Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony PRS-T3 Wit Review

pnijnatten 22 oktober 2013, 2.811 views

Sony PRS-T3 Wit

Pluspunten

• Handig ingebouwde smartcover
  • Duidelijk scherm met genoeg contrast
  • Mooi afgewerkt product en voelt degelijk aan
  • Leest erg prettig
  • Lettergrootte eenvoudig aan te passen
  • Aanwezigheid van woordenboeken

Minpunten

• Ontbreken schermverlichting
  • Lezen grote PDF bestanden gaat wat langzamer

Veelzijdigheid Score: 4
De Sony PRS-T3 is mijn eerste ervaring met een e-reader en ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal anders dan de fysieke boeken. De PRS-T3 is een handzame, lichte en goed ogende e-reader met een handig ge´ntegreerde hoes (snapcover). Erg handig alleen wel jammer dat Sony met deze hoes niet ook de achterkant van de e-reader beschermt. Het is even afwachten hoe robuust deze achterkant is tegen beschadigingen. Het voordeel van de ge´ntegreerde hoes is dat je de e-reader niet steeds aan en uit hoeft te zetten. Bij het dichtslaan van de hoes wordt de e-reader automatisch in de slaapstand gezet. Bij het openen van de hoes kan je meteen doorlezen.
De e-reader ligt prettig in de hand en is lekker licht. Ondanks het lichte gewicht voelt de e-reader toch robuust aan.

Het lezen van ebooks gaat erg goed op de Sony veel beter dan ik van te voren verwacht had. Het scherm lijkt erg klein als je een echt boek gewend bent maar in de praktijk ondervind je daar weinig hinder van. Het wisselen van de pagina’s gaat snel zonder veel vervorming van het beeld en ook kan het lettertype of de letter grootte eenvoudig worden aangepast aan je persoonlijke wensen.
Het scherm heeft een goede resolutie, de letters zijn scherp en door de witte achtergrond is er een goed contrast waardoor het prettig leest. Het bladeren kan makkelijk dmv het Touch screen of de fysieke knoppen op de e-reader. Een handige optie, zeker ook voor de kinderen, is het ingebouwde woordenboek of de koppeling met Wikipedia als de Wi-Fi aan staat. Hiermee kunnen ze eenvoudig de betekenis van de moeilijke woorden opzoeken.
Ook is het eenvoudig om een stuk tekst te markeren of een aantekening te maken met een toetsenbord of een tekening.

Het lezen van grote PDF bestanden gaat wat moeizamer. Ook hier is de letter grootte eenvoudig aan te passen. Ik heb echter een paar keer gemerkt dat als de letter grootte is aangepast er soms een paar regels verdwijnen bij het bladeren die je wel ziet als je het lettertype weer verkleind. Ook gaat het bladeren langzamer dan bij een ebook. Bij grote pdf bestanden heb je soms het idee dat de reader “hangt”. Even geduld hebben leert je echter dat dit niet het geval is.
Het enige jammere vind ik toch wel het ontbreken van een achtergrond lichtje om in het donker te kunnen lezen. Met een lampje erbij kun je de e-reader uitstekend gebruiken maar het zou wel handig zijn geweest vooral in deze prijsklasse.

De batterij gaat lang mee en het is mij dan ook nog niet gelukt om de e-reader helemaal leeg te krijgen om zo de snel laadoptie te kunnen testen. Ik heb de e-reader nu een dag of 12 in gebruik en ik heb net een kwart van de batterij leeg kunnen krijgen. Hierbij is de e-reader ongeveer een half uur per dag gebruikt en heb ik ook de Wi-Fi functionaliteit gebruikt.
Wel vreemd dat er geen 220v lader is meegeleverd en dat je dus alleen op kan laden met een USB-kabel. Als de e-reader wordt opgeladen kan je niet zien hoever het oplaadproces gevorderd is.

De Wi-Fi functie om ebooks rechtstreeks op de e-reader te kunnen zetten is erg handig. Echter het surfen met de e-reader is niet echt plezierig. Het verversen van het scherm duurt wat lang en je krijgt een “flikkerend” beeld. Om iets op te zoeken of een pagina te lezen zou ik een tablet of een Smartphone aanraden. Echter om ebooks rechtstreeks op je e-reader te zetten is de geboden functionaliteit zeker toereikend en erg makkelijk. Ook het overzetten van ebooks die op je laptop staan is erg eenvoudig middels het meegeleverde kabeltje (drag&drop)

Al met al een goede e-reader voor de prijs waarbij mij het leesplezier tov hardcopy boeken mij echt is meegevallen. Ik zou de e-reader dan ook niet graag meer missen.

Wat mij betreft een aanrader.

Heb jij ook een Sony PRS-T3 Wit?