Synology DiskStation DS414 Review

willyfreak 30 oktober 2013, laatste update op 3 november 2013, 16.109 views

Synology DiskStation DS414

Pluspunten

• Snelle montage
  • Sterke software (DSM)
  • Standaard al ruime aanbod van packages
  • Grote community
  • Gebruiksgemak
  • Snelheid
  • geluidsproductie
  • stabiel

Minpunten

• Relatief duur tegen over zelfbouw
  • Hardware voelt goedkoop aan
  • USB 2.0 aan voorzijde in plaats van USB 3.0

Kwaliteit voeding Score: 5
Een dikke week geleden de Synology DS414 opgehaald en dacht dat het wel eens tijd werd voor een review! (probeer deze in de loop van de tijd steeds verder uit te bereiden).

Ik zal niet diep ingaan op de netwerkprestaties omdat deze gegevens direct van de Synology site af te halen zijn.

Waarom een NAS?
Ik ben wat energiebewuster geworden waardoor ik mijn stroomverbruik graag wilde verminderen, aangezien mijn PC 24/7 aan stond met een verbruik van gemiddeld 130watt dacht ik dat dit stukken beter kon.

Mijn PC stond vooral aan voor het up en downloaden van torrents. ik zocht hiervoor dus een alternatief dat een stuk minder stroom zou verbruiken.

Ik was al enige tijd aan het kijken voor een NAS, waarbij ik erg zat te twijfelen tussen zelfbouw en een kant en klare NAS. Het voordeel van zelfbouw is dat je voor het zelfde geld veel meer hardware voor je geld krijgt dan een kant en klare NAS. Maar de software van een zelfbouw kan niet tippen aan een kant en klare nas (vooral Synology, Qnap, Thesus enz.).

Uiteindelijk voor een Synology DS414 gekozen omdat ik het gebruikersgemak toch bovenin liet staan en gepaard met betrouwbaarheid leek me dit een goede keuze om iets meer geld uit te geven. Ook blijven de Synology's redelijk waardevast wat voor mij ook een positief punt was.

Performance

- Sickbeard
- Couchpatato
- VPNserver
- Backup

RAM zit momenteel op 18% en CPU doet ilde nog steeds niets, kopiŽren van grote bestanden trekt het netwerk gemiddeld tot 90+% dicht. Kleinere bestanden (foto's, documenten, enz.) dan zakt de performance wel ver terug.

Helaas kan ik weinig vertellen over de max. downloadsnelheden van de NAS, ik heb een 60Mbit internet verbinding waarbij mijn NAS ongeveer 40% belast wordt tijdens het downloaden (Bij torrents), nieuwsgroep account heb ik maar tot 20Mbit dus dat is een eitje voor de NAS.

Energie verbruik
Stroomverbruik is gemiddeld 27watt Idle, zodra er bestanden gekopieerd worden en gedownload (60Mbit) dan stijgt het verbruik naar gemiddeld 33 watt. (getest met 2x 3,5inch schijven en 1x 2,5")

Mijn idee was om 1 schijf continue actief te houden voor het downloaden en waar de packages op geÔnstalleerd stonden (de 2,5" schijf). De overige 2 schijven zouden voor data gebruikt worden welke dan in "hibernation" konden gaan als deze niet gebruikt werden.

Helaas is dit niet mogelijk, pas als alle schijven niet actief zijn gaan de schijven in hibernation. Met deze vraag ben ik ook naar Synology geweest en of dit eventueel in de toekomst wel ondersteund zou worden, het volgende antwoord kreeg ik terug:

Hi ,

Thank you for the mail.

DSM system is installed on each disks and it is software RAID.

Unfortunately there is no announced plan to support this feature at the moment. However, I have passed this message to our developers and product management group. They will have more research on such feature. Hopefully we will be able to support this feature in our future DSM releases.

If you run into issue or have ideas on suggestions, please feel free to contact Synology support again.

Best Regard,

Software
De software is erg uitgebreid en kan door de grote community helemaal naar je eigen wensen gezet worden.

Ik heb nu Synobox (dropbox) op de synology draaien, dit is ideaal om NZB's en Torrents te downloaden. Ik zet mijn torrents en NZB's in een map op mijn dropbox waar mijn synology kijkt naar bestanden om te downloaden. Transmission kijkt of er in de gegeven map Torrents zijn om te starten en NZBget kijkt of er NZB's in staan. Ik kan dus overal waar ik mijn dropbox heb (op het werk, school, telefoon) bestanden automatisch starten met downloaden.

Met de meegeleverde Backus software wordt er automatisch wekelijk een backup gemaakt van mijn Raid1 die ik mijn PC zit (foto's en administratie).

Ik draai geen Raid op de NAS, er zitten 2x 3TB schijven en een 1TB 2,5" disk. de NAS is puur voor data en back-up.

Op de NAS zit ook een firewall, echter staat deze standaard ingesteld om alles door te laten, pas als er een deny rule is wordt er iets geblockt, dit had voor mij andersom gemogen, omdat nu standaard alles open staat.

Hardware
Toen ik de NAS uitpakte viel het op hoe licht de NAS eigenlijk wel niet was (volgens specificaties 2KG). Ook door het gebruik van plastic voelt de NAS "goedkoop" aan.

Daarbij genomen dat de je voor het zelfde geld vele betere hardware kan krijgen (zelfbouw) valt de hardware toch tegen. Dit is iets wat je eigenlijk van te voren al weet bij de aankoop, je koopt dit soort NAS systemen voor de software en daar betaal je voor.

Verder is gebruiksgemak van het apparaat goed, 3,5" schijven kun je er in klikken (zonder schroeven te gebruiken). voor mijn 2,5" schijf zaten er schroefjes meegeleverd bij de NAS en was ook gemakkelijk te monteren.

Er zitten 2 grote fans (92mm) gemonteerd welke temperatuur afhankelijk reageren. Hierdoor is de geluidsproductie minimaal. Ik heb de NAS in mijn tv meubel staan en de NAS is niet hoorbaar zelfs niet als er verder geen achtergrondgeluiden zijn.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS414?

Hey willyfreak, leuk dat je van de nas een review hebt geschreven.

Ik snap alleen jouw zin "Maar de software van een kant en klare NAS (vooral Synology, Qnap, Thesus enz.) kan niet tippen aan zelfbouw." niet helemaal. In de context gezien zou ik zeggen dat je het andersom bedoeld, dat de software van een zelfbouw ondergeschikt is aan die van een kant en klare nas.

Voor de rest, leuke review.
klopt je hebt gelijk, heb t aangepast ;-)!
Kent deze nas ook een systeem slaapstand zoals de 413 ??

Energieverbruik 413
35.62W (Toegang)
13.09W (HDD slaapstand)
3.37W (Systeem slaapstand
Het systeem kan inderdaad in slaapstand.

Momenteel heb ik verschillende packages draaien die de synology continue aan laten staan (transmission, synobox, NZBGet).

Je zou hiervoor wel een time schedule aan kunnen maken dat die bijvoorbeeld snachts volledig uitschakelt.

Momenteel ben ik aan het uitzoeken of ik mijn 3,5" schijven in slaapstand kan krijgen zodat alleen de 2,5" actief blijft (dit is ook de download schijf). Daarbij staat DSM en alle packages op de 2,5" schijf geÔnstalleerd.

Hiermee zou ik dan alsnog stroom kunnen besparen terwijl de NAS altijd aan staat. Mocht ik hier meer informatie over hebben zal ik dit toevoegen.

[Reactie gewijzigd door willyfreak op 1 november 2013 10:47]

Dat soort zaken willen we juist lezen! Je geeft aan de Nas voornamelijk gekocht te hebben om wat zuiniger door het leven te gaan. Voorheen een pc van 130watt nu een nas van 33watt. Voordat je die 400 euro aan investering eruit hebt ben je bejaard:)
Ik zit er zelf ook aan te denken maar meer omdat ik snelheid, gebruiksgemak en vooral ruimte nodig heb:) Mijn vriendin moet er ook mee overweg kunnen en dan is een synology wel erg fijn. Als ik dan toch zo'n ding ga kopen wil ik natuurlijk ook wel iets gaan besparen op de energierekening dus ben erg benieuwd wat voor mooie oplossingen je nog meer kunt aanzetten om energie te besparen. Hoe lang duurt het bv voordat de data benaderbaar is als je me via het netwerk uit standby trekt?
Het is mogelijk om de schijven in hibernation te laten gaan en de NAS eventueel volledig in deep-sleep mode te zetten.

Echter omdat die van mij continue staat te uploaden via torrents zal deze nooit in de "deep-sleep" mode springen.

Ik ben nu aan het onderzoeken of ik ervoor kan zorgen dat mijn data schijven in hibernation gaan en alleen mijn 2,5" disk actief blijft omdat daar alles op geinstalleerd is (DSM, transmission, NZBget, en tevens de download locatie).

Echter lijkt het er nu op, met de informatie die ik gevonden heb, dat alleen of alle schijven uitschakelen of geen schijven uitschakelen. Helaas kan dit dus niet per schijf geregeld worden (ondanks dat het losse volumes zijn).

/edit:
Uit dit topic blijkt ook dat schijven los van elkaar niet uit kunnen geschakeld worden:

Ik heb een ticket/vraag aangemaakt bij synology of dit nog wel mogelijk wordt. Scheelt niet alleen stroom maar ook levensduur van de schijven!

[Reactie gewijzigd door willyfreak op 1 november 2013 10:48]

> Voorheen een pc van 130watt nu een nas van 33watt. Voordat je die 400 euro aan investering eruit hebt ben je bejaard:)

Ik mag hopen van niet ;) Besparing ca. 100 Watt, ofwel 0,1 KWatt x 24 uur x 365 dagen = 876 KWh. Tegen een tarief van § 0,21 per KWh is dat ca. § 184 euro. Oftewel je hebt je investering er in ongeveer 2 jaar uit. Hopelijk ben je over 2 jaar nog niet bejaard!
Mooie berekening:) 2 jaar valt inderdaad mee...maar:

Ik ben 2 maanden geleden 30 geworden....de avond daarvoor heb ik nog lekker gesport, een pilsje of 10 gedronken zonder rare dingen te doen, en kon ik mijn plas nog ophouden. Tegenwoordig (anderhalve maand later) zijn mijn knieťn versleten (wat trouwens geen grapje is:) ), ben ik bezopen na 1 advocaatje, en loop ik rond (kleine stukje tenminste) in een luier...geloof me...het kan hard gaan:)

Even zonder gekkigheid....2 jaar is best netjes! Gezien mijn htpc tegenwoordig ook overuren maakt (24/7) toch ook maar es goed rond gaan zoeken. Ben ik ook van het opslagprobleem af voorlopig.
Klinkt alsof je een behoorlijk ongeluk gehad hebt... ;( beterschap!
enkel mijn 30ste verjaardag:) lol. En mijn knieŽn zijn al langer aan het kloten maar sinds ik 30 ben gaat dat extra hard achteruit:)
Btw zwaar off-topic...ben benieuwd naar de reactie van de reviewer over de standby mogelijkheden:)

[Reactie gewijzigd door lj_tree op 1 november 2013 10:13]

Uiteraard staat mijn PC nog wel regelmatig aan, het is niet dat deze "vervangen" is.
Maar ik zal gemiddeld genomen wel 21 a 22 uur per dag mijn PC meer uit hebben staan dan voorheen.

Dus bij een dikke 3 jaar heb ik inderdaad een mooie NAS thuis staan die het werk overgenomen heeft van mijn PC en daarna nog geld gaat bespraken ook!
Vergeet niet nu de overbodige harddisks uit de PC te halen; scheelt een hoop in het energieverbruik!

[...]

... kopiŽren van grote bestanden trekt het netwerk gemiddeld tot 90+% dicht. Kleinere bestanden (foto's, documenten, enz.) dan zakt de performance wel ver terug.
Dit zijn nou juist dingen die ik niet van de fabrikant zou willen lezen maar gewoon van alledaagse gebruikers. Dus als je hier nog wat getalletjes van hebt dan maak je mij (en vast nog veel meer mensen) blij.

Wat ik dan ook nog wel zou willen weten is welke RAID-config je hebt voor je 2 3TB-schijven. Je zegt dat je geen RAID gebruikt maar heb je dan een stapel losse volumes? Worden de schijven ook niet gemirrord of iets dergelijks? (riskant!) En gebruik je de dubbele netwerkkaart ook of heb je je NAS op 1 netwerkaansluiting aangesloten?
Ik zal binnenkort de review updaten met wat prestatie gegevens.

Ik draai inderdaad geen raid, in mijn werk pc heb ik een mirror draaien van 2 schijven met mijn administratie + persoonlijke documenten. Deze worden automatisch gebackupped naar de NAS, waardoor ik van mijn belangrijkste data dus een raid en backup contineu heb.

De rest van de data op de nas is allemaal vervangbaar.
Ok. Nice! :D Ik ben erg benieuwd.
Bedankt voor je review. Mede hierdoor zelf ook tot aanschaf over gegaan en afscheid genomen van de DS209. Eerste indrukken zijn prima. Raid 5 ingezet voor 4 x 3TB WD Red schijven. De controle duurde ong. 2 dagen. De bediening is vanouds. Kijkend naar de DS209 zou ik niet kunnen bevestigen dat de hardware goedkoop aanvoelt, voel daarin weinig verschil. De montage van de schijven is wel stukken beter geworden en vooral het geluidsniveau heeft me aangenaam verrast. Deze DS414 staat gewoon in de huiskamer waar de 209 nogal wat lawaai produceerde, zelfs na een modificatie aan de ophanging van de fan.

[Reactie gewijzigd door e.looijenga op 3 december 2013 10:33]

Ik kan deze Firefox-addon aanraden voor Transmission: https://addons.mozilla.or...ddon/add-to-transmission/

Dan kun je vanuit Firefox rechtermuisklik op een torrent en dan 'add to transmission'. Je kan ook instellen dat ie magnet-links meteen naar Transmission doorstuurt.
Ik heb zelf een ds412+ met allerlei packages erop ( sabnzbd/couchpatato/sickbeard etc) en daarbij een 64 GB usb stick aangesloten. Hierop kun je de logfiles van die programma laten schrijven, en kun je als tussenstap daar je downloads op zetten ( downloaden repareren en uitpakken ). Eindstation van je downloads is natuurlijk op je schijven. Met deze opstelling gaan je schijven wel in slaapstand. Je zult je wel even moeten inlezen op internet :) of nog beter ... op de tweakers site zelf......
Ik draai ook nog een torrent client (transmission) welke continue de bestanden "leest" voor het uploaden.

Toch handige informatie die je gegeven hebt!