Cowon iAudio 9 16GB black 16GB Zwart Review

Skylark 24 oktober 2013, 633 views

Cowon iAudio 9 16GB black 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Erg goede geluidskwaliteit
  • Zeer goede accu
  • Goed werkende EQ settings
  • Schitterende beeldkwaliteit

Minpunten

• Voelt licht en goedkoop aan
  • Affentoe kleine storingen in de software

Geluidskwaliteit Score: 4
Na een ruime 3 jaar tijd van mijn oude Creative Zen XFi 2 8gb te hebben mogen genieten overleed deze dan toch ook helaas. Maarja, zonder muziek op de fiets of in de bus? Daar heb ik geen zin in. De creative is en was zoals bekend een speler met zo'n beetje de beste geluidskwaliteit op gebied van MP-3 spelers. en wie de review per-ongeluk gelezen heeft weet dat ik een Audio Technica ATH-M50 hoofdtelefoon gebruik en alleen maar flacs afspeel. Dus een vervanger moest van goede huizen komen wil ik hem echt kopen. Lastig, want een MP-3 speler kun je niet even voorbeluisteren in de winkel, laat staan met je eigen muziek. Dus reviews lezen!

Ik kwam er snel achter dat er 2 opties waren. Gezien ik flac op mijn speler wil kunnen zetten en de meeste dit niet ondersteunen. Een Cowon of wederom een Creative bleken de enige opties dus. De huidige Creative Zen generatie vindt ik niet meer zo mooi als de oude en de Cowon sprak me wel aan. Dus maar weer even gaan sparen en uiteindelijk de Cowon Iaudio 9 16gb in het zwart besteld voor 150 euro.

Ik gebruik hem inmiddels alweer een maandje of 2 En kan er inmiddels het een en ander over zeggen.
Persoonlijk vondt ik het geluid van mijn oude creative een tikkeltje voller en gebalanceerder. Daar ik absoluut niet over de geluidskwaliteit kan klagen!
De speler is belachelijk licht en voelt goedkoop aan. De user interface is daarentegen best goed en de beeldkwaliteit is fabuleus!

De speler heeft veel voorgeprogammeerde EQ settings. En deze ( in tegenoverstelling tot de manual eq van de Creative) werkt ook daadwerkelijk heel erg goed!

Softwarematig gaat er echter wel eens iets mis met het ding. Niet zwaar storend, maar ik vind het wel snel voor een nieuw apparaat. Dan luister je muziek en wil je iets anders opzetten, je haalt hem uit je broekzak, schuift de hold eraf en er gebeurt niks. vervolgens trek je het knopje omlaag ( om te ontgrendelen als ie aan is of om op te starten als ie uit is) en dan ineens stopt de muziek en start ie opnieuw op! Het is misschien maar iets kleins, maar mijn ervaring met MP-3 spelers is toch dat ze softwarematig vaak wat minder betrouwbaar worden na verloop van tijd, dus dit is erg snel!\

Ik maak hier even een edit op wat ik eerder zij in mijn revieuw. Ik gaf aan dat ik de bijgeleverde usb kabel nooit eerder had gezien en vondt het jammer dat er weer een nieuw kabeltje gemaakt was die met niks compatibel is. Edit over de kabel: Ik ben erachter gekomen dat deze usb kabel o.a. ook gebruikt wordt op een 10 jaar oude Nikon Coolpix camera... Het is dus geen nieuw kabeltje maar een kabeltje die niet in mijn huishouden voorkomt. Tot nu. Fair enough. Maakt hem al een stuk makkelijker te vervangen als je hem kwijt raakt.

Al met al, toch een hele goede speler die opzich een paar tientjes goedkoper mag zoals de vergelijkbare creatives nu zijn.
De accu doet het erg goed en lang, Ik heb niet gemeten of opgelet hoe lang precies want dat interesseert me echt niet. Hij doet het een paar dagen en dat vind ik erg netjes voor zoveel als ik hem gebruik.

Dus voor wie een speler zoekt die probleemloos flac afspeelt op een hele aangename geluidskwaliteit en probleemloos een goede koptelefoon aanstuurt, Lang met zijn accu doet en makkelijk te bedienen is: Dit is best de overweging waard!

Heb jij ook een Cowon iAudio 9 16GB black 16GB Zwart?