Huawei Ascend W1 Blauw Review

WP_Pj 28 oktober 2013, laatste update op 28 oktober 2013, 2.184 views

Huawei Ascend W1 Blauw

Pluspunten

• WP is snel en vloeiend
  • helder en afleesbaar scherm
  • degelijke telefoon
  • accuduur

Minpunten

• Geheugen

Voor een halfjaar heb ik de Huawei Ascend W1 gebruikt, daarna heb ik hem weer verkocht, voor een aantal redenen. Niet dat de Huawei niet beviel integendeel. Helaas zijn er verscheidene minpunten waardoor ik adviseer om toch een Nokia Lumia 520 aan te schaffen, in plaats van deze Huawei

De unboxing
Is natuurlijk niet spectaculair, alles wat je mag verwachten is aanwezig. Het is geen 'fancy' doosje, maar het is redelijk normaal (in tegenstelling tot het doosje van de L920, wat veel kleurrijker is)

De bouwkwaliteit
Na een halfjaar gebruik zijn er nog geen scheuren, deuken, of krassen op de behuizing te zien. Wel is het klepje op de achterkant was losser komen te zitten. Dat is opzich wel irritant, want als je hem in je hand hebt, voel je toch wat speling in de telefoon. Voor de rest is het een zeer degelijke telefoon, en hij kan toch wel tegen een stootje. Ook is de Huawei goed afgewerkt. En nadeel is toch het randje bij de bezel. Hierin kan zich veel stof ophopen, en dat ziet er vrij onverzorgd en vies uit. Hier had Huawei zich beter in mogen verdiepen.

De stabiliteit
Het OS draait ongelofelijk soepel op de toch al wat oudere processor. Zijn directe rivalen (de L520 en de 8s by HTC) draaien 0,2 Ghz minder, en dat is soms te merken. Hierdoor heb ik ook besloten om de Huawei aan te schaffen, ondanks de waarschuwing voor het geheugen. Dit is een heikel punt, en als ik weer voor de keuze zou staan, zou ik anders kiezen. Terug naar het OS. Er is al veel gezegd over Windows Phone, maar in mijn ogen is het een fantastisch OS. Het is snel, loopt niet tot nauwelijks vast, Virussen zijn er (vooralsnog) niet, app-aanbod valt niet tegen, en de ervaring is zeer goed. De W1 liep nogal eens vast, dat duurde nooit langer dan 2 seconden.

Camera
Hier valt niet veel over te zeggen. De kwaliteit spettert er niet vanaf, en het is een gewone middenmoot camera. Verwacht helemaal niets van de beeldopnames, en je bent blij verrast. De kwaliteit in het algemeen is redelijk, vergelijkbaar met de andere telefoons in deze klasse

Features
Huawei heeft niets extra's meegeleverd met deze telefoon. Een enkele app waarmee je contacten via bluetooth kan overzetten, en de standaard extra hardware die je krijgt.

Deze was indertijds redelijk gunstig, de complete budget-WP klasse was toen redelijk hoog geprijst. De telefoon is zijn geld zeker waard, ookal moet je met de updates (die Huawei niet snel doorvoert) niet hopen dat je GDR2 snel krijgt. De telefoon is voor een zeer lage prijs verkrijgbaar, maar beter kun je de L520 kopen (zie gebruiksgemak voor verdere uitleg)

Bereik
Niet spectaculair, gewoon goed

Scherm
Het IPS-lcd is een pracht van een scherm. De lage resolutie (waar op Nu.nl altijd over geklaagd wordt) is irrelevant. Het OS maakt dat allemaal goed, en tekst en afbeeldingen zijn goed te lezen, en mooi om te zien. Een nadeel van het heldere scherm is ook een voordeel. Iedereen kan met je meekijken. Zomaar een berichtje sturen gaat gewoon niet. Als je iets wilt laten zien aan een aantal mensen is het weer wel handig, omdat het voor iedereen zichtbaar is.

Accuduur
Anderhalve dag, en dan is de koek op. Het is net niet lang genoeg om zonder oplader weg te gaan, maar dat is tegenwoordig ook niet meer zo'n probleem, omdat veel mensen de lader toch meenemen.

Gebruiksgemak
Hier zijn toch wat kanttekeningen te plaatsen. Het valt niet mee om de W1 een half jaar te gebruiken, ik zal eerlijk zijn. In dat ene hafljaar heb ik een aantal (stuk of 5) hardresets moeten uitvoeren. Niet vanwege het niet functioneren, en toch wel. Dit kwam omdat het geheugen volliep met cache (en dat kan je pas met de GDR2 update legen). Het WP OS neemt vanzichzelf als 1,9 Gb in, en er komt dan nog zo'n 1,9 Gb cache bij, en aangezien de W1 'maar' 4 Gb intern geheugen heeft, heb je een probleem. Als het probleem van het geheugen gefikst zou worden door Huawei f Microsoft, zou de telefoon zonder problemen te gebruiken zijn, en zou hij bijna zo goed worden als de L520.

Heb jij ook een Huawei Ascend W1 Blauw?

In tests van tweakers en andere websites komt juist naar voren dat de accuduur van de W1 erg goed is...
De accuduur is niet heel slecht, maar ontoereikend om 2 dagen goed te kunnen functioneren
Accuduur is in je review zowel een pluspunt als een minpunt. Ik denk dat je het als pluspunt bedoelt.
Bij nader inzien is de accuduur inderdaad een pluspunt