Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G2 16GB Zwart Review

Jeuwst 30 oktober 2013, 1.969 views

LG G2 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Snelle chipset
  • Goede community

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Camera met weinig licht
  • Software LG

Dit wordt mijn eerste review bij Tweakers.net. Ik heb er voor gekozen om meteen een uitgebreide review te schrijven, nu ik graag iets terug wil doen voor de community waar ik al jaren van leer. De review zoals ik deze wil beschrijven zal afwijken van de gemiddelde review. Ik kies ervoor om binnen deze review op andere punten aandacht te geven dan de meeste Tweakers doen.Zo wil ik ook aandacht bieden aan de custom rom community in plaats van aan benchmarks. Inmiddels is namelijk al meerdere malen bewezen dat benchmarks een vertekend beeld geven.

Ik zal binnen deze review aandacht besteden aan de volgende punten:
  • Scherm
  • Snelheid
  • Bouwkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Camera
  • Community
  • Extra's
Tot slot wil ik bij voorbaat al opmerken dat hoewel ik erg ge´nteresseerd ben in alles wat met techniek te maken heeft, het niet mijn dagelijkse bezigheid is. Mijn review kan dan ook hier en daar enige diepgang missen die enkele Tweakers graag zouden willen zien. Voor deze diepgang verwijs ik dan ook graag naar de volgende reviews:

~[nog toe te voegen]

Scherm
LG heeft bij het ontwikkelen van de G2 ervoor gekozen om een 5,2 inch 1080p True HD-IPS scherm in te bouwen. Dit heeft tot gevolg dat het scherm een PPI van 424 heeft. Ik kom zelf van een Galaxy SIII af en dit scherm is dan ook naar mijn mening een stuk mooier. Waar ik bij de SIII de pixels nog kon onderscheiden, is dit bij de G2 niet meer mogelijk. Ook de kleurweergave van het scherm is erg mooi. Het contrast en de kleurweergave zijn naar mijn mening bijna perfect. De kritiek die Tweakers heeft op de 'slechte' kijkhoeken deel ik dan ook niet.

Snelheid
De LG G2 bevat een Snapdragon 800 chipset, welke nog maar in enkele andere toestellen te vinden is, en (niet onbelangrijk) ook verwacht wordt in de Nexus 5. Het is een van de nieuwste chipsets en dit is ook te merken ook. Het toestel heeft geen enkele moeite met het draaien van de apps of games. Het is dan ook een verademing om met dit toestel te werken, na de inmiddels wat verouderde SIII. Tevens bevat de G2 2gb ram geheugen. Dit houdt in dat het toestel meer apps in het geheugen kan bewaren waardoor het multitasken weer een stuk sneller wordt.

Overigens is het wel van belang om te melden dat hoewel het toestel ontzettend snel is, LG haar software nog wel dient te verbeteren. Met name in de launcher merk ik zelf dat de software hier toch nog wel eens hapert. Dit is eenvoudig op te lossen door een andere launcher erop te zetten, een custom rom te installeren of te wachten op een update van LG.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van LG is voldoende, maar voelt niet echt premium aan. Het toestel is geheel van kunststof wat vaak tot kritiek leidt bij gebruikers. Ik zelf ervaar het gebruik van kunststof niet slecht. Het vangt klappen relatief goed op en zorgt ervoor dat het toestel lekker licht blijft. Toch heeft LG mijns inziens niet voor de beste materialen, danwel de beste bouwkwaliteit gekozen. De voorkant van de LG G2 is mooi, strak en zwart. Er zitten in het geheel geen knoppen op, wat zorgt voor een nette uitstraling. In het midden onderin hebben zij het merkteken nog geplaatst. Dit merkteken misstaat niet, maar had mijns inziens ook weg gelaten mogen worden. De achterkant is van een glimmend kunststof gemaakt en sluit bij mij niet helemaal netjes aan. Wanneer ik in het midden (net onder de knoppen) druk merk ik dat er losse ruimte zit en dat het toestel meegeeft en zelfs een klein beetje kraakt. Dit is erg jammer en had ook voorkomen kunnen worden. Zo las ik op het Tweakers-forum dat een aantal gebruiker het klepje achter heeft verwijderd en er een papiertje tussen heeft geschoven. Het vorenstaande heeft er echter wel toe geleid dat de bouwkwaliteit van mij slechts een voldoende krijgt.

Gebruiksgemak
Het volgende punt binnen mijn review is het gebruiksgemak. Voor het onderdeel van gebruiksgemak zal ik niet android in het geheel beschrijven, maar slechts enkele afwijkende softwarematige veranderingen van LG, de plaatsing van de fysieke knoppen en het werken met softwarematige knoppen.

De software van LG wijkt niet heel erg veel af van standaard android. Als je het mij vraagt hebben ze voorzichtig eens gekeken bij de aanpassingen die Samsung maakt in haar Touchwiz en hebben ze hier hun eigen draai aan gegeven. Het voor het eerst inloggen werkt gemakkelijk en binnen de kortste tijd kun je vrij gebruik maken van je toestel. De software van LG kan, zoals eerder al beschreven, wel nog enkele optimalisaties gebruiken. Zo werkt het niet altijd even snel en zijn haperingen toch nog wel aan de orde van de dag. Daar staat echter wel tegenover dat LG een soort van Theme Manager heeft ingebouwd, zodat gebruikers hun toestel makkelijk nog enigszins kunnen aanpassen. Dit is uiteraard een welkome toevoeging, waar veel andere fabrikanten niet aan mee werken. Het aanbod voor deze thema's lijkt op dit moment nog redelijk beperkt, maar hier kan uiteraard wel nog veel verandering in komen.

De plaatsing van de fysieke knoppen is een grote wijziging ten aanzien van conventionele telefoontoestellen. De knoppen zijn bij de G2 aan de achterkant onder de camera geplaatst. Dit is met name in het begin wel een grote omschakeling. Ik was vaak aan het zoeken waar ze zaten en moest het toestel ook echt met twee handen bedienen. Dit viel mij dan in het begin ook tegen. Echter, ik ben ondertussen twee weken verder en merk dat ik het ondertussen helemaal gewend ben en zelf fijn begin te vinden. Ik heb nu niet meer het probleem dat wanneer ik het geluid o.i.d. harder wil zetten dat het toestel bijna uit mijn hand glipt. Ik vind het dus een welkome verandering.

Tot slot wil ik nog aandacht besteden aan de softwarematige knoppen op het scherm. Ook dit is nieuw voor mij omdat behalve de nexus-toestellen en enkele experia's geloof ik, nog niet veel toestellen hierover beschikken. Ook dit gedeelte is even wennen. Met name de ' home' toets was ik in het begin nog meerdere malen aan het zoeken. Ik merk echter dat ik ondertussen ook hieraan begin te wennen en ook dit ga waarderen. Iedere toets kan namelijk makkelijk 'zichtbaar' van functie verwisselen. Daarnaast heb je, wanneer je een filmpje kijkt bijvoorbeeld, wel beschikking over het gehele beeld, waardoor je een net wat grote beeld krijgt.

Camera
De G2 beschikt over een 13mp camera. Dit is in de lijn van de meeste uitgebrachte high end toestellen van de laatste tijd. Hoewel ik op de hoogte ben van het feit dat megapixels niet alles zeggen, is het toch van belang dit te benoemen. De foto's die het toestel maakt zijn erg mooi. Met name in daglicht zien de foto's er uitermate mooi uit. In het donker echter merk ik toch dat er al snel veel ruis op de camera komt. Hierbij wil ik wel vermelden dat ik ondertussen op internet ook kwalitatief goede foto's heb gezien die gemaakt zijn met de LG G2. Video's zijn ook van een prima kwaliteit, hier heb ik echter niet veel ervaring of verstand over, dus kan hier helaas niet veel zinnigs over melden. De camera software die LG heeft uitgebracht is erg uitgebreid en ook een echte toevoeging. Zo kun je zelf het beeld goed scherpstellen en hebben ze nog allerlei modussen op de camera geplaatst, waardoor je net wat creatiever lijkt dan dat je eigenlijk bent. Ik zal proberen op een later moment alsnog foto's erbij te plaatsen. Hier ben ik op dit moment niet toe in de gelegenheid.

Community
Nu komen we aan bij het gedeelte dat wellicht het belangrijkste is voor de meeste Tweakers, de community. Naar mij mening is de community van de G2 nu op stoom aan het komen. De laatste dagen zijn er ontzettend veel roms ontstaan die zijn gebaseerd om CM 10.2. Zo is er dus Cyanogenmod, Paranoid Android, AOKP en wordt er al gewerkt aan een versie van MIUI.
Daarnaast zal de komende Nexus 5 naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd zijn op de G2, waardoor ook in de toekomst de G2 nog een goede community zal hebben. Op dit moment draai ik zelf CM en ik zeggen dat hij nu al ontzettend stabiel en snel draait. Ik heb nog geen enkele vastloper gehad en je merkt dat het een stuk sneller draait dan de stock rom. Ik ben hier dan ook ontzettend door verrast in positieve zin.

Extra's
Bij het toestel zitten standaard alleen oordopjes en de oplader. De oplader bestaat uit een losse stekker en een usb kabel. De oordopjes zijn oordopjes van LG zelf en hebben een platte kabel. Het geluidskwaliteit van deze oordopjes vind ik eerlijk gezegd matig. Het geluid klinkt naar mijn mening een beetje plat. Ik probeer hier nog wat aan te tweaken om te kijken of het aan de oordopjes ligt of toch meer aan de telefoon/software. Daarnaast heb ik, omdat ik een 'vroege' beslisser was, nog een geluidsdock bij gekregen. Deze geluidsdock die onder meer op Neckermann staat, is ter waarde van 199 euro. Dit geluid klinkt wel erg leuk en ook het verbinden hiermee ging erg makkelijk. Hier ben ik dus wel erg tevreden over.

Concluderend ben ik erg tevreden met mijn nieuwe toestel. De reden hiervoor is met name gelegen in het feit dat het scherm ontzettend mooi is en de snapdragon 800 erg goed zijn werk doet. Het toestel voelt snel en erg responsief aan. Daarnaast is ook de camera van een dermate goede kwaliteit dat het voor mijn dagelijkse foto's meer dan goed zijn werk doet. Ook de prijs voor het toestel is naar mijn mening erg concurrerend en de dockingstation is ook echt van toegevoegde waarde.

Toch heeft het toestel ook enkele minpuntjes. Zo is de bouwkwaliteit niet zoals je dat bij een high end toestel mag verwachten en is de software van LG zelf nog niet helemaal af.

Ik hoor graag wat jullie van de review vinden en kan alle tips goed gebruiken. Ik hoop de komende dagen nog enkele dingen aan te kunnen passen/verbeteren.

Heb jij ook een LG G2 16GB Zwart?

Klinkt als een leuk apparaat voor een custom ROM! :D

Ben je van die LG rotzooi af als het op interface-bouw aankomt.

Maar ik dacht dat de G2 juist een enorm goede bouwkwaliteit had, of mis ik nu wat?
Ik persoonlijk vindt de bouwkwaliteit van LG niet super. Zoals je in de review kan lezen ben ik niet supertechnisch. Met name de achterkant onder de knoppen voelt niet heel degelijk aan. Ook had ik bij mijn SIII een meer premium gevoel dan bij de LG, als dat je misschien een beter idee geeft.
Ik vind je review overzichtelijk en goed. Het is perfect voor iemand die al van Android af komt en overweegt naar de g2 te updaten. Ook de vermelding over de community is een welkomeen ooriginele aanvulling. Kort en krachtig, naar mijn mening precies hoe een review zou moeten zijn. Het enige wat sommige mensen misschien zullen missen is foto's en screenshots. Maar ik vind dat dat meestal niet veel toevoeging biedt en de review toch een stuk onoverzichtelijker maakt.

Veel plezier met je G2!
Allereerst wil ik zeggen dat je review prima is! Aangezien jij er CM op hebt draaien, heb ik wel een vraagje aan je: werkt de knock-on functie nog op de CM, omdat ik niet standaard in Android zit, maar echt een gimmick is van LG zelf?