Specificaties Intel Atom N230 on board - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-GC230D Review

gertkNewbie 7 oktober 2008, 1.407 views

Gigabyte GA-GC230D

Pluspunten

• Prijs (is namelijk incclusief Atom processor)
  • Prestaties
  • Compatibiliteit (bekende 945 chipset)
  • Energieverbruik

Minpunten

• 100 Mbit lan
  • Chipset heeft een ventilator
  • Slechts 2 SATA aansluitingen (was anders leuk server bordje geweest)
  • 1 enkel PCI slot
  • geen PCI-Express

Layout Score: 3
Ik heb dit bordje gebruikt in een MythTV frontend. Linux herkent de CPU als een SMP processor (de Atom is nl. hyperthreading). Jammer dat er geen DVI/HDMI op zit en de videochip niet alle (redelijk) standaard HD resoluties kent zoals bijvoorbeeld 1280x720 Volgens Intel moet dit overigens wel te programmeren zijn.
Ik heb er een 512 MB DDR2-800 geheugenstripje op gezet (draait dan op 533) en dat werkt prima. Computertje verbruikt als systeem (bordje + harddisk) ongeveer 40 Watt uit het lichtnet wat zeer netjes is voor een HomeTheatre PC-tje. De FAN op de chipset maakt nagenoeg geen geluid. Geluidskwaliteit van Line-Out is prima (gekoppeld aan LCD TV), beeld is stabiel en goed maar door gebrek aan DVI niet digitaal naar monitor of TV te koppelen. Ook is het netwerk slechts 100 Mb.
Gelukkig ook nog aanwezig een COM poort (voor de IR ontvanger van mijn afstandbediening nodig) en er is ook nog een parallel poort wat handig kan zijn voor bijvoorbeeld een LCD/VFD schermpje. Op het bordje zitten twee SATA300 en een enkele IDE aansluiting.

• 80 GB Sata drive
  • 10 GB IDE drive
  • Linux x86

Heb jij ook een Gigabyte GA-GC230D?

Je zegt aan de ene kant dat je de positieve eigenschappen de prijs vind maar aan de andere kant loop je te zeuren over gebrek aan features. Dat noemen we PRIJS/KWALITEIT verhouding ... geef daar es een inhoudelijke review over in plaats van het op te sommen in de voor en nadelen. Kijk ook naar andere hoger gewaardeerde reviews en pas eventueel je eigen review aan, want dit is die ene ster nog nauwelijks waard zo kort.
Als ik dat plaatje zo zie is dat denk ik niet de chipset met die ventilator maar daar zit de cpu onder of niet?
De atom chipset verbruikt meer dan de CPU, dus het grootste koelblok met de koeler is voor de antieke 945 chipset.
Je zou natuurlijk in het PCI slot een grafische kaart doen, zoals een GeForce 6200LE ofzo, die zie ik bij Alternate staan. Wel oud, maar hiervoor voldoende. Wel een korte review en inhoudelijk staat er niet zoveel bijzonders, ik geef er nu slechs 1 ster voor, misschien morgen nog hoger. ;)
ongeveer 40 Watt uit het lichtnet
Idle of load?
GB lan met een Atom :D
S-ata/lan gaat allemaal over een 66mhz pci-bus, denk je nou echt dat je meer als twee HDD's kunt aansluiten aan een 66mhz bus en dan nog S-ATA en GB lan performance kan verwachten?

dit soort meuk is leuk voor een media-center pctje en een thuis nasje met 2x1TB meer ook niet, als er een GB chipset bij zou zitten dan zou de HDD controller vastlopen en dan zul je niet eens 10mb snelheden halen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 februari 2009 05:12]

mag ik vragen watvoor behuizing je hiervoor heb gekozen ?

dank voor de review :)