Europa Universalis IV, PC Review

Screwdriver_MM 22 oktober 2013, laatste update op 13 juni 2014, 1.096 views

Europa Universalis IV, PC

Pluspunten

• een van de meer complexe 4X strategie games "out there"
  • Hoog nog heel even doorspelen gehalte (werkt de strategie die je gekozen hebt.)
  • Doorontwikkeling met verschillende DLC's

Minpunten

• Niet voor iedereen, zeer stijle leercurve;
  • Sommige onderdelen heel macro als je directe invloed op gevechten wilt hebben dan is de Total War serie meer iets voor je.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Hoe zorg je er voor dat Friesland een wereldmacht gaat worden zonder dat je het Oostenrijkse rijk / Duitse deelstaten op strafexpeditie langs komen. Nou dat kost je weer een paar uur spelen.

Europa Universalis 4 is de meest recente uitgave in deze spel-serie dat zich laat classificeren als 4X game (exploreren, expanderen, exploiteren en extermineren). Deze 4X characteristics komen op verschillende manieren tot uiting.

- Exploreren : normale start van het spel is in einde 1400 en de "nieuwe wereld" is nog niet ontdekt (terra incognita)
- Expanderen : Zorg dat je via diplomatie en koninklijk huwelijk je rijk groeit, relaties worden gelegd, “vrienden” je komen helpen als je aangevallen wordt.
- Exploiteren : zorg dat je meeste handel drijft (lees geld verdient)
- Extermineren : Voer oorlog om je rijk te verdedigen en/of te laten groeien.

Op al deze bovenstaande vlakken zul je deze “real-time” strategie game in de gaten moeten houden. Veel van de collega strategie spellen zijn “turn-based”, bij EU loopt de klok door. Maar is gelukkig wel te pauzeren om het hele speelveld te onderzoeken en opdrachten aan je units te geven.

Maar terug naar Friesland. Ik heb bedacht dat het wel een uitdaging zou zijn om van de ze staat een wereldmacht te maken. In het hoofdmenu van de single player (Multi-play zal ik hier niet beschrijven) presenteert het spel de kaart van de wereld en de opdeling in land, staat en of rijk. Friesland is hier een zeer klein staatje en daarmee krijgt het spel starten als Friesland de kwalificatie moeilijk mee. Speel je met Engeland of Spanje dan zal je start positie een stuk rijker (makkelijker) zijn.

Off we go…. Een van de eerste zaken die je zal opvallen is dat je niet zo maar mag binnenvallen bij bijvoorbeeld je buren. Je zal ze eerst via diplomatieke route de oorlog moeten verklaren, om vervolgens je troepen over de grens te sturen.
Leerpunt 1: je hebt beperkt aantal diplomaten (Friesland start er met twee), dus zijn deze al op missie. Dan kun je geen oorlogsverklaring meer uitsturen naar andere landen.

Als Friesland heb ik oorlog verklaard aan Gelre, en ik geef de troepen opdracht om deze deelstaat aan te vallen. Gelre is onderdeel van de HRE (Holly Roman Empire) een rijk van verschillende staten. En dat heb ik ook direct geweten ook. Direct na de oorlogsverklaring en de initiŽle aanval, die bij winst overgaat in een staat van beleg (duur meestal 300 plus dagen). Vallen andere HRE staten mij aan om mijn expansie drift af te straffen. Campagne gestaakt en (via diplomatie) geef het territorium Gelre terug in ruil voor vrede.

Deze vrede kost mij 25 diplomatie punten….Huh? Friesland is geen monarchie (dus expansie door koninklijk huwelijk is niet mogelijk) maar een administratieve republiek. De leider ervan (net als een monarch) bouwt op drie gebieden punten op Administratief, Diplomatiek en Militair. Deze punten kun je op verschillende manier aanwenden. Voorbeelden zijn voortgang in sociale/technologische/militaire ontwikkelingen (soort tech-tree) waardoor er zaken “unlocked” worden. Administratie punten om een provincie tot “Core” te maken en nog tal van andere zaken.

Terug naar expansie. Ik stuur een diplomaat naar Gelre gestuurd om een claim op te bouwen. Deze claim zal mij later het recht (lees casus beli) geven om het land “legitiem” aan te vallen en bij mijn rijk te voegen.
Met de claim op zak, stuur ik met de diplomaat weer aan op oorlog met als oorlogsdoel het “rechtmatig” terughalen van Gelre tot mijn territorium. Het moment dat ik gekozen heb om deze oorlogsverklaring uit te sturen is een moment dat Gelre op expeditie (lees in oorlog) is met een ander buurland en ze verzwakt zijn.
Deze keer laten andere HRE landen mij met rust en kom relatief goed uit de strijd.

Gewonnen maar land is nog niet toegevoegd aan mijn territorium. Op dit moment ben ik slechts nog maar veroveraar van Gelre. Om het tot mijn territorium te laten behoren en belastinginkomsten te ontvangen. Dien ik deze provincie tot mijn “Core” of kernlanden te gaan laten behoren (knop maak Core, en kost administratieve-punten). Zodra dit voltooid zal het territorium bijdragen aan jouw belastinginkomsten.

Direct na het toevoegen van Gelre zie je ook dat het aantal schepen en militaire units dan je kunt aanhouden (zonder penalty-kosten) omhoog gaat. Wat weer je kans om te exploreren en expanderen vergroot.

Al met al raak ik met deze review nog maar een topje van de acties en intriges die je kunt ondernemen in het spel. Maar alleen bovenstaande zal je al behoorlijk van de straat houden. Mijn Friesland heeft net Suriname op de kaart gevonden en een kolonist er naar toegestuurd om er een kolonie van te maken (“ship basing rights via portugal). Straks eens kijken of we nog naar de oost kunnen.

Op GoT loopt ook discussie over Europa Universalis (4) : GoT
Hierin zul je meer achtergrond vinden over de andere spellen uit de serie en hoe anderen het spel spelen. Manier waarop verschilt zeer van gebruiker tot gebruiker.

Heb jij ook een Europa Universalis IV, PC?