Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 60fps - Bekijk alle specificaties

Sony HDR-AS15 Grijs Review

henri86 22 oktober 2013, 5.054 views

Sony HDR-AS15 Grijs

Pluspunten

• Solide bouwkwaliteit van zowel de camera als accessoires
  • Zeer snel klaar voor gebruik
  • PlayMemories app werkt goed
  • Scherpe beelden met zeer natuurgetrouwe kleuren
  • Super Slow-Motion geeft waanzinnig mooie, scherpe, vloeiende beelden
  • Beeldstabilisatie werkt uitstekend
  • Goed stereo geluid
  • 2,5+ uur accuduur (1080p 60fps / Wi-Fi uit)

Minpunten

• Sony's accessoiresysteem (wel te gebruiken met GoPro accessoires)
  • Geen draaibare lens
  • Niet alle knoppen bedienbaar wanneer de camera in de behuizing zit
  • Lichte ruis bij donkere omgevingen
  • Geen geluid bij Super Slow Motion mogelijk

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Voor de mensen die niet m’n hele review willen lezen, zal ik hieronder eerst de plus- en minpunten zoals ik ze ervaren heb aanhalen. Dit doe ik in dezelfde volgorde als waarin ze in de review naar voren komen, wat het zoeken naar meer informatie/onderbouwing eenvoudig maakt.
Ik heb de camera gekocht ter vervanging van m’n Liquid Image EGO vanwege de uitgebreidere mogelijkheden (o.a. slow-motion en beeldstabilisatie). Ik wilde de Sony destijds al kopen, maar vond ‘m toen nog te duur. Met de Ibood actie kon ik ‘m niet laten schieten! Ook heb ik enige kennis van de GoPro Hero 3 aangezien een vriend deze heeft.
Om de camera en z’n functies te leren kennen en om een indruk van de prestaties te krijgen heb ik de camera getest via wat korte filmpjes onder verschillende omstandigheden. Hierna heb ik de camera meegenomen bij het karten en mountainbiken om ‘m in de praktijk te testen.
Van vrijwel alle minpunten was ik voor de koop op de hoogte, en deze hebben mij geen moment tegengehouden de camera aan te schaffen. Dit vanwege de vele positieve punten die de camera beloofde en omdat de minpunten of vrij eenvoudig op te lossen zijn, of goed mee te leven vallen, of andere camera’s het niet/nauwelijks beter doen. Nu, achteraf, heb ik ook totaal geen spijt! (Eén van) de beste actiecamera(’s) op de markt, en op dit moment voor een heel redelijke prijs! Naar mijn mening duidelijk beter dan GoPro qua o.a. beeld- en geluidkwaliteit.

Camera en accessoires:
(+) De camera en vooral de meegeleverde accessoires zijn solide gebouwd en voelen zeer degelijk aan. De behuizing is ook goed krasbestendig en de anti-fog doekjes zijn erg handig met het aankomende koude weer: geen beslagen behuizing! Wel zijn de quickrelease en bijbehorende plak mounts vrij groot (groter dan GoPro).
(+)De camera is lekker compact en licht, zelfs in de behuizing, ook al is het niet de allerkleinste (iets groter dan GoPro, EGO is in een andere categorie).
(+) De camera heeft een prettige vorm-factor en ergonomie; Hij is niet te breed (zoals de GoPro) en steekt dus niet ver zijwaarts uit. Verder maken de afgeronde hoeken dat de camera prettig in de hand ligt, al kan de camera zelf niet rechtop staan door deze ronde onderkant.
(+) De accu is verwisselbaar, met de mogelijkheid voor een accu met nog meer capaciteit.
(--) De bevestigingsmogelijkheden worden deels beperkt door Sony’s filosofie op het accessoire-systeem (geen ‘opbouw systeem’) en (groten)deels door het niet kunnen roteren van het opnamebeeld via een draaibare lens of softwarematig. Deze functie zou de inzetbaarheid van de verschillende accessoires aanzienlijk vergroten.
(-) Bij bevestiging via de quickrelease is het niet mogelijk de camera te kantelen/draaien zonder een extra accessoire. Met dit accessoire staat de camera aanzienlijk hoger, waardoor je bij bijvoorbeeld bevestiging boven op je helm snel tegen zaken aan stoot met de camera (takken e.d.).
(-) Het is niet mogelijk de camera rechtop aan de zijkant van een voorwerp te bevestigen met het quickrelease systeem. Hiervoor is een compleet ander accessoire nodig welke gebruikt maakt van een elastische band voor de bevestiging i.p.v. een quickrelease.
(+) Er bestaan universele accessoires waarmee het mogelijk is gebruik te maken van GoPro accessoires (eBay). Ook zijn er simpele doe-het-zelf mogelijkheden met Sony accessoires.
(+) Sony heeft een groot aantal handige en leuke accessoires in haar gamma, zoals een borstharnas met 360° draaibare camerabevestiging, polsbevestiging, boardbevestiging en zelfs een hondentuigje.
(-) De meegeleverde onderwaterbehuizing is niet goed geschikt voor onderwatervideo’s door de bolling voor de lens. Hiervoor is een platte voorkant apart verkrijgbaar.

Bediening:
(+) De bediening via de drie knoppen is eenvoudig en intuïtief, o.a. dankzij een duidelijke menustructuur.
(+) De camera start met één druk op één van de drie knoppen op, en bij gebruik van de opname-knop hiervoor begint de camera direct met opnemen.
(+) De camera is zeer snel (binnen 2 seconden) klaar voor gebruik.
(--) De 2 knoppen aan de zijkant van de camera zijn niet toegankelijk wanneer de camera in de behuizing zit. Hierdoor is het niet mogelijk de instellingen te veranderen via de camera zelf zonder deze uit de behuizing te halen, wat niet gewenst is bij natte omstandigheden. Dit is wel mogelijk bij bijvoorbeeld de GoPro en EGO, maar de Contour heeft weer helemaal geen on-board menu opties. De instellingen kunnen wel aangepast worden via je smartphone (wat ook niet gewenst is bij natte omstandigheden) of via de apart verkrijgbare waterdichte afstandsbediening.
(+) De camera onthoud je instellingen.
(+) Het LCD scherm op de camera is duidelijk in zowel de getoonde informatie als de afleesbaarheid. (Behalve in het donker door het ontbreken van achtergrondverlichting.)
(+) Een subtiel rood lichtje aan de achterkant laat je weten wanneer je aan het filmen bent.
(++) De PlayMemories app, waarmee je de camera kan bedienen, kan zien wat je filmt, opnamen kan starten of stoppen en direct je geschoten materiaal mee kan terugkijken en naar je telefoon downloaden, is erg handig (o.a. bij het positioneren van de camera) en werkt erg soepel. De app is beter dan die van Liquid Image in gebruik en mogelijkheden en gelijkwaardig aan GoPro’s qua mogelijkheden (werking niet vergeleken).

Prestaties:
(+) De camera kan in 1080p op 60fps filmen, wat heel mooi en vloeiend Full-HD beeldmateriaal oplevert.
(++) De camera produceert mooie scherpe en natuurgetrouwe beelden. Naar mijn mening beter dan GoPro. Enkel de blauwe lucht is vaak iets te fel.
(-) Sony past iets te veel compressie toe, waardoor de Exmor R sensor geen eer aangedaan wordt in donkere omgevingen (lichte ruis zichtbaar).
(+) De camera pakt overgangen van licht naar donker snel en goed op.
(+) Ook onder kunstlicht levert de camera prachtige beelden op.
(++) Super slow-motion (720p 120fps) geeft waanzinnig mooie, scherpe, vloeiende slow-motion beelden. De camera converteert deze ook direct zelf naar slow motion, ze zijn dus kant-en-klaar!
(-) Het is niet mogelijk geluid op te nemen bij slow motion beelden.
(++) De beeldstabilisatie werkt voorbeeldig en zorgt voor botergladde opnamen. Deze functie is echt de moeite waard!
(+) De camera heeft een ingebouwde stereo microfoon die zelfs in de behuizing redelijk duidelijk en helder geluid op neemt (geluid wordt natuurlijk gedempt). Ook kan een externe microfoon aangesloten worden maar dit is niet praktisch vanwege de locatie van de aansluiting.
(-) De camera kan slechts 2MP foto’s (1920x1080) produceren ondanks de 12MP sensor.
(+) De Time-lapse optie is een leuke, goed werkende feature welke dezelfde mooie scherpe beelden als bij het filmen aflevert.
(-) Time-lapse is niet geschikt voor o.a. sportacties doordat de minimale tijd tussen foto’s 5 seconden (keuze uit 5, 10, 30 en 60 seconden). De optie voor o.a. 1 en 0.5 seconden zou welkom zijn geweest.
(++) De camera beschikt over een uitzonderlijk goede accuduur (2.5+ uur), en de mogelijkheid een nog grote accu te plaatsen. Ook kan de camera via een externe bron gevoed worden.
(+) De geschoten beelden kan je direct terugkijken op je TV via de micro-HDMI poort. Dit werkt snel en eenvoudig.
(+) De camera geeft een ‘schoon’ HDMI-signaal inclusief geluid via de micro-HDMI poort af, waardoor het mogelijk is met een externe recorder op 144Mbps op te nemen in plaats van de 16Mbps waarmee de camera zelf opneemt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb de Sony HDR-AS15 gekocht ter vervanging van de Liquid Image EGO. Dit vanwege de meegeleverde waterdichte behuizing, de beloofde accuduur, slow motion opties, stereo geluid en de beeldstabilisatie. Mijn positieve ervaringen met andere Sony producten (smartphone, TV, camera) gaven ook vertrouwen.

- Algemeen:
De camera wordt geleverd in een typisch Sony doosje. Alles zit netjes verpakt, en het is geen probleem om alles ook weer geordend in het doosje op te bergen. De allereerste indruk was dus meteen positief! De camera wordt standaard geleverd met één quickrelease buckle en een vlakke en geronde mount voor de quickrelease (Sony VCT-AM1) en een tot 60 meter waterdichte behuizing (Sony SPK-AS1). Als onderdeel van de Ibood aanbieding zaten er ook nog extra accessoires bij, namelijk een hoofdband (Sony VCT-GM1), fietsbevestiging (Sony VCT-HM1) en twee anti-fog doekjes (Sony AKA-AF1). Handig! De camera en meegeleverde accessoires voelen allemaal goed aan en zien er ook zeer degelijk uit. Vooral de fietsbevestiging verraste mij positief. Deze is een erg goed doordacht, goed verstelbaar en zit zeer solide in elkaar. Waarschijnlijk de beste op de markt! Toch zal ik de camera vooral bevestigd aan m’n mountainbikeframe gebruiken zodat het beeld niet van hot naar her springt door de stuurbewegingen. Wel zijn de quickrelease en de bijbehorende plak mounts vrij groot. De anti-fog doekjes zijn erg handig nu met de herfst en aankomende winter: geen beslagen behuizing!
Tegenover de wat gerubberde en meer ‘rugged’ aanvoelende buitenkant van de EGO, voelt de plastic buitenkant van de Sony camera wel iets minder stevig aan, maar hij lijkt best tegen een stootje te kunnen, dus al met al niets te klagen over de kwaliteit! De onderwaterbehuizing lijkt ook goed tegen krassen bestand te zijn. Hij heeft bij het mountainbiken al de nodige zwiepende takken te verduren gekregen en is nog puntgaaf.
De camera is met 91g lekker licht en zelfs met behuizing blijft alles binnen de perken (175g). Ook is de camera redelijk compact, al is ie iets groter dan de GoPro en kan ie niet op tegen het minimale gewicht en afmetingen van de EGO. Ook de vorm-factor is een positief punt voor mij omdat wanneer ik ‘m aan de zijkant van m’n mountainbikeframe of helm bevestigd heb deze niet ver zijwaarts uitsteek (de GoPro is juist erg breed, wat voor mij een flinke afknapper is). De ergonomie van de camera is ook in orde, o.a. door de afgeronde hoeken en grote ‘opname’-knop aan de achterkant, wat een fijne positie is. Verder zal de verwisselbare accu voor velen een pluspunt zijn. Het is zelfs mogelijk een grotere accu te plaatsen.
Alle aansluitingen zitten netjes bij elkaar achter een klepje aan de onderkant van de camera. Doordat dit klepje rond is kan de camera echter niet rechtop staan.
Het enige minpuntje voor mij is de minimale hoeveel schroefdraad bij de tripod aansluiting in de behuizing (2/3 omwentelingen) terwijl er genoeg ruimte is voor meer.

- Accessoires en bevestigingsmogelijkheden:
De camera heeft last van een aantal beperkingen op het gebied van bevestiging, welke ook meteen de grootste nadelen van deze camera vormen. Deze beperkingen worden veroorzaakt door twee redenen: deels door de filosofie achter de beschikbare accessoires, welke niet het ‘opbouw’-principe kent zoals bij GoPro en vele andere sportcamera-fabrikanten gehanteerd wordt, en (groten)deels doordat het niet mogelijk is de lens of het opnamebeeld te draaien, waardoor de camera dus altijd rechtop gepositioneerd moet worden, tenzij je bereid bent je video’s achteraf te ‘flippen’. (Je zou verwachten dat het softwarematig toevoegen van deze optie niet zo moeilijk zou moeten zijn.)
De eerste beperking die naar voren komt is dat op de camera zelf geen mogelijkheid tot bevestiging (tripod mount) zit en je dus genoodzaakt bent de camera in de behuizing te gebruiken of een los skeleton frame (Sony AKA-SF1) te kopen. Maar voor de bescherming zal je de camera waarschijnlijk altijd in de behuizing gebruiken (je weet nooit wanneer er een druppel valt), al heeft dit z’n eigen nadeel welke onder “Bediening” uitgelegd zal worden.
Een tweede beperking zit ‘m in het richten (draaien/kantelen) van de camera bij het gebruik van de quickrelease. Deze wordt namelijk via de tripod mount recht onder de behuizing bevestigd en zit zo helemaal vast aan de behuizing. De camera naar voren, achteren, links of rechts kantelen is er dus niet bij. Wel is er een apart accessoire beschikbaar (Sony VCT-TA1), maar hiermee kan de camera enkel naar voren en achteren gekanteld worden en deze positioneert de camera aanzienlijk hoger. Wanneer je deze dus boven op je helm gebruikt steekt de camera ver boven je uit waardoor je er gemakkelijk mee tegen takken e.d. stoot. Om de camera zijwaarts te kantelen zodat deze rechtop staat wanneer je ‘m bijvoorbeeld met de quickrelease aan de zijkant van je helm of op de zijkant van je mountainbike-frame wilt bevestigen, heeft Sony geen accessoire. Hiervoor heb je een compleet ander accessoire nodig, waarbij de camera in een houdertje geplaatst wordt met aan de zijkant een verstelbare band via welke deze bevestigd kan worden aan bijvoorbeeld je helm (dus zonder quickrelease mogelijkheid). Hiervan bestaan er ook nog eens twee versies, één voor gebruik met en één voor gebruik zonder onderwaterbehuizing (Sony VCT-GM1 vs. Sony BLT-HB1). De mogelijkheid de camera te richten ontbreekt bij deze echter ook weer geheel (GM1) of gedeeltelijk (HB1). Niet ideaal dus. Ook ben ik geen fan van de band in plaats van het gebruik van het quickrelease systeem en snap ik niet waarom Sony niet in ieder geval ook een dergelijke oplossing aanbiedt.
Met de mogelijkheden die Sony biedt was ik dus niet in staat naar volle tevredenheid de camera zo aan m’n mountainbike en helm te bevestigen als ik wilde (zijkant helm met quickrelease en zijkant mountainbike frame). Het lichtpuntje is dat er op o.a. eBay universele accessoires te vinden zijn om de camera te gebruiken inclusief met het GoPro accessoire systeem. Voor in totaal 10-15 euro bestel je al ongeveer alles wat er bestaat (uit China) en kan je de camera eenvoudig overal bevestigen waar en hoe je wilt. Dit gebruik ik dan ook met veel plezier! Ook zijn er ‘doe het zelf’-mogelijkheden met de accessoires van Sony, zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=jXiXqpasvRw).
Op bevestigingsgebied doen andere camera’s zoals m’n EGO, maar ook de Contour en GoPro het dus beter. Deze camera’s zijn allen flexibeler in hun positionering dankzij het ‘out of the box’ accessoire systeem, maar vooral door de mogelijkheid het opnamebeeld te kunnen draaien (met enkel deze toevoeging zou Sony een heel eind zijn in het elimineren van de beperkingen!).
Toch heeft Sony een groot aantal handige en leuke accessoires in hun assortiment voor verschillende doeleinden, zoals een harnas (Sony AKA-CMH1; waarbij de camerapositie wel 360° verstelbaar is), een polsbandje (Sony AKA-WM1), een zelfklevende boardbevestiging (AKA-SM1; 90 graden draaibaar) en zelfs een tuigje waarmee je de camera op je hond kan bevestigen (Sony AKA-DM1).
Verder wordt er weliswaar een onderwaterbehuizing meegeleverd, maar door de bolling van deze behuizing voor de lens is deze niet erg geschikt om echt mooie onderwaterbeelden te maken. Hiervoor moet je een extra kapje kopen, welke over een vlakke plaat beschikt. De onderwaterbehuizing zoals meegeleverd is dus meer een bescherming tegen water dan een echte behuizing voor onderwater gebruik, en deze taak volbrengt ie goed. De eerste mtb tocht door de regen en modder heeft de camera zonder problemen overleefd!

- Bediening:
De camera heeft drie bedieningsknoppen, twee aan de zijkant om door de menu’s te navigeren en een grote aan de achterkant welke als selecteer- en opnameknop functioneert. Hiermee is de camera snel en eenvoudig te bedienen, wat ook komt door de goed in elkaar zittende menustructuur welke zich eenvoudig wijst.
De camera is aan te zetten met een simpele druk op één van de drie knoppen en is daarna erg snel klaar voor gebruik: dit kost slechts 2 seconden! Wanneer je de camera aanzet met de ‘opname’-knop achterop begint de camera bovendien direct te filmen. Gemakkelijk! Al leidt dit ook soms tot onnodige 1-2s filmpjes wanneer de camera in de behuizing zit (en dus alleen de ‘opname’-knop toegankelijk is) en je ‘m alvast aan wil zetten.
Toch heeft Sony ook hier een misser gemaakt. Het is namelijk niet mogelijk de 2 knoppen aan de zijkant van de camera te gebruiken wanneer deze in de behuizing zit. Wil je instellingen veranderen, ben je dus genoodzaakt of de camera uit de behuizing te halen (wat je niet wil in natte omstandigheden) of je mobiel tevoorschijn te halen om het via de app (later meer hierover) aan te passen, wat je liever ook niet wil. Tenzij je net als ik een waterdichte smartphone hebt. Dit kan dus beter. Zo zijn zowel de EGO als GoPro volledig bedienbaar in de waterdichte behuizing. Maar ook slechter: Contour camera’s hebben bijvoorbeeld helemaal geen on-board menu opties en moeten volledig via je smartphone of computer ingesteld worden. Gelukkig onthoud de camera je instellingen wel (m’n EGO startte bijvoorbeeld altijd op in 720p 60fps). (Voor de enthousiastelingen is er een 149 euro kostende waterdichte afstandsbediening voor om je pols beschikbaar, mét ingebouwd LCD scherm; Sony RM-LVR1.)
Het LCD scherm is relatief klein, maar de getoonde informatie is altijd duidelijk als ook de afleesbaarheid. Behalve in het donker natuurlijk, aangezien er geen achtergrondverlichting is. Wel is het jammer dat je doordat je de lens of het opnamebeeld niet kan draaien de camera niet altijd zo kan bevestigen dat het LCD scherm snel afleesbaar is. De mogelijkheid de camera ondersteboven of op z’n zij te kunnen gebruiken zou dus ook hier uitkomst bieden.
Verder is het mogelijk om een ‘piep’-signaaltje in te stellen bij toets-indrukkingen, wat prettig is en handig is voor bepaalde situaties/omgevingen.
Een ander positief punt is het subtiele rode lichtje achterop de camera welke je laat weten wanneer je aan het filmen bent (in fel licht niet altijd goed te zien). Dit in tegenstelling tot de GoPro en EGO, waarbij dit lichtje aan de voorkant zit en dus iedereen behalve jou laat weten dat je aan het filmen bent.
Zoals al eerder aangehaald bestaat er een smartphone app (PlayMemories) voor de camera, wat betekent dat de camera over Wi-Fi beschikt. Via deze app kan je niet alleen de instellingen van de camera veranderen (wat sneller werkt dan via de camera zelf), maar ook zien wat je filmt (ideaal bij het positioneren van de camera), starten of stoppen met filmen en je geschoten materiaal terugkijken en naar je telefoon downloaden, zodat je het direct kan delen op social media. De app werkt prima, maar je moet je niet al te ver van de camera bevinden (binnen 5 meter werkt het super!). Ook merkte ik dat de verbinding binnenshuis om een of andere reden stabieler is dan buiten.
In vergelijking met de app voor mijn EGO werkt de Sony app vloeiender en is deze ook uitgebreider doordat je je video’s kan starten/stoppen, terugkijken en downloaden naar je telefoon. Qua mogelijkheden is de app gelijkwaardig aan die van GoPro, maar de werking kan ik niet vergelijken. Sony’s app werkt in elk geval over het algemeen voorbeeldig!

- En dan nu eindelijk de prestaties van de camera:
De camera beschikt over een 12MP Exmor R CMOS-sensor met achtergrondverlichting waarmee gefilmd kan worden in 1080p (60fps / 30fps), 720p (120fps / 60fps / 30fps) en VGA (30 fps), en foto’s van 1920x1080 genomen kunnen worden, met de mogelijkheid voor time-lapse. Verder heeft de camera een lens met 170° kijkhoek en beschikt hij over (elektronische) beeldstabilisatie.
Allereerst heb ik een aantal korte testjes gedaan met de camera, simpelweg om alles even uit te testen en te kijken hoe de camera presteert in verschillende omstandigheden. Zo heb ik in de felle zon gefilmd, in de schaduw, overgangen van felle zon naar schaduw en onderwater. Ook heb ik hierbij de verschillende videoresoluties en frame-snelheden getest en de beeldstabilisatie-optie.
Voor de echte praktijkervaring heb ik de camera vervolgens meegenomen naar een kartuitje (relatief donker, kunstlicht, snelle actie, hobbelig) en op 2 mountainbike trips (zon/schaduw, veel (schokkerige) bewegingen, (na) zonsondergang). Ook hierbij heb ik nog wat gespeeld met de verschillende instellingen.

Mijn ervaringen en indrukken zijn als volgt:
- Full-HD: Filmen in Full-HD levert simpelweg prachtige (actie)beelden op! De kleuren die de camera produceert zijn zeer realistisch en doorgaans beter dan bij GoPro. Enkel de blauwe lucht is vaak wat te fel, wat bij meer actiecamera’s te zien is. Dit doet de GoPro dan weer beter. Het lijkt erop dat de helderheid en het contrast wat hoger staan ingesteld dan bij de GoPro, waardoor de omgevingskleuren goed uitkomen, en de lichte lucht iets minder. Bij de GoPro zijn de kleuren wat warmer dan ze daadwerkelijk zijn. HDR (high dynamic range) zou hier een uitkomst bieden. Ook de scherpte van de beelden is dik in orde. Wel maakt de camera wat meer gebruik van compressie dan gewenst is, wat naar voren komt bij filmen in donkerdere omgevingen. Het is verre van dramatisch, maar de Exmor lens is tot veel meer in staat. Beetje jammer dus, maar niet geheel onverwacht aangezien hetzelfde geld voor m’n Sony Xperia Z. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware nog verbeterd. Verder is de witbalans niet handmatig aan te passen. Je hebt de beschikking over slechts twee instellingen, één voor normale omstandigheden, en één voor onderwater (sinds de laatste firmware update). Echt een gemis vind ik het persoonlijk niet, aangezien de standaard instelling gewoonweg prima is. Maar sommigen zullen hier misschien anders over denken.
De camera pakt overgangen van licht naar donker snel en goed op. Bij het uitkomen van een schaduwrijke omgeving is de verlichte omgeving voor je even niet zichtbaar (wit beeld) doordat de camera zich pas aanpast wanneer deze zich daadwerkelijk in een lichtere omgeving begeeft. Maar voor zover ik weet is dit bij elke (actie)camera zo. Je ziet het zelfs bij de onboard-camera’s in de Formule 1 (uitkomen tunnel in Monaco).
Het filmen bij kunstlicht (bij het karten) leverde flink mooiere beelden op dan ik verwachtte. Omdat het relatief donker is op de kartbaan, was er wel wat ruis te ontdekken, maar ik had niet anders verwacht, zeker bij een combinatie van donkere omgeving met kunstlicht. Maar zelfs hier dus zeer mooie en duidelijke beelden, al kunnen ze niet tippen aan de beelden bij natuurlijk licht.

- 720p Slow-motion: De slow-motion opties was één van de redenen waarom ik deze camera heb gekocht ter vervanging van m’n EGO, en Sony heeft me niet teleurgesteld. De prestaties van de slow-motion feature is in één woord en drie lettergrepen samen te vatten: GE-WEL-DIG! De beelden zijn mooi vloeiend en scherp. O.a. bij het karten heb ik zeer leuke en mooie slow-mo’s geschoten, waarop je achteraf ook heel goed kan analyseren hoe je rijdt en waar je kunt verbeteren (gas- en rembediening, stuurbewegingen). Deze functie zal ik ook gebruiken om m’n tennisslagen te bekijken en te analyseren.
De camera converteert de opnamen direct naar slow motion, dus je hoeft de geschoten video’s niet zelf nog eens te vertragen met 3rd-party software zoals bij bijvoorbeeld de EGO of Contour.
Klein nadeel is dat er niet de mogelijkheid is om geluid op te nemen bij zowel 60fps als 120fps in 720p modus. Slow-motion geluid kan grappig zijn, maar is/was geen vereiste voor me. Het spaart je ook de moeite dit er zelf uit te moeten editen. Desalniettemin zou een optie om de geluidsopname aan/uit te zetten een leuke extra zijn!
Het enige dat de slow-motion feature een beetje down laat, is het feit dat je niet snel even kan switchen tussen normaal filmen en in slow-motion filmen, doordat je de camera hiervoor uit de behuizing moet halen of je smartphone tevoorschijn moet halen. Beide zijn niet echt handig tijdens karten of mountainbiken.

- Beeldstabilisatie: De beeldstabilisatie was een andere functie waarvoor ik deze camera heb gekocht, en ook hier stelt Sony mij niet teleur. Dit is ook een functie die bij vrijwel geen enkele actiecamera aangeboden wordt. Oké, het is elektronische beeldstabilisatie (wat een logische keuze is aangezien optische beeldstabilisatie door het gebruik van motortjes veel zwaarder is en meer energie verbruikt, wat niet ideaal is voor een actiecamera) wat betekent dat de camera van een kleiner deel van de sensor opneemt zodat algoritmes kunnen bepalen welk deel van de sensor voor elk frame gebruikt moet worden om een zoveel mogelijk trillingvrije video te creëren. Dit betekent dus ook dat er bij het inschakelen van de beeldstabilisatie geen gebruik meer gemaakt kan worden van de volledige 170° kijkhoek, en je het moet doen met ‘slechts’ 120°. Een kleine opoffering voor het resultaat, want de geschoten video’s zijn echt een stuk minder schokkerig. Ook wanneer je de beelden vergelijkt met het filmen met 170° kijkhoek (een grotere kijkhoek geeft ook een effect van beeldstabilisatie) merk je een substantieel verschil. De botergladde beelden overtreffen echt ruimschoots mijn verwachtingen! Ideaal dus wanneer je de camera (zoals ik) op de mountainbike of je (kart)helm hebt en je een stabielere opname wil, want zowel bij het karten als bij het mountainbiken was het beeld vrijwel trillingvrij. Alleen de echte harde en plotselinge schokken zijn nog te zien. Persoonlijk vind ik het ook leuk om te zien hoe je hoofd beweegt (bij het karten) en dat deze beweegt ten opzichte van de omgeving terwijl de camera daaraan bevestigd is. Echt een knap staaltje van Sony. Om een echte indruk/beleving te krijgen van de ondergrond is het misschien beter om deze functie uit te zetten, maar als het aan staat kan je dit nog steeds zien aan de bewegingen van je hoofd of het voorwerp waaraan de camera bevestigd is. Wel lever je een klein beetje aan scherpte in, maar dit merk je nauwelijks.

- Geluid: De camera beschikt als één van de weinige (of zelfs enige?) over een stereo microfoon. Dit is meteen ook veruit de beste/gevoeligste microfoon op de actiecamera markt, waardoor deze zelfs in de behuizing nog redelijk duidelijk en helder geluid weet op te nemen, al wordt het natuurlijk aanzienlijk gedempt. (Er is wel een extra accessoire beschikbaar voor de behuizing welke meer geluid doorlaat.) Soms zou de microfoon misschien zelfs iets minder gevoelig mogen zijn, omdat elk geluidje dat m’n mountainbike maakt ook duidelijk opgenomen wordt (komt ook doordat de camera direct aan het frame bevestigd zit, wat de geluiden wat beter doorgeeft). Bij de EGO was het bijvoorbeeld mogelijk handmatig de gevoeligheid van de microfoon in te stellen. Dit doet de Sony automatisch, waardoor je dus soms geluiden hoort die je ook wel kan missen.
Ook heeft de camera de mogelijkheid een externe microfoon aan te sluiten. Hier zal ik zelf nooit gebruik van maken, maar dit gaat ook niet zo eenvoudig. Deze aansluiting (aan de onderkant van de camera) is niet bereikbaar wanneer de camera in de behuizing zit, zonder behuizing kan je de camera niet rechtop bevestigen met het klepje open en de camera op z’n zij leggen is ook geen optie omdat de lens en het opnamebeeld niet draaibaar zijn.

- Foto’s en time-lapse: Bij het maken van foto’s heb je de beschikking over de volledige 170° kijkhoek (of desgewenst 120°) en de kwaliteit van de foto’s is gewoon prima. Niet geheel onverrassend hetzelfde als bij de Full-HD video’s: perfect in normale omstandigheden en wat ruis zichtbaar bij weinig licht. De teleurstelling ligt bij de enige resolutie-optie van 1920x1080 (2MP), wat enigszins onbegrijpelijk is gezien de 12MP sensor in de camera. De achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat de foto’s enkel bedoeld zullen zijn om time-lapse video’s te maken, en dan is een Full-HD resolutie (op dit moment) meer dan genoeg. Het ‘echte’ gebrek bij de time-lapse functie ligt ‘m dan ook in de keuzemogelijkheden voor de tijd tussen twee beelden. Hiervoor kan je kiezen uit 5, 10, 30 of 60 seconden. Om een dag vast te leggen dus prima, maar niet om bijvoorbeeld een sport actie als time-lapse vast te leggen. Hiervoor zouden extra opties als 1 seconde en 0,5 seconden nog fijn zijn.

- Accuduur: De batterijduur van de camera is voorbeeldig. Zonder moeite weet de camera 2,5 uur aan Full-HD opnamen te maken (Wi-Fi uitgeschakeld). Dit is toch ruim een half uur langer dan m’n EGO en ook langer dan GoPro weet te halen. En het is ook nog eens mogelijk een grotere accu in de camera te plaatsen!
De camera kan ook via een externe bron (1500mA) gevoed worden, waardoor je niet afhankelijk bent van de batterij (bijvoorbeeld bij lange time-lapse video’s) en dus zonder problemen door kan blijven filmen. Totdat je geheugenkaartje vol is natuurlijk.

- Na het filmen: Zoals al eerder aangehaald is het mogelijk je geschoten video’s direct naar je smartphone te downloaden via de PlayMemories app. Voor op de PC bestaat er een soortgelijk programma: PlayMemories Home. Dit programma geeft ook de mogelijkheid je foto’s video’s online op te slaan, zodat je ze op elk moment kan bekijken via een PC, tablet of je smartphone. Natuurlijk kan je de bestanden ook gewoon via verkenner naar je PC kopiëren. Het benodigde USB-kabeltje, via welke de camera ook opgeladen dient te worden, wordt meegeleverd.
Ook is het mogelijk de camera direct op de TV aan te sluiten via de micro-HDMI poort. Dit werkt simpel en vlekkeloos, maar het benodigde micro-HDMI kabeltje wordt niet meegeleverd.

- Externe recorder: De micro-HDMI poort is een zogezegd ‘schone’ poort welke tijdens het filmen een ‘schoon’ HDMI-signaal geeft, inclusief geluid. Dit maakt het mogelijk een externe recorder aan te sluiten op de camera. Waarom zou je dit willen? Zoals gezegd past Sony een vrij agressieve compressie toe op de video’s (de gemiddelde bitrate van de video’s is 16Mbps), en op deze manier is het mogelijk video’s met bijvoorbeeld 144 Mbps op te slaan. Tijdens actief gebruik is dit natuurlijk verre van praktisch, maar voor time-lapse is het een mogelijkheid. Zie je een duidelijk verschil? Niet echt eigenlijk.

Voor Sony: Als jullie de volgende verbeterpunten doorvoeren bij het volgende model, hebben jullie veruit de beste actiecamera op de markt! Van hoge naar lagere prioriteit:
- Draaibare lens of softwarematige beeldrotatie. (Met stip op 1!)
- Volledige toegang tot de fysieke knoppen van de camera wanneer deze in de behuizing geplaatst is. (Met stip op 2!)
- Minder compressie toepassen (met name voor verbeterde beelden bij weinig licht).
- Uitgebreidere bevestigingsmogelijkheden, ook aan de camera zelf (roteerbare quickrelease, meer richting GoPro systeem).
- Optie voor geluid bij slow-motion.
- Uitgebreidere fotomogelijkheden (volledige resolutie, time-lapse instellingen).
- Uitgebreidere handmatige beeldinstellingen (witbalans e.d.), eventueel enkel via de app.

Heb jij ook een Sony HDR-AS15 Grijs?

Ik heb de as30v en er zijn hier wel een aantal dingen aan verbeterd. Je kan nu alle knoppen bedienen in de behuizing en een softwarematige flip is ook toegevoegd. Er is nu ook een aparte foto-stand, deze schiet grote foto's en de time-lapse stand maakt 1080p foto's. Ik zie ook steeds meer mounts bij sony vandaan komen, het lijkt er op dat ze naar je luisteren ;)
Ik heb er een uitgebreide review over geschreven, deze is te vinden op mijn profiel.
Heb sinds een weekje de AS100. Deze heeft alle verbeteringen die ik wenste en nog iets meer :)
Is dit uit eigen ervaring? oftewel heb je er zelf mee gedoken?
Wil m zelf nl. voor het duiken gaan gebruiken.
Misschien wat overdreven neergezet door me, de meegeleverde behuizing is natuurlijk niet waardeloos onderwater. Verre van zelfs. Maar een platte lens levert gewoon betere beelden op onderwater. Heb de platte zelf niet, dus ik kan het zo niet vergelijken, maar op youtube is wel het een en ander te vinden aan vergelijkingen: http://www.youtube.com/watch?v=6mIsT_zVhQs.
O.K. dank je wel voor je reactie.
Zit inderdaad wel veel verschil tussen.
Ga m eerst maar eens zonder proberen, kan later altijd nog die platte lens halen.
Mijn complimenten over de zeer uitgebreide review.
Een kleine opmerking over het kantelen van de camera, het beeld is wel softwarematig te kantelen c.q. roteren. Je kan dit doen in PlayMemories Home. Ik gebruik de camera horizontaal hangend onder een quadcopter (drone) en pas dit later aan.
fjklein
Ja oké, maar dat vereist dus enige nabewerking en dan is je beeldverhouding dus ook anders. Ik bedoelde dat je niet kant-en-klaar gekantelde filmpjes kan maken. Wist overigens niet dat het met PlayMemories Home kon, nog niet uitgebreid bekeken, dus thanks voor de tip! :)

[Reactie gewijzigd door henri86 op 23 oktober 2013 00:00]

Overigens nog een nette actie van Sony: Ik had via Sony nog een paar extra accessoires besteld, waarvan ik er eentje toch wilde retourneren. Deze mag ik nu gewoon houden terwijl het bedrag gewoon teruggestort wordt.