Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Ab Review

michel2506 7 oktober 2008, laatste update op 23 september 2009, 2.343 views

Acer Aspire One A150-Ab

Pluspunten

• prijs
  • 120gb HDD
  • snelle opstarttijd

Minpunten

• scherm
  • meegeleverde linux is niet echt flexibel

Na lang op zoek te zijn geweest naar een kleine laptop heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Acer Aspire One 150-ab blauw met Linux. De prijs /kwaliteit verhouding leek mij wel goed en ik hoorde veel positieve geluiden over de netbook. Ook vond ik de 120gb HDD wel interresant omdat ik flash oplossingen eigenlijk te klein vond en ik las ook veel berichten dat deze vrij langzaam waren.

Het eerste dat me opviel toen ik de laptop ontving, was de goede verpakking. Deze is mooi full color met foto's va het product. In de doos vond ik uiteraard de laptop, samen met de accu, lader,een eenvoudige beschermhoes waar de One in kan, handleidingen en een recovery cd voor linux.

Ook zat er een papiertje met een disclaimer dat er geen garantie wordt verstrekt op correcte werking van meegeleverde software en dat de meegeleverde handleiding voor windows xp is geschreven en niet correcte informatie kan bevatten. Dit vond ik wat vreemd maar dat kon de pret niet drukken aangezien ik redelijk bekend ben met linux en handleidingen toch niet lees. 8)7

Na het aanzetten van de laptop kreeg ik na ongeveer 10 seconden een installatiewizard waar ik de taal kon kiezen en het systeem kon instellen. Dit was gauw afgerond en na een reboot (waarbij het opstarten een seconde of 15 duurde), Had ik een volledig werkende desktop op mijn scherm. Alle software werkte redelijk, maar omdat de linplus distro mij toch wat te beperkt bleek na een paar dagen heb ik besloten om windows xp te installeren door middel van een externe cd speler.

Nadat ik de xp installatie helemaal ingericht heb ik naar tevredenheid de Aspire One een paar dagen gebruikt, maar ik heb toch nog een minpuntje ontdekt: de inkijkhoek van het scherm cis niet al te best, je moet er precies op een bepaalde hoek voorzitten anders is het beeld niet zo mooi. Dit is een minpunt waar ik mee kan leven want verder is het een ideaal apparaat om onderweg mee te werken.

De accu is vergelijkbaar met standaard laptops en gaat rond de 2-2.5 uur mee.

Dit was mijn eerste review dus als er opmerkingen, verbeterpunten of vragen zijn, dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Ab?

Vreemd, ik heb dezelfde nettop, maar ik vind het scherm juist geweldig. Mijn scherm blijft er goed uitzien ook vanuit extreme hoeken. Vooral de verticale kijkhoek is super, de horizontale wat minder, maar dat is geen probleem omdat het een laptop is en het scherm dus schaniert. Zet er anders bij bij welke kijkhoeken (in graden) je problemen ondervind. Zo weten anderen ook wat je precies bedoelt.

Verder kan je oa. nog wat vertellen over de geluidsproductie (die ik niet al te best vond) en de bouwkwaliteit. :)
Wat bedoel je precies met geluidsproductie? Het geluid van het systeem of het geluid van de speakers. Ik zal over beide wat toelichten.

Het geluid is via de ingebouwde speakers inderdaad niet al te best. Ben ik vergeten te vermelden :o Ik heb zelf meestal een headset op dus dat is voor mij geen groot probleem.

Het geluid van de nettop zelf vind ik redelijk acceptabel en de fan is niet of nauwelijks hoorbaar. Daar moet wel bijgezegd worden dat ik meestal niet in een volledig stille ruimte werk dus eventueel geluid kan ook gewoon slecht waarneembaar zijn door mij.

Over de bouwkwaliteit ben ik best te spreken, het geheel voelt solide aan en ik heb daar eigenlijk geen aanmerkingen over.
Behalve de accuduur dan, alleen voor een langwerkende accu misschien toch een Asus EEE 1000/901 aanschaffen. Of nog wachten tot begin 2009, want dan gaan de verkoopprijzen omlaag.