Specificaties 26" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart Review

SpookyManus 17 januari 2009, 7.771 views

Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Al aan te schaffen voor minder dan 350 euro.
  • Mooi ruim beeld waardoor softwareontwikkeling en fotobewerking uitstekend gaat.
  • Rustig beeld
  • Eenvoudig menu: met 4 knoppen alles in te stellen

Minpunten

• de aansluitpunten voor DVI, HDMI en VGA D-SUB zitten erg onhandig. Bij gebruik van andere kabels dan de meegeleverden is het erg prutsen om de kabel goed aan te sluiten. Hier mag meer aandacht voor zijn bij de fabrikant.
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • geluid uit interne speakers klinkt een beetje 'slapjes'

Mijn oude AGNeovo TFT monitor uit 2000 (destijds nog 2800 gulden ex BTW) was nodig aan vervanging toe. Al maanden keek ik de pricewatch en reviews af om een geschikte vervanger te vinden. Tenslotte is 1280 bij 1024 niet ideaal voor een software ontwikkelaar. Ook voor fotografie cq beeldbewerking was 1900*1200 dan ook een welkome verandering. Hedenochtend 11 oktober heb ik de monitor aangeschaft. Ik kon niet wachten tot ik de doos thuis kon openen.

De oude 17 incher staat werkloos in een hoek, want met een 26inch scherm voor je neus is een 2e monitor overbodig. Ook mijn speakersetje kon van het bureau af. De 5watt speakers zijn voor mijn gebruik ruim voldoende. Ben geen Gamer. Meer een nieuwsjager, fotograaf en ontwikkelaar van webapplicaties. Of een gamer voldoende heeft aan 2 speakers 5 watt betwijfl ik ten zeerste, maar die zal zijn eigen HIFI set wel gebruiken ;).

De monitor zit heel netjes verpakt en is ook makkelijk uit de doos te tillen zonder zwrae inspanningen. Ook qua gewicht viel het allemaal reuze mee. Ik heb de DVI poort aangesloten op videokaart en monitor. De vormgeving is modern. Met 4knoppen bedien je alle features van het menu. Van geluid tot contrast en helderheid.

Het was een spannend moment toen pc en monitor aangingen en Windows Vista Ultimate 64 Bit echt joekelgroot op mijn netvlies binnenkwam. Ik was diep onder de indruk van de mooie kleuren. Op mijn oude monitor had ik wel eens last van vreemde kleuren. Had ik een lichte tint op mijn scherm gekozen, bleek de beige tint op andere monitoreneen bruinere kleur te hebben. Ook oranje en geel gaven vaak problemen. Op deze monitor meteen een aantal van mijn fotografische juweeltjes bekeken en ik moet zeggen dat de huidige kleuren (default instelling!) al fantastich zijn.
De vreemde kleuren zijn nu voltooid verleden tijd alhoewel ik in de komende week wel een kleurenprofiel laat aanmaken door een kennis van me.

Bij gebruik van Visual Studio of Eclipse kun je nu heel goed de schermverdeling gebruken. Links componenten, rechts properties en project overzicht en daartussen alle ruimte om het volledige webscherm te bekijken dat ik voor de klant ontwikkel. Dit formaat (1920*1200) was hetgeen ik zocht en ben tevreden met de mogelijkheden.

_______________ added 17-1-2009_______________________

Nu ik de montior enkele maanden gebruik, heb ik ook een ander beeld van deze monitor.
Ik ben nog steeds tevreden. Heb mooi overzicht in de programma's die ik gebruik.
Toen ik hem kocht gebruikte ik nog mijn vorige pc. Nu is hij op mijn nieuwe pc aangesloten (Gigabyte EP45-ds3r, 8GB gehuegen, 1TB schijf ATI 3650 1GB videokaart dual DVI) en i ervaar het beeld als rustig voor de ogen. Door de 2ms reactietijd heb je geen last van vertragingen. Niet op het web, niet bij het kijken van films. In neem aan dat gamers ook prima uit de voeten kunnen met dit scherm.

Ik gebruik de interne geluidspeakers en die klinken wel aardig maar zoals te verwachten niet super. De kwaliteit is voor mijn niet onoverkomenlijk, maar zal voor elk individu anders zijn.

Voor zijn geld vind ik het een uitstekende monitor.

Featureset van de monitor:
Paneel TN
Beelddiagonaal 26" (66 cm)
Zichtbaar formaat (H x B) 343.8 x 550.1 mm
Reactietijd 2 ms
Contrast 4000 : 1 ACR
Helderheid 300 cd/mē typisch
Inkijkhoek horizontaal/verticaal: 170°/150°; rechts/links: 85°/85°; omhoog/omlaag: 80°/70°
Aantal kleuren 16.7 miljoen
Dot pitch (vert. x hor.) 0.2865 x 0.2865 mm
Optimale resolutie 1920 x 1200 (2.3 megapixel)
Horizontale frequentie 31 - 80 KHz
Verticale frequentie 56 - 75 Hz
Analoge signaal ingang D-Sub
Digitale signaalingangen DVI-D, HDMI
Synchronisatie Separate Sync
Plug & Play VESA DDC 1/2B™
Luidsprekers 2 x 5 W (Stereo)
Veiligheid CE, TUV/Baurt, VCCI-B, FCC
Kantel hoek 20° omhoog
Grootte (B x H x D) 597.5 x 460.5 x 238 mm
Gewicht 8.3 kg
Beeldverhouding 16 : 10

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart?

Hoe zou deze vergelijken met de iets duurdere samsung ?

Eindelijk een review, deze lijkt niet veel verkocht te worden vergeleken met de 26 inch samsung.
Ik zou zeggen, proeer het uit en zie het zelf :-)

Ik heb deze monitor ook en zelf zie ik GEEN negatief punt behalve dan dat hij maar net op mijn bureau past maar dat ligt aan mijn bureau :-D

EN Iiyama is gespecialiseerd in Schermen en Samsung doet van alles.
Ik heb ook de revieuws van de Samsung gezien en daar schijnt het wel zo te zijn dat je snel lsat kan hebben van dode pixels.

Ik zou Iiyama nemen, prijs is beter dan Samsung en de specs meestal ook.
Ik vond het fijn om te lezen maar een beetje kort.Raar dat je als software ontwikellaar gaat voor een tn panel.Mij is gezegt dat tn kwa kleuren nt zo goed zijn.Geef is wat meer detals,specs en ervaringen met bv programmas.Test ook eens een game als het kan. En vergeet vooral geen foto er bij te zetten.Voor de rest leuk leesvoer maar vind het wat te kort.
ik raad je aan om met wat tussenkopjes te werken, maakt het lezen wat makkelijker :Y)

verder wel een leuk revieuwtje, maar zoals hier boven gezegd een beetje aan de korte kant helaas! maar leest wel lekker weg imho!

laat zeker wat plaatjes zien!! misschien ook verschil tussen je oude en je nieuwe scherm? (met een foto dan wel zodat we goed het verschil kunnen zien :) )

keep up the good work!
Kloppen de specs op Tweakers.net dat deze monitor ook een pivot functie heeft?
Op de iiyama site kan ik hier niks over vinden
Deze monitor heeft GEEN Pivot functie. De 24 inch versie heeft dat wel.

Ik zal de review verder uitbreiden als ik de monitor een maandje in gebruik heb. Ik krijg komende week een nieuwe pc en die combinatie zal ik dan in de review opnemen.
Kun je via een hardware knop wisselen van DVI naar HDMI input?
Ten eerste mijn complimenten voor deze review. Ik overweeg ook de aanschaf van deze monitor. Ik wil graag weten of deze monitor 1:1 pixelmapping heeft, zodat ik er een HD-TV decoder op kan aansluiten zonder dat het beeld uitgerekt wordt. Weet iemand hier iets over?
@III-SKillz:
Je hebt 5 knoppen om je monitor te besturen. Eentje voor aan en uit. en 4 anderen om door menu's heen te lopen. Als je alleen knop 2 kiest (selectie knop) switch je tussen de deiverse aansluitmogelijkheden VGA->HDMI->DVI->VGA.....