Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero S1 Rev. 2 Review

Taurnil 7 oktober 2008, laatste update op 8 oktober 2008, 3.693 views

Arctic Accelero S1 Rev. 2

Pluspunten

• Koeling
  • Compatibiliteit
  • Heatsinkjes

Minpunten

• Heatsinkjes willen niet altijd blijven zitten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Inleiding/Voorwoord
Dit is mijn tweede product review.
Deze review gaat over de vga koeler ´arctic accelero s1 rev2´.
Ik heb 2 van deze schatjes besteld en ben er zelf zeer tevreden over.
Ik heb ze gebruikt op twee 8800GTS G92

Ook hier zijn de foto´s niet van mij zelf omdat ik hier weer eens niet heb over nagedacht.
|:(

Eerste indruk
De doos en Verpakking:

Ze hebben de verpakking simpel gehouden.
gewoon de koeler zelf + extra onderdelen verpakt in wat plastic met wat karton voor de informatie.
Meer is ook niet echt nodig vind ik.
Je ziet gelijk de koeler en de grote ervan. Al met al ziet het er best spectaculair uit op het eerste gezicht.

Wat je hier zit is de oude verpakking. Nu zitten er voor de stroom regulators losse heatsinkjes bij i.p.v. een lange balk of een platte heatsink. En dat werkt stukken beter.

De eerste indruk is GROOT. Het is een flinke koeler en dus verwachte ik veel koel vermogen en dat is ook zo :D daar kom ik later wel op terug.

Opbouw/Bouw Kwaliteit en Afwerking
Heatsink zelf:

De heatsink zelf ziet er stevig uit en ook heeft het wel iets professioneel door de grote.
De fins staan best een beetje uit elkaar waaraan te zien is dat deze heatsink zeer zeker is ontworpen voor passieve koeling.

De heatsink is netjes afgewerkt, je ziet boven en onder 2 zwarte plastic covers zitten zodat het wat beter oogt i.p.v. uitstekende heatpipes.

Accessoires:

Er zijn 8 geheugen heatsinks mee geleverd + 4 stroom regulator heatsinks.

Er zit al een soort plak middel op de heatsinkjes die wel ok zijn, maar ik heb zelf het probleem dat bij sommige het gewoon voor geen meter werkt.
Ik ben blij dat ik extra zalman heatsinkjes had bestelt waar nog wat extra heatsink plakkertjes bij zaten die goed helpen.

Zoals te zien is zijn de stroom regulator heatsinkjes wat verhoogt wat goed van pas kwam op mijn twee 8800GTS G92 vid kaartjes. Dus daar is goed over nagedacht.

Verder dan dat is de kwalteit van alle onderdelen zeer goed.

De Koeling
De koeling van deze passieve koeler is echt super!
Voorheen had ik de standaart koelers van Nvidia er natuurlijk op zitten.

Deze temps zijn van mijn beiden overclocked 8800GTS G92.
Te temperaturen IDLE met standaard koelers is:

LET OP!: Deze temperaturen zijn met standaard koelers van Nvidia dus MET een fan die op 62% gedwongen lopen!! + de koeling van mijn Antec p182 met Scythe S-Flex 1600rmp front intake.

VGA 1

GPU = 59-62 graden
GPU memory = 50-54 graden
GPU PCB (omgeving) = 50-53 graden

En de IDLE temperaturen met de arctic accelero s1 rev2:

LET OP!: deze koelers lopen bij mij PASSIVE dus GEEN fans erop, geen turbo module enzovoor.
Alleen de koeling van mijn Antec p182 met Scythe S-Flex 1600rmp front intake.

VGA 1
GPU = 52-55 graden
GPU memory = 45-47 graden
GPU PCB (omgeving) = 40-43 graden

VGA 2
GPU = 55-58 graden
GPU memory = 48-50 graden
GPU PCB (omgeving) = 45-48 graden
(de temps zijn gemeten met Everest Ultimate 4.20.1277)

En dus deze temps zijn super als je nadenkt dat de oude temps MET een fan erbij waren die ikzelf op 62% heb gedwongen te draaien.

Stressed zijn de temps zon 3-5 graden hoger, met oude koelers was het 5-8 graden hoger. dus dit is zeeeer netjes vind ik.
stressed temps zijn tijdens paar uurtjes gamen. meerdere games.

Dus de arctic accelero s1 rev2 koeling vermogen is echt super ook al zonder de turbo module! :D :9~

Inbouwen/Installatie
Het installeren van de arctic accelero s1 rev2 is niet moeilijk maar ook niet makkelijk.

Eerst de oude koeler verwijderen en dan nog even alle memory chips + de GPU goed schoonmaken zodat de geheugen heatsinks goed blijven zitten want de geheugen heatinks + stroom regulator heatsinks willen er wel eens afvallen.
Kleine tip: als je zelf zoiets hebt van, ‘ik zet die oude koeler er niet meer op’ dan bestel wat extra Arctic Silver Thermal Adhesive zodat je er zeker van bent dat de heatsinks blijven zitten.

Als de koeler eenmaal geļnstalleerd is gebruikt je VGA in totaal wel 2 sloten.
Het is ook mogelijk deze kaart in een SLI opstelling te gebruiken ZOLANG je een flexible SLI bridge hebt van zeker 12cm lang.

Verder had ikzelf in het begin even iets van: ‘Oef, zal die koeler wel gaan passen in mijn kast (antec P182)’ en gelukkig paste het allemaal.

Heat Sink: 138(L) x 215(W) x 33(H) mm
Weight: 268 g

Compatibiliteit

ATI:
Radeon (HD 4850/4870), Radeon HD 38xx series, 36xx series, 2600, 2400, X1950, X1900, X1800, X1650, X1600, X1550, X1300 series
nVIDIA:
GeForce 9800GTX+, 9800GTX, 9800GT, 9600 GT, 8800GTS(G92), 8800GT, 8600, 8500, 8400, 7950GT, 7900, 7800, 7600, 7300, 6800, 6600 series (except 7X00 GS AGP)

Prijs/Kwaliteit
De prijs voor 1 arctic accelero s1 rev2 was voor mij ¤17,30 dat dus x 2 is ¤34,60 wat ikzelf voor deze prestaties echt niet veel vind.

De arctic accelero s1 rev2 doet het zeker net zo goed ZONDER fan (turbo module) als de standaart koeling van Nvidia zelf MET fan die ik zelf meer toeren heb laten draaien.

Dus nu heb ik geen last meer van al het lawaai wat die pokke Nvidia koelers maakten + de temperaturen zijn hetzelfde/een beetje beter passive!

Algemene Beoordeling
Ik ben zeeeeeeeer tevreden over deze koeler.
Ik ben van al het lawaai af wat mijn twee 8800GTS G92 maakte en de temperaturen zijn hetzelfde/beter zonder het lawaai van 2 fans! Kan toch niet beter :D

Als afsluiter
Heb je zelf ook zoiets van: ‘gek wat een herrie maakt die fan van mijn VGA’ of ‘mijn VGA wordt warm, ik wil iets beters’ dan is de arctic accelero s1 rev2 echt iets voor jouw. De prijs/prestatie is echt super!
Een echte aanrader! _/-\o_

==============================================================

Heb je zelf nog enige vragen die nog niet (helemaal) beantwoord zijn? reageer dan even en ik zal zo snel mogelijk een reactie posten.

Greetz,

Taurnil

Heb jij ook een Arctic Accelero S1 Rev. 2?

oeps, dacht dat ik al iets vergeten was.
Naja, ik heb even weer zon uurtje of 3 gegamed en de temps zijn met 3 tot max 5 graden meer. het is gewoon bijna hetzelfde als met de stock koelers, alleen zonder al het lawaai van fans... want die zijn er niet :D
Mijn HD3850 is met deze koeler idle zo'n 30 graden. Als ik m flink stress wordt hij niet warmer dan 50 graden. Das ongeveer hetzelfde als het referentiekoelblok dat er op zat. Het verschil is echter dat deze koeler 0dB geluid maakt, want geen bewegende delen.
Erg fijne koeler, ik raad echter iedereen die deze koeler aan wil schaffen aan om even de arctic website te checken over hoe je het moet installeren.

In mijn geval had ik een oudere versie met 1 groot blok voor de voltage regulators. Op mijn 8800GT ging dit niet passen, en in hun handleiding stond iets in de trand van "Die heb je niet nodig, wij hebben het hier getest en het werkt ook zonder". Ik werd hier niet echt vrolijk van en heb met een dremel de heatsink bewerkt om het zo goed mogelijk te laten passen.

Behouw je de garantie als je deze koeler monteert? :)
mocht ie kapot gaan zet je toch gewoon je oude koeler er weer op. Officieel zal het wel niet mogen bij de meeste merken. Maar als je 'm netjes terugzet kunnen ze het niet merken.
Als je een koeler monteert zal je garantie niet aangetast worden, tenminste als deze
vastgeschroefd zit.

Anders wordt het als je iets moet breken/wegvijlen oid

Is je kaart kapot dan kun je eerst de originele koeler monteren en dan RMA sturen
voor de zekerheid.
Ik werk namelijk zelf bij een computer-winkel, en bij ons is het als de VGA koeler eraf is geweest dat we geen garantie meer kunnen bieden, vandaar.
Heb ook de oude versie op een 7900GT van XFX zitten.
Moet zeggen dat het een wereld van verschil uitmaakte toen ik de stock cooler verving, niet alleen qua geluidsproductie maar ook qua warmteontwikkeling.

Idle zijn mijn temps (zonder turbo module) zo rond de 35 C, na gamen niet hoger dan 40~42 C. Dit allemaal in een Coolermaster Centurion kast. Voorheen zat ik idle rond de 55 C !!

Enige nadeel waren inderdaad de heatsinkjes die van het geheugen afvielen (meteen of na verloop van tijd)... heb ze er maar afgehaald, en verder nooit problemen ermee gehad ondanks een standaard kleine overclock van mijn videokaart. :) :)
ik had hier dus ook veel problemen mee, dat ze er idd vanaf vielen. Ik heb toen maar een beetje koelpasta als lijm gebruikt, na 1x warm worden van de koelpasta blijven de koelblokjes perfect zitten.

(op een 9600gt indien relevant.)
heb je ook temperaturen stressed vergeleken? zou wel handig zijn ivm interesse om het ook te kopen :)
Ik heb ook de oude versie op mijn 4850 zitten. De lange balk gebruikt omdat ik anders niet genoeg headsinkjes had. Beetje doe hetzelfen.. lol

Samen met de Turbo Module (2 fannetjes) is hij niet te horen en wordt de 4850 onder load max 50graden. Zonder turbo module niet geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 7 oktober 2008 22:47]

Heb hem gisteren met turbo kit op m'n 9800Gt geplakt en ik moet zeggen dat hij bij de eerste snelle tests een stuk beter werkt dan de standaard koeler.
Idle zat hij altijd op 65C en stressed tegen de 85C, nu met deze cooler er op zit hij idle ergens op 43C en stressed op 54C

Wel ook last gehad van het niet goed plakken van de sinks, gelukkig liet er maar een los en was ik al voorbereid met wat zalman thermal adhisive :)