TP-Link TL-PS310U Review

de echte flush 27 oktober 2013, laatste update op 27 oktober 2013, 2.104 views

TP-Link TL-PS310U

Pluspunten

• Goedkoop
  • "simpel"
  • Kan overweg met redelijk wat apparaten

Minpunten

• Slecht één gebruiker kan de printer gebruiken via software (vooral voor scannen).
  • Zeer licht, de kabel bepaalt eerder hoe het kastje ligt
  • (enkel op Layer 2)

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 3
Huidige situatie:
Ik heb een "oude" canon MP520, al 2 maal hersteld maar werkt nog steeds uitstekend... Een paar jaar gelede had ik een defecte print server van linksys gekregen (WPS54G). De schade viel nogal mee, het was enkel de adapter waar geen leven meer in zat. :)

Hiermee heb ik de printer aan het netwerk gehangen, zodat niet iedereen de hele tijd USB-kabels moet wisselen. De linksys werkt jammer genoeg maar in een richting (dus enkel printen, niet scannen, of inktniveau doorgeven,...). Moest er iemand scannen dan moet de USB kabel even omgestoken worden, om dit op te lossen zocht ik een nieuwe printserver (liefst lekker goedkoop, een nieuwe printer heeft immers vaak een netwerk-aansluiting.)

Toen kwam ik deze printserver tegen op tweakers, heel betaalbaar en mijn printer stond in de comptabiliteits lijst. (hier te vinden: http://www.tp-link.com/re..._Compatibility_list_2.pdf )

Hierna heb ik hem maar besteld:
(De TP-link is niet draadloos, maar voor mij geen probleem ik gebruikte de linksys ook met kabel.)

De eerste indruk was niet echt super te noemen. Ik heb hem direct aan het netwerk gehangen, gekeken wat IP het ding gekregen had en naar het IP gesurft: "page not found". Goed begin. Dan maar rechtstreeks naar het default IP gesurft (default: 192.168.0.10 - laptop ook even in de range gezet). Ook niks. Ik vermoed dat hij een IP had in mijn range maar het toestel vastgelopen was. (Ping ging ook niet)
Ineens duidelijk waarom op de zijkant een reset knopje zit, even ingehouden en opnieuw geprobeerd. Nu ging het van de eerste keer wel.

De webpagina is echt super-traag, al heb je die normaal niet veel nodig. (Ik heb enkel even de naam aangepast).

Je kan er IP instellingen wijzigen (DHCP of static) de naam wijzigen, firmware updaten, rebooten en de status opvragen dat is het zowat.
Via een USB hub zouden er meerdere apparaten te connecteren zijn, al heb ik dat nog niet geprobeerd.

Hierna de software op de pc geïnstalleerd:
(De software maakt ook een startup item aan zodat het altijd mee opstart.

De software doet een broadcast om de printserver te vinden, jammer dat er geen optie is om de printer op IP toe te voegen (in bv. een andere VLAN). Alleen dan zouden er in de firmware nog steeds aanpassingen moeten gebeuren: je kan bv. geen gateway ingeven en zal het toestel enkel op Layer 2 werken.

(Je kan wel vanaf een andere vlan printen naar de printer via LPR, indien de policies dit natuurlijk toelaten. Dit omdat er geen informatie terug moet naar de client.)

Als je de printer verbind via de software, dan kan een andere gebruiker dit niet meer! (Je kan dan vanaf een andere pc niet meer printen of scannen).
De printer lijkt lokaal verbonden te zijn met een virtuele USB poort.

Gelukkig kan je de printer ook laten printen via LPR zodat er de printer niet onnodig geclaimt wordt met de software.

(ter verduidelijking: als de printer via de software verbonden is, gaat printer via LPR ook niet).

Om het LPR printen in te stellen:
Zoek eerst de queue name in de software, dit kan door in de software op device properties te klikken:

Hierin vind je het terug:

Hierna ga je in Windows naar "een printer toevoegen":
Kies voor "nieuwe poort" - Standard TCP/IP port:

Geef hierna het IP-adres van de printer-server in:

Even geduld waarna er volgend scherm verschijnt en waar je op aangepast/instellingen klikt:

Hier kies je voor LPR en vul je de LPR naam in:

Ok, volgende kies de juiste driver:
Volgende en voltooien.

Ik heb uiteindelijk op alle pc's de printer zo geïnstalleerd en op de 2 pc's waarvan we willen scannen deTP-link software.

Al bij al toch geen miskoop, de beperkingen zullen voor de meestel thuisgebruikers niet z'n ramp zijn en hij is bovendien vrij gemakkelijk te installeren en te gebruiken.
Door de virtuele USB weet de gebruiker/pc niet of de printer via het netwerk aangesproken wordt, de scan-software van Canon werkt direct.

Ik zou hem persoonlijk aanraden als printerserver maar niet voor een harde schijf te delen, dan gaat de performace tegenvallen En je kan dan maar één voor één aan de storage, niet echt wat je verwacht van shared storage :)

Heb jij ook een TP-Link TL-PS310U?

Mooie uitgebreide review! De prijs van 26 euro vind ik nog vrij fors. Een goede AIO met netwerkfunctie(vaak ook nog wifi) heb je al voor minder dan 100 euro, en dat is dan zo goed als "plug and play"

Desalniettemin is het natuurlijk zonde om een oude printer om die reden weg te doen :)
Daar heb je inderdaad gelijk in sowieso een afweging waard maar het is wat tegen de wegwerpmaatschapij :) en t.o.v. andere producten is de prijs wel aanvaarbaar.