Samsung Galaxy S III 16GB Wit Review

platvoet 29 oktober 2013, 607 views

Samsung Galaxy S III 16GB Wit

Pluspunten

• ligt fijn in de hand
  • snel
  • lange accuduur (na aanpassing ROM)

Minpunten

• met standaard ROM erg traag na een bepaalde tijd (Touchwiz)
  • Camera is erg traag met het maken van een foto

Aangezien mijn vorige telefoon (een Galaxy SII) een jaar geleden de geest heeft gegeven (een barst in het scherm na een val van mijn bedrand) was ik genoodzaakt opzoek te gaan naar een waardige vervanger voor mijn trouwe telefoon. Ik was opzoek naar een snelle telefoon, veel werkgeheugen, een snelle processor en een goed en stevig scherm. Hiermee kwam ik al snel uit bij de high-end telefoons. Over mijn budget hoefde ik mij gelukkig geen zorgen te maken.

Na veel telefoons te hebben vergeleken kwam ik uit bij een Galaxy SIII of een Galaxy Note 2. Hardware matig zit hier niet veel verschil aan, alleen is de Note 2 0,7 inch groter. Na de telefoon te hebben geprobeerd in een Telfort winkel wist ik het zeker. Het wordt een Galaxy SIII.

Na al mijn overwegingen heb ik nog snel mijn Galaxy SIII besteld, een witte wel te verstaan. aangezien ik hem graag voor een bruiloft binnen wou hebben. Ik heb na veel overwegen over de web shop gekozen voor Phoneshop Dit in verband met mogelijke garantie claims mocht de telefoon het begeven. Dit heeft plaats gevonden op de 21e van september (2012).

Na lang wachten (ongeveer een week) was hij er dan, mijn nieuwe telefoon. De verpakking is typisch Samsung: simpel, netjes en strak verpakt in een elegant doosje. Als men de doos opent is daar gelijk de telefoon met daaroverheen een klein stuk plastic om het scherm te beschermen tegen eventuele krassen die kunnen ontstaan tijdens het vervoeren van de telefoon. Hieronder zit een klein compartiment waar Samsung de documentatie van de telefoon plaatst, inclusief de oordoppen, vervangende kussentjes voor in het oor en de accu. Meer daar over in een later stadium. Op de achterkant staan de specificaties van de telefoon.

Na de telefoon te hebben uitgepakt was het het moment op de telefoon voor de eerste keer in te schakelen. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Wat bleek: in plaats van een normale sim kaart moest er een micro sim in geplaatst worden. Gelukkig was er op internet een knipblad te vinden om de sim kaart zelf te verknippen tot een micro sim. Met succes.
Na de accu te hebben geplaatst was het zover om voor de eerste keer op te starten. Na een mooie boot animatie te hebben gezien moest de telefoon ingesteld worden, back up terug plaatsen en dergelijke.
De telefoon is erg snel en voelt solide aan en de beeldkwaliteit is schitterend. echter merkte ik al na enkele weken dat de telefoon sterk vertraagd in simpele taken en niet meer zo rap aanvoelt als dat hij was met aankoop. na elke keren de telefoon te hebben terug gezet naar fabrieksinstellingen was ik er klaar mee. Maar hier later meer over.

Samsung levert bij de telefoon een setje oordoppen en daarbij een zakje met vervangende kussentjes voor de oortelefoon. De oordoppen beschikken over zeer goede geluidskwaliteit, echter is de bouwkwaliteit ronduit slecht te noemen. Na enkele maanden hebben de oordoppen het al begeven.

De telefoon bijna een jaar in mijn bezig te hebben gehad was het voor mij tijd om een stap verder te gaan met mijn telefoon, namelijk: de telefoon flashen. Dit houdt de eindgebruiker zichzelf toegang verschaft tot delen van de telefoon die eigenlijk niet beschikbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is de map “/root”. Hiermee kunnen in principe alle instellingen die Samsung heeft gemaakt ongedaan gemaakt worden of anders worden geconfigureerd. Voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om een terminal te gebruiken of de telefoon te voorzien van een andere ROM.
Voorstudie Omdat het rooten en flashen de nodige risico’s met zich meebrengt is het erg verstandig een eigen voorstudie te doen, “wat zijn de voor en nadelen van het rooten en flashen van je telefoon?”, “wat zijn de risico’s”, “heb ik nog garantie als ik mijn telefoon root?”. Dit zijn de vragen die men in het hoofd moet houden als er rooten en flashen wordt overwogen.
Ook moet er uiteraard bekeken worden hoe men de telefoon moet flashen. Gelukkig zijn er hiervoor enkele simpele handleidingen beschikbaar op de fora van XDA.

Na mijzelf te hebben ingelezen en mijn voorstudie had gedaan was ik klaar om mijn telefoon te rooten en te voorzien van een andere ROM.
via XDA Developers ben ik gekomen aan een tool genaamd Odin, een flash tool die men kan gebruiken om aanpassingen te doen aan de standaardsoftware die Samsung heeft ge´nstalleerd op de telefoon. Op XDA heb ik een installatie van CWM (Clock Work Mod) gevonden en ingeladen in mijn telefoon. Dit is een Custom Recovery die de standaard recovery overschrijft. Hiermee kan men .zip bestanden installeren op de telefoon, voorbeelden hiervan zijn uiteraard een andere ROM, maar ook alleen een custom boot scherm behoord tot de mogelijkheden.
Na het slagen van de flash opdracht start de telefoon op in CWM. Na het overwegen welke ROM mij het meest zou schikken ben ik gegaan voor Cyanogenmod. Dit is een voor de Galaxy SIII gereed gemaakte kale versie van Android. Met veel mogelijkheden tot aanpassen. Voorbeelden hiervan zijn de mogelijkheid om apps nep co÷rdinaten te geven waardoor de ontwikkelaar de locatie van de telefoon niet kunnen achterhalen.
Deze ROM heb ik 2 weken gebruikt, de snelheid was erg verbeterd vergeleken met de standaard software die Samsung levert, echter ontstonden er problemen met de drivers van de camera waardoor deze niet meer functioneerde. Dit bleek een veel voorkomend probleem te zijn bij deze versie voor mijn telefoon.

Na een aanbeveling van een klasgenoot van me ben ik uit gaan kijken naar UltimaROM, een compleet pakket met veel instellingen en opties. Na me eigen ingelezen te hebben op de vele opties die de ROM te bieden heeft heb ik de ROM ge´nstalleerd.
Ik heb een nieuwe kernel ge´nstalleerd (Googy’s kernel). Ook het modem is geflashed naar een nieuwe versie, hier zaten echter een aantal risico’s aan, zo kan het imei nummer corrupt worden en wordt hiermee de telefoon onbruikbaar om er mee te bellen.

kortom, een erg fijne telefoon voor nu een redelijk bedrag. veel aanpas mogelijkheden als je een klein beetje risico neemt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Wit?

He platvoet,

Aardige review, maar merk je nou dat de prestaties acheruit zijn gegaan in het afgelopen jaar?

Daarnaast heb ik het idee dat je wat kopjes in de tekst hebt staan, maar deze staan nu in dezelfde lijn als de alinea's. Daarnaast vond ik nog een taalfoutje: De telefoon bijna een jaar in mijn bezig, mag denk ik bezit zijn :)