Synology DiskStation DS214 Review

bardi-1 23 oktober 2013, 25.549 views

Synology DiskStation DS214

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Energieverbruik
  • Toolless schijven inbouwen
  • User-interface (DSM)
  • Mogelijkheden
  • Gratis DDNS
  • Stil
  • 2x USB3.0
  • Apple AirPrint & Google Cloudprinter build-in

Minpunten

• Prijs kan lager

Na het 2 jaar gebruiken van een thuisserver voor het downloaden van non-copyright materiaal en shares voor de familie gebruikt te hebben, heb ik besloten om over te stappen naar een energiezuinige NAS.
Het verstoken van gemiddeld 80Watt idle en 120 onder load deed mij beslissen dat dit veel zuiniger kan, 24/7 aanstaan is een MUST.

Waarom Synology?
Op mijn werk kom ik regelmatig in aanraking met de verkoop van NAS systemen en de onderhoud hiervan. Na een onderzoek gedaan te hebben voor het bedrijf naar de gebruiksvriendelijkheid/service/garantieregeling/mogelijkheden zijn we uit gekomen bij Synology, Synology is dan ook het merk dat wij standaard aan elke klant aanraden, per klant afhankelijk natuurlijk hoeveel schijven de NAS nodig heeft.

Wat moet de NAS kunnen/hebben?
-Makkelijk beheerbaar
-Uitgebreide share mogelijkheid
-Makkelijk downloaden
-WOL support
-USB3.0
-Dual core CPU
-Niet teveel energie slurpen

Waarom de Synology DS214?
Na het vergelijken van verschillende Synology NAS(sen), (met 2 schijven) kwam ik uit op de DS213j, de prijs viel me mee maar het uiterlijk (wit) vind ik persoonlijk niet mooi. Toen de DS214 aangekondigd werd was ik verkocht, "die moet ik hebben", hij voldoet aan mijn wensen.
Op mijn werk hebben wij steeds het nieuwste model op voorraad, meteen uitproberen toen hij binnenkwam dus, wat een top apparaat.

Harde-schijven
Totale opslag van de thuisserver die draaide was ongeveer 1.2 TB en daar werd 800GB van gebruikt. Omdat ik niet over een jaar met te weinig ruimte wil zitten heb ik gekozen voor 2x 2TB in RAID1 (2TB bruikbaar).
De keuze van harde-schijven was eerlijk gezegd niet moeilijk, voorwaarden:
-Western Digital
-7200RPM
-64MB Cache
-3/5 jaar garantie
-High-end consumenten schijven of enterprise schijven

Zelf twijfelde ik tussen de WD RED schijven en de WD SE schijven.
Kleine vergelijking die ik heb gemaakt in mijn keuze:
-RED lichte werkbelasting, SE middelzware werkbelasting
-RED 3 jaar, SE 5 jaar garantie
-RED 5400/7200RPM gebruiksafhankelijk, SE 7200RPM
-RED rebranded WD Green met andere firmware, SE rebranded WD Black

Na dit in de groep gegooid te hebben op mijn werk waren we het er met ze alle over eens dat je geen RED wilt hebben maar een SE.
Prijzen van de 2TB(Azerty.nl):
RED 90,90
SE 125,90
Keuze was voor mij dus snel gemaakt, alleen maar voordelen bij de SE.

Onderbouwing voor de keuze voor de WD SE schijven;
-Toerental is gewoon 7200RPM en niet 5400RPM die kan variren door IntelliPower
-Lees/schrijfsnelheid stuk hoger dan WD RED schijven
-Garantie 2 jaar langer
-Workload 180TB/yr WD SE vs 100TB/yr WD RED
-Dual head processors voor meer performance
-Multi-axis schok sensoren
-Dynamic fly heigt control, zorgt voor minder slijtage

Hier de testresultaten die ik heb gemeten in een simpel sheetje:

Hier een linkje waar een klein schema staat van de specs:

Installatiegemak
Synology DiskStation Manager(DSM), wat een goed ontworpen systeem.
Installatie, simpel, klik en klaar.
Korte omschrijving van de stappen die je moet doen voor een werkende NAS
-Uitpakken en inbouwen HDD's, simpel te doen d.m.v. toolless hdd brackets
-Aansluiten stroom en netwerk
-Diskstation Assistent downloaden of van de meegeleverde CD
-Connect met de NAS en installeer DSM, DSM kan automatisch downloaden of je kan dit van te voren doen van de site van Synology.
-Maak een RAID aan, naar wens 0 of 1, ik draai zelf RAID1 (dit kan makkelijk in opslagbeheer.)
-You're ready to go!

Meldingen
Email meldingen ingesteld, werkt naar behoren. Krijg netjes mailtjes als mijn downloads voltooid zijn en als er wat mis is met de NAS. Meldingen zijn naar wens in te stellen.

Hot swappable/defecte schijf
Schijf uit de NAS getrokken, deze meldingen kreeg ik direct via de mail. NAS was wel gewoon bereikbaar en werkt wel naar behoren, data dus leesbaar/schrijfbaar.
Meldingen:
• Systeemvolume (Swap) op DiskStation bevindt zich in beschadigde modus. (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1)
• Systeemvolume (Root) op DiskStation bevindt zich in beschadigde modus. (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1)
• Schijfgroep 1 op DiskStation bevindt zich in beschadigde modus (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1) Zoek de oorzaak van de beschadiging en voer een herstelactie uit.
Schijf teruggezet en ingelogd op de NAS, deze geeft melding dat hij wilt herstellen, geklikt op herstellen en hij gaat zijn werk doen, dit lijkt wel heel lang te gaan duren. (RAID rebuilden/controlleren)
Melding wanneer je inlogt op de NAS: http://tinypic.com/r/104gi11/5

Energieverbruik
-Uitgeschakeld: 0.2 watt
-Opstarten: 25 - 35 watt
-Idle: 19,4 watt
-Schrijven van ISO's: 22,5 - 24 watt

Getest met Voltcraft Energy Monitor 3000

Snelle, gebruiksvriendelijke, zuinige en zeer uitgebreide NAS voor wat ik nu getest heb.

Vragen, opmerkingen, aanmerkingen enz. zijn van harte welkom bij de reacties of DM.
Wil je dat ik iets test voor je? Vraag het!

• Voltcraft Energy Meter 3000
  • Western Digital WD2000F9YZ

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214?

Leuke review :) Heb zelf de DS213j waar ik heel erg tevreden mee ben (hij staat in de meterkast, dus 't uiterlijk was minder belangrijk voor me).

Mag ik wel vragen hoe je de email werkend hebt gekregen? Dat was 't enige waar ik niet echt uit kwam namelijk… heb je dat "gewoon" met een gmail/outlook account gedaan?
Thanks :)

Heb de volgende configs werkend gekregen:
-Gmail
-Outlook
-Eigen domein
Zal even een beknopte handleiding voor je maken, komt er zo aan.
Te gek, bedankt! Had al een hoop zelf aan de praat gekregen (als semi-net-niet-geek), maar het mail-kwartje viel nog niet :)
Eigen domein: http://nl.tinypic.com/r/2ilxy85/5
Gmail: http://nl.tinypic.com/r/25843k8/5
Outlook/live: http://nl.tinypic.com/r/167p8na/5

Succes ermee:) Mocht je vragen hebben hoor ik het wel!
Is dat alles? Ik had namelijk 2 mail-apps gezien, maar dacht dat die 2 aan elkaar verbonden waren. Ik ga daar snel eens induiken in ieder geval… bedankt voor de screenshots!
Ja dat is alles :P
Heb je gewoon de standaard app van synology voor nodig.
Gebruik deze link nog even voor meer info:

Hier kan je ook veel vinden, op de site van Synology zelf. http://www.synology.com/support/tutorials.php?lang=nld#13

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 28 oktober 2013 17:45]

Goh, dat is inderdaad handig, n makkelijk! Geen idee waarom ik dr nou niet uitkwam als ik dat zo terugzie, hehe. :)

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 28 oktober 2013 17:04]

Interessante keuze voor de WD SE, ik kende dit type nog niet! Ik dacht door de reacties in het forum dat de WD Red schijven de beste keus waren voor een NAS?

Is de langere garantie op de SE schijven het belangrijkste argument geweest in het gesprek met je collega's op werk? Ik vind het prijsverschil nog wel fors!

Verder ontzettend leuk om jouw overwegingen en keuze voor de DS214 te lezen, dank voor je review!

[Reactie gewijzigd door dere12 op 24 oktober 2013 07:54]

De keuze voor deze schijven zal ik nog even verder onderbouwen, zie review. Heb namelijk nog testresultaten in het systeem op m'n werk staan.

Bedankt voor je positieve reactie!

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 24 oktober 2013 09:19]

Ik was daar inderdaad ook nog wel benieuwd, maar het prestatieverschil is inderdaad behoorlijk, zijn dat resultaten in een NAS of in een PC? Ben namelijk wel benieuwd of de NAS snel genoeg is om zoveel data naar de schijven te sturen.

Verder lijkt de review nu wel meer te gaan over de schijven dan over de NAS ;-)
Wat overigens niet erg is, zeker omdat je de keuze voor die schijven zo goed onderbouwd.

Heb zelf een DS112 waar ik ook erg tevreden mee ben en op de zaak staat een DS212 die ook gewoon doet wat ie moet doen, waarbij ik erg tevreden ben over de mogelijkheden en gebruiksgemak van DSM.
De test is gedaan in combinatie met de 2 DS214's, heb deze naast elkaar gezet, de testopstelling was zo:
1: DS214 2x RED 2TB RAID1 > Gigabit router > Laptop met SSD waarop de bestanden staan
2: DS214 2x SE 2TB RAID1 > Gigabit router > Laptop met SSD waarop de bestanden staan
Top! Ik moet zeggen, nette test en vooral ook goede toevoeging op de review!

Bedankt.
Ik zou even je mailadres weghalen, kan misbruikt worden. Wat mij betreft een goede review, ik vind zelf ook altijd leuk om de overwegingen waarom je voor het een of ander kiest beargumenteerd te zien, wat jij dus ook doet, leuk! :)

[Reactie gewijzigd door ScSi op 23 oktober 2013 16:35]

Aangepast, thanks!
Ik lees niets over dat de schijven hot-swap te wisselen zijn, kun je hier iets over vertellen (zie het ook niet als punt voor positief of negatief..) :)
Niet in verdiept/getest, ga ik nu doen. Resultaten volgen met een half uurtje :)

Edit: Toegevoegd

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 24 oktober 2013 11:16]

Interessant om te lezen. Ik ben op dit moment me ook aan het verdiepen in de combinatie Nas/harde schijf. Naar aanleiding van je review ben ik ook naar de harde schijven gaan kijken. Wat mij op valt in de specificaties van de SE versie is dat er niets staat vermeld over het energieverbruik in Stand by/sleep. Bij de Red versie is dit 0,4 watt.
In de overige gevallen gebruikt de Red versie minder dan 4 watt, terwijl de SE versie meer dan 9 watt verbruikt.
Standby/sleep gebruikt mijn NAS met de SE schijven 3 ~ 4 watt. Ingeschakeld staat wel in de review.

Vragen zijn welkom, eventueel mag je DM contact met me opnemen:)
Een heel andere vraag: hoe zit het met het streamen: audio, video, verschillende formaten.
En voor mij belangrijk: kan je er ook Spotify mee beluisteren of moet je daarvoor toch een aparte audio streamer hebben (goedkoopste volgens mij WD, SONOS mooi maar stuk duurder)?
Alvast dank, Hans
Streamen van audio en 25GB .MKV files naar mijn Mede8er gaat perfect, ook naar meerdere apparaten tegelijk gaat dit keurig. De onboard CPU hoeft dit namelijk niet te berekenen.

Spotify ondersteuning heb ik geen idee, ik gebruik premium op mijn mobiel, pc, laptop en sonos systeem bij mijn vriendin.
De harde schijf vergelijking is heel handig! Ik heb thuis zelf een Synology staan met 4x WD Black die ondertussen al 2-3 jaar oud is. Dit was misschien niet nodig aangezien mijn NAS toch maar een max haalt van 60MB/sec.

Op het werk vorig jaar paar NAS'en met WD Greens gehad maar die gaven vaak problemen omdat de firmware ervan zeer agressief staat ingesteld als het gaat over stroom besparen aka hibernate.

Het laatste jaar leveren we ze steeds met de WD Red reeks, werkt goed en voor back-up oplossingen moet dat niet meer zijn, maar voor thuis gebruik heb je toch graag het snelste van het snelste en dat blijkt hier wel duidelijk de WD SE te zijn! Ik had gedacht dat een NAS maar 60-70mb/s deed maar deze 214 doet het dus al sneller, mooi om te weten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de snelheid bij het kopieren, ondanks dat zo'n kant en klare NAS makkelijk is is bij vele de snelheid altijd minder dan b.v. een simpele PC als NAS (Gebruik nu nog Freenas 7.x).

Ik heb een Qnap en een Patriot NAS gehad en beide waren traag als het ging om kopieren, denk aan 12-18MB/s terwijl mijn simepel celeron pctje gewoon 70-80MB/s doet, stop ik daar een raid controllertje in of maak gebruik van de onboard raid controller schiet ik zo naar de 100+ toe (Bij grotere bestanden).

Zou je dit misschien kunnen benchmarken?

Voorderest een nette review.
Thanks.

Wat zou je precies willen dat ik test, zou je iets duidelijker willen formuleren.
In mijn review staat ook een test: http://tinypic.com/r/2agkhz8/5 Je ziet in dit schema de snelheid.
Ik had dat niet gezien, maar bedankt dat ziet er goed uit.

Ik ga zeker overwegen om deze aan te schaffen, de snelheden hebben me over de streep getrokken.
Ten eerste bedankt voor je uitgebreide review!

maar ik heb eigenlijk nog wel een vraag, en hoop dat u die kunt beantwoorden.
is het mogelijk om op deze NAS plex media server te installeren?
want ik wordt niet veel wijzer van de website van plex.
Er is nog geen ondersteuning voor Plex op de DS214. Er wordt wel veel over gepraat op diverse fora, ik verwacht dat Plex wel gaat komen voor de DS214 reeks.
Heb je ook nog naar hdd gekeken specifiek voor NAS? Ik overweeg de Seagate NAS HDD ST3000VN000 maar twijfel of dit inderdaad de beste optie is.
Zelf heb ik de ervaring dat Western Digital betere schijven maakt. Op mijn werk zien we vaak Seagate stukgaan maar WD bijna nooit. Ik kies zelf daarom voor WD.

Mijn redenen zijn in de review te lezen waarom ik deze schijf gekozen heb.

Misschien handig om te lezen: http://www.tweaktown.com/...se-raid-report/index.html

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 7 december 2013 21:10]

Okay duidelijk. Dank je en wordt het waarschijnlijk toch WD. Ga er nog een nachtje over slapen en morgen alles bestellen 😃
Ik zou je WD aanraden ja. Misschien ietsjes duurder maar is het zeker waard!