Samsung HT-FS9200 Review

AxiMaxi 29 oktober 2013, 3.160 views

Samsung HT-FS9200

Pluspunten

• Geluid. Okay, het is hifi, geen analytisch studiogeluid, maar het klinkt echt heel behoorlijk. Op zolder heb ik KRK RP8 mk2's staan, die klinken beter, maar dat zijn dan ook 8" actieve studio monitoren. Toch komt Samsung in de buurt qua definitie en bereik.
  • Features. Media streamen, diverse schijven afspelen, FM radio, audio return, HDMI in, wifi en CD rippen naar USB-stick (192kbps MP3). Wat wil je nog meer?
  • Vormgeving. De reveiver is fraai vormgegeven in glanzend zwart en geborsteld RVS. Er zit een venstertje in waarachter je twee oranje verlichte kathodebuizen ziet. Dit is, naar ik begreep, vooral voor de sier want het zou om diodes gaan en geen transistoren, zodat het effect op de geluidskwaliteit niet noemenswaardig zou zijn. Geen idee, het is geinig en geeft het nét dat beetje meer ten opzichte van een gladde kast.
  • Bediening met iPad. Je kan de basisfuncties en nog wat zaken regelen vanaf een iPad met de juiste app. Bij de Samsung TV is dat wat verder doorgevoerd dan bij de speler/receiver, maar de koppeling met bijv. de muziek app van mijn Synology NAS is fantastisch. Je kan daarmee met een vertrouwde app je muziek spelen, waarbij het uitvoerapparaat de speler/receiver is. The future is now!

Minpunten

• Afstandsbediening. De AB is vrij groot en de navigatie zit zover onderaan, dat mijn duim bijkans verkrampt als ik veel zit te navigeren. Ook druk ik vaak verkeerd als ik op de tast werk, omdat er erg veel knopjes/functies op het oppervlakte verdeeld zijn. De vormgeving is weliswaar fraai, maar ik pak vaak de mini AB met touchpad van de TV erbij omdat het daarmee gewoon sneller gaat. Of ik pak de iPad.
  • De subwoofer is wat boemerig. Je kan gelukkig het niveau van de woofer en de speakers apart regelen, dus dat valt goeddeels op te lossen.
  • Storinkjes. Als je het metalen deel van de behuizing aanraakt, hoor je het af-en-toe een beetje knetteren op de speakers. Niet echt storend, want hoe vaak komt dat voor? Maar het gebeurt dus wel.

Geluidskwaliteit Score: 4
Al een hele tijd had ik een Philips VHS-videorecorder, een JVC DVD-speler en een draagbaar radiootje in de huiskamer staan, naast mijn Aristona beeldbuis (ja, zo'n diepe). Streamen was uitgesloten, geluid was bagger en deel geeneens met afstandbediening te bedienen.
Daar moest maar eens verandering in komen, dus ik ging op zoek naar iets wat kon streamen, blu-ray/dvd/cd en FM-radio kon afspelen en goed geluid had. En dat alles onder ¤ 1.000,- inclusief speakers.
Aanvankelijk gekeken naar losse componenten van Marantz, Denon, Onkyo, NAD en Harman Kardon, maar welke combinatie ik ook nam, er was niets onder de duizend euro wat alles kon.
Nu had ik me al voorgenomen om ook de televisie te vervangen en wel door een Samsung. Dus ik ben eens gaan neuzen door de home entertainment setjes van hetzelfde merk en dat bood mogelijkheden.
Er hoefde geen 9.2 surround te komen, 2.0 of 2.1 zou voldoende zijn. Daarmee viel de duurste set af en kwam de HT-FS9200 in beeld.
Dat bleek precies wat ik zocht, ook qua geluidskwaliteit, zo bleek in de winkel (Correct te Rotterdam).

Heb jij ook een Samsung HT-FS9200?