Highpoint Rocket 640L Review

AmigaWolf 31 oktober 2013, 2.234 views

Highpoint Rocket 640L

Pluspunten

• Hij is Snel.
  • Prijs.
  • Makkelijk te installeren, je hoeft niks te doen.
  • Je krijgt er 4 Sata kabels bij.
  • En een bracket voor een kleine kast.

Minpunten

• Ik lees dat hij in Raid 0 minder snel is dan een goede onboard Sata 3contoller.

Drivers en ondersteuning Score: 5
Zo heb al mijn moedboard sinds 30-03-2010 (ruim 3 jaar) en dacht dat ik maar is een Hardeschijfcontroller kon gaan kopen, omdat de Sata 3 Controller Marvell 88SE9128 op mijn MB een ASRock X58 Extreme3 een beetje te traag vond, daar haalde ik maar +/- 400MB/s Max, en mijn Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB hoort met gemak 500MB/s te hallen.

Dus heb ik een lange tijd op het internet gezocht ,en dacht eerst aan de LSI MegaRAID SAS 9211-4i maar dan ben je 150,- (zonder verzendkosten) kwijt, en dat vind ik toch een hoop geld voor een Hardeschijfcontroller, dus heb ik nog een langere tijd verder gekeken, en vond ik de Highpoint Rocket 640L, die aardige goede scores (reviews) krijgt.

Deze kaart heeft ook een Marvell chip de Marvell 88SE9230, deze haalt wel het Max uit een (mijn) SSD kaart.

Zo ik heb de kaart in de computer gedaan in een PCI Express 2.0 x16 slot, en maakte de Sata kabel los van mijn MB, en plugde ik de kabel in mijn Highpoint Rocket 640L en deed mijn computer aan, en zonder iets te hoeven doen in BIOS booten Windows 7 netjes op, en installeerde de drivers automatisch zonder dat ik wat hoefde te doen, wel vreemd is als ik de drivers probeer te installeren vanaf de CD dat hij zegt: No device has been found, erg vreemd aangezien hij in mijn computer zit en het doet, maar goed.

AHCI doet het, en ook Trim doet het, dat is ook allemaal automatisch gegaan zonder dat ik wat hoefde te doen.

Nou meteen met een Stopwatch gekeken hoelang het duurt tot hij in Windows 7 is als ik de Power button in druk:

Van de knop tot dat Windows 7 begint te booten duurde 38 seconden, +/- [b/]10 seconden[/b] langer dan zonder deze kaart.

En vanaf dat Windows 7 begint te booten tot hij in Windows 7 zit duurde 13 seconden.

Bij elkaar 51 Seconden.

Heb ook even gekeken hoe snel 3DMark (2013 versie) opstartte, en dat was maar 3 seconden, erg snel.

Zo nu even wat benchmarks.

Eerst met ATTO Disk Benchmark v2.47 getest:

En toen met CrystalDiskMark getest:

En toen nog met AS SSD getest:

Nou ik kan zeggen dat deze kaart wat me maar 57,57 gekost heeft het goed doet, Windows 7 zelf boot lekker snel, maar 13 Seconden, en alles doet het lekker snel.

Vergeet niet dat hij in een PCI Express 2.0 moet geprikt worden, anders krijg je niet het Max uit je kaart.

Ik kan mensen die een oudere MB hebben zo als een X58 of ouder deze kaart zeker aanraden.

Heb jij ook een Highpoint Rocket 640L?

Wat leet dit irritant zeg, met zoveel stukken in bold en meerdere keren de naam van het product voluit geschreven. Komt echt heel erg over als een verkooppraatje zo. En als ik het goed lees, duurt het opstarten met deze kaart langer dan zonder kaart?
ik heb het in bold en meerdere keren de naam van het product voluit geschreven omdat ik het zo duidelijker vond, en heeft niks met een verkooppraatje te maken.

En ja het opstarten duurt altijd langer met Hardeschijfcontrollers, dat is normaal, je koopt er een als je moederbord Sata controller in Windows langzamer is.

En dat is mijn moederbord Sata controller duidelijk.

Heb ook even nog wat aanpassingen gemaakt aan mijn review.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 31 oktober 2013 01:11]