Acer Aspire V3-772G-747a321.26TBDWakk Review

purper 27 oktober 2013, 3.168 views

Acer Aspire V3-772G-747a321.26TBDWakk

Pluspunten

• features: RAM, display, schijven
  • warmte
  • geluid
  • prijs

Minpunten

• mousepad

Ik heb een historie met dit type laptop.

Nu al?

Ja, mijn eerste drie exemplaren waren bij Coolblue gekocht (prima winkel, hele goede service en vriendelijk, meewerkend winkelpersoneel), maar ze bleken achteraf exemplaren uit een slechte batch te zijn: ze hadden alle drie problemen van onverwachte stroommonderbrekingen (voor het hele verhaal:Acer Power Issuel) . Mijn vierde exemplaar gekocht bij Informatique (ook prima winkel) en dit exemplaar heeft het probleem niet gelukkig.

Een uitgebreide review van deze laptop is te vinden op http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V3-772G-747A321-Notebook.93916.0.html

Ik had slechts drie criteria voor mijn nieuwe laptop:
- minimaal Full HD, want ik wil veel informatie tegelijk op scherm kunnen zien
- minimaal 16GB RAM vanwege draaien meerdere VM's
- veel schijfruimte

Zoals je leest: snelheid is voor mij minder belangrijk, maar het is mooi meegenomen dat dit ding lekker snel is :)

Mijn ervaringen zijn zonder meer positief, behalve met de mousepad. Zelfs in de meest ongevoelige stand is dat ding niet te gebruiken. Uiteindelijk heb ik de tapping uitgezet en nu werkt het prima. Ik gebruik zelf altijd de mouse-buttons voor tapping, maar als je dus gewend bent dit met de pad te doen heb je een uitdaging.

De casing/housing van de laptop is niet het beste wat je kan krijgen. Betekent dus vanaf het begin voorzichtig omgaan met openen/sluiten en vervoeren. Ik vervoer dat ding altijd in mijn overvolle rugzak en heb dus voor de zekerheid een Hama protective cloth (Hama 39887) aangeschaft om het scherm te beschermen tegen indrukken door keyboard.

Ik speel er geen games op, maar draai er wel verschillende VM's tegelijk op en daardoor is de laptop zeeeer stil en helemaal niet warm en de accu houdt het veel langer genoeg uit dan voor mijn dagelijkse treinreizen noodzakelijk.

De prijs is gezien de features alleszins redelijk te noemen naar mijn mening.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-772G-747a321.26TBDWakk?

Vreemde keus voor een vm laptop. Of heb je daar een krachtige GPU voor nodig? Alleszins dit is een echte gaming laptop met de 760m.
Uiteraard is dit primair een gaming laptop, helemaal met je eens! Ik zal zeker ook wel eens een potje patience er op spelen :). Maar draaien van VM's vraagt veel geheugen, zeker als je net als ik er meerdere tegelijk wil draaien, dan kan je niet genoeg geheugen hebben. Daarnaast zijn mijn VM's ook hongerig naar data en dus een paar honderd GB groot, dan is een lekkere ruime schijf, met optionele uitbreiding met extra schijf zeer welkom. De GPU speelt bij mij nu geen rol, dat is waar.
Kortom: wil je gamen? Deze laptop is een goede aanschaf, wil je dingen doen die ik doe? Prima ding!
Heb je inmiddels al BSOD gehad?

Ik had ook bij Coolblue er eentje gekocht (via tweedekansje) maar binnen 14 dagen weer terug gebracht want om de zoveel tijd spontaan BSOD. Ook zelfs 's nachts als de laptop niks te doen had.
Zowel Win8.0 orginieel als upgrade naar 8.1 en ook een clean install van 8.1 Pro geprobeert.
Met Microsoft (Windows Update) drivers of Acer drivers ook geen verschil.
Zoals je bij het Acer forum schrijft ben ook ik bang dat het hardware is.
Twijfel nu om toch een andere te kopen en dan garantie/reparatie traject in te gaan.

Ben benieuwd naar jouw bios versie en of er staat welke maand/jaar hij gefrabiceerd is.
Welke drivers en bijvoorbeeld specifiek bij nVideo iets gede´nstalleerd?
Welke wifi kaart zit erin en is de mSATA SSD ook een Toshiba THNSNH256GMCT?

//off topic: Wilde het via DM vragen maar staat bij jou uit//
Hoi,

even een snelle reactie.Ik zal je overige vragen op een later tijdstip beantwoorden.

ik heb sinds ik de laptop NIET bij CoolBlue (dit ligt NIET aan CoolBlue!) heb gekocht geen BSOD gehad, nul, nada, noppes, draai Win8.1 enterprise. Het door mij beschreven probleem is trouwens niet een BSOD, maar een acute power onderbreking.. Er is geen tijd om een BSOD te tonen.

Na het debacle met ROM 1.11 ben ik op 1.08 blijven zitten. Met ROM is mijn standpunt: if it ain't broken, don't fix it.

nVidia driver 327.02, geen speciale dingen gedaan verder voor nVidia
Wifi Qualcomm Atheros AR5BWB222, driver versie 3.0.1.155
Inderdaad Toshiba THNSNH256GMCT

MFG date laptop 2013/08/29

[Reactie gewijzigd door purper op 20 maart 2014 12:18]

Dank je!
Ook mijn ervaringen van Coolblue zijn perfect dus ligt helaas echt aan slechte batch.
Net als jij draai ik graag meerdere VM's en daar is hij echt top voor.
Alternatief is een ultrabook met langzame i5 4200 of i7 4500 en stuk minder geheugen.
En dan belangrijke VM's op een dedicated server blijven draaien...
Zal er nog eens goed over slapen. :)

Overigens had diegene die ik had wel elke keer (ruim) de tijd voor BSOD weg te schrijven.
Zou het kunnen dat je de pagefile uitgeschakeld had, wat eigenlijk ook hoort als je zoveel memory hebt (bij Win8/W2012)? Dan kan hij het niet meer wegschrijven. Waarschuwt Windows overigens ook voor maar wie leest dat... ;)

[Reactie gewijzigd door PatrickvH op 20 maart 2014 23:35]

yq

Heb erwel aan gedacht de pagfile uit te zetten,maar hebhet uiteindelijk niet gedaan.

Vreemd dat jij dan toch BSOD hebt. Wat staar er in je events? bij mij stond er een melding over unexpected power interrupt.
Helaas niet gesaved voor mijzelf, stonden wel op D-schijf maar heb laptop dus ingeleverd.
De meeste keren "irql_not_less_or_equal".
Heb zelf geen enkele over voeding gehad.
Misschien dat ik het dan toch nog maar een kans moet geven alleen ben ik natuurlijk vergeten het serienummer te bewaren dus straks krijg ik precies dezelfde terug. :(

Ook eentje gehad door toetsenbord driver, dat was wel een vreemde.

Gezien de diversiteit kan het probleem aan veel dingen liggen.
Vooral dat Acer gewoon amper (en goede) updates uitbrengt.
Verder Bluetooth, WLAN, LAN, SSD, videokaart en geheugen.
Aangezien ik maar 14 dagen had, heb ik niet alles kunnen testen.
Toshiba heeft mij wel nog geantwoord dat er voor die mSATA SSD geen firmware updates zijn, dus dat viel af.
Niet geprobeerd op alleen 1TB schijf, zonder SSD erin, dus weet niet of het daaraan lag.
Wel memory er allemaal uitgehaald en goed terug geklikt, zodat die stevig en goed zaten. Helaas ook niet met bijvoorbeeld 8GB getest.
Vervelende was dat het soms 10 uur lang goed ging dus testen is erg relatief.
Met zware video en CPU stress tests ging hij niet plat.

Wel ergens gelezen om CPU op max 99% te zetten zodat Turbo niet roet in het eten gooit, dat valt nog te proberen.

Zag vanmorgen dat hij bij Informatique niet meer leverbaar is, dus eigenlijk inmiddels een oud model?

Is hij trouwens nog vrij stil als meerdere VM's staan te zoemen?
Mijn antieke Dell XPS M1730 met dubbele SLI maakt namelijk bijna net zoveel herrie als een blade server...

Bios updates ben ik trouwens helemaal mee eens.
Ken de uitspraak van (heel) vroeger van IBM. :D
Jouw probleem met de laptop is definitief niet hetzelfde als die van mij (en enkele anderen). Ik weet helaas niet wat je nu het beste kan doen.

Kan me voorstellen dat hij inmiddels 'verouderd' is, dat gaat nu eenmaal zo in deze wereld. Ik doe het er nog maar een poosje mee hier :)

Hij is muisstil, draait regelmatig drie VM's waarvan twee SQL servers met SSIS packages terwijl op de achtergrond of voorgrond media draait (muziek / film). Ik had hiervoor ook een Dell (XPS1650), die maakt ook herrie, zelfs als hij idle is.

Success met je volgende laptop!
We schrijven nu februari 2017 en ik gebruik nog steeds dezelfde laptop. Qua snelheid zijn er natuurlijk veel snellere modellen, maar dat is alleen voor gaming echt van belang. Voor het dagelijkse werk van een IT-er voldoet hij meer dan prima!
Onlangs gaf hij ineens de geest, ging niet meer aan en reageerde nergens meer op, ook geen LED's aan. Ik heb hem laten repareren bij PCService.nl. Hij is daar helemaal doorgemeten en gerepareerd: hij doet het weer als een zonnetje!
Er zit nu al weer een tijdje een derde schijf in en ik denk er aan om (van minstens 1) daar SSD van te maken.

[Reactie gewijzigd door purper op 10 februari 2017 22:32]