Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart) Review

Myedvyed 21 oktober 2013, laatste update op 3 november 2013, 7.876 views

Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)

Pluspunten

• Transflective LCD - altijd de tijd zien zonder teveel stroom te gebruiken
  • Beter afleesbaar bij veel zonlicht
  • Sommige functionaliteit nog beschikbaar als telefoon uitstaat
  • Standaard Micro-USB aansluiting waardoor je geen extra kabel / lader mee hoeft te nemen
  • Uitgebreidere API
  • Geen widgets meer (voegden weinig/niks toe in oorspronkelijke implementatie)
  • Fijnere interface die consistenter is met Android
  • Meer settings en apps op het horloge zelf
  • Iets hogere resolutie
  • Het is meer puur een horloge, geen clip-systeem meer
  • Bluetooth kan uitgeschakeld worden op het horloge, waardoor je het in vliegtuigen mag blijven gebruiken (zij het redelijk beperkt)

Minpunten

• Eigen volgorde van apps instellen en apps aan/uitzetten kan niet meer
  • Op de doos staan screenshots afgedrukt van (nog) niet bestaande apps/widgets
  • Niet volledig backwards compatible met alle SmartWatch 1 apps, terwijl dit wel geadverteerd wordt.
  • In het donker is de LCD wat feller dan de AMOLED van de SmartWatch 1.
  • Bandje is wat breed (24 mm), waardoor het wat lastiger is een goedkoop ander bandje te vinden

Update 03-11-2013: Nieuwe ervaringen toegevoegd.
Update 27-10-2013: Vreemd genoeg werd de SW2 niet automatisch geupdate naar wintertijd. Custom clocks die gebruik maken van de klok van de telefoon worden wel correct geupdate.
Update 23-10-2013: Onderdelen over updates en besturing toegevoegd, pluspunt toegevoegd (BT uitschakelbaar)

Mijn achtergrond: Ik bezit zowel de LiveView als vorige SmartWatch en heb voor beide apparaten ook apps geschreven. De stap van LiveView naar SmartWatch was grotendeels een goede, en in deze review zal ik vooral de stap daarna beschrijven: die van SmartWatch naar SmartWatch 2. Dus sommige basisfunctionaliteit komt misschien minder aan bod.

Eerste indruk
De SmartWatch 2 is groter en heeft een design dat goed aansluit bij de nieuwe Xperia range, waar mijn Xperia Z toe behoort. Ik ben persoonlijk erg fan van dit design en vind de SmartWatch 2 qua uiterlijk dus weer een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger.

Sommige settings zitten nu op het horloge zelf. Dat was ik niet gewend dus ik was een tijdje op zoek naar de instellingen voor de standaard klok (ik zie graag ook het dagnummer). Ook kun je niet meer de volgorde van je apps / widgets instellen. Je kunt alleen kiezen uit alfabetisch of op volgorde van meest gebruikt. Uiteindelijk zou mijn sortering het meest op die laatste lijken, maar als developer vind ik het wel fijn als ik na een verse install mijn app gelijk op de eerste pagina kan zetten. En dan het liefst zonder hem AAAAAAAMijnApp te noemen :+

Een aangename verrassing was dat het backlight uit kan terwijl het horloge zichtbaar en up-to-date blijft. Een beetje retro-achtig dus, naar het tijdperk van de oude LCD horloges, en dat spreekt me wel aan. Echter het belangrijkste is dat dit flink batterij spaart ten opzichte van het backlight aan laten staan om de tijd constant te tonen, en tegelijkertijd veel praktischer is dan het horloge elke keer aan moeten drukken of die andere 'workarounds' gebruiken die in de oorspronkelijke SmartWatch zaten (b.v. schudden om tijd te tonen). Sterker nog, dat was een van de grootste nadelen van de eerdere 2 generaties voor mij.

De kleuren zijn iets anders dan op de SmartWatch 1, en beide horloges zijn weer anders dan op mijn telefoon. Niet echt iets waar ik me druk om maak, maar het valt wel op. Ik vind het scherm van de SmartWatch 2 fijner om naar te kijken over het algemeen, maar een klein nadeel is dat het AMOLED scherm van SmartWatch 1 wel goed geschikt was voor situaties waar je in het donker even de tijd wil weten (b.v. in de bioscoop). De SmartWatch 2 is dan toch weer een beetje helder, en met het grotere scherm lijkt het een beetje op een oude feature-phone die ineens aan gaat.

Het rare 'clip' systeem dat uit de LiveView tijd dateerde is eindelijk weg en het is nu meer puur een horloge. Sony heeft eindelijk ingezien dat voor de meeste mensen het horloge de hoofd-feature is, en niet een bijkomende optie. De LiveView werd namelijk in de markt gezet als een klein display dat je op heel veel plekken vast kon clippen. Misschien zijn er mensen die dit als een gemis zien, maar ik denk dat het over het algemeen een goede beslissing is.
Het feit dat deze clip nu weggelaten is maakt het horloge namelijk dunner (zelfs dunner dan het mechanische horloge dat ik voorheen dagelijks droeg) en eleganter. Bovendien is het laadmechanisme nu gewoon micro-USB (overigens net als in de oorspronkelijker LiveView) en ook veel stabieler dan dat van de SmartWatch 1.

Indruk na een paar dagen in gebruik
Hoe langer ik de SmartWatch 2 nu gebruik, hoe meer handigheidjes me opvallen. Zo zijn er standaard apps in het horloge geintegreerd (alarm, timer, 'zaklamp') en die werken ook als er geen telefoon aangesloten is. Bij de vorige generaties kon je dan niks behalve de tijd zien, maar nu kun je gewoon je homescreens bedienen. Bovendien kun je van notification-gebaseerde apps de reeds ontvangen berichten ook doorlezen als de telefoon uit staat. B.v. mijn laatste Gmail en SMS berichten kan ik gewoon nog doorbladeren. In het geval van Gmail gaat het alleen om de eerste paar regels van elk bericht overigens, SMSjes kun je wel volledig lezen. Het is ook netjes dat de icoontjes van apps die niet offline werken in grijs worden getoond op dat moment.

Ook zijn de widgets verdwenen. Het duurde even voor ik dat opmerkte, omdat ik ze simpelweg weinig gebruik. Het was een beetje een dubbele interface; via widgets kon je previews krijgen van wat een app deed, maar die 'preview' was al bijna fullscreen. Verder kon je niks doen behalve tussen widgets swipen of erop klikken (en dat opende de volledige applicatie). Het voegde dus weinig toe ten opzichte van de grid view. Het enige positieve was dat je snel tussen open apps kon 'bladeren' terwijl je nu moet sluiten -> browsen -> openen.

Nu is het wel verwarrend dat Sony op de verpakking en in het promotie materiaal een music player widget in het homescherm toont. Een muziek player zit er in, maar niet op het homescreen in widget vorm. Wie weet komen widgets nog terug met een update, hopelijk worden ze dan zinniger dan op de oorspronkelijke SmartWatch.

De back-button werkt veel makkelijker dan de 'pinch-to-close' quasi-multitouch bediening van de SmartWatch 1. Dit om 2 redenen:
1. Multitouch op een horloge werkt niet echt handig
2. De interface is nu gelijk aan die van Android, en dat kost minder tijd om 'aan te leren'

Er zijn een home en menu button toegevoegd, die ook nieuwe mogelijkheden bieden. Vanuit development oogpunt zijn er ook zaken toegevoegd aan de API, waaronder eentje waar ik zelf op zat te wachten: het rechtstreeks gebruiken van layouts ipv bitmaps. Waar dat concreet op neerkomt, is dat developers eindelijk soepel-scrollende applicaties kunnen maken in bepaalde gevallen (b.v. het tonen van lijsten of lappen tekst), en dat maakt uiteindelijk de gebruikerservaring consistenter.

Mooi detail: Je kunt LiveView, SmartWatch 1, en SmartWatch 2 prima tegelijkertijd met je telefoon verbinden. Voor mij als developer handig, voor de rest.. misschien handig als je een posse van 2 personen hebt die altijd om je heen hangt en alle horloges wil syncen?

Besturing
De besturing is na een recente update aangepast. Naar aanleiding daarvan leek het me handig om mijn eigen bevindingen wbt. besturing hier te noteren. Er zijn namelijk 4 manieren om een draaiende app af te sluiten die allemaal hun eigen resultaat hebben.

Laatste update van dit overzicht: 03-11-2013
  1. Sluit de app af door op de home-knop te drukken. Resultaat: je komt terug in het home-screen.
  2. Sluit de app af door op de terug-knop te drukken. Resultaat: het horloge wordt 'uitgezet', dwz het klokje komt in beeld en de backlight gaat uit. Als je hierna 1 keer op power drukt gaat het backlight aan, bij de 2e keer op power drukken kom je in het home-screen. Let wel: dit is standaard het gedrag bij niet-aangepaste SW1 apps die op de SW2 draaien. Het gedrag van de back-button is vanuit de app aan te passen en dit kan per app anders werken.
  3. Sluit de app af door op de power-knop te drukken. Resultaat: het horloge wordt 'uitgezet', dwz het klokje komt in beeld en de backlight gaat uit. Als je hierna 1 keer op power drukt gaat het backlight aan, bij de 2e keer op power drukken kom je terug in de app die je voorheen open had staan.
  4. Doe niks en wacht tot het scherm uitgaat (als de app het scherm niet actief houdt, zoals sommige klok-apps). Als je hierna 2 keer op power drukt kom je ook terug in de app, net als bij optie 3.
Methode 3 vind ik erg handig om snel naar 1 favoriete app te schakelen, en ik ben blij dat het voor methode 4 net zo werkt.

Updates
De eerste update is al binnen, en hoewel het niet vermeld stond bij "What's new" is er wel degelijk een wijziging in functionaliteit geweest. De back-knop gaat nu namelijk niet meer vanuit een app terug naar het hoofdmenu, maar schakelt het horloge uit. Echter is de functionaliteit nog steeds iets anders dan de powerknop, omdat na re-activering het home-screen getoond wordt ipv. de laatst geopende app.

Het is goed dat er via updates meer functionaliteit etc. kan worden toegevoegd, dat lijkt me eigenlijk ook een vereiste voor een 'smart watch'. Echter vind ik het niet zo handig als er dit soort wijzigingen gedaan worden die ook nog eens niet beschreven staan. Beetje jammer, volgende keer beter!

Ervaringen na langdurig gebruik
Ik heb een aantal malen vasthangers / crashes gehad, een keer heeft de SmartWatch 2 zichzelf zelfs teruggezet naar fabrieksinstellingen. De apps en settings op de telefoon bleven behouden, dus de schade was beperkt, maar onhandig is het wel. De SmartWatch 2 app op de telefoon heeft ook raar gedrag vertoond. Let wel, ik weet niet of dit te maken heeft met mijn app development en evt. bugs die er tijdens developen nog in zaten, dus ik blijf het in de gaten houden voordat ik er een minpunt van maak.

De batterijduur lijkt achteruit te gaan. In het begin hield hij het meer dan 3 dagen vol ondanks veelvuldig gebruik en app development, maar de laatste tijd heeft hij moeite om het 2 dagen vol te houden terwijl ik er juist minder gebruik van maak. Ik heb m'n telefoon en SmartWatch 2 gereset en blijf het in de gaten houden.

Positief: ik heb nog steeds niet de neiging gehad een ander horloge te dragen. Hij steekt minder uit dan de SmartWatch 1, omdat ze van dat clip-idee zijn afgestapt. Je kunt de tijd er altijd op zien en hoeft dus geen extra bewegingen te maken t.o.v. een normaal horloge. Zelfs het bandje vind ik fijn, ondanks dat het niet van leer is. Bij de SmartWatch 1kreeg ik last van m'n huid bij het dragen vanwege het rubberen bandje, dat is hier niet het geval. Het feit dat de zijkanten van het standaard bandje een beetje uitsteken en meer aansluiten bij het horloge vind ik er wel stoer uitzien. Dit is duidelijk een blijvertje!

Gemiste kansen?
Het gebrek aan kinetisch opladen is in mijn optiek een gemiste kans. Het is fijn dat je het horloge niet dagelijks hoeft op te laden (zoals bij de LiveView eigenlijk het geval was) en dat je met ongeveer dezelfde batterijduur als de vorige SmartWatch wel meer functionaliteit hebt (klok zonder backlight). Maar de batterijduur is voor mij nu het grootste nadeel van het concept 'SmartWatch'. Het zou mooi zijn als de telefoon kinetisch opgeladen kon worden, evt. in combinatie met zonne-energie, maar dit laatste zou kostbare ruimte kosten en het geheel mogelijk kwetsbaarder maken.

En, hoewel ik er zelf niks om geef, is het eerste dat mensen altijd vragen: "kun je er ook mee bellen" of "kun je KITT ermee oproepen?". Dat laatste zal toekomstmuziek blijven, maar kennelijk is er vraag naar dat eerste. Met de SW2 kun je wel nummers / contacten bellen of gesprekken aannemen, dus als je een BT headset hebt hoef je daar je telefoon niet voor uit de zak te halen, en dat is voor mij genoeg.

Een goede stap vooruit, met een paar kleine slachtoffers (clip, widgets, AMOLED) waar niet iedereen evenveel om zal treuren. Het blijft een beetje een gimmick, maar hij wordt steeds bruikbaarder in het dagelijks leven.

Voor mij komt de SmartWatch 2 momenteel het meest in de buurt van wat ik van een 'slim horloge' verwacht. De alternatieven die minder stroom verbruiken bieden een voor mij mindere ervaring, en b.v. de Galaxy Gear kan weer veel te veel. Ik wil eigenlijk geen microfoon of camera in mijn horloge. Een luidsprekertje is prima, maar niet nodig bij de SW2 omdat deze gewoon trilt bij een bericht, en op je arm voel je dat eigenlijk altijd meteen.

Heb jij ook een Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)?

Reviews door de redactie

Ik heb voor 9 dollar een zwarte RVS 24mm band van ebay geplukt :D
Trouwens, merk jij ook dat niet van alle apps correct notificaties weergegeven worden? Met name whatsapp en facebook (chat) komen niet door, behalve met WatchIt!.
Ja, maar dat is al sinds de LiveView zo, dus wat dat betreft is het voor mij 'normaal', zo is het ding tot nu toe steeds ontworpen. Voor elk type notification heb je een andere app nodig, omdat zij zelf inloggen op die diensten. Ze maken geen gebruik van de telefoon apps (tenzij die integratie ingebouwd hebben zoals b.v. Runtastic).

Sterker nog, met SmartWatch 1 was er een tijd dat mijn horloge wel syncte met Gmail als ik op werk zat, maar mijn telefoon niet. Dit omdat er wat poorten geblokkeerd zijn en de Smartwatch app kennelijk een andere sync methode gebruikte.

Destijds vroeg ik me ook af waarom ze niet gewoon alle notifications doorgaven, al dan niet met blacklist/whitelist voor apps. Het is niet onmogelijk, want de apps bestaan zoals je zelf al aangeeft.

Wat je merkt bij apps zoals WatchIt! is dat je deze bij Accessibility moet activeren. Dat, of rooten, zijn de enige manieren om alle notifications te 'vangen', tenzij je dit in de firmware inbouwt. Omdat Sony hun apparaten op zoveel mogelijk telefoons wil laten werken, is het geen optie dit in de firmware in te bouwen. En toch weet ik niet precies waarom ze dit niet als app of zelfs als standaardfunctionaliteit bieden, aangezien bijna iedereen dit eigenlijk verwacht.

Omdat er al alternatieven voor beschikbaar zijn en ze het minder nodig vinden / de developers niet voor het hoofd willen stoten? Denk het niet, want Gmail werkte oorspronkelijk ook alleen met een 3rd party app en daar hebben ze nu zelf ook iets voor gebouwd.

Omdat ze dan alleen simpele notifications kunnen weergeven, en geen preview van het bericht, al dan niet met een fotootje ernaast? Misschien.

Omdat het niet gebruikersvriendelijk is om mensen dit via Accessibility in te laten stellen, of root te vereisen? Misschien, ze zouden er een boel vragen over krijgen. Maar alle apps los moeten installeren is ook niet gebruikersvriendelijk. Overigens vind ik die keuze wel fijn, want al die apps (vooral de syncende dan) blijven op de telefoon draaien in de achtergrond. Hoe minder je installeert, hoe langer je batterij meegaat, al zal het niet heel veel schelen.

Bij gebruik van Accessibility plugins hebben sommige telefoons (waaronder mijn vorige) trouwens een bug waarbij een stem automatisch vanalles voor gaat lezen, ookal heb je dit uitgeschakeld staan. Dat is nogal irritant. Daar zijn workarounds voor geloof ik, maar goed: Als Sony zijnde wil je niet dat klanten gaan zeggen "Sinds ik de SmartWatch heb, leest mijn telefoon alles voor! Dus het komt door de SmartWatch!". Als dev ervaar je in je mailbox en Play Store reviews dat lang niet alle mensen tweakers zijn, en dat kun je ook niet verwachten. Maar die mensen moet je net zo goed (of zelfs meer) ondersteunen, en hoe meer je dat kunt voorkomen door duidelijke software en configuratie te hebben, hoe minder tijd het je kost.
Wordt dit niet opgelost met 4.3? Ik kon mij iets herinneren van meer toegang tot notificaties dan, zoals ook hier te lezen is: http://www.androidpolice....-computing-possibilities/
Dat wist ik nog niet, lijkt inderdaad precies met dit doel opgezet te zijn. Met als groot voordeel dat je ook notifications kunt wissen, dat kan met de Accessibility aanpak namelijk niet.

Dat is misschien een van de redenen (+ Bluetooth 4.0) waarom de Galaxy Gear alleen op 4.3 werkt, aangezien de Gear voor zover ik begrijp wel alle notifications kan ontvangen (maar van onbekende apps niet de inhoud kan lezen).
Blijf de review uitbreiden!
Ik sta op het punt om een SW1 te kopen, vind ¤75,- een prijs die ik net te rechtvaardigen vind voor iets dat veelal toch als Gadget gezien mag worden (Mijn doel, MediaPlayer Controls en Endomondo op mijn BlackBerry 10 Android Runtime via een Workaround).

Zeg jij, doen... of denk je dat de ¤50 / ¤75 extra echt de moeite waard zijn om de SW2 te kiezen?
Dat is een lastige, het prijsverschil is inderdaad wel groot. Maar ik draag mijn Smartwatch 2 nog steeds elke dag, terwijl ik de 1 altijd na een paar dagen alweer beu was. Voor mij is dat de grootste indicator dat de SW2 geslaagder is als horloge. Als ik zelf de keuze zou maken zou ik voor de SW2 gaan.

Maarrrr! Qua functionaliteit volstaat de SW1 in principe; media player controls en Endomondo werken beiden prima. Als je de SW1 alleen tijdens b.v. sporten gebruikt en niet constant draagt, en het minder om de huidige tijd gaat dan de apps, heeft de SW2 weinig meerwaarde.

Een paar kleine voordelen aan de SW2 die misschien wel relevant zijn:
- Je kunt hem met standaard micro USB opladen, handig op reis (losse kabeltje SW1 maakt niet altijd goed contact en moet je weer speciaal meenemen)
- SW2 is 'waterdicht' dus zou een flinke regenbui beter moeten doorstaan.. maar of dat in de praktijk wat uitmaakt?
Notificaties zien er ook zichtbaar beter uit op de SW2 dan op de SW1 vind ik, maar deze functionaliteit werkt sowieso nog maar half, en elke App die ik dan Notificaties wil geven zou ik dan ook nog als Smart Extention en Anroid Runtime moeten draaien naast m'n Native BlackBerry App.

Het OLED scherm heeft ook weer z'n voordelen naar het schijnt, hoewel die Reflective LCD wellicht beter is in vol zonlicht. Ik denk dat ik voor de SW1 ga en m'n ogen open houdt voor de SW3 =).

PS. Heb je ervaring met Endomondo / Runtastic en zou je eventueel foto's willen / kunnen maken van de mogelijkheden en verschillen tussen beide Apps en de afwijkende weergave op de SW1 en SW2 _/-\o_ , misschien wat teveel gevraagd O-)
Ik ben zelf niet echt de doelgroep voor dat soort apps dus heb er geen praktijkervaring mee helaas :P

Voor Endomondo zou ik zo te zien een account aan moeten maken en daar heb ik even geen zin in :+

Ik heb de Runtastic app nog eens geinstalleerd, daar had ik een account voor vreemd genoeg. Die maakt op de SW2 wel gebruik van de hogere resolutie (als in: de tekst is niet onscherp zoals hij dat bij SW1 backwards compatibility mode wel is). Maar de menu-knop wordt niet gebruikt. Touch = start/pause, swipe = wisselen tussen 4 schermpjes:

1. Duration in de bovenste helft, Distance en Calories in de onderste helft
2. Pace in de bovenste helft, Avg. Pace en Duration in de onderste helft
3. Speed in de bovenste helft, Distance en Avg. Speed in de onderste helft
4. Elevation in de bovenste helft, Elevation gain en Elevation loss in de onderste helft

Het wordt allemaal puur tekstueel getoond, geen grafiekjes o.i.d.
Later deze week zal ik even m'n SW1 erbij zoeken om te kijken of er verschillen zijn en een fotootje te maken. Gezien de manier waarop de app 'geschikt voor SW2' is gemaakt verwacht ik eigenlijk van niet, er wordt geen gebruik gemaakt van SW2 specifieke features.

Bij Endomondo kom ik zonder account niet verder dan het splash screen, maar dat lijkt in de resolutie van de SW1 te zijn. Meestal duidt dat erop dat men nieteens de moeite genomen om het aan te passen voor de SW2 en de app in backwards compatibility mode draait. Maar zonder de rest van de app te zien kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Thanks =). Ben er stiekem alleen maar blij om dat ze niet de moeite nemen om te upgraden naar SW2, minder om Jaloers op te zijn =P.

Mocht je nog tijd en zin hebben dan zie ik de compare foto's graag tegemoet _/-\o_ .
Ik twijfel nog enorm over dit horloge. Ik heb ooit de LiveView gehad en geloof echt in het concept van een kleine afstandsbediening/display als wearable device. Ik bel nu al nauwelijks met mijn handset, maar vooral met mijn bluetooth setje (Nokia BH-221). Ik vind de reviews echter niet erg positief: ik had voor de tweede (of zelfs derde, als je de LiveView meerekent) meer verwacht.

Gewoonweg notificaties zien (zonder extra apps), simpele bediening (contactpersoon bellen, muziekspeler bedienen) en een foto zien van de beller lijkt mij al voldoende, maar het lijkt erop dat juist die functies niet op orde zijn. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik zag dat er een update is (http://androidworld.nl/ni...uit-de-google-play-store/). Maakt dit enig verschil?

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 8 december 2013 16:36]

De update maakt geen verschil in die functies, maar voegt wel een paar andere fijne features toe. Buiten wat er gemeld is in die nieuwspost kun je nu ook je notifications vanaf het horloge zelf als 'gelezen' markeren. Ook werkt de lichtsensor nu (volgens mij was de helderheid in de vorige versie van de firmware nog 'fixed', maar dat weet ik niet zeker).

Wbt. de punten die je belangrijk vindt:
  • Notificaties zien gaat niet zonder extra apps, maar aan 1 app heb je in principe genoeg (b.v. WatchIt). Zo lang Sony met zoveel mogelijk telefoons compatible wil blijven en Android 4.3 nog niet overal draait, verwacht ik niet dat men dit in de Sony software inbouwt.
  • Muziekspeler bedienen werkt prima. In tegenstelling tot m'n bluetooth headsets raakt hij nooit de player 'kwijt'. Duurt af en toe wel een paar seconden voordat de player opent, omdat hij album art probeert te tonen etc.
  • Contactpersoon bellen kan, dit is ook verbeterd t.o.v. de vorige versies.
  • Als je gebeld wordt krijg je ook een foto van de beller te zien.

[Reactie gewijzigd door Myedvyed op 9 december 2013 13:01]

Notificaties via een app vind ik op zich geen probleem, als ik maar niet voor elke app eentje moet installeren. Een app als WatchIt ziet er goed uit.

Ik kan het niet vinden in de omschrijving van de app: kan deze de notificaties op je telefoon als gelezen markeren? Je zegt dat de update van de SmartWatch het verbetert, maar is dat niet de verantwoordelijkheid van WatchIt?

Notificaties steeds meerdere keren moet wegklikken zou voor mij een reden zijn om nog even te wachten.
Custom notification apps kunnen in theorie met hun 'eigen' applicatie syncen, ik ken er alleen zo gauw geen die dit doen. WatchIt kan het sowieso niet omdat dat niet meer is dan een een-richtings algemeen doorgeefluik. Maar WatchIt kan wel notificaties naar je horloge 'tegenhouden' als je telefoonscherm aan staat, zodat je ze dan niet dubbel krijgt.

Standaard, met de meeste apps (incl. WatchIt), als het scherm niet actief is:
  • Krijg je de notification op telefoon en horloge.
  • Op je horloge krijg je hem eerst 'passief' - hij trilt en toont een deel van de notification. Pas als je erop klikt krijg je hem 'helemaal' en wordt hij als gelezen gemarkeerd, maar alleen op het horloge.
  • Als je hem op de telefoon leest / wegveegt, blijft hij op je horloge staan en vice versa.
  • In de nieuwe update heeft Sony voor alle apps die gebruik maken van de Smart Extension Notification API een menuoptie toegevoegd om de notifications op het horloge als gelezen te markeren. Dat heeft dus geen invloed op de notifications op de telefoon.
  • Als je nooit een notification 'aanklikt' op het horloge, blijft hij als ongelezen staan en krijg je een getal te zien bij het icoontje van die app op je horloge. Het maximum is 30 dus daar staan de meeste notification apps bij mij dan ook op :+
Handig: als je direct wil zien of het om iets belangrijks gaat / van een belangrijk iemand is, en dus wel of niet je telefoon hoeft te pakken.
Onhandig: als je persé geen ongelezen notifications open wil hebben staan, krijg je het 2 keer zo moeilijk als met alleen een telefoon.

Voor de recente updates was m'n horloge vaak sneller met Gmail updates dan m'n telefoon. Nu is dat omgekeerd, en krijg ik sommige notifications 2 keer binnen (als ik b.v. op m'n telefoon de mail nog niet gelezen heb). Maar goed, dat is puur vanwege de implementatie van de GMail plugin, met WatchIt kun je ook Gmail notifications krijgen zonder dit probleem. Verschil is dat je met de GMail plugin tegenwoordig wel de hele mail kunt lezen (tekstueel dan), dat is ook nieuw in de laatste updates.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Dit is voor mij een reden om nog even te wachten. Als ik een notificatie heb gelezen, moet deze op gelezen worden gemarkeerd, ongeacht op welk device (telefoon, tablet of horloge). Ik word met twee apparaten soms al gek van de dubbele notificaties.

Ik hoop dat de nieuwe API van 4.3 snel overal wordt geďmplementeerd en deze functie wel erin komt. Of ben ik te optimistisch en/of te veeleisend?
Te optimistisch weet ik niet, dit is een bekend kritiekpunt dus ik neem aan dat Sony het wel aan zal pakken. Idem dito met het feit dat je allerlei losse apps moet installeren, dat is voor veel mensen een struikelblok. Maar het 'snel' deel is waarschijnlijk wel optimistisch :+ Zou me niks verbazen als Sony nog met een nieuwe SW3 komt die BT4 heeft en Android 4.3 vereist (vanwege BT4 en de notifications). Maar dan zullen ze daarmee wachten tot die versie wat meer verspreid is. Om te beginnen in hun eigen telefoons, staat een beetje vreemd om een accessoire te verkopen die je niet op je eigen recente telefoons kunt aansluiten.

En veeleisend zou ik ook niet zeggen, je verwacht logisch gedrag. Als gadget-freak kan ik daar (in dit geval) redelijk omheen kijken gelukkig, maar als je nu al weet dat je je hieraan zou gaan ergeren, is dat alleen maar zelfkennis waar je gebruik van kunt maken door de SW2 niet te kopen :P

offtopic:
Net zoals ik het helemaal niet veeleisend vind van mezelf om te verwachten dat de Nexus 7 (2013) een fatsoenlijk werkend touchscreen heeft, ondanks de scherpe prijs gezien de specs. Maar dat terzijde. Komt nog een RMA zodra ik klaar ben met reizen dit jaar.
Ik heb ooit de liveview gekocht omdat ik echt in het concept geloof, maar op mijn verlanglijstje staan nog met gadgets dus ik moet kiezen :-(

Mijn Nexus 7 heeft een prima touchscreen, maar slechte quality control ;-)
Mooie review! Ik twijfel erg tussen een pebble en deze smartwatch. Ik vind deze er veel stijlvoller uitzien dan de Pebble maar bij Pebble heb je weer meer keuze uit apps etc. Een paar vragen: hoe komen de notificaties door? Kan je bijvoorbeeld een hele e-mail lezen of maar een deel? En komen deze notificaties goed door via die app (watchit)? Werkt de bediening ‚smooth’ of zijn er veel haperingen etc.? Dan de laatste vraag, weet jij ook of er een app is waarbij je (voorgeprogrammeerde) smsjes kan versturen vanaf het horloge?

Alvast bedankt voor de moeite!
Notifications komen door als (optionele) vibratie + het scherm gaat aan en toont een samenvatting. Na een paar seconden gaat het scherm weer uit - tenzij je er voor die tijd op klikt. Dan zie je de hele notification en wordt hij ook als gelezen gemarkeerd.

In de GMail app kun je, na de laatste updates, de hele mail lezen (tekstueel). Andere apps heb ik nog niet geprobeerd.

Via WatchIt komen de notifications bijna direct door, meer synchroon dan custom apps (zoals de Gmail app) omdat die vaak zelf inloggen bij een service i.p.v. aan een bestaande telefoon app hangen.

De bediening zelf is smooth, 'haperingen' zijn er:
  • Als je door een lange mail / tekst scrollt, moet het horloge de rest even in z'n geheugen zetten af en toe. Soms merk je er weinig van, soms is het wat storend.
  • Als je de standaard muziekplayer opent, omdat hij de song titles / album art van je telefoon gaat ophalen.
  • Bij het opstarten van sommige apps, maar niet erg genoeg om me te storen, behalve dan bij die standaard muziek app.
Aangezien ik zelden SMS heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar volgens deze review zit het in een van de standaard plugins:
En deze betaalde app schijnt het ook te kunnen, + een boel andere trucjes:
Ik ben van plan mijn eerste smartwatch te gaan kopen en mijn oog viel op de Sony Smartwatch 2 vanwege de prijs, de goede reviews en het feit dat deze compatible zou moeten zijn met alle smartphones (niet alleen Sony devises). Klopt het ook dat deze smartwatch compatible is met alle smartphone (Ik heb een HTC Desire X) en is dit een smartwatch goed voor iemand die er nog nooit een gehad heeft?