Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

WP_Pj 28 oktober 2013, 1.156 views

Nokia Lumia 920 Zwart

Pluspunten

• Camera
  • Design
  • Nokia Apps
  • Behuizing
  • Scherm

Minpunten

• Hitte op achterkant bij langer gebruik
  • Geen micro-SD

Na een aantal budgettelefoons (waaronder de ZTE Blade, Acer Liquid Glow en de Huawei Ascend W1) besloot ik om een high-end toestel aan te schaffen, en ik heb daarbij een aantal eisen gesteld:
  • Het toestel moet een goede camera hebben
  • Een goed scherm
  • Snel updates ontvangen
  • flinke featureset
  • WP OS
Toen belandde ik bij de L920 uit, en ik was bij voorbaat al verkocht

Waarom WP?
Dit is een bewuste keuze geweest na de Droid ramp en invasie. De ZTE en Acer presteerden waardeloos op elk gebied, de Acer zelfs met specs die Android makkelijk zou moeten draaien, en daarom ben ik er compleet op afgeknapt. Na de Huawei was ik al een beetje verkocht, want wat liep dat systeem goed en soepel, zelfs op minder geavanceerde hardware.

Het bereik
Dit is in tegenstelling tot andere reviews nogal aan de karige kant (als je soms hoort van enorm goed bereik overal en nergens). meestal is het middelmatig, zelfs op plaatsen waar ik nog nooit bereik had gehad, dus in dat opzicht wel goed, maar toch niet wat ik had verwacht

Scherm
Dit is een vergelijkbaar scherm als in de Huawei A W1, alleen is het beter, en met nog een compleet blik aan termen die Nokia gebruikt om aan te duiden hoe goed het scherm wel niet is, in werkelijkheid valt het wel mee. Het scherm is goed, begrijp me niet verkeerd, alleen van al die techniek merk je niet zoveel. Wel kan je goed zien dat het full-HD is, vooral als je er een mindere telefoon naast houdt

Accuduur
Totaal niet spetterend, zoals de officiele review al aangaf. Een dag, misschien anderhalf. Glimps en 'double-tap-to-wake' hebben zeker wel invloed, maar ik heb niet getest of dat het uitschakelen van deze features positieve invloed heeft op de accuduur, simpelweg omdat ze extreem handig zijn. Ik wijd hierover in gebruiksgemak nog een alinea aan.
Edit: na een aantal updates is de accuduur enorm verbeterd, waar mijn Lumia eerst mager de dag doorkwam, haalt hij nu makkelijk de 2 dagen

Gebruiksgemak
De L920 heeft een eigen beleving, vooral door de apps die Nokia zelf meeleverd, Zo zijn er ontzettend veel handige apps, die je kunt downloaden, of al standaard meegeleverd worden.
We hebben allemaal gehoord over de Nokia Camera, maar er zijn meer handige dingen (Cinemagraph, Creative Studio, Music, Trailers, Video trimmer, Here Maps, Here Drive, etc.) Het zou misschien handig zijn als Nokia Maps en Drive samen zou voegen, omdat ik mezelf erop betrap soms de verkeerde app te openen (ze hebben de Smart Cam en de Pro Cam al samengevoegd na de laatste update).
Helaas wordt het toestel tijdens zware processen extreem warm. Dit kan echt verbeterd worden, want het is niet fijn om het toestel dan vast te houden. Ik ervaar dit als een zeer negatief punt
Glimp
Deze handige feature is een live klok, die op de achtergrond draait, als het toestel in standby staat. Ook toont het scherm dan of de trilfunctie aanstaat (of geluid uit) en of het toestel laadt (handig als je gebruikt maakt van draadloos laden). Er zijn een aantal instellingen voor, waaronder een zwaaibeweging over het scherm, die glimp activeert, en je voor een 20-tal seconden de tijd etc. laat zien.
'Double-tap-to-wake'
Dit is een feature die we steeds vaker zien, en het is ongelofelijk handig als je het eenmaal gebruikt. Voor de accuduur heb ik het een paar uur uitgezet, maar ik tikte op het scherm, en kwam erachter dat de functie uitstond. Dat is best stom, en toch vervelend. Aangezien ik toch de hele dag doorkom met de telefoon, heb ik besloten om de functie aan te laten.

Design
Het design is echt Nokia, gebaseerd op de voorganger, de L900. Het is ook een echte baksteen, wat in sommige gevallen vervelend is. Ook is het toestel aardig zwaar, maar daar merk je eigenlijk niets van.

Bouwkwaliteit
Solide, maar er zijn toch wat plekjes die speling hebben, bij de speakers aan de onderkant bijvoorbeeld, dat is te verwachten, maar toch wel vervelend als je merkt dat je telefoon in te drukken blijkt. Over het algemeen is de telefoon heel sterk, en kan hij tegen een stootje.

Stabiliteit
Het WP OS is stabiel, en daar is alles mee gezegd. De L920 valt niet uit, en heeft geen problemen met het laden van apps of het homescreen, alles gaat eigenlijk vloeiend.

Camera
Dit is toch een paradepaardje van de L920. De 8,7 MP camera maakt zeer goede foto's, en videos. Vooral in low-light-conditions, zie de officiele review

Featureset
De apps die Nokia meeleverd zijn uitgebreid, en extreem goed. De oortjes zijn van redelijke kwaliteit. Het gaat echt vooral om de apps, die zijn echt super. Dat moest ook wel, want Nokia is tegenwoordig partner met Microsoft. Ik zou een heel verhaal kunnen weiden aan de apps, dat zal ik in de toekomst nog een keer doen, maar nu niet, om het beknopt te houden

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Ik ben sinds een maand ook eigenaar van een Lumia 920 en sta echt te kijken van jouw punten van kritiek. Mijn Lumia word namelijk alleen (een beetje) warm als ik een spelletje langere tijd speel, maar dit is normaal, lijkt mij. Bij intensief gebruik gaat mijn accu nog met gemak 10-12 uur mee. En mijn toestel voelt enorm solide aan, dus ben ik benieuwd wat jij bedoelt met speling in de behuizing -- bij mij is het echt nul komma nul namelijk.
Het is bekend dat er meerdere versies van de L920 zijn (stoffige ffc's etc.)
Mijn Lumia wordt na verloop van tijd half uur bezig, met een spelletje (zelfs sudoku) toch behoorlijk warm, en het voelt echt niet prettig aan. Het is vooral op de plaats waar je ook draadloos kan laden, andere plekken blijven redelijk 'koud'

Bij de luidsprekers aan de onderkant, is er bij mijn Lumia een milimeter speling, en als je hem daar vast hebt, is dat zeer hinderlijk helaas. Het is een klein puntje van kritiek, en het is storend als je er meer op gaat letten.

Mijn accu gaat ook wel aardig mee, maar toch moet ik er op letten, want hij kan bij een beetje gebruik snel leeglopen. Misschien veranderd dat nog in de loop van de levensduur
Ik zou dan toch kijken of je hem kan ruilen, want ik kan me goed voorstellen hoe vervelend dat is.
De L920 heeft een 8.7 mp camera en het scherm is niet Full hd.
Gelijk veranderd, bedankt voor de aantekening. Had verkeerde informatie gezien op een site, excuses
Geen probleem en fijn dat je het gelijk verandert hebt.