formaat van het toetsel als smartphone misschien niet van het handigste, is het als fototoestel wel handig om zo'n grip te hebben opdat men meer controle over het toestel in “camerapositie” zou hebben alsook de fysieke sluiterknop maakt foto’s trekken eenvoudiger dan een knop op het aanraakscherm (al is die er ook).
Met zijn 15,4mm en 208 gram is deze Phone zowel wat aan de dikke alsook aan de zware kant, maar gezien zijn capaciteiten is dit ergens ook wel logisch.

Accuduur:
Dit is voor mij een heel belangrijk onderdeel! Persoonlijk vind ik die wat aan de zwakke kant.. Anderzijds hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe je die gebruikt.. Maak je veel foto’s en staat je WIFI non-stop aan, dan kan je niet verwachten dat die een dag zal meegaan.
Maar anderzijds is het ook wel erg nuttig te weten dat deze accu heel makkelijk te verwisselen is! Ben je dus een fervente fotograaf of ben je wel vaak op internet, zorg dan dat je een 2de batterij op zak hebt en dan is je probleem geklaard :)

De app’s:
Net zoals bij mijn andere smartphone, zijn er ontzettend veel app’s beschikbaar!
Daarentegen vind ik de standaard app’s te veel, en niet allemaal bepaald nuttig voor mij.. Persoonlijk zou ik deze dus wel kunnen missen, maar deze verwijderen kan dus niet.. Dit is dus wel even een minpuntje, gezien deze dus wel wat plaats innemen..
Voor de rest moet ik hierover zeggen dat de apps die ik heb heel vlot werken en ik maar zelden een hapering heb! Ook een belangrijk element hier is dat de camera app ontzettend vlug opent, wat voor mij ook een must moet zijn, gezien het toestel..

Het klavier:
Deze doet het geweldig! In tegenstelling tot mijn iPhone ben ik hier wel erg aangenaam verrast :)
Hij weet precies al op voorhand (naargelang de context) wat je wil schrijven en gaat de woorden die je denkt te kunnen gebruiken al klaarleggen! In eender welke taal dan ook (ik gebruik het meest Nederlands/Frans/Engels). Het tactiele gedeelte doet het zeer vlot en je moet amper de toest indrukken en je letter/woord staat er al!

Het geluid:
Ook hier stond ik opnieuw vol verbazing! Alle tonen komen mooi tot hun recht, en je kan zeer makkelijk het geluid lager of hoger zetten. Ook tijdens het opnemen van gesprekken was ik aangenaam verrast! Het zit zo dat ik dit trouwens (ongewild) heb kunnen vergelijken met mijn iPhone. In een spreekkamer heb ik een eerste gesprek (met iPhone) opgenomen met een arts om deze daarna te kunnen herbeluisteren en eventueel aan derden te kunnen delen. Het is moeilijk verstaanbaar en je moet om iets te kunnen horen deze al op maximale geluid zetten om maar iets te kunnen verstaan.. In dezelfde spreekkamer, met dezelfde arts, heb ik dan met mijn Galaxy S4 hetzelfde gedaan, en het resultaat mag er wezen, het is absoluut verbluffend hoe klaar en duidelijk elk woord is, zonder deze ook maar te hoeven op het maximale geluid te draaien!
Ook het geluid om muziek af te spelen werkt perfect.. Heel erg duidelijk en een mooie klank, ik ben er helemaal weg van :)

De Camera:
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van deze review!
Zoals ik eerder al wel misschien al vermelde, kan dit toestel in mijn ogen nog steeds best vergeleken worden met een compactcamera waarmee men kan bellen.
De camera van de Galaxy S4 zoom beschikt over een BSI CMOS-beeldsensor met 16 megapixels en een 24-240mm zoomlens (10x optische zoom) met f/3.1-6.3 en optische beeldstabilisatie. Naast foto’s kan je er ook video’s mee maken in Full HD (1080p aan 30fps).
Om je zo snel mogelijk toegang te geven tot de camera-app, of het toestel nu vergrendeld is of niet kan je een snelkoppeling naar de camera op het ontgrendelscherm plaatsen, of je kan instellen dat de camera-app onmiddellijk wordt geopend nadat je het toestel hebt ontgrendeld. Is de telefoon al ontgrendeld, dan kan je de camera activeren met een draai aan de zoomlens of door de sluiterknop ingedrukt te houden.
Voor bijna elke denkbare situatie is er een aparte stand! Zo zorgt de stand ‘Eten’ voor meer gesatureerde kleuren die gerechten er smakelijker doen uitzien en kan je met ‘Kinderopname’ een geluid laten afspelen om de aandacht van je peuter te trekken bij het maken van foto’s. Andere standen optimaliseren de camera voor het maken van portretten, landschapsfoto’s of actiefoto’s, of foto’s in de sneeuw of in het donker. Ook macrofoto’s en panorama’s behoren hier tot de mogelijkheden.
Naargelang je fotografie kennis, kan je opteren om gewoon op ‘Automatisch’ te trekken, of zelfs volledig ‘Manueel’. Dan kan je zaken als witbalans, ISO-waarde, diafragma en sluitertijd naar eigen goeddunken instellen.
Nog iets anders wat hier heel handig is: als je foto’s wil maken bij weinig licht en experimenteren met langere sluitertijden, dan past de Galaxy S4 Zoom makkelijk op een statief zodat je toch nog scherpe beelden kan maken.
Wat opmerkelijk is bij dit toestel is de kwaliteit van de foto’s bij volledige zoom en in situaties met weinig licht.
De Galaxy S4 Zoom biedt veel meer bewegingsvrijheid dan de gemiddelde smartphonecamera en lijkt dus in dat opzicht meer aan bij een compactcamera. Alleen krijg je op de S4 Zoom heel wat meer mogelijkheden om je foto's reeds op het toestel te bewerken, dankzij de talloze apps die beschikbaar zijn op het Androidplatform.
Opgelet: zie dat je vingers (vooral duimen) niet rusten op het aanraakscherm, anders zou je wel op dingen kunnen drukken waarvan het niet de bedoeling was ;-)

Conclusie:
Als Apple liefhebber, stond ik in het begin zeer sceptisch tegenover android in het algemeen.. Maar dit toestel heeft misschien mijn mening wel doen herzien.
Ook al zijn er sowieso wat minpuntjes, moet ik toegeven dat dit toestel heel performant is en ideaal voor iemand die graag altijd een camera op zak heeft en tevens fan is van zijn smartphone! Dit toestel is echt uniek en daarom zijn in mijn ogen die minpunten er gemakkelijk bij te nemen..

Heb jij ook een Samsung Galaxy S4 Zoom Wit?

Veel beter review dan de vorige ! ;-)