Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout) Review

sanderv93 25 oktober 2013, 3.270 views

Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Cherry MX Red switches
  • Grip van de toetsen
  • Backlight verlichting
  • Media toetsen
  • Handige accessoires (als je ze gebruikt)

Minpunten

• geen goeie back light verlichting bij toetsen met meerdere functies
  • Geen doosje/hoesje voor de losse WSAD en 1 t/m 6 toetsen

1: Inleiding
Na een aantal jaar trouwe dienst van mijn Logitech G510 toetsenbord begon hij toch wat gebreken te vertonen, toetsen bleven soms hangen en mijn spatie deed het soms gewoon niet meer. Dus het werd tijd voor een nieuw toetsenbord.

Na wat zoeken op het forum van Tweakers, kwam ik op het grote mechanische toetsenbord forum. Na het lezen wat een mechanisch toetsenbord inhield en het lezen van gebruikerservaringen wist ik zeker dat ik een mechanisch toetsenbord wilden hebben en de zoektocht naar een mechanisch toetsenbord was begonnen.

2: De Corsair K70
De eerste stap in mijn zoektocht naar een mechanisch toetsenbord was de keuze naar wat voor Cherry MX switches ik wilde hebben. Er zijn volgens het forum zes verschillende Cherry MX switches blue, brown, black, clear, red en green. Mijn eerste keuze viel op brown omdat het wel een voelbare klik geeft maar niet het harde geluid van de blue switches. Maar na het proberen van brown switches vond ik het persoonlijk niet lekker typen en vond het toch nog best wel wat geluid maken. Omdat ik black, clear en green switches bijna niet konden vinden en daardoor ook niet uit kon proberen vielen die toch voormij ook af.

De enige die toen nog over waren zijn red switches. Nadat ik deze had geprobeerd merkte ik gelijk dat ik dit veel lekkerder vond typen dan brown dus vandaar mijn keuze voor red switches. Nu heb ik al een muis van Corsair, de Corsair M65 en ik ben erg tevreden over deze muis en de bouwkwaliteit daarvan dus heb ik besloten om een Corsair K70 te kopen.

3: De prijs
De prijs van de Corsair K70 is hangt er vanaf waar je hem koopt maar ligt zo rond de 125 euro. Dit is aanzienlijk duurder dan mijn oude toetsenbord die geloof ik 80 euro heeft gekost en of je dit duur of niet duur vind is natuurlijk helemaal afhankelijk van je budget. Als je de prijs van dit toetsenbord vergelijkt met andere mechanische toetsenborden is 125 gemiddeld en was de prijs voor mij ook geen issue om voor een ander toetsenbord te kiezen maar ik blijf het duur vinden.

4: De verpakking
De verpakking zag er netjes uit. Om de doos zit een kartonnen verpakking. De doos voelt stevig aan en het toetsenbord zit er stevig in verpakt. In de door zit het volgende
- 1x Corsair K70 toetsenbord
- 1x Korte Handleiding
- 10 KeyCaps + Keycap puller
- 1x Polssteun

5: De eerste indruk
Het eerste wat mij opviel nadat ik hem uit de doos had gehaald is dat het toetsenbord niet zwaarder is dan mijn oude Logitech G510. Waarom het mij opviel is omdat ik had gelezen dat de toetsenborden van Corsair erg zwaar zijn vanwege het gebruik van Aluminium maar ik vond het erg meevallen, maar dat zegt misschien ook wel iets over mijn oude toetsenbord :). Wat mij verder opviel is dat de toetsen erg hoog boven het toetsenbord zweven en dat de rode LED back light verlichting zeker als het donkerder is een erg mooi effect geeft. De enige wat ;mij opvalt is dat toetsen die dubbele functies hebben (of hoe dat ook heet) bijvoorbeeld alle cijfer toetsen dat alleen de leestekens goed verlicht zijn de de cijfers zelf niet.

6: De overige toetsen
De Corsair K70 beschikt over vier media knopen, een mute knop en een volume roller. Verder zijn er nog drie andere functionele knopen. De eerste is een knop waarmee je backlight lay-out kan veranderen. Persoonlijk zie ik het nut niet helemaal maar het is opzich wel een leuke functie. Met de tweede knop kan je backlight verlichting van licht sterkte veranderen, je hebt vier verschillende soorten standen:
1. Backlight helemaal uit
2. Backlight stand 1
3. Backlight stand 2
4: Backlight stand 3
De laatste knop is de windows lock knop.

7: De bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is uitstekend. Door het gebruik van een Aluminium plaat aan bovenkant voelt het toetsenbord erg stevig aan en het ziet er gewoon mooi uit het Aluminium. De toetsen voelen goed aan en grip van de toetsen en vooral van de spatie knop (de spatie knop heeft een soort van rubber laagje met een profiel waardoor hij een goeie grip heeft) is goed waardoor je vingers niet van de toetsen glijden zoals ik had op mijn vorig toetsenbord. Je hoord wel een klik tijdens het typen maar deze maakt lang niet zoveel geluid als die van blue of brown switches en ik vind het dus ook niet echt storend. De verlichting ziet er prachtig uit en springt er een stuk beter uit dan dat van mijn oude toetsenbord. Deze verlichting is helaas alleen in rood waar de Logitech G510 allerlei verschillende kleuren standen heeft maar dat vind ik voor de rest niet echt een minpunt. De afmetingen van het toetsenbord zijn 43.7 cm breed en 21.2 cm lang. Het toetsenbord heeft vier voetjes maar deze gebruik ik voor de rest niet dus daar kan ik ook niet zoveel over zeggen.

8: De accessoires
Bij dit toetsenbord wordt een polssteun lost meegeleverd. Deze polssteun is makkelijk vast te maken aan het toetsenbord en voelt erg goed aan.

Keycaps
Bij dit toetsenbord worden tien keycaps meegeleverd de WASD toetsen en de toetsen 1 t/m 6. Mocht je FPS spelen wat ik eigenlijk niet doe op mijn computer dan zullen deze knoppen erg handig zijn omdat je ze makkelijk kan onderscheiden van andere toetsen. Het enige wat ik jammer vind is dat je geen doosje/hoesje bij het toetsenbord geleverd krijgt om deze toetsen in te bewaren.

9: USB en Bios switch
Op dit toetsenbord zit een USB poort op de achterkant. Ik gebruik deze niet echt maar ik kan me voorstellen als je al je USB poorten aan de voorkant van je computer in gebruik hebt dat deze USB poort erg handig kan zijn.

Naast de USB poort zit een Bios switch mocht je toetsenbord niet herkent worden omdat je op een oude Bios draait. Er zijn vier standen 1,2,3,4 en dat staat voor een bepaalde refresh rate van je toetsenbord. De switch staat standaard op 1 en staat staat voor een refresh rate van 1ms/1000hz (maar dat heb ik ook ergens maar gelezen).

10: Gebruik
Ik heb het toetsenbord nu al een tijdje in gebruik en ik weet zeker dat ik niet meer terug wil naar rubber dome switches. Het is in het begin even wennen een mechanisch toetsenbord maar na een tijdje merkte ik dat het typen steeds beter ging en dat ik minder typ fouten ging maken.

11: Conclusie
Het is een erg fijn en mooi uitziend toetsenbord en ik vind het zijn geld zeker waard. Voor mensen die nog zitten te twijfelen of ze een mechanisch toetsenbord willen hebben die zal ik bij deze adviseren en zeker een te kopen alleen moet je wel eerst goed uitzoeken wat voor soort switches je wilt hebben en vooral uitproberen. Als je je keuze hebt gemaakt voor red switches zal ik dit toetsenbord zeker adviseren. Van mij krijgt dit toetsenbord 5 sterren.

12: Feedback
Dit is mij eerste product review. Ik heb uitgebreid gekeken naar andere reviews en gekeken waarom die vaak +3 krijgen. Ik heb me best gedaan er wat moois van te maken en ik hoor graag wat jullie er van vonden wat ik de volgende keer beter kan doen.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout)?

Ik zit er ook over na te denken om binnenkort een keer een mechanical keyboard aan te schaffen. Mijn oog valt momenteel op de K70, maar ik lees veel over LED failure met betrekking tot deze uitvoering en dat de RMA procedure een heel gedoe is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat bij een keyboard van dergelijke prijs, de LED verlichting na een paar weken al begint uit te vallen.

Heb jij tot dusver al iets dergelijks ervaren?
Ik heb het toetsenbord pas een paar dagen en ik heb nog geen last van LED failure

Ik ben het wel met je eens dat dat soort dingen niet mogen gebeuren bij toetsenborden van deze prijs, als er zich failures voordoen dan zal ik dit uiteraard aanvullen bij deze review
Ik heb dit toetsenbord al een tijd, heb er ook een review over geschreven maar heb er totaal geen laat van, alles werkt perfect
Leuke review :) alleen plaats de foto's tussen de tekst dat ziet er weer wat beter uit :)
Goede recensie, maar doe er nog wat foto's bij! Ik heb je nu het voordeel van de twijfel gegeven met +2, met foto's is ie dat zeker .
Heb hem inmiddels ook gekocht. Super toetsenbord!
Heb jij trouwens ook dat de linker shift key een beetje stroef aanvoelt?
ik vind de toetsen die wat groter zijn zoals: shift, enter, spatie, backspace überhaupt wat stroever gaan, in het begin vond ik dat wel storend maar nu niet meer

mooi om te horen dat het toetsenbord bevalt, hij bevalt bij mij ook nog steeds